Jangan Paksa Anak 5 Tahun Belajar Beri Hak Mereka Untuk Bermain Meneroka


Sesi persekolahan yang bakal bermula pada awal Mac ini pastinya membuatkan mak ayah berkobar-kobar. Terlalu lama berada di rumah membuatkan mak ayah berasa risau. Namun pembukaan sekolah ini bukan bermakna anak perlu belajar dan memecut laju, bimbang ketinggalan dalam pelbagai silibus.
Elakkan memaksa anak, lebih-lebih lagi bagi anak yang baru melangkah ke alam persekolahan seperti lima tahun, begitu juga dengan pra sekolah. Berikan masa untuk mereka bermain sambil belajar. Perkongsian seorang guru, Asmadi Abdul Samad ini mak ayah perlu fahami.

Minggu depan sesi persekolahan akan di buka khusus untuk murid prasekolah, tahun 1 dan tahun 2. Minggu – minggu awal persekolahan ini ibubapa jangan terkejut ya kalau aktiviti di sekolah untuk anak-anak ini begitu santai, ringan dan banyak bermain.
Ini sebenarnya satu proses yang mungkin dibuat oleh pihak sekolah bagi menampung kelompongan yang berlaku dalam sesi orientasi dan transisi yang berlangsung atas talian sebelum ni khususnya untuk murid tahun 1 yang baru memasuki alam persekolahan.

“Ai cikgu, setahun lebih dah budak ni belajar santai-santai ngadap komputer di rumah, takkan nak santai lagi? Dok rumah pun main macam tak ingat dunia dah. Bukan silibus banyak nak kejar ke? “
Hmm.. Macam tu lah.
Sebut pasal bermain ni, disekolah kita bukan bermain tanpa hala tuju. Tidak. Kita maklum tentang peranan penting bermain itu dalam aspek perkembangan kanak-kanak dan ia menyumbang kepada aspek jasmani, sosial dan emosi mereka.
Jangan main-main dengan masa bermain kanak-kanak ni tau. United Nation masukkan masa bermain kanak-kanak ni sebagai hak asasi kanak-kanak dan ianya dilindungi di bawah ratifikasi perjanjian mereka. Ilmuan islam seperti Abdullah Nasih Ulwan juga ada menulis perihal pentingnya masa bermain kanak-kanak dalam sela masa mereka belajar.

 
Sebenarnya melalui bermain, kanak-kanak diberi peluang mencipta dunia yang mereka boleh kuasai sendiri dan jauh dari dunia orang dewasa. Dalam dunia ini mereka belajar mengurus ketakutan mereka serta membina kemahiran baharu yang berkaitan dengan rasa yakin diri dan daya tahan mereka.
Selain itu semasa bermain inilah mereka belajar berkomunikasi dengan diri sendiri dan juga dengan orang lain dalam kelompok sosial mereka. Kalau kita perhati betul-betul bermain juga sebenarnya mempersiapkan kanak-kanak untuk menghadapi alam persekolahan. Sebab tu pendekatan ‘fun learning turut diserap masuk dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran di sekolah.

Sebenarnya kan kawan,
Ikut kajian yang dibuat oleh Unesco masa bermain kanak-kanak sebenarnya semakin berkurangan. Ada beberapa faktor yang disenaraikan tapi saya nak petik satu faktor sahaja yang saya rasa begitu dekat dengan hidup kita di Malaysia.
Ianya disebut sebagai ‘PERFECTIONISM’. Satu fahaman dimana ibubapa merasakan bahawa anak-anak begitu ideal dan wajib mengikuti cara hidup yang di terapkan oleh mereka dengan baik tanpa kompromi. Persaingan sengit pada masa depan dalam pendidikan dan industri pekerjaan memburukkan lagi situasi ini.

Maka tidak hairanlah sekiranya kita temui sekian banyak kajian yang menunjukkan perkaitan antara PERFECTIONISM dengan anxiety dan kemurungan di kalangan kanak-kanak dan remaja.
Kertas kerja yang berjudul The importance of Play in Promoting Healthy Child Development menulis satu kata kunci yang dirasakan menjadi solusi dalam memberikan masa bermain yang sesuai kepada anak-anak.
SEIMBANG.
Pun begitu, kata kunci ini perlu kepada kajian lanjutan untuk dibumikan dalam bentuk tindakan.
Saya sendiri berpegang kepada pendapat bahawa bermain sepatutnya menjadi platform untuk kita mengajar sesuatu kepada anak-anak. Ianya satu proses yang perlu dilalui oleh kanak-kanak dan menjadi peluang untuk kita mengukuhkan sikap yang ingin kita tanamkan dalam hidup mereka.

Selamat kembali ke sekolah kepada semua murid-murid. Jangan risau, kat sekolah nanti kita pun akan ada banyak masa untuk bermain dan belajar bersama-sama.
Begitulah..
Asmadi Abdul Samad
Belajar tak main-main.
Artikel berkaitan: Jangan Rampas Hak Anak Untuk Bermain & Paksa Mereka Belajar, Anak Bawah 5 Tahun Lumrah Bermain & Meneroka
Hantar Anak Ke Playschool Nak Suruh Bermain, Bila Dekat Rumah Malas Nak Main Dengan Anak, Silap Konsep Tu

Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Jangan Paksa Anak 5 Tahun Belajar, Beri Hak Mereka Untuk Bermain & Meneroka! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-paksa-anak-5-tahun-belajar-beri-hak-mereka-untuk-bermain-meneroka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Tersalah Pilih Ini Cara Pilih Rancangan Televisyen Sesuai Untuk Anak 0 7 Tahun

Jangan Tersalah Pilih Ini Cara Pilih Rancangan Televisyen Sesuai Untuk Anak 0 7 Tahun

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 210 hits
Membiarkan anak menonton bukanlah satu kesilapan tetapi perlu berpada pada dan bijak memilih program yang bermanfaat untuk anak malah mampu merangsang perkembangan minda anak Menurut Terapi Cara Kerja memahami pelbagai masalah ibu bapa yang...
Usia 0 7 Tahun Bermainlah Dengan Anak Umur 8 14 Disiplinkanlah Mereka Baru Sempurna

Usia 0 7 Tahun Bermainlah Dengan Anak Umur 8 14 Disiplinkanlah Mereka Baru Sempurna

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 205 hits
Waktu kecil anak hanya sekali saja Terlepas momen ini dah tak boleh diulang semula Sebab itulah antara usia 0 7 tahun bermainlah dengan anak Umur 8 14 tahun disiplinkanlah anak Jika ibu bapa rajin meluangkan masa bermain dengan anak ketika ...
Tak Paksa Tak Belajar Bila Paksa Anak Buat Tak Tahu Mencabar Jadi Cikgu Segera Ni

Tak Paksa Tak Belajar Bila Paksa Anak Buat Tak Tahu Mencabar Jadi Cikgu Segera Ni

papar berkaitan - pada 17/2/2021 - jumlah : 188 hits
Semua orang tahu otak kanak kanak bukan seperti versi mini otak orang dewasa Ia boleh dibentuk mengikut didikan yang diberikan oleh ibu bapa Maka perwatakan pergaulan dan personaliti mereka boleh berbeza mengikut cara mereka dibesarkan Baca...
Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 277 hits
Sekiranya anak anda hilang selera makan mengalami sakit perut cirit birit kembung pucat atau berat badan berkurangan anak anda mungkin mengalami masalah kecacingan Kecacingan atau jangkitan cacing biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak da...
Sesi Persekolahan Mula 1 Mac Ini Anak Pra Sekolah Murid Tahun 1 2 Ke Sekolah Dulu

Sesi Persekolahan Mula 1 Mac Ini Anak Pra Sekolah Murid Tahun 1 2 Ke Sekolah Dulu

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 321 hits
Pembukaan sesi persekolahan untuk sesi 2021 secara rasminya akan bermula pada 1 Mac ini dengan murid pra sekolah Tahun 1 dan Tahun 2 dan diikuti murid Tahun 3 4 5 dan 6 pada 8 Mac Sementara itu untuk pelajar sekolah menengah yang berada di ...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 359 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Mommy Sorry Ok Jangan Malu Nak Minta Maaf Pada Anak Tak Rugi Malah Anak Pun Lembut Hatinya

Mommy Sorry Ok Jangan Malu Nak Minta Maaf Pada Anak Tak Rugi Malah Anak Pun Lembut Hatinya

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 195 hits
Nilai kemaafan adalah sesuatu yang harus dididik pada anak anak kerana ia mampu menjadikan anak itu lebih bertanggungjawab dan berjiwa besar Bayangkan dunia tanpa kemaafan dan dipenuhi kemarahan dan dendam Tak best kan Kita sendiri tidak ta...
Kyai Ma Ruf Amin Jangan Sampai Bencana Tiap Tahun Itu Namanya Pelihara Bencana

Kyai Ma Ruf Amin Jangan Sampai Bencana Tiap Tahun Itu Namanya Pelihara Bencana

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 146 hits
Wapres Ma ruf Amin juga meninjau lokasi terdampak banjir di Telukjambe Barat Kabupaten Karawang Provinsi Jawa Barat Ma ruf Amin mengingatkan untuk meminimalkan bencana Saya ingatkan supaya kita terus tidak dilanda banjir jangan sampai kita ...
Kesian Usia 3 Tahun Tapi 13 Perkataan Je Boleh Sebut Doktor Kongsi Aktiviti Rangsang Perkembangan Anak

Kesian Usia 3 Tahun Tapi 13 Perkataan Je Boleh Sebut Doktor Kongsi Aktiviti Rangsang Perkembangan Anak

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 346 hits
Ramai ibu bapa yang tertanya tanya apakah cara untuk mengukur kelewatan bahasa bagi anak anak mereka terutama anak yang berusia 3 tahun Menurut perkongsian daripada pada usia 3 tahun sepatutnya kanak kanak boleh menyambung 3 4 patah perkata...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran

Persoalannya Kenapa Nak Butthurt Dengan Cadangan Akmal