Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak


Sekiranya anak anda hilang selera makan, mengalami sakit perut, cirit-birit, kembung, pucat atau berat badan berkurangan, anak anda mungkin mengalami masalah kecacingan. Kecacingan atau jangkitan cacing biasa berlaku dalam kalangan kanak-kanak dan beberapa golongan dewasa yang mempunyai faktor risiko.


Kebiasaannya, cacing yang menjadi parasit di dalam tubuh manusia adalah seperti cacing gelang, cacing cangkuk, cacing kerawit, cacing benang dan cacing pita. Cacing-cacing tersebut mampu hidup di dalam tubuh manusia dengan mendapatkan nutrien di dalam usus ketika proses penghadaman. 

Bagaimana Jangkitan Cacing Berlaku? Jangkitan cacing melalui makanan berlaku apabila makanan seperti sayur dan buah-buahan tidak dibasuh dengan betul menyebabkan telur atau larva cacing yang terdapat pada permukaannya turut ditelan. Selain itu, amalan tidak membasuh tangan sebelum makan turut meningkatkan risiko dijangkiti. 
Bukan itu sahaja, jangkitan cacing juga boleh diperoleh melalui persekitaran jika kulit bersentuhan dengan telur cacing, seperti tabiat gemar berkaki ayam atau bermain di kawasan berpasir.

Komplikasi KecacinganJangkitan cacing yang kronik dapat menyebabkan komplikasi seperti masalah anemia dan kekurangan nutrien. Kanak-kanak yang mengalami masalah kecacingan yang berpanjangan dan tidak dirawat sebaiknya akan mengalami masalah pertumbuhan fizikal akibat bekalan nutrisi yang terganggu. 

Rawatan Jangkitan CacingRawatan awal secara berjadual terbukti dapat mengurangkan komplikasi yang disebabkan oleh jangkitan cacing. Terdapat beberapa jenis ubat dalam pasaran yang boleh digunakan untuk rawatan jangkitan cacing. Ini termasuk sesetengah ubat cacing dalam kategori ubat am yang boleh dibeli di premis farmasi komuniti.
Ubat-ubat ini berbeza dari segi dos dan bilangan hari ubat tersebut perlu diambil. Selain itu, spektrum tindakan setiap ubat terhadap spesis cacing juga berbeza. Ada ubat yang berkesan kepada kebanyakan spesis cacing manakala beberapa ubat lain hanya berkesan untuk merawat masalah kecacingan yang disebabkan oleh satu atau dua spesis cacing sahaja.
Albendazole ialah ubat yang biasa digunakan untuk rawatan jangkitan cacing. Ubat ini terdapat dalam sediaan tablet, tablet boleh kunyah dan ubat minum (suspensi). Antara kesan sampingan yang mungkin berlaku adalah sakit perut, loya, sakit kepala dan pening. 
Secara umumnya, kesan sampingan ubat albendazole adalah ringan dan akan berkurangan dengan sendirinya. Dapatkan nasihat daripada ahli farmasi berkaitan kesesuaian dan arahan penggunaan ubat ini supaya kesan rawatan yang diingini tercapai.
Selain albendazole, ubat lain dalam pasaran yang boleh digunakan untuk merawat jangkitan cacing adalah seperti mebendazole. Pengguna yang mengalami jangkitan cacing yang berulang atau kronik hendaklah mendapatkan pemeriksaan lanjut oleh doktor supaya rawatan yang bersesuaian dan berkesan dapat diberikan. Jangkitan cacing yang serius perlu dirawat dengan segera supaya komplikasi dapat dielakkan.

Nasihat Untuk Ibu MengandungIbu mengandung tidak sesuai untuk mengambil albendazole atau ubat-ubat lain tanpa arahan doktor atau ahli farmasi. Ibu mengandung yang mengalami simptom-simptom kecacingan perlu hadir ke fasiliti kesihatan dan diperiksa oleh doktor sebelum rawatan diberikan. 

Tip Mengelakkan Masalah Kecacingan Terutama Pada Kanak-kanakMengutamakan kebersihan di persekitaran dan ketika menjalankan aktiviti harian merupakan langkah utama untuk mengelakkan jangkitan cacing berlaku. Perkara-perkara berikut hendaklah diamalkan oleh pengguna:
a. Basuh tangan dengan sempurna selepas ke tandas dan sebelum menyediakan makanan.b. Basuh sayur atau buah-buahan dengan menyeluruh sebelum dimasak atau dimakan mentah.c. Daging dan ikan perlu dimasak dengan suhu yang betul.d. Memakai selipar ketika berjalan di halaman rumah yang berpasir.e. Elakkan menyentuh tanah yang bercampur dengan najis.f. Sentiasa memakai pakaian dan mengguna cadar serta selimut yang bersih.g. Buang lampin (diaper) yang mengandungi najis bayi di tempat yang sesuai.



Jangkitan Cacing Pada Anak Bukan Perkara RemehPara ibu bapa perlu membawa anak-anak untuk mendapatkan rawatan yang sewajarnya sekiranya mereka mengalami simptom-simptom kecacingan yang ketara. Sebagai alternatif, anak-anak boleh dibawa ke fasiliti kesihatan bagi pemeriksaan yang lebih menyeluruh. 
Dapatkan nasihat daripada doktor atau ahli farmasi agar ubat-ubatan yang sesuai dalam rawatan kecacingan diberikan. Jangkitan cacing tidak seharusnya diambil mudah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://annursyuhadah.blogspot.com/2020/01/ibu-jangan-ambil-mudah-masalah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Cepat Hvkum Ibu Tiri Netiizen Gelabahh Mawar Rashid Perjelas Kenapa Jarang Upload Foto Bersama Anak Tiri

Jangan Cepat Hvkum Ibu Tiri Netiizen Gelabahh Mawar Rashid Perjelas Kenapa Jarang Upload Foto Bersama Anak Tiri

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 242 hits
PERKONGSIAN foto pelakon Mawar Rashid bersama suami dan anak anaknya di laman Instagram pada Sabtu mengvndang pertanyaan segelintir netizen Mawar menerusi laman InstaStory memuat naik paparan skrin k0men netiizen yang mempersoalkan kenapa a...
Paling Tak Suka Main Messy Play Mudah Geli Anak Mungkin Ada Masalah Tactile Defensiveness

Paling Tak Suka Main Messy Play Mudah Geli Anak Mungkin Ada Masalah Tactile Defensiveness

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 221 hits
Satu hal yang mak ayah perlu perhatikan adalah melihat perkembangan anak pada semua perkara termasuklah mengenai isu sensori Ada anak anak yang mudah merasa sensitif dalam kebanyakkan perkara dan ini sedikit sebanyak menyukarkan mereka Menu...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 355 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Kami Mengingatkan Bapak Ibu Guru Jangan Suka Memamerkan Foto Foto Lewat Status

Kami Mengingatkan Bapak Ibu Guru Jangan Suka Memamerkan Foto Foto Lewat Status

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 378 hits
Dinas Pendidikan Kabupaten Banyumas Jawa Tengah mengeluarkan surat edaran yang melarang guru untuk menggungah aktivitas di luar pekerjaan saat melakukan work from home di media sosial Surat itu dikeluarkan setelah Dinas Pendidikan Kabupaten...
Aiman Tino Hilangkan Diri Kalau Dah Tak Nak Jadi Artis Sila Buat Pengumuman Jangan Susahkan Kami Ibu Aiman Tino Berang

Aiman Tino Hilangkan Diri Kalau Dah Tak Nak Jadi Artis Sila Buat Pengumuman Jangan Susahkan Kami Ibu Aiman Tino Berang

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 170 hits
TIADA angin tiada ribut ibu kepada penyanyi Aiman Tino iaitu Hazelina Mat Jalil meluahkan rasa terkilan terhadap sikap anaknya yang didakwa mula buat hal hingga mengabaikan kerjaya seni Lebih panas apabila Hazelina atau Riena menerusi Insta...
Ibu Tunggal Tujuh Anak Terpaksa Kongsi Satu Peranti Untuk Jalankan Perniagaan Dan Belajar

Ibu Tunggal Tujuh Anak Terpaksa Kongsi Satu Peranti Untuk Jalankan Perniagaan Dan Belajar

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 209 hits
39 total views 23 views today KLUANG Seorang ibu tunggal berniaga dalam talian dan tujuh orang anaknya mengikuti Pengajaran dan Pembelajaran Di Rumah dengan berkongsi satu satunya telefon pintar milik keluarga itu Umi Naza Osman 36 berkata ...
Kenapa Anak Saya Tak Pandai Pandai Penjelasan Doktor Ini Menyedarkan Ibu Bapa

Kenapa Anak Saya Tak Pandai Pandai Penjelasan Doktor Ini Menyedarkan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 359 hits
1 Dalam dunia yang berorientasikan formula anak pandai anak hebat hari ini ramai ibu bapa yang turut terkesan dengan memberi tekanan luar biasa kepada anak anak untuk cemerlang dalam pelajaran Sehingga kadangkala jangkaan terhadap anak anak...
Hiburan Umum Kalau Dah Tak Nak Jadi Artis Ibu Aiman Tino Dedah Anak Dikongkong Seorang Wanita

Hiburan Umum Kalau Dah Tak Nak Jadi Artis Ibu Aiman Tino Dedah Anak Dikongkong Seorang Wanita

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 279 hits
Mengejutkan apabila ibu kepada penyanyi Aiman Tino telah memuat naik luahan perasaan mengenai anak lelakinya itu di laman Instagram baru baru ini Katanya Aiman kini dan buat hal sehingga mengabaikan kerjayanya dalam bidang nyanyian Lebih me...
Allah Lebih Sayang Ibu 3 Anak Koma Selepas Sebulan Bersalin Akhirnya Pergi Jua

Allah Lebih Sayang Ibu 3 Anak Koma Selepas Sebulan Bersalin Akhirnya Pergi Jua

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 244 hits
Akhirnya pergi jua Ibu kepada tiga cahaya mata yang koma selepas sebulan melahirkan anak ketiga meninggal dunia Khamis lalu Kisah allahyarham Marihah Husin 35 ini mendapat simpati orang ramai selepas hanya terlantar dan minum susu melalui t...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ibis Styles Iskandar Puteri Buffet Berbuka Puasa

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


Lebuhraya Wce Beruas Ke Changkat Jering

Resepi Sambal Terung

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Jangan Pernah Berhenti

Resepi Kfc Double Down

Lokasi Tapak Bazar Ramadan Sekitar Shah Alam 2024