Jika Mahu Kuasai Bi Baiki Silibus Bukan Melalui Ppsmi


Norlaile Abd Rahman Mohd Ashraf Mustaqim

KUALA LUMPUR – Pengukuhan penguasaan Bahasa Inggeris tidak sewajarnya dilakukan melalui Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sebaliknya kerajaan perlu menyemak semula di mana kelemahan silibus bahasa antarabangsa itu sendiri yang diajar di sekolah-sekolah.

Ini kerana menurut aktivis, Mohd. Ashraf Mustaqim Badrul Munir, kebanyakan rakyat Malaysia belajar Bahasa Inggeris selama 11 tahun (dari darjah 1 hingga Tingkatan 5) namun masih gagal menguasai bahasa tersebut yang sekali gus menunjukkan kelemahan dalam kaedah pengajaran bahasa yang dianggap bahasa kedua di Malaysia itu.

Dengan itu, beliau berharap supaya Perdana Menteri yang juga Pemangku Menteri Pendidikan, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengadakan perbincangan mendalam serta membuat kajian empirikal bebas dan menyeluruh sebelum melaksanakan dasar tersebut.

“Melalui silibus Bahasa Inggeris, kita lebih menekankan soal penguasaan tatabahasa seakan mahu melahirkan saintis bahasa!

“Dari tujuan bahasa selaku alat komunikasi! Sedangkan Bahasa Inggeris di negara asalnya lebih fokus kepada komunikasi (ditambah dalam permasalahan global isu kemasukan imigran ke negara sepeeti UK dan US) maka memperkasakan kembali silibus dengan kaedah pengajian yang lebih memberangsangkan perlu jadi keutamaan.

“Andai terma Inggeris dalam Sains dan Matematik adalah kerisauannya, seharusnya Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang wajib diperkasakan untuk menterjemah diksi-diksi sains.

“Hakikatnya juga terma-terma Sains dan Matematik ini kebanyakkannya bukanlah berasal dalam Bahasa Inggeris kerana banyak dalam Latin dan Greek mahupun Bahasa Arab! Bahasa Inggeris bukan satu-satunya bahasa sains sebaliknya hanya mula dialih bahasa sekitar tahun 60-an,” katanya yang juga Presiden Angkatan Gerak Minda Malaysia (Agra) .
ArkibJelas Mohd. Ashraf, semua pihak perlu mendasari isu sebenar di antara penguasaan Bahasa Inggeris dan PPSMI.

Katanya, ketika nilai Bahasa Melayu semakin menjunam, diharapkan tiada pihak yang cuba merendahkan lagi martabat bahasa kebangsaan.

Tambahan pula, kajian-kajian yang dibangkitkan Majlis Perundingan Melayu (MPM) yang diwakili sarjana dan ilmuwan pelbagai bidang menerusi kajian dari DBP, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Pembina menunjukkan dan mengesahkan PPSMI adalah sebuah projek yang gagal sebelum ia dimansuhkan pada 2012.

Masalah segi kesediaan dan pelaksanaan PPSMI sebelum ini adalah sesuatu yang disahkan dan menyukarkan anak-anak di luar bandar yang sememangnya lemah dari awal dalam penguasaan ‘komunikasi’ Bahasa Inggeris.

“Kajian UNESCO malah digagaskan dalam piagamnya juga menegaskan keberkesanan pendidikan adalah menggunakan bahasa sendiri.

“Lebih parah dalam Malaysia apa terma bahasa sendiri?

“Adakah dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Malaysia meletakkan Bahasa Kebangsaan iaitu Bahasa Melayu selaku ‘bahasa sendiri’ malah dari segi praktik apabila sekolah-sekolah pun terpisah?

“Saya amat bersetuju andai ayahanda Tun Dr. Mahathir tegas dalam pelaksanaan sekolah wawasan.
“Pendidikan haruslah menjadi instrumen yang menyatukan sebegitu Bahasa Melayu wajib didaulahkan demi kebersamaan kita anak Malaysia,” katanya lagi. – MalaysiaGazette



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/02/jika-mahu-kuasai-bi-baiki-silibus-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Melalui Ppsmi Mahathir Mahu Melingkupkan Ph

Apakah Melalui Ppsmi Mahathir Mahu Melingkupkan Ph

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 430 hits
Pengumuman Tun Mahathir Mohamad selaku pemangku Menteri Pendidikan mahu mengembalikan semula pengajaran dan pembelajaran subjek Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris mengundang reaksi negatif banyak pihak terhadap keputusan itu Rata rat...
Perkasa Dulu Dlp Jangan Tergesa Gesa Laksana Ppsmi

Perkasa Dulu Dlp Jangan Tergesa Gesa Laksana Ppsmi

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 252 hits
Dah lama tak dengar kempen Program Imersif TinggiBANGI Bekas Menteri Pendidikan Datuk Seri Mahdzir Khalid mengingatkan kerajaan supaya tidak tergesa gesa dalam memutuskan pelaksanaan dasar dasar berkaitan pendidikan termasuk Pengajaran dan ...
Ppsmi Kerajaan Ulang Silap Masuk Lubang Biawak Kali Ke 2

Ppsmi Kerajaan Ulang Silap Masuk Lubang Biawak Kali Ke 2

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 253 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Ikut negara maju lain utamakan bahasa kebangsaan masing masingBANGI Adakah kerajaan kini hendak mengulangi kesilapan sehingga sanggup masuk ke lubang biawak kali kedua Demikian soal Penasihat Persatuan Linguistik Mal...
Kita Boleh Maju Tanpa Ppsmi

Kita Boleh Maju Tanpa Ppsmi

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 207 hits
Datuk Dr Ir Ts Badhrulhisham Abd Aziz Orang Jepun masih kuasai Sains teknologi bangga bahasa ibundaKEBELAKANGAN ini isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris hangat diperbahaskan bila Tun Dr Mahathir Mohamad ...
Ppsmi Dasar Yang Gagal Rugikan Anak Anak Kita Khaled Nordin

Ppsmi Dasar Yang Gagal Rugikan Anak Anak Kita Khaled Nordin

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 247 hits
KUALA LUMPUR Cadangan melaksanakan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris menunjukkan kegagalan kerajaan untuk tampil dengan dasar yang segar dan baharu ujar Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled...
Dr Mahathir Ada Sebut Ppsmi Ke Guan Eng

Dr Mahathir Ada Sebut Ppsmi Ke Guan Eng

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 318 hits
Rancangan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk mengembalikan semula pelaksanaan pengajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris terus mendapat kritikan Dan persoalan sama ada ia dibincangkan dalam mesyuarat kabinet bersama jemaah ...
Saifuddin Pkr Akan Bincang Ppsmi Dalam Mesyuarat Parti

Saifuddin Pkr Akan Bincang Ppsmi Dalam Mesyuarat Parti

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 288 hits
GEORGE TOWN PKR akan membincangkan isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris dalam mesyuarat parti itu kata Setiausaha Agong PKR Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail Beliau yang juga Menteri Perdagangan Dalam...
Isu Ppsmi Parti Mana Pula Yg Nak Ugut Keluar Ph

Isu Ppsmi Parti Mana Pula Yg Nak Ugut Keluar Ph

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 292 hits
Anwar patut sokong Tun kalau berhajat nak jadi PM8 Ini kali lah tunjuk sokongan
Kembalikan Ppsmi Tidak Adil Kepada Pelajar Luar Bandar

Kembalikan Ppsmi Tidak Adil Kepada Pelajar Luar Bandar

papar berkaitan - pada 2/2/2020 - jumlah : 175 hits
Ketua Pembangkang merangkap Ahli Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bercakap pada sidang media selepas mengadakan pertemuan dengan sebahagian pembeli Residensi Jaya Rumah Selangorku mengenai isu kediaman residensi tersebut di Bili...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Akhyar Cedera Dipukul Dompet Telefon Bimbit Disamun

Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement