Mommy Sorry Ok Jangan Malu Nak Minta Maaf Pada Anak Tak Rugi Malah Anak Pun Lembut Hatinya


Nilai kemaafan adalah sesuatu yang harus dididik pada anak-anak kerana ia mampu menjadikan anak itu lebih bertanggungjawab dan berjiwa besar.
Bayangkan dunia tanpa kemaafan dan dipenuhi kemarahan dan dendam. Tak best kan? Kita sendiri tidak tahu bila kita akan lakukan kesalahan. Kita manusia biasa. Namun penting untuk kita belajar untuk bertanggungjawab ke atas sesuatu kesalahan itu diiringi dengan kemaafan.

Memang sukar untuk sesiapa memohon maaf dan memaafkan kerana adakalanya situasi yang kita lalui amat menyakitkan hati dan mengambil masa untuk kita melupakan peristiwa itu. Tetapi ini bermaksud kita masih mempunya titik hitam itu dalam diri kita dan kita tidak mampu membuang ego kita, let it go dan move on. Kunci utamanya satu sahaja : CHANGE OUR MINDSET.
Jangan difikirkan meminta maaf itu adalah satu kerugian and we lost something. Fikirkan ia sebagai satu keuntungan kerana selepas itu kita akan lebih tenang. Mari ajarkan ini kepada anak-anak ya, sayang.
CARA-CARA YANG BETUL UNTUK MEMINTA MAAF dan juga CARA MENDIDIK ANAK UNTUK BIASAKAN DIRI MEMINTA MAAF.
CARA-CARA DAN ADAB MEMINTA MAAF
1. Akui Tindakan Kita Untuk Meminta Maaf Dan Sebutkan Dalam Hati.
Kita harus pasti yang kita betul-betul ingin meminta maaf dan let go of the feelings selepas itu. Susunkan ayat tersebut dalam fikiran dimulakan dengan ‘Saya memohon maaf…’ diikuti dengan punca kita minta maaf dan perasaan kita. Contoh : “Mama minta maaf sebab tengking Adib tadi. Mama terikut amarah mama dan menyesal berkasar dengan Adib. Mama sayang Adib.”

2. Empati Dengan Perasaan Pihak Yang Tersinggung
Seterusnya, penting untuk kita tahu dan terima apakah punca yang menyebabkan pihak tersebut tersinggung. Kalau boleh jelaskan sebab tindakan kita yang menjadi punca kita melukai perasaan pihak tersebut, permintaan maaf akan jadi lebih ikhlas dan kita akan menyampaikan energi yang sangat positif.
3. Akui Tanggungjawab
Kadang-kadang kita mahu terangkan kesalahan pihak yang tersinggung juga namun setiap permohonan maaf yang disambung perkataan TAPI akan dilihat sebagai ‘tidak ikhlas’ kerana mereka masih cuba mengubati perasaan mereka dari apa yang telah kita sakiti. Jadi, give them some time dan bila sampai masa dan mereka sudah tenang untuk berbincang, barulah berbual dan justify dengan mereka dengan cara yang baik. Kalau niat ingin perbaiki keadaan, jangan sekadar menunding jari kepada kesalahan mereka, remind mereka bahawa kita juga sedar salah kita menyakiti mereka namun
ingatkan juga bahawa kita mahu perbaiki situasi supaya tidak berulang semula, jadi cuba temui kata sepakat dan cadangkanlah sesuatu untuk kebaikan bersama untuk perbaiki keadaan ini.
4. Tawarkan Perjanjian Perubahan
Tanyalah “What can I do to make this better?” atau katakan “Next time, I promise it won’t happen again!”. To make changes, menunjukkan kita benar-benar ikhlas untuk perbaiki keadaan dan hubungan. Namun janganlah baut sesuatu yang membuatkan kita berdendam dengan mereka. Biarlah ianya sesuatu yang memang kita ingin lakukan kerana ingin perbaiki situasi dan ubati luka di hati pihak yang tersinggung. Keikhlasan adalah penentuan situasi ini.
PERINGATAN PADA DIRI APABILA MEMINTA MAAF.
1. Jangan Fikir Memohon Maaf Adalah Satu Kehilangan
Kalau minta maaf je, mesti fikir, hilang maruah, hilang ego, hilang air muka, hilang macam-macam. Walhalnya ia sebenarnya menjadi kita insan berjiwa besar dan akan meraih ketenangan dan kebahagiaan. Maaf juga tidak menunjukkan kita salah, ia menunjukkan kita lebih menghargai hubungan silaturrahim tersebut daripada ego kita. Change our mindset today!
2. Jangan Harap Orang Maafkan Dengan Segera
Ini adalah sesuatu yang paling sukar untuk dihadapi untuk pemohon maaf. Kerana padanya, dia sudah meletakkan maruah diri di bawah kaki insan yang tersinggung itu dan apabila insan itu tidak menerima maafnya segera, dia pula yang tersinggung dan marah semula, dan bergaduh semula. Maka sampai bila-bilalah takkan selesai. Begini, it takes some time to some people, bergantung kepada tahap sensitiviti mereka. Remember, they are hurt. And maybe we are hurt too but we choose to be the bigger person. So keep being the bigger person hingga habis sesi permohonan maaf kita. Bukan
mengamuk separuh jalan kerana tidak dimaafkan segera. Keep yourself in a positive state. Berikan mereka sedikit masa dan ruang. They will feel the positive aura and find you soon.
3. Perhatikan intonasi Suara Dan Body Language Sendiri Bila Meminta Maaf
Nada dikeluarkan, ekspresi muka, dan niat kira akan mempengaruhi aura kita ketika memohon maaf dan akan diperhatikan dan diadili oleh pihak yang tersinggung samada kita ni ikhlas atau tidak. Jadikannya sebahagian usaha untuk memohon maaf dan kebalkan hati dengan kata-kata sindiran pihak yang tersinggung yang mungkin akan sakitkan hati kita. Remember you are the one with the bigger heart dan berhati mulia. Keep it up. You can do it.
CARA DIDIK ANAK UNTUK BIASAKAN DIRI MEMINTA MAAF
1) Jadikan kebiasaan sesama ahli keluarga. Tunjukkan contoh amalan bermaafan sesama keluarga.
2) Dididik dari awal supaya faham konsep kemaafan.
3) Say ‘Sorry’ walaupun kesalahan atau isu kecil, ini akan diperhatikan oleh anak.
4) Galakkan dan sokong mereka, bukan memaksa.
5) Pupuk dalam diri anak bahawa kemaafan adalah satu kebanggaan dan kehebatan, bukan kehilangan dan memalukan.
6) Didik anak untuk menggunakan bahasa dan ayat yang betul ketika meminta maaf
Kredit: Ibu Rose

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Mommy Sorry Ok” Jangan Malu Nak Minta Maaf Pada Anak, Tak Rugi Malah Anak Pun Lembut Hatinya appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mommy-sorry-ok-jangan-malu-nak-minta-maaf-pada-anak-tak-rugi-malah-anak-pun-lembut-hatinya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menangis Nak Pegang Mommy Anak Selamat Jalani Pembedahan Syaheera Fad Luah Rasa Syukur

Menangis Nak Pegang Mommy Anak Selamat Jalani Pembedahan Syaheera Fad Luah Rasa Syukur

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 270 hits
Bila anak sakit pastinya seorang ibu akan turut merasai kesakitannya Apa lagi saat melihat anak yang menangis dek kerana kesakitan Menerusi beberapa entri di instagramnya isteri kepada pelawak Fad Bocey Syahirah A Rahman berkongsi kisah ana...
Cikgu Ini Pesan Anak Darjah 1 Fokusnya Belajar Jangan Paksa Nak Tulisan Warna Cantik

Cikgu Ini Pesan Anak Darjah 1 Fokusnya Belajar Jangan Paksa Nak Tulisan Warna Cantik

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 323 hits
Bagi ibu bapa yang ada anak di tahun satu dan tahun dua mungkin agak terasa cabarannya dalam keadaan sekarang ini Bukan apa persekitaran untuk anak yang seusia ini belajar di sekolah tak dapat dilaksanakan dengan sempurna seperti anak lain ...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 356 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Nak Luruh Jantung Rayyan Kontak Rapat Covid 19 Elfira Pesan Elak Bagi Orang Luar Rapat Dengan Anak Kita

Nak Luruh Jantung Rayyan Kontak Rapat Covid 19 Elfira Pesan Elak Bagi Orang Luar Rapat Dengan Anak Kita

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 169 hits
Pelakon Elfira Loy melalui perkongsian di Instagram anaknya memaklumkan bahawa anak sulung mereka adalah kontak rapat pesakit Covid 19 Followers Pa Ma yang nak dapatkan barangan penjagaan diri boleh klik di Baca Dia yang kecewa dan sedih ke...
Tak Perlu Tunggu Bayi Ada Gigi Baru Nak Tukar Tekstur Makanan Mama Boleh Explore Ikut Usia Anak

Tak Perlu Tunggu Bayi Ada Gigi Baru Nak Tukar Tekstur Makanan Mama Boleh Explore Ikut Usia Anak

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 358 hits
Saat nak menukar tekstur makanan bayi adalah saat yang ditunggu tunggu oleh ramai mommy Dari hanya menyediakan puri mama boleh menjadi lebih kreatif dalam menyediakan makanan buat si comel Tapi mungkin ada yang teragak agak bilakah masa yan...
Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

Dulu Hamil Mengidam Emas Ibu Terkejut Anak Mengamuk Nak Gelang Besar

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 285 hits
Kanak kanak memang mempunyai pelbagai ragam lebih lebih lagi apabila permintaan mereka tidak dipenuhi Habis satu rumah kecoh dengan tangisan dan jeritannya Begitulah seperti yang dikongsi oleh seorang wanita menerusi akaun TikTok normasulai...
Video Anak M Nasir Tak Malu Tebar Roti Canai

Video Anak M Nasir Tak Malu Tebar Roti Canai

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 183 hits
Pemegang Diploma Sains Komputer daripada sebuah universiti awam Nor Aishah Mohd Nasir tidak pernah malu menjadi penebar roti canai di kedai makan diusahakannya di persisiran Jalan Sultan Iskandar Shah berdekatan Taman Mayang Sari di sini No...
Nak Anak Cantik Ni La Makannya Cuping Telinga Anak Dibelah Gara Gara Subang Jenis Skru

Nak Anak Cantik Ni La Makannya Cuping Telinga Anak Dibelah Gara Gara Subang Jenis Skru

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 312 hits
Oleh Cuping telinga terbenam dek kerana subang jenis skru yang dihiaskan pada anak Eyra Shira berkongsi pengalaman ngeri di laman sosial miliknya Jelas Eyra disebabkan subang yang dikenakan pada telinga anaknya sering hilang dia mengambil k...
Liatnya Nak Baca Buku Gemar Berimaginasi Pakar Kongsikan Tip Tarik Minat Anak Laki Dengan Buku

Liatnya Nak Baca Buku Gemar Berimaginasi Pakar Kongsikan Tip Tarik Minat Anak Laki Dengan Buku

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 302 hits
Tidak dinafikan berbanding anak perempuan anak lelaki lebih liat hendak membaca buku setiap hari Ada sahaja alasan yang dibuatnya demi untuk mengelak daripada membaca buku Terpaksalah ibu memaksa saban hari Namun menurut pakar ada tip yang ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan