Vaksin Bagai Kubu Pelindung Dalam Tubuh Kata Bekas Pesakit Covid 19


Bernama Pengakuan tersebut dilontarkan dua bekas pesakit wabak itu setelah mereka terselamat daripada mengalami sebarang simptom berikutan menerima suntikan vaksin.

Warga emas Rinumbizal Masadai, 63, membuat pemeriksaan kesihatan sebelum menerima suntikan vaksin Covid-19 di Dewan Terbuka Kampung Bongkol yang terletak kira-kira 23  Vaksin bagaikan “kubu” dan pelindung yang kukuh di dalam tubuh badan meskipun diserang Covid -19.
Pengakuan tersebut dilontarkan dua bekas pesakit wabak itu setelah mereka terselamat daripada mengalami sebarang simptom berikutan menerima suntikan vaksin.
Nur Fazlizai Ali, 34, seorang pengamal media, dijangkiti hanya kira-kira tiga minggu selepas melengkapkan suntikan vaksin Sinovac, keluaran negara China.
“Saya menerima vaksin dos pertama pada 1 April manakala dos kedua pada 22 April lepas. Memang agak terkejut pada awalnya apabila disahkan positif pada 12 Mei dan dimaklumkan jangkitan itu melibatkan kenalan yang saya temui bagi urusan kerja.
“Berkali-kali saya tanya doktor untuk buat pengesahan namun akhirnya jawapan tetap sama dan saya terpaksa ditempatkan di Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah (PKRC),” katanya yang dihubungi Bernama di Kuala Terengganu baru-baru ini.
Fazlizai berkata lebih menyayat hati, beliau menaiki van Kementerian Kesihatan (KKM) untuk dibawa ke PKRC di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Chendering, di Kuala Terengganu pada waktu malam dengan diiringi takbir Aidilfitri.
“Sangat sedih dan takut sebenarnya…memang tak tergambar perasaan ketika itu tetapi tetap berdoa agar vaksin yang saya terima sebelum ini mampu menghilangkan virus secepat mungkin.
“Apa yang saya bimbangkan ialah jangkitan terhadap orang lain…namun ia tetap berlaku kerana daripada 30 kontak rapat, dua daripadanya dijangkiti. Syukur…mereka tidak bergejala teruk,” katanya.
Ketika ditanya sama ada timbul keraguan dan penyesalan ekoran dijangkiti meskipun divaksin, wanita itu berkata: “Sudah tentu tidak kerana jika dibandingkan dengan keadaan pesakit lain yang belum menerima vaksin, saya sebenarnya adalah insan bertuah”.
Beliau berkata di PKRC tersebut, ramai pesakit yang mengalami batuk teruk, demam serta hilang deria bau tetapi keadaan beliau bagaikan tidak dijangkiti hingga boleh melakukan pelbagai aktiviti lain termasuk menulis berita.
Senada dengan Fazlizai mengenai kepentingan vaksin, Zaid Salim, 50-an, yang dijangkiti selepas menerima suntikan pertama berkata beliau juga tidak mengalami sebarang simptom.
Zaid yang merupakan wartawan sambilan di sebuah syarikat akhbar, menerima suntikan tersebut pada 11 Mei lepas dan didapati positif Covid-19 tiga hari selepas itu serta dimasukkan ke PKRC UiTM Cawangan Chendering.
“Saya dikatakan dijangkiti ketika membuat liputan sepertimana Fazlizai dan tidak mengetahui bahawa ada dalam kalangan mereka yang hadir positif.
“Namun, suntikan vaksin yang diterima bukan sekadar menyebabkan saya tidak mengalami sebarang masalah kesihatan malah daripada 40 kontak rapat, tiada seorang pun yang positif termasuk ahli keluarga yang pastinya sentiasa bersalaman setiap hari,” katanya yang menerima vaksin Pfizer-BioNTech.
Beliau berkata berikutan disahkan positif Covid-19, suntikan dos kedua yang sepatutnya dilakukan pada 14 Jun terpaksa ditangguhkan dan beliau perlu menunggu selama enam bulan daripada tarikh keputusan didapati positif.
Menceritakan pengalaman mereka yang terpaksa berhari raya di PKRC, Fazlizai dan Zaid berkata ia hanya “masalah kecil” jika dibandingkan dengan kesukaran petugas di situ yang bukan sekadar berdepan dengan puluhan tetapi ratusan pesakit setiap hari.
Menurut mereka, individu yang terpilih untuk menerima vaksin tidak harus melepaskan peluang mendapatkan suntikan kerana ia bukan sahaja melindungi diri sendiri tetapi juga orang lain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/vaksin-bagai-kubu-pelindung-dalam-tubuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Keluarga Bekas Pesakit Covid Mohon Maaf Pinta Tidak Terus Dihukum Jadi Punca Jangkitan 127 Individu Lain

Keluarga Bekas Pesakit Covid Mohon Maaf Pinta Tidak Terus Dihukum Jadi Punca Jangkitan 127 Individu Lain

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 234 hits
KUALA TERENGGANU 9 Jun Bagi bekas pesakit COVID 19 seperti Mohd Adli Mohamad dan anggota keluarganya kecaman persepsi negatif melampau dan disisihkan segelintir masyarakat adalah lebih sakit dan derita berbanding pertarungan melawan COVID 1...
Selangor Beri Rm1 000 Khairat Kematian Pesakit Covid 19

Selangor Beri Rm1 000 Khairat Kematian Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 232 hits
Pakej Kita Selangor 2 0 memperuntukkan sumbangan khairat kematian berjumlah RM 1 000 untuk setiap pesakit COVID 19 yang meninggal dunia di Selangor Foto fail hiasan SHAH ALAM Keluarga pesakit COVID 19 yang meninggal dunia Orang Kurang Upaya...
Covid 19 Kerajaan N Sembilan Nafi Jual Vaksin Kepada Rakyat

Covid 19 Kerajaan N Sembilan Nafi Jual Vaksin Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 163 hits
Vaksinasi yang diberikan kepada rakyat negeri itu adalah percuma SEREMBAN 25 Syawal 1442H Ahad Kerajaan Negeri Sembilan menafikan dakwaan yang tular menerusi media sosial bahawa pihaknya menjual vaksin kepada rakyat di negeri itu melalui In...
Sikap Eu Punca Malaysia Lambat Peroleh Vaksin Covid 19

Sikap Eu Punca Malaysia Lambat Peroleh Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 174 hits
Ketidakadilan pengagihan bekalan vaksin Covid 19 menyebabkan negara Asia termasuk Malaysia ketinggalan berbanding negara yang bernaung di bawah Kesatuan Eropah Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan Khairy Jamaluddin berka...
Moscow Hadiahkan Kereta Percuma Untuk Dorong Penduduk Dapatkan Vaksin Covid 19

Moscow Hadiahkan Kereta Percuma Untuk Dorong Penduduk Dapatkan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 14/6/2021 - jumlah : 183 hits
KONGSI ARTIKEL MOSCOW Datuk bandar Moscow berkata pada Ahad berkata bahawa bandar itu akan memberikan kereta secara percuma dalam cabutan bertuah bagi penduduk yang mengambil vaksin COVID 19 dalam usaha mempertingkatkan kadar vaksina
Neelofa Sumbang 15 Katil Pesakit Covid 19 Di Melaka

Neelofa Sumbang 15 Katil Pesakit Covid 19 Di Melaka

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 125 hits
Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA NeelofaMELAKA Selebriti sensasi Neelofa dilaporkan telah menyumbang sebanyak 15 buah katil elektronik kepada pihak Hospital Melaka di sini hari ini yang sememangnya diperlukan bagi kegunaan pesakit Covid 19 Per...
Malaysia Sedang Bangunkan Vaksin Covid 19 Guna Teknologi Mrna

Malaysia Sedang Bangunkan Vaksin Covid 19 Guna Teknologi Mrna

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 194 hits
Malaysia sedang membangunkan vaksin Covid 19 menggunakan teknologi mRNA kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba Beliau berkata vaksin itu mula dibangunkan pada November 2020 oleh Institut Kajian Perubatan di bawah Kementerian Kesiha...
Lantik Guru Tanpa Kemahiran Umpama Ajar Di Pusat Tuisyen Kata Bekas Pengarah

Lantik Guru Tanpa Kemahiran Umpama Ajar Di Pusat Tuisyen Kata Bekas Pengarah

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 166 hits
June 22 2021 Antara mata pelajaran dikesan mengalami kekurangan guru di sekolah rendah adalah Bahasa Inggeris Sejarah Pendidikan Khas Pendidikan Agama Islam serta Teknologi Maklumat dan Komunikasi KOTA KINABALU Bekas pengarah pendidikan Sab...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun