Beri Ruang Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 Jalankan Tugas Pakar


 ainulillia
Kewujudannya dapat kurangkan risiko salah guna kuasa oleh kerajaan BANGI– Jawatankuasa Khas Bebas Darurat 2021 perlu diberikan kebebasan dan kemudahan yang diperlukan untuk melaksanakan tugasnya.
Pakar perlembagaan, Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof berkata, jawatankuasa khas bebas itu penting bagi memastikan Darurat 2021 benar-benar dilaksanakan sesuai dengan maksudnya iaitu untuk menangani wabak COVID-19. 
Tegasnya, jawatankuasa khas bebas ini juga berperanan sebagai salah satu elemen ‘semak dan imbang’ memandangkan kuasa darurat itu sendiri memberikan kuasa yang amat luas kepada pemerintah.  
“Kewujudan jawatankuasa khas bebas ini dapat mengurangkan risiko salah guna kuasa kerajaan menjadikan Proklamasi Darurat sebagai alat politik untuk mengekalkan kuasa.
“Jawatankuasa khas bebas bukanlah badan eksekutif dan bukan juga badan legislatif, tetapi ia adalah badan khusus yang ditubuhkan melalui Ordinan Darurat berpaksikan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan. 
“Ia tidak terletak di bawah Jemaah Menteri atau Perdana Menteri, tetapi ia berdiri sendiri dan bertanggungjawab kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk memberikan nasihat yang terbaik, jujur dan tepat,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Terdahulu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Datuk Seri Takiyuddin Hassan dalam satu kenyataan berkata, persoalan mengenai sama ada darurat yang tamat 1 Ogos depan akan diteruskan atau tidak, atas budi bicara Yang di-Pertuan Agong tidak seharusnya timbul.
Beliau berkata, menjadi tanggungjawab Jemaah Menteri untuk terus menasihati Seri Paduka selaku ketua utama negara dalam membuat sesuatu keputusan mengenai kedudukan tempoh darurat, selepas mengambil kira semua keadaan semasa dan faktor berkaitan, termasuk keselamatan orang ramai, sosial serta ekonomi negara.
Bagaimanapun, kenyataan beliau dikecam pelbagai pihak termasuk Ahli Jawatankuasa Khas Bebas Darurat, Tan Sri Noh Omar yang menyifatkan kenyataan itu sebagai satu penghinaan kepada beliau dan ahli jawatankuasa terbabit.
Sementara itu, Prof Muhammad Fathi menegaskan, Jemaah Menteri dan Perdana Menteri tetap mempunyai kuasa umum di bawah Perlembagaan dan kedudukannya sebagai badan eksekutif dalam tempoh darurat sebagaimana yang termaktub dalam Seksyen 11(a) Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021.
Namun, peranan khusus untuk menentukan tempoh darurat terletak pada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat jawatankuasa khas bebas.
“Yang di-Pertuan Agong selaku ketua utama negara, yang turut memiliki beberapa kuasa budi bicara khusus dalam Perlembagaan Persekutuan, mempunyai peranan yang jelas untuk memastikan jawatankuasa khas bebas memberikan nasihat yang berwibawa sesuai dengan ketinggian martabat baginda sebagai payung utama rakyat,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/beri-ruang-jawatankuasa-khas-bebas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

Pulak Dah Takiyuddin Hina Jawatankuasa Khas Bebas Darurat

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 204 hits
Malang sungguh nasib PAS Bukan setakat menteri malah exco MP Adun PAS yang memerintah pada hari ini terus menerus dipertikaikan tindakan mereka Mungkin ini petunjuk yang tuhan mahu memberikan amaran kepada mereka supaya tidak lebih berkata ...
Jawatankuasa Khas Bebas Darurat Bukan Bawah Kuasa Kabinet Khas Untuk Lebai Takiyuddin

Jawatankuasa Khas Bebas Darurat Bukan Bawah Kuasa Kabinet Khas Untuk Lebai Takiyuddin

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 128 hits
Pakar perlembagaan Prof Madya Dr Muhammad Fathi Yusof ROHANIZA IDRIS BHKUALA LUMPUR Jawatankuasa Khas Bebas Darurat tidak terletak di bawah kuasa Jemaah Menteri atau Perdana Menteri sebaliknya berdiri sendiri dan bertanggungjawab kepada Yan...
Jawatankuasa Khas Bebas Termasuk Dua Wakil Pembangkang Setuju Darurat Dilanjutkan

Jawatankuasa Khas Bebas Termasuk Dua Wakil Pembangkang Setuju Darurat Dilanjutkan

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 154 hits
Jawatankuasa Khas Bebas Darurat dikatakan mencadangkan kepada Yang di Pertuan Agong supaya tempoh darurat dilanjutkan sehingga hujung tahun sebagai langkah proaktif mencegah penularan pandemik Covid 19 Jawatankuasa terdiri daripada pakar ke...
Awani Borneo 06 06 2021 Peruntukan Ordinan Darurat Vaksin Astrazeneca

Awani Borneo 06 06 2021 Peruntukan Ordinan Darurat Vaksin Astrazeneca

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 203 hits
Laporan berita padat dan ringkas dari Kepulauan Borneo bersama Syaff Shukri membawakan tumpuan berikut Tumpuan AWANIBorneo malam ini DUN Sarawak dilanjut hingga tamat tempoh darurat Persiapan menjelang pelaksanaan suntikan vaksin AstraZenec...
Tubuh Jawatankuasa Darurat Tetapi Jemaah Menteri Nasihati Agong

Tubuh Jawatankuasa Darurat Tetapi Jemaah Menteri Nasihati Agong

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 526 hits
Kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hasan mengenai Jemaah Menteri akan menasihati Yang di Pertuan Agong samada darurat perlu dilanjutkan atau tidak sebagai reaksi terhadap kenyataan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan T...
Permohonan Bantuan Peruntukan Khas Masyarakat India Negeri Johor 2021

Permohonan Bantuan Peruntukan Khas Masyarakat India Negeri Johor 2021

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 339 hits
Permohonan Bantuan Peruntukan Khas Masyarakat India Negeri Johor 2021 kini dibuka Kerajaan Negeri Johor menerusi Pejabat Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar R Vidyananthan membuka permohonan bagi Bantuan Peruntukan Khas Masyar...
Wujudkan Bantuan Khas Untuk Penceramah Bebas Kata Najib

Wujudkan Bantuan Khas Untuk Penceramah Bebas Kata Najib

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 186 hits
Najib Razak berkata bantuan itu juga boleh disalurkan kepada masjid masjid oleh Majlis Agama Islam negeri untuk disalurkan kepada penceramah terlibat PETALING JAYA Satu bantuan khas kepada ustaz dan penceramah bebas yang terkesan perlu diwu...
Permohonan Biasiswa Jpa 2021 Online Program Khas Jkpj

Permohonan Biasiswa Jpa 2021 Online Program Khas Jkpj

papar berkaitan - pada 13/6/2021 - jumlah : 369 hits
Permohonan Biasiswa JPA 2021 Biasiswa JPA 2021 kini dibuka untuk pelajar SPM 2020 yang cemerlang dan ingin melanjutkan pelajaran mereka ke luar negara Program Khas Jepun Korea Perancis Jerman ini adalah penajaan berbentuk Pinjaman Boleh Uba...
Sidang Media Khas Dr Radzi Jidin Menteri Kanan Pendidikan 6 Jun 2021 Ahad 10 00 Pagi

Sidang Media Khas Dr Radzi Jidin Menteri Kanan Pendidikan 6 Jun 2021 Ahad 10 00 Pagi

papar berkaitan - pada 7/6/2021 - jumlah : 471 hits
SIDANG MEDIA KHAS DR RADZI JIDIN MENTERI KANAN PENDIDIKAN 6 JUN 2021 AHAD 10 00 PAGI Intipati sidang mediaPdPR diteruskan untuk 25 hariPemakluman 1 minggu lebih awal pengoperasian sekolah selepas cuti pertengahan penggal 25 26 Julai PdPR me...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku