Kuasa Lanjut Atau Tamatkan Darurat Bukan Di Tangan Jemaah Menteri Yb Takiyuddin




Oleh: Isham Jalil

Semalam Menteri Undang-undang Takiyuddin Hassan berkata Jemaah Menteri yang akan menasihati Agong dan menentukan sama ada darurat akan ditamatkan atau dilanjutkan.

Takiyuddin berkata, "Menjadi tanggungjawab Jemaah Menteri untuk terus menasihati Seri Paduka Baginda selaku Ketua Utama Negara dalam membuat sesuatu keputusan mengenai kedudukan tempoh darurat."

Takiyuddin berkata Baginda bertindak atas nasihat Jemaah Menteri mengikut Perlembagaan seperti mana ketika Baginda mengisytiharkan darurat pada Januari lepas.

Oleh itu, katanya, "Oleh yang demikian, persoalan sama ada darurat yang akan tamat pada tarikh tersebut diteruskan atau tidak atas budi bicara Agong seperti dibangkitkan tidak seharusnya timbul."

Apa yang Takiyuddin kata di atas merujuk kepada Perkara 40 Perlembagaan Persekutuan yang mana YDP Agong perlu bertindak di atas nasihat Jemaah Menteri atau seorang Menteri yang bertindak di atas kuasa am Jemaah Menteri (iaitu Perdana Menteri atau dalam hal darurat ini Menteri Undang-undang Takiyuddin sendiri).

Maksudnya, apa yang Takiyuddin mahu sampaikan boleh dibaca kononnya Agong tidak ada kuasa untuk tamatkan darurat tanpa nasihat Jemaah Menteri mengikut Perlembagaan seperti mana juga Baginda telah mengikut nasihat Jemaah Menteri ketika mengisytiharkan darurat dahulu.

Oleh kerana Jemaah Menteri diketuai oleh Perdana Menteri, maka berdasarkan kepada apa yang Takiyuddin kata ini juga, secara efektifnya kuasa untuk menamatkan darurat adalah kononnya berada di tangan Perdana Menteri dan bukannya di tangan YDP Agong, yang hanya boleh bertindak atas nasihat Perdana Menteri.

Saya lihat apa yang menteri-menteri PN buat ini adalah mentafsirkan Undang-undang mengikut kepentingan mereka sahaja, seperti juga yang dibuat oleh Menteri Kewangan minggu lepas bila dia tidak mahu beri moratorium.

Ini tidak bertanggungjawab, mereka tidak boleh mentafsirkan undang-undang sesuka hati.

Apa yang Takiyuddin kata ini tidak tepat malah tidak betul.

Ini kerana apabila darurat diisytiharkan, secara efektifnya Perlembagaan adalah digantung.

Sebab itu kerajaan boleh menggantung dan menutup Parlimen walaupun mengikut Perlembagaan mereka tidak boleh berbuat begini.

Dalam Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, Parlimen tidak boleh ditutup tanpa persidangan melebihi enam bulan dalam sesuatu penggal.

Malah dalam Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan dinyatakan bahawa Proklamasi Darurat dan apa-apa Ordinan berkenaannya perlu mendapatkan kelulusan Parlimen.

Kedua-dua perkara di atas tidak dilakukan oleh kerajaan, kerana kerajaan dan Menteri tahu bahawa dalam tempoh darurat penggantungan Perlembagaan membolehkan mereka untuk memilih untuk tidak mengikut Perlembagaan atau mengubah (atau mengatasi) peruntukan Perlembagaan melalui Ordinan.

Apabila Perlembagaan digantung, maka peruntukan Perkara 40 iaitu keperluan untuk YDP Agong mendengar nasihat Jemaah Menteri juga adalah digantung.

Kerajaan tidak boleh memilih-milih untuk memakai separuh-separuh peruntukan Perlembagaan yang memihak kepada mereka tetapi menggantung separuh-separuh yang lain terutama yang melibatkan kuasa YDP Agong semasa darurat.

Lebih-lebih lagi apabila dalam tempoh darurat kuasa diserahkan ke tangan YDP Agong dan kedudukan dan kuasa Jemaah Menteri adalah kabur.

Ini memandangkan semasa darurat kuasa-kuasa statutori Jemaah Menteri adalah terdatang (derived) daripada Perlembagaan yang telah digantung.

Kuasa Jemaah Menteri yang tinggal hanyalah kuasa prerogatif yang terdatang (derived) daripada kuasa YDP Agong; dan dalam tempoh darurat Jemaah Menteri tidak boleh menggunakan statut (atau Perlembagaan) untuk mengatasi kuasa ini, seperti yang cuba dilakukan oleh menteri jika dia menyatakan yang Agong perlu mengikut nasihat Jemaah Menteri.

Tambahan lagi, dalam Perlembagaan tidak pun disebut tentang pengisytiharan penamatan darurat.

Oleh itu jika mengikut statut atau Perlembagaan pun Jemaah Menteri tidak ada kuasa untuk menasihati Agong untuk menamatkan atau menyambung darurat setelah proklamasi pertama dibuat sebelum darurat berkuatkuasa dahulu.

Maka, setelah darurat diisytihar, ia terserah kepada budi bicara YDP Agong untuk membuat keputusan dan bukan lagi di tangan Jemaah Menteri atau Perdana Menteri yang tidak lagi ada kuasa untuk menasihati YDP Agong.

Maksudnya, YDP Agong boleh mendengar nasihat mereka atas budibicara sahaja dan tidak perlu ikut nasihat mereka ketika darurat.

.........

Satu perkara lagi, apabila kerajaan melanjutkan darurat (contohnya selama 6 bulan lagi selepas 1 Ogos 2021), kerajaan tidak perlu membentangkan Bajet 2022 pada akhir tahun ini di Parlimen.

Ini kerana dalam tempoh darurat, kerajaan boleh mengeluarkan Ordinan perbekalan dan meluluskan bajet mereka sendiri tanpa melalui kelulusan Parlimen.

Dan mereka (kerajaan PN) pun masih berdegil tidak mahu buka Parlimen.

Oleh itu mereka boleh buat bajet sendiri, lulus sendiri, dan belanja sendiri apa yang mereka mahu dengan mengguna duit rakyat.

Sementara itu situasi COVID-19 semakin buruk walaupun darurat telah dilaksanakan sejak awal tahun ini.

Jika kerajaan hari ini ikhlas mahu bantu rakyat dan bukannya hanya mahu kekalkan kuasa untuk kepentingan diri sendiri, bukalah Parlimen segera dan tamatkan darurat.

ISHAM JALIL

13 Jun 2021

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/kuasa-lanjut-atau-tamatkan-darurat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kuasa Agong Mengatasi Pm Jemaah Menteri Sewaktu Darurat

Kuasa Agong Mengatasi Pm Jemaah Menteri Sewaktu Darurat

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 234 hits
Kerajaan Perikatan Nasional mungkin tidak mempunyai alasan kukuh untuk melengah lengahkan membuka semula sidang Parlimen selepas Yang di Pertuan Agong bertitah pada 16 Jun lalu agar memanggil sidang pada kadar segera Bagi ADUN Permatang Pas...
Jemaah Menteri Akan Nasihat Agong Mengenai Lanjutan Darurat Kata Takiyuddin

Jemaah Menteri Akan Nasihat Agong Mengenai Lanjutan Darurat Kata Takiyuddin

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 153 hits
Jemaah menteri bertanggungjawab menasihatkan Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah sama ada darurat perlu dilanjutkan atau tidak kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan Katanya baginda bertindak atas nasi...
Jawatankuasa Khas Bebas Darurat Bukan Bawah Kuasa Kabinet Khas Untuk Lebai Takiyuddin

Jawatankuasa Khas Bebas Darurat Bukan Bawah Kuasa Kabinet Khas Untuk Lebai Takiyuddin

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 127 hits
Pakar perlembagaan Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof ROHANIZA IDRIS BHKUALA LUMPUR Jawatankuasa Khas Bebas Darurat tidak terletak di bawah kuasa Jemaah Menteri atau Perdana Menteri sebaliknya berdiri sendiri dan bertanggungjawab kepada Yan...
Tubuh Jawatankuasa Darurat Tetapi Jemaah Menteri Nasihati Agong

Tubuh Jawatankuasa Darurat Tetapi Jemaah Menteri Nasihati Agong

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 526 hits
Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hasan mengenai Jemaah Menteri akan menasihati Yang di Pertuan Agong samada darurat perlu dilanjutkan atau tidak sebagai reaksi terhadap kenyataan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan T...
Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 197 hits
Malang sungguh nasib PAS Bukan setakat menteri malah exco MP Adun PAS yang memerintah pada hari ini terus menerus dipertikaikan tindakan mereka Mungkin ini petunjuk yang tuhan mahu memberikan amaran kepada mereka supaya tidak lebih berkata ...
Apa Fungsi Darurat Kalau Ketua Menteri Pulau Pinang Kebal

Apa Fungsi Darurat Kalau Ketua Menteri Pulau Pinang Kebal

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 202 hits
Lim Menuduh Kerajaan Penjenayah20 Mei 2021 Satu Malaysia bercelaru apabila Ketua Menteri DAP Pulau Pinang dan Bekas KM DAP Pulau Pinang menuduh Kerajaan Pusat tidak memberikan kebenaran vaksin untuk rakyat Pulau Pinang Kerajaan DAP Pulau Pi...
Takut Hilang Kuasa Atau Tanggungjawab Pada Rakyat

Takut Hilang Kuasa Atau Tanggungjawab Pada Rakyat

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 199 hits
Menteri berbelah bahagi sama ada darurat patut disambung June 4 2021 Sumber berkata anggota Kabinet yang mahu darurat dilanjutkan percaya ia patut meliputi tiga fasa di bawah total lockdown yang diumumkan baru baru ini untuk membendung lonj...
Ini Jemaah Menteri Bekerja Paling Tenang Kata Annuar

Ini Jemaah Menteri Bekerja Paling Tenang Kata Annuar

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 236 hits
Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa menegaskan dakwaan yang mengatakan kerajaan PN gagal disebabkan anggota Jemaah Menterinya adalah tidak berasas PETALING JAYA Meskipun menerima pelbagai kritikan dan datang daripada parti yang bertelag...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp