Jakarta Indonesia Car Free Day

Pagi hari kedua (terakhir) di kota Jakarta, hari Ahad..

1. Saya memerhati di luar tingkap bilik hotel, pemandangan tidak seperti hari semalam. Jalan raya yang sebelumnya sentiasa dipenuhi kenderaan, menjadi lengang pagi ini. Yang kelihatan, orang semakin ramai mengisi ruang jalan raya. Para peniaga juga mula membuka jualan di tepi-tepi jalan raya ini. Satu-satunya kenderaan bermotor yang kelihatan melalui jalan ini - bas berwarna merah tersebut. Bas Transjakarta mempunyai laluannya tersendiri, tidak mengganggu jalan raya yang makin meriah dengan orang ramai

Rupanya hari ini adalah 'Car Free Day' di Jakarta. Untuk lokasi ini, Car Free Day berlangsung setiap hari Ahad dari jam 6-11 pagi. Jam 6 pagi di sini terang macam jam 7 pagi di Semenanjung Malaysia. (Gambar di atas di ambil sekitar jam 6.30 pagi waktu tempatan)

2. Selepas bersarapan di hotel, kami keluar untuk merasai suasana Car Free Day di sini. Kat Malaysia pun tak pernah join tau! Pertama kali. 😄
Beginilah suasana di luar bangunan hotel. Kaki-kaki lima bangunan kedai dipenuhi dengan jualan makanan/barangan. Tiada kereta lalu lalang, cuma motor masih bergerak seperti biasa. Tapi ni bukanlah di jalan raya utama seperti gambar no.1, ni jalan kecil di hadapan bangunan hotel kami tinggal. Hotel kami berada di deretan kedai

3. Kami berjalan ke hadapan lagi, sepanjang jalan dibanjiri dengan orang ramai yang sedang menjamu selera dan aktiviti jual beli yang sedang berlangsung. Memang terasa meriah

4. Dari jalan kecil tadi, kami menyertai orang ramai di jalan raya utama. Ada yang berjalan kaki, ada yang berlari, ada yang berbasikal, dan ada yang bersantai sambil membeli pelbagai jualan yang ada di tepi-tepi jalan raya ini. Ada juga peminta sedekah dan pengumpul dana dengan pelbagai gaya untuk menarik perhatian orang ramai. Suasana meriah dan menghiburkan!
5. Memang seronok rasanya bila dapat bersantai di jalan raya yang biasanya sesak dengan kenderaan! Nun sejauh mata memandang, lautan manusia membanjiri jalan raya

6. Masa jalan-jalan, tertarik nak rasa makanan ringan ni - GULALI. Rupa-rupanya, yang warna kuning coklat macam tali tu rasanya sama macam gula kapas kita. Ke memang ada kat tempat kita, tapi saya yang tak perasan? 👀

...catatan seterusnya (terakhir) - JJCM Jakarta...

Jakarta Indonesia Jalan Jalan Cari Makan

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 640 hits
menyambung kembali catatan yang terhenti lama Bukan senang nak menyeru semangat menulis nih Kalau ikut minat saya JJCM bukanlah apa yang saya suka Saya lebih suka melihat alam semulajadi Tapi Jakarta bukanlah tempatnya Jakarta untuk orang y...
Jakarta Indonesia Monumen Nasional

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 382 hits
MONAS antara tempat yang patut dilawati bila berkunjung ke Jakarta Kita boleh masuk dan naik ke menara serta melawat muziumnya atau sekadar bersiar siar dan melawat patung patung peringatan yang ada di sekitar taman Monas yang sangat luas i...
Percutian Bandung Day 3 Ke Kota Mini Lembang Bandung Indonesia

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 403 hits
PERCUTIAN BANDUNG DAY 3 KE KOTA MINI LEMBANG BANDUNG INDONESIA Diteruskan lagi cerita kami semasa percutian di Bandung Indonesia Memang tak di nafikan banyak tempat menarik yang boleh kita lawati di Bandung Indonesia ini Salah satu tempat m...
Percutian Bandung Day 2 Lodge Maribaya Bandung Indonesia

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 602 hits
PERCUTIAN BANDUNG DAY 2 PART 1 LODGE MARIBAYA BANDUNG INDONESIA Okay sambung lagi entri travel ke Bandung Indonesia Hari kedua tempat pertama yang kami tujui ialah THE LODGE MARIBAYA Tempat yang agak extreme dan instagrammable Walau ianyaem...
Tan Residence By Chrystalline Artchitect In Jakarta Indonesia

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 266 hits
Project Tan Residence Architects Chrystalline Artchitect Location Jakarta Indonesia Area 5 080 sf Photographs by Courtesy of Chrystalline Artchitect Tan Residence by Chrystalline Artchitect The Tan Residence is a spectacular contemporary re...
Living In Bali Indonesia A Day In The Life With Conner Sullivan

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 414 hits
Jangan lupe tekan iklan2 yg ada dalam blog ini Cukup lah hanya sekali Terima kasih Please Click the advertisment Once is enough Thank YouAIK BACA JE KOMEN LA SIKIT sumber
Jakarta Indonesia Trip Singkat Ke Jakarta

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 378 hits
Jakarta destinasi trip singkat saya dan suami pada bulan November 2017 lalu Disebabkan tuntutan kerja suami agak susah nak buat plan awal untuk ke mana mana dan tak boleh pergi lama Memandangkan saya tak pernah sampai Jakarta suami ajak ke ...
Jakarta Indonesia Pasar Tanah Abang

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 546 hits
Sepanjang di Jakarta ni memang terhad tempat saya pergi cuma ada sehari penuh hari Sabtu Ahad petang dah nak nak terbang balik Tapi macam tak sah pulak kunjungan ke Jakarta kalau tak berkunjung ke Tanah Abang kan PASAR TANAH ABANG info Tana...
Last Day Bandung Indonesia Bdo Kul By Malindo Air

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 451 hits
LAST DAY BANDUNG BDO KUL BY MALINDO AIR BYE BYE BANDUNG INDONESIA TILL WE MEET AGAIN Dari terus bergegas ke Airport Bandung Indonesia Sampai dah ke penghujung cerita percutian kami ke Bandung Indonesia Sob sob sedihnya rasa Tak puas bercuti...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia