Jangan Tetapkan Tarikh Tutup Pendaftaran Vaksin Covid 19



Cadangan tarikh tutup pendaftaran vaksin Covid 19 sebagaimana diutarakan oleh Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan kelmarin disifatkan sebagai mengarut oleh Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEAIDILAN, Dr Zaliha Mustafa.
Menurut Dr Zaliha, daripada mencadangkan hal yang menyusahkan rakyat itu lebih baik Wan saiful meningkatkan kempen pendaftaran vaksin dalam kalangan rakyat, khususnya masyarakat luar bandar.
“Cadangan supaya kerajaan melaksanakan tarikh tutup kepada pendaftaran vaksin dengan alasan agar rakyat tidak sambil lewa atas usaha mendapatkan vaksin adalah benar-benar tidak wajar.
“Bagi saya, ini suatu cadangan yang tidak berasas dan tidak masuk akal. Sedangkan mereka yang telah lama berdaftar dalam sistem MySejahtera pun masih lagi belum menerima vaksin, ini kan pula untuk menguatkuasakan tarikh tutup pendaftaran.
“Jika kerajaan mahu terus menggunakan sistem pendaftaran vaksin untuk memastikan pelaksanaan Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan (PICK) atau National Imminisation Program ini mudah untuk dipantau, maka seharusnya kita menggalakkan lebih ramai lagi rakyat berdaftar, perluas dan pemudahkan urusan pendaftaran.
“Ramai sukarelawan juga Ahli-ahli Parlimen dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri telah melaksanakan usaha ini di kawasan seliaan masing-masing. Agensi-agensi kerajaan yang wujud di kawasan-kawasan pendalaman yang tiada capaian internet juga boleh turut dikerah bagi membantu penduduk yang mungkin ada masalah dalam mendaftarkan diri mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Pengerusi Biro Dasar, Strategi dan Latihan, Majlis Pimpinan Wanita Pusat itu lagi, seharusnya kerajaan mempermudahkan proses mendapatkan vaksin sebagaimana di banyak negara di dunia.
Katanya, proses pendaftaran yang rumit dan agihan vaksin yang lambat di negara ini menyebabkan Malaysia sukar mendapatkan imuniti kelompok dalam jangka waktu segera.
“Apa yang penting ialah mempercepatkan kemasukan vaksin, memudahkan akses kepada vaksin agar seramai mungkin rakyat mendapat suntikan.
“Banyak negara termasuk Singapura, Indonesia bahkan Amerika Syarikat sendiri memberi suntikan vaksin kepada rakyat mereka tanpa birokrasi pendaftaran dan telah pun mencapai kadar vaksinasi yang tinggi.
“Negara jiran Indonesia melaporkan capaian vaksin yang melebihi 300,000 suntikan sehari. Mereka memperkenalkan kaunter bergerak, kaunter terbuka (open counter) dan kaunter pandu lalu (walk in counter) seperti apa yang dilaksanakan di Arizona, Texas dan Detroit, Amerika Syarikat serta membenarkan sesiapa sahaja menerima vaksin, mempermudahkan capaian vaksin kepada kumpulan-kumpulan sasar seperti warga emas dan pelajar demi memastikan rangkaian jangkitan Covid 19 ini diberhentikan secepat mungkin,” katanya lagi.
Malah, menurut Dr Zaleha, di negara luar sukarelawan khususnya sukarelawan perubatan, orang awam dan tentera turut memainkan peranan dan digembeling tenaga bagi mempercepatkan rakyat memperolehi imuniti kelompok.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32336

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Teliti Cadangan Pendaftaran Vaksin Covid 19 Secara Automatik

Kerajaan Teliti Cadangan Pendaftaran Vaksin Covid 19 Secara Automatik

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 238 hits
Kerajaan akan menambah baik Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan dari semasa ke semasa termasuk melihat cadangan pendaftaran secara automatik bagi memastikan seramai mungkin rakyat divaksin dan tiada sesiapa yang akan tertinggal Perdana Me...
18 Soalan Lazim Berkaitan Covid 19 Jenis Jenis Vaksin Dan Cara Vaksin Berfungsi Di Dalam Tubuh Manusia

18 Soalan Lazim Berkaitan Covid 19 Jenis Jenis Vaksin Dan Cara Vaksin Berfungsi Di Dalam Tubuh Manusia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 652 hits
18 Soalan Lazim Berkaitan Covid 19 Jenis Jenis Vaksin Dan Cara Vaksin Berfungsi Di Dalam Tubuh Manusia Salam semua sejak Pelan Imunisasi Covid 19 Kebangsaan dilancarkan Hingga ke hari ini macam macam cerita dengar tapi alhamdulillah masuk s...
Hiburan Aku Nak Buat Apa Lagi Azhan Rani Kecewa Tiada Maklum Balas Tentang Vaksin Covid 19

Hiburan Aku Nak Buat Apa Lagi Azhan Rani Kecewa Tiada Maklum Balas Tentang Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 207 hits
Baru baru ini heboh berkenaan dengan pendaftaran vaksin dimana ramai yang tidak dapat mendaftar vaksin COVID 19 atas masalah tertentu dan pelakon Azhan Rani turut berasa kecewa kerana sehingga kini dia masih tidak dapat makluman lanjut meng...
Vaksin Covid 19 2 256 257 Warga Emas Telah Berdaftar Bagi Fasa Kedua

Vaksin Covid 19 2 256 257 Warga Emas Telah Berdaftar Bagi Fasa Kedua

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 195 hits
Sejumlah 2 256 257 warga emas telah berdaftar bagi Program Imunisasi Kebangsaan fasa kedua Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berkata setakat ini juga sebanyak 1 909 266 individu telah menerima suntik...
Vaksin Bagai Kubu Pelindung Dalam Tubuh Kata Bekas Pesakit Covid 19

Vaksin Bagai Kubu Pelindung Dalam Tubuh Kata Bekas Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 228 hits
Pengakuan tersebut dilontarkan dua bekas pesakit wabak itu setelah mereka terselamat daripada mengalami sebarang simptom berikutan menerima suntikan vaksin Warga emas Rinumbizal Masadai 63 membuat pemeriksaan kesihatan sebelum menerima sunt...
Covid 19 Sektor Swasta Bantu Percepat Pemberian Vaksin

Covid 19 Sektor Swasta Bantu Percepat Pemberian Vaksin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 202 hits
Sasaran 200 000 dos vaksin diberikan sehari seperti yang disuarakan Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Khairy Jamaluddin boleh dicapai dengan pembabitan petugas kesihatan sektor swasta Ketua Pegawai Eksekutif Protect Health Corpo...
Vaksin Covid 19 Kerajaan Kaji Pemberian Vaksin Secara Automatik

Vaksin Covid 19 Kerajaan Kaji Pemberian Vaksin Secara Automatik

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 205 hits
Kerajaan akan mengkaji usaha pemberian vaksin secara automatik seperti dicadangkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berkata ini termasuk mengambil kira soal ...
Kasus Covid 19 Naik Polisi Perketat Buka Tutup Jalan Di Bandung

Kasus Covid 19 Naik Polisi Perketat Buka Tutup Jalan Di Bandung

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 115 hits
Kapolrestabes Bandung Kombes Pol Ulung Sampurna Jaya mengatakan pihaknya mulai memperketat lagi skema buka tutup sejumlah jalan raya karena kasus Covid 19 meningkat
Tidak Perlu Ragu Dengan Vaksin Covid 19 Sultan Johor

Tidak Perlu Ragu Dengan Vaksin Covid 19 Sultan Johor

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 204 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menasihati rakyat supaya tidak berasa ragu ragu untuk mendapatkan suntikan vaksin demi kesihatan serta membendung penularan wabak COVID 19 Sultan Ibrahim bertitah kerana baginda sendiri bersama Pe...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku