Jumpa Khabib Sedang Mengerjakan Ibadah Umrah Ketika Sambutan Maulidur Rasul


Pada malam bersempena sambutan Maulid Nabi Muhammad Shalallahu alaihi wa sallam, saya masih berada di Kota Suci Makkah. Suasana para jemaah nampak sedang khusyuk sebagaimana hari-hari yang lain, ada yang thawaf mengelilingi Ka’bah, ada yang membaca Al-Quran dan ada juga yang i’tikaf di Masjidil Haram.
Setelah melaksanakan shalat Maghrib dan Isya di Masjidil Haram, saya dan ustadz Muhajir; satu-satunya mahasiswa Aceh yang sedang menimba ilmu di Ummul Qura Mekkah, pergi ke beberapa maktabah yang menjual banyak kitab-kitab ilmu agama di Syari’ al ‘ilm, Aziziyah Mekkah yang berdekatan dengan Baitul Asyi.
Ketika pulang dari maktabah menuju hotel, kendaraan yang kami naiki hanya sampai ke bahagian luar masjidil Haram dekat dengan istana raja, setelah turun kami berjalan kaki kurang lebih 200 meter dari Masjidil Haram menuju ke hotel.

Ketika sedang berjalan kaki ada yang menarik perhatian kami saat berjalan menuju arah SwissHotel, Makkah arah Ajyad. Saya melihat ada empat orang pemuda berjubah, satu diantara mereka hanya memakai pakain biasa, seperti pakain olahraga.
Tidak disangka! Ternyata satu dari keempat orang itu adalah Khabib Nurmagomedov, petarung muslim kelahiran Rusia yang sangat terkenal kerana kehebatannya menewaskan Conor McGregor dalam pertarungan UFC di Las Vegas, Amerika Syarikat pada 6 Oktober 2018 yang lalu.
Tentu saja sangat mudah mengenali Khabib kerana beliau viral di media sosial ketika bertarung melumpuhkan kesombongan Conor McGregor yang sejak awal membuat provokasi terhadap Khabib. Kami mengikuti Khabib menuju ke hotel dalam jarak yang agak dekat.
“Come…come …come take selfie!,” kata Khabib selepas melihat kami mengikutinya. Khabib seperti tahu, saya sengaja mengikutinya dan akan meminta untuk mengambil gambar bersama.
Dia begitu ramah, keganasannya di dalam gelanggang saat bertarung, tidak kelihatan manakala kami dapat berbual dengan beliau seperti berbual dengan jemaah yang lain. Khabib mempelawa kami bergambar bersama beberapa kali bersamanya dan teman-temannya di jalan menuju lobi Hotel di mana dia menginap ketika menjalankan Ibadah Umrah.
Ramai umat Islam berbangga dengan kemenangan Khabib dalam kejuaraan tersebut kerana bukan sahaja beliau berjaya mengalahkan lawannya, Conor yang menunjukkan sikap takbur dan rasis, bahkan sifatnya yang merendah diri dan menunjukkan keperibadian seorang muslim sebenar disaksikan oleh jutaan manusia yang boleh dijadikan contoh ikutan.
Beliau menolak untuk menyertai kejuaraan UFC 224 pada Mei lalu kerana kejuaraan tersebut bertembung dengan ibadah puasa walaupun ditawarkan dengan kontrak lumayan. Menerusi media, beliau juga menasihati peminat-peminatnya supaya jangan meninggalkan solat dan sentiasa berhubung dengan Tuhan dan keluarga. Sifat ini yang harus dicontohi bagi setiap orang yang beragama islam.
Jumpa Khabib sedang mengerjakan ibadah umrah ketika sambutan maulidur rasul
Khabib pernah berkata,
“Pada aku, agama adalah nombor satu. Sukan (UFC) bukan nombor satu.”
Kemenangan Khabib menggegarkan seluruh dunia. Kerana pemilik UFC sendiri yakin Conor akan menjuarai pertarungan itu. Namun sebaliknya berlaku.
Ini memberi tamparan hebat pada penyokong Conor dan umat Islam seluruh dunia meraikan kemenangan Khabib Nurmagomedov ini.
Seorang petarung UFC yang kini memiliki rekod 27-0. Lebih penting, Khabib memenangi pertarungan ini untuk memuliakan Islam dan mengajar orang lain agar menghormati agama Islam.
Kalau lihat video Khabib sebelum perlawanan, mulut dia tak henti-henti sebut Alhamdulillah dan InsyaAllah. Tanpa gentar memuliakan agama sendiri walau tahu UFC itu dimonopoli oleh non Muslim.

Maka tidak hairanlah pertarungan ini menjadi bualan. Memang patut Khabib mendapat sokongan seluruh umat Islam termasuk netizen di Malaysia
Semoga artikel ringkas ini mampu memberi faham kepada semua netizen yang tertanya-tanya siapa itu Khabib Nurmagomedov dan kenapa nama beliau kerap dikongsi ramai.
Credit to Cikgu #MFS
The post Jumpa Khabib sedang mengerjakan ibadah umrah ketika sambutan maulidur rasul appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/2018/11/23/jumpa-khabib-sedang-mengerjakan-ibadah-umrah-ketika-sambutan-maulidur-rasul/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salam Maulidur Rasul Peristiwa Luar Biasa Ketika Junjungan Kita Nabi Muhammad Saw Dilahirkan

Salam Maulidur Rasul Peristiwa Luar Biasa Ketika Junjungan Kita Nabi Muhammad Saw Dilahirkan

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 784 hits
Salam Maulidur Rasul Hai assalamualaikum dan selamat bercuti semua Alhamdulillah ciktie pun dapat off juga hari ini Dan ikutkan perancangan hari ini ciktie nak pergi satu tempat ni tapi tak taulah jadi ataupun tak Tengoklah macamana nanti K...
Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Kedah Tahun 1440h 2018

Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Kedah Tahun 1440h 2018

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 698 hits
Kebawah DYMM Tuanku Sultan Kedah dan Kebawah DYMM Tuanku Sultanah Kedah berkenan berangkat ke Majlis Sambutan Maulidur Rasul Peringkat Negeri Kedah di Dewan Sri Negeri Wisma Darul Aman Turut hadir bersama DYTM Raja Muda Kedah YAB Menteri Be...
Nak Dipermudahkan Ibadah Umrah Jom Amalkan Zikir Dan Doa Ni

Nak Dipermudahkan Ibadah Umrah Jom Amalkan Zikir Dan Doa Ni

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 497 hits
Anda nak cari zikir dan doa supaya ibadah Umrah Dipermudahkan Allah Jom saya kongsikan doa dan zikir yang kami sekeluarga amalkan masa menunaikan umrah Zikir Dan Doa Untuk Dipermudahkan Segala Urusan Ibadan Umrah Doa Pelembut Hati Doa ni sa...
Pu Amin Jumpa Seseorang Yang Amat Istimewa Ketika Di Mekah Dan Anda Pasti Tidak Sangka Siapa

Pu Amin Jumpa Seseorang Yang Amat Istimewa Ketika Di Mekah Dan Anda Pasti Tidak Sangka Siapa

papar berkaitan - pada 16/11/2018 - jumlah : 302 hits
PU Amin Jumpa Seseorang Yang Amat Istimewa Ketika Di Mekah Dan Anda Pasti Tidak Sangka SiapaPU Amin Jumpa Seseorang Yang Amat Istimewa Ketika Di Mekah Dan Anda Pasti Tidak Sangka Siapa
Hakim Tilawah Al Quran Dianugerahkan Tokoh Maulidur Rasul 2018

Hakim Tilawah Al Quran Dianugerahkan Tokoh Maulidur Rasul 2018

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 320 hits
Datuk Nik Jaafar Nik Ismail yang terkenal sebagai Hakim Tilawah al Quran peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa sejak 1993 telah dianugerahkan Tokoh Maulidur Rasul peringkat Kebangsaan Tahun 1440H 2018M Beliau juga merupakan Presiden Qari da...
Biodata Rasulullah S A W Jom Kenali Rasul Kita Sempena Maulidur Rasul 1440 Hijrah

Biodata Rasulullah S A W Jom Kenali Rasul Kita Sempena Maulidur Rasul 1440 Hijrah

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 893 hits
Biodata Rasulullah S A W Jom Kenali Rasul Kita Sempena Maulidur Rasul 1440 Hijrah Semalam ulangtahun kelahiran Rasul kesayangan kita Rasulullah S A W Kalau zaman sekolah dahulu mesti akan ikut perarakan keliling kampung sambil berselawat ke...
Ketika Imam Sedang Membaca Khutbah Terdengar Suara Suara Jin Perempuan Di Dalam Masjid Yg Menyeramkan

Ketika Imam Sedang Membaca Khutbah Terdengar Suara Suara Jin Perempuan Di Dalam Masjid Yg Menyeramkan

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 269 hits
Ketika Imam Sedang Membaca KHUTBAH Terdengar Suara suara Jin Perempuan Di Dalam Masjid Yg MENYERAMKANKetika Imam Sedang Membaca KHUTBAH Terdengar Suara suara Jin Perempuan Di Dalam Masjid Yg MENYERAMKAN
Tunai Umrah Ketika Hamil Puteri Sarah Liyana Kongsi Tip Ambil Vaksin Meningococcal Flu

Tunai Umrah Ketika Hamil Puteri Sarah Liyana Kongsi Tip Ambil Vaksin Meningococcal Flu

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 468 hits
Aktres Puteri Sarah Liyana suami Syamsul Datuk Yusof bersama anak lelaki sulung mereka Syaikhul Islam kini sedang menunaikan ibadah umrah Sarah yang kini sedang hamil berkongsi tip mengenai pengambilan vaksin sebelum menunaikan umrah Dalam ...
Produk Kelengkapan Peribadi Ketika Umrah Dan Haji Dengan Pek Mudah Travel Suchi

Produk Kelengkapan Peribadi Ketika Umrah Dan Haji Dengan Pek Mudah Travel Suchi

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 577 hits
SUCHI PEK MUDAH TRAVEL KELENGKAPAN PERIBADI KOSMETIK KETIKA UMRAH DAN HAJI SET MUDAH TRAVEL KELENGKAPAN PERIBADI KOSMETIK KETIKA UMRAH DAN HAJI Assalamualaikum Seronok bila mendengar khabar berita daripada sahabat mahupun saudara yang akan ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch