Jawatankuasa Khas Bebas Darurat Bukan Bawah Kuasa Kabinet Khas Untuk Lebai Takiyuddin


 

Pakar perlembagaan, Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof


ROHANIZA IDRIS-BH


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Khas Bebas Darurat tidak terletak di bawah kuasa Jemaah Menteri atau Perdana Menteri, sebaliknya berdiri sendiri dan bertanggungjawab kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memberikan nasihat yang terbaik, jujur dan tepat mengenai darurat.

Pakar perlembagaan, Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof, berkata jawatankuasa itu juga bukan badan eksekutif dan legislatif, sebaliknya badan khusus yang ditubuhkan melalui Ordinan Darurat berpaksikan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.

"Seksyen 2 Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021, menyebut "maka hendaklah diwujudkan suatu jawatankuasa khas bebas untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong mengenai kewujudan berterusan darurat besar yang mengancam keselamatan, kehidupan ekonomi dan ketenteraman awam di dalam Persekutuan, berikutan wabak penyakit berjangkit, iaitu Penyakit Koronavirus 2019 (COVID-19)".

"Seksyen ini secara jelas memberi peranan kepada Jawatankuasa Khas Bebas Darurat untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong berkaitan tempoh darurat," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Kenyataan itu bagi mengulas kekeliruan banyak pihak mengenai kuasa Jawatankuasa Khas Bebas Darurat berikutan kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan bahawa Jemaah Menteri akan menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam membuat keputusan mengenai kedudukan tempoh darurat.

Muhammad Fathi berkata, Jawatankuasa Khas Bebas Darurat penting bagi memastikan Darurat 2021 benar-benar dilaksanakan sesuai dengan maksudnya iaitu untuk menangani wabak COVID-19.

Katanya, penilaian yang dibuat oleh Jawatankuasa Khas Bebas Darurat perlulah berteraskan kepada fakta dan data secara jujur, komprehensif dan telus dengan oleh pihak yang berkelayakan dari segi kepakaran dan pengalaman serta mewakili semua pihak secara seimbang.

"Pembabitan anggota yang mempunyai pelbagai latar belakang termasuk wakil pembangkang dalam Jawatankuasa Khas Bebas Darurat ini menggambarkan konsep keseimbangan, ketelusan dan keterbukaan itu.

"Jawatankuasa ini juga berperanan sebagai satu elemen 'semak dan imbang' memandangkan kuasa darurat itu sendiri memberikan kuasa yang amat luas kepada pemerintah.

"Kewujudan jawatankuasa ini dapat mengurangkan risiko salah guna kuasa kerajaan menjadikan Proklamasi Darurat sebagai alat politik untuk mengekalkan kuasa," katanya

Menjelaskan lebih lanjut, katanya, Yang di-Pertuan Agong selaku Ketua Utama Negara, yang turut memiliki beberapa kuasa budi bicara khusus dalam Perlembagaan Persekutuan, mempunyai peranan yang jelas untuk memastikan Jawatankuasa Khas Bebas Darurat memberikan nasihat yang berwibawa sesuai dengan ketinggian martabat baginda sebagai payung utama rakyat.

"Oleh itu Jawatankuasa Khas Bebas Darurat perlu diberikan kebebasan dan kemudahan yang diperlukan untuk melaksanakan tugasnya termasuklah untuk berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakyat agar nasihat yang diberikan benar-benar selari dengan kehendak rakyat dan keperluan sebenar negara demi menghadapi wabak COVID-19," katanya.

Beliau menegaskan Perdana Menteri dan Kabinetnya tetap mempunyai kuasa umum di bawah Perlembagaan dan di bawah kedudukannya sebagai badan eksekutif dalam tempoh darurat sebagaimana yang termaktub dalam Seksyen 11(a) Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021.

Bagaimanapun, katanya, peranan khusus untuk menentukan tempoh darurat terletak pada Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Jawatankuasa Khas Bebas Darurat.

 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/jawatankuasa-khas-bebas-darurat-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 197 hits
Malang sungguh nasib PAS Bukan setakat menteri malah exco MP Adun PAS yang memerintah pada hari ini terus menerus dipertikaikan tindakan mereka Mungkin ini petunjuk yang tuhan mahu memberikan amaran kepada mereka supaya tidak lebih berkata ...
Jawatankuasa Khas Bebas Termasuk Dua Wakil Pembangkang Setuju Darurat Dilanjutkan

Jawatankuasa Khas Bebas Termasuk Dua Wakil Pembangkang Setuju Darurat Dilanjutkan

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 149 hits
Jawatankuasa Khas Bebas Darurat dikatakan mencadangkan kepada Yang di Pertuan Agong supaya tempoh darurat dilanjutkan sehingga hujung tahun sebagai langkah proaktif mencegah penularan pandemik Covid 19 Jawatankuasa terdiri daripada pakar ke...
Beri Ruang Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 Jalankan Tugas Pakar

Beri Ruang Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 Jalankan Tugas Pakar

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 140 hits
Kewujudannya dapat kurangkan risiko salah guna kuasa oleh kerajaan BANGI Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 perlu diberikan kebebasan dan kemudahan yang diperlukan untuk melaksanakan tugasnya Pakar perlembagaan Prof Madya Dr Muhammad Fath...
Kuasa Lanjut Atau Tamatkan Darurat Bukan Di Tangan Jemaah Menteri Yb Takiyuddin

Kuasa Lanjut Atau Tamatkan Darurat Bukan Di Tangan Jemaah Menteri Yb Takiyuddin

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 131 hits
Oleh Isham Jalil Semalam Menteri Undang undang Takiyuddin Hassan berkata Jemaah Menteri yang akan menasihati Agong dan menentukan sama ada darurat akan ditamatkan atau dilanjutkan Takiyuddin berkata Menjadi tanggungjawab Jemaah Menteri untu...
Kuasa Agong Mengatasi Pm Jemaah Menteri Sewaktu Darurat

Kuasa Agong Mengatasi Pm Jemaah Menteri Sewaktu Darurat

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 234 hits
Kerajaan Perikatan Nasional mungkin tidak mempunyai alasan kukuh untuk melengah lengahkan membuka semula sidang Parlimen selepas Yang di Pertuan Agong bertitah pada 16 Jun lalu agar memanggil sidang pada kadar segera Bagi ADUN Permatang Pas...
10 Ditahan Bawah Ordinan Darurat Sebar Berita Tak Benar

10 Ditahan Bawah Ordinan Darurat Sebar Berita Tak Benar

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 136 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Sepuluh orang ditahan dan 21 kertas siasatan dibuka di bawah Ordinan Darurat yang berkuat kuasa 12 Mac lalu ke atas penghasilan dan penularan berita tidak benar berkaitan Covid 19 atau perisytiharan darurat Ketua ...
Mageran Mekanisme Di Bawah Darurat Tidak Selaras Dengan Perlembagaan Aziz Bari

Mageran Mekanisme Di Bawah Darurat Tidak Selaras Dengan Perlembagaan Aziz Bari

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 103 hits
POSTED BY AMIR WRLRMajlis Gerakan Negara atau Mageran bukanlah sesuatu yang boleh diwujudkan di luar kerangka darurat Hal itu tidak sebagaimana dipropagandakan oleh paksi yang menyokong pendekatan penubuhan Mageran yang membayangkan badan t...
Rayu Majlis Raja Raja Terbaik Lah Jangan Harap Pak Lebai Nak Kekalkan Kuasa Walau Makan Gaji Buta

Rayu Majlis Raja Raja Terbaik Lah Jangan Harap Pak Lebai Nak Kekalkan Kuasa Walau Makan Gaji Buta

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 268 hits
Terkini Hasanuddin rayu Majlis Raja Raja Melayu bertindak selamatkan keadaan negara yang semakin parahJune 4 2021 Rakyat kini sudah tidak ada sekelumit kepercayaan kepada kerajaan Perikatan Nasional yang berasaskan tamak kuasa bertopengkan ...
Video Edisi Khas Mingguan 026 Spekulasi Kerajaan Baharu Di Bawah Pentadbiran

Video Edisi Khas Mingguan 026 Spekulasi Kerajaan Baharu Di Bawah Pentadbiran

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 151 hits
MENARIK DALAM EDISI KHAS 0261 PAS BAKAL UCAP SELAMAT TINGGAL KEPADA TERENGGANU 2 NORAINI AHMAD SILA LETAK JAWATAN 3 HADAP AGONG ADAKAH KERAJAAN BAKAL BERTUKAR
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered