Jam 11 20 Pagi Arra Hembuskan Nafas Terakhirnya Di Dakapan Mama


The Reporter


Rasa sedih dan sebak membaca luahan si ibu yang kehilangan anaknya yang berusia dua tahun, meninggal dunia kerana tumor. 
Pada awalnya, ibu bapa kepada Clara Nur Adriana Dahlia, tidak menyedari perkara itu walaupun sudah berulangkali anak kecil itu dihantar klinik untuk mengenalpasti punca dia muntah dan tidak bertenaga. 

14 Januari 2019 - Isnin
Di sini bermulanya anak syurga mama sakit. Ayah (Tok Ayah) call mama cakap Arra muntah-muntah sampai lembik. Mama terus EL, balik ke rumah dan bawa Arra pergi ke klinik. 
Sampai di kedai Tokpa, Arra dah start hyper balik tak macam demam. Tetapi badannya panas. Bawa pergi ke klinik di area IM8, doktor periksa suhu badan Arra, tak demam pun. 
Mama pelik tetapi bila doktor kata anak mama tak demam, mama pun okey saja. Doktor cuma bagi vitamin sahaja. Ubat demam ke apa ke, tak diberi. Haih. 

15 Januari 2019 - Selasa
Arra dah start lemah tetapi anak mama tetap kuatkan diri untuk melihat wajah-wajah orang yang dia sayang. 
16 Januari 2019 - Rabu
Mama bawa Arra pergi ke klinik pakar kanak-kanak di Jalan Beserah. Better sikilah dari IM8. Dapat detect Arra kena jangkitan paru-paru. Jadi, doktor bagi ubat semua. Mama pun okeylah, dah tahu Arra sakit apa dan doktor beri ubat dengan harapan anak mama sihat selepas itu. 
17 Januari 2019 - Khamis
Arra demam on off. 

18 Januari 2019 - Jumaat
Demam Arra masih on off. Masa ini Arra dah tak ada selera nak makan dan minum. Macam-macam yag mama buat tetapi boleh nak bagi ada selera. Selepas minum susu, mesti Arra muntah. 
19-23 Januari 2019
Ya, dah okey tapi demamnya masih lagi on off, kerap muntah, apa yang dimakannya semua keluar semula. Tetapi dia ada tenaga nak bergembira dengan kami semua. 
24 Januari 2019 - 1 Februari 2019
Demamnya masih on off. Sekejap ada tenaga, sekejap munta, sekejap demam on off. Dibawa pergi ke klinik, periksa darah semua okey. Tetapi doktor tak dapat kesan penyakit Arra. Minta klinik buat surat dirujukkan ke hospital. 
2 Februari 2019 -Sabtu
Mama bawa Arra pergi KMC sebab Arra tak baik-baik lagi dari awal. Pergi KMC, mama check semua doktor cakap benda sama, jangkitan kuman dalam paru-paru dan mama tanya kenapa Arra selalu cakap dia sakit di bahagian belakang kepala dia. 
Doktor cuma cakap, biasalah budak-budak akan mengadu sakit dan budak tidak reti apa itu sakit. 
Mama pun ye kan saja sebab kalau dah doktor kata begitu. Mama minta Arra dimasukkan ke wad pun doktor tak nak. Kesian anak mama, kalaulah masa itu mama tahu awak ada sakit tumor, mama dah pergi awal-awal. 
Mama tak puas hati, ajak papa pergi UiA untuk masukkan Arra ke wad dengan niat mama nak masuk antibiotik dan masuk air dalam badan Arra. Masa itu, Arra peluk tokma dengan mak eratnya macam tak nak lepas. Mungkin anak mama dah tahu masanya akan sampai. Patutlah Arra tak nak mama papa. Papa terpaksa tinggal Arra sebab papa ada katering masa itu. 

9 Februari 2019 - Sabtu 3:00 pagi 
Mama pun dah kena warded ada katil semua itu. Arra mengadu sakit tangan sebab dicucuk. Mama pun usap tangan Arra. Mama peluk Arra dan kali terakhir Arra panggil mama dengan raut wajah Arra membuatkan mama menyesal. Tak tahu kenapa mama tak dapat tahu Arra dah lama sakit. Mama dodoi Arra sampai tidur. 
Pagi selepas subuh, doktor datang periksa Arra. Masa ini Arra okey lagi. Tiba-tiba Arra sawan dan terus flat. Ya Allah, masa ini mama rasa nak tukar diri itu dengan Arra. Seksanya anak mama bersirat wayar, kena cucuk sana sini. Doktor bagi bantuan pernafasan, Arra dah tak sedar. 


Jam 12:00 tengah hari, Arra buat CT Scan. Selesai semua, doktor beritahu Arra tak ada apa-apa, Arra okey, cuma Arra tak sedar itu sebab kesan dari serangan sawan tadi. 
Arra dipindahkan ke HTAA. Di sana, keadaan Arra sudah kritikal. Allahu sayang. Seksanya kamu wahai bidadari syurgaku. 
Di HTAA lah kami semua dapat tahu yang Arra ada tumor. Bayangkan betapa sakitnya anak mama. 
Doktor kata, nak buat pembedahan ke atas Arra, tetapi doktor beritahu kalau dibedah pun, Arra tetap akan pergi. 
Mama redha. Dari pagi itu sampailah ke malam mama tunggu Arra sedar, tetapi tiada. Arra tidur saja. Sedih hati mama melihat keadaan Arra di PICU itu. Mama tak jauh pun dengan Arra, mama duduk dekat dengan Arra. 
Jam 11:00 pagi, doktor panggil mama dan papa naik PICU sebab Arra dah nazak. Ya Allah, lagi naik gila mama. Dalam hati minta-mintalah ada keajaiban yang berlaku. Tetapi Allah lebih sayangkan bidadari syurga ini. 
Jam 11:20 pagi, Arra hembuskan nafas terakhirnya di dakapan mama. Mama bersyukur Arra hembuskan nafas terakhir Arra di atas mama. 



#rinduanaksyurgaku#alfatihah07/06/2017 - 09/02/2019Clara Nur Adriana Dahlia
Takziah buat keluarga arwah Clara. Semoga bertabah dengan ujian dan dugaan ini. 
Kepada golongan ibu bapa, pekalah dengan tahap kesihatan anak masing-masing dan tidak memandang remeh jika anak kurang sihat. Segera bawa mereka ke klinik/hospital untuk menjalani pemeriksaan. 
Sumber:  Asyiqin Aizam

April 02, 2019 at 08:49AM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://atmknews.blogspot.com/2019/04/jam-1120-pagi-arra-hembuskan-nafas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mandi Jam 5 Pagi Kulit Anda Akan Jadi Lebih Cantik Dan Gebu

Mandi Jam 5 Pagi Kulit Anda Akan Jadi Lebih Cantik Dan Gebu

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 333 hits
Selain faktor pemakanan banyak faktor yang boleh membantu mencantikkan kulit anda Selain perlu menjaga pemakanan mandi seawal pukul 5 pagi turut membantu dalam mencantikkan kulit anda Menurut kajian kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih ...
Bakal Suami Tak Munculkan Diri Di Malam Berinai Air Mata Berlinang Tanpa Henti Pagi Esoknya Jam 7 Pagi Aku Nekad

Bakal Suami Tak Munculkan Diri Di Malam Berinai Air Mata Berlinang Tanpa Henti Pagi Esoknya Jam 7 Pagi Aku Nekad

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 837 hits
Bakal suami tak munculkan diri di malam berinai Air mata berlinang tanpa henti Pagi esoknya jam 7 pagi aku nekad Majlis perkahwinan lagi berbaki 1 minggu saja lagi Kad jemputan sudah diedarkan mak andam katering pelamin baju semua sudah dit...
Tak Boleh Ke Isteri Memahami Hati Lelaki Nak Keluar Lepak Dengan Kawan Sampai Jam 2 Pagi

Tak Boleh Ke Isteri Memahami Hati Lelaki Nak Keluar Lepak Dengan Kawan Sampai Jam 2 Pagi

papar berkaitan - pada 7/4/2019 - jumlah : 809 hits
Apabila sudah berumah tangga tiada lagi rahsia di antara suami isteri Keluar ke mana mana adalah wajib memaklumkan kepada pasangan agar mereka tidak risau dan menaruh syak wasangka yang tidak sepatutnya Namun begitu ada yang tidak gemar pas...
Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

Bangun 5 Pagi Untuk Masak Bekal Sekolah Anak Ayah Ini Kongsi 30 Idea Bekal Anak Ke Sekolah Terbaikk

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 669 hits
Pasti ada ibu bapa di luar sana yang ingin menerapkan sikap membawa bekal ke sekolah dalam diri anak anak Selain lebih jimat ia juga jauh lebih berkhasiat dan selamat dimakan apabila dimasak dari rumah Kebiasaannya golongan ibu lebih sinoni...
Michael Garing Jalani Hukuman Gantung Sampai Mati Pagi Tadi

Michael Garing Jalani Hukuman Gantung Sampai Mati Pagi Tadi

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 535 hits
PELAKSANAAN hukuman mati ke atas rakyat Malaysia Michael Garing dijalankan di Penjara Changi pagi ini menurut Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura hari ini Michael warga Sarawak disabitkan atas kesalahan membunuh pada 2015 oleh mahkamah...
Tip Mudah Bangun Awal Pagi Yang Boleh Diamalkan

Tip Mudah Bangun Awal Pagi Yang Boleh Diamalkan

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 369 hits
Pada pendapat umum masalah sukar bangun pagi sering dikaitkan dengan kecenderungan sifat seseorang Ada orang yang sukar bangun awal dan ada yang lebih selesa bangun sebelum matahari terbit Kenyataan ini benar Namun ianya tidak bermakna kece...
Tips Mudah Menghalau Kucing Dari Masalah Kencing Dan Tahi Yang Menyesakkan Nafas

Tips Mudah Menghalau Kucing Dari Masalah Kencing Dan Tahi Yang Menyesakkan Nafas

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 292 hits
KAEDAH MENGHALAU KUCING TANPA MENYAKITIHalaman rumah saya memang menjadi tempat parkir kucing Saya tidak meminati kucing namun tak sampai pula menyakitinya Kesan cakar dikereta motor dan najisnya memang benar benar menduga kesabaran Namun s...
Takut Termuntah Minum Air Gula Ini Tipsnya Tarik Nafas Dalam Dalam Habiskan Dengan Satu Nafas

Takut Termuntah Minum Air Gula Ini Tipsnya Tarik Nafas Dalam Dalam Habiskan Dengan Satu Nafas

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 323 hits
Prosedur pemeriksaan gula dalam darah atau lebih biasa disebut minum air gula oleh para ibu Ramai yang bimbang melaluinya kerana takut termuntah Mungkin bagi sesetengah ibu ia adalah perkara biasa Namun ada juga yang menghadapi masalah untu...
Lafaz Akad Nikah Betul Ke Wajib Satu Nafas Mufti Perjelas Hukum Sebenar

Lafaz Akad Nikah Betul Ke Wajib Satu Nafas Mufti Perjelas Hukum Sebenar

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 830 hits
Perkahwinan sudah tentu merupakan saat yang menjadi impian setiap pasangan Merupakan satu kehidupan baru setiap teruna dan dara ke arah hidup berkeluarga seperti orang lain yang sudah berkeluarga Di dalam proses perkahwinan Akad Nikah merup...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester