Jakarta Indonesia Jalan Jalan Cari Makan

....menyambung kembali catatan yang terhenti lama. Bukan senang nak menyeru semangat menulis nih.
Kalau ikut minat saya, JJCM bukanlah apa yang saya suka. Saya lebih suka melihat alam semulajadi (ecotourism). Tapi Jakarta bukanlah tempatnya, Jakarta untuk orang yang suka shopping dan suka makan-makan.  Okey, jom ikut saya jalan-jalan cari makan di Jakarta!

Natrabu Minang Restaurant
Restoran ni terletak di Jl. H Agus Salim. Jom masuk...
Rekaan dalaman restoran yang menarik! Ada pelamin kat hujung tu, bolehlah kalau nak berangan bersanding dengan pelamin Minang. Hehe.
Nak solat? Musolla ada kat sebelah kanan, keluar pintu kaca dan naik ke tingkat atas
Tandas pulak kat sebelah kiri. Tandasnya bersih dan lengkap keperluan.

Restoran Minang memang ginilah cara hidang. Letak kat meja kita bermacam-macam lauk, apa yang kita makan je akan dikira. Air teh tu pun dihidang tanpa kita minta. Air tehnya sedap, tak manis tapi terasa menyegarkan bila diminum.
Kiri - sedap lauk daging ni! Rangup. Siap mintak sepiring lagi. Kanan - pertama kali cuba jus durian. Okey jugaklah.

Siap makan, jomlah kita naik pelamin
Ini jelah gambar yang paling elok sebab nampak keseluruhan pelamin. Walaupun makcik dalam gambar tu nampaknya belum bersedia, baru nak betul-betulkan baju. Hahaa...yang penting nak tunjuk pelamin Minang ni

* Kos makan-makan kami berdua di sini - Rp. 187.000

Sate Khas Senayan
Malam...makan sate pulak. Kami ke restoran Sate Khas Senayan

Terasa macam buruk perangai pulak, punyalah banyak makanan cuma untuk dua orang! Ni kes silap pertimbangan masa buat order. Patutnya order sikit dulu, tak cukup baru tambah lagi. Terpaksalah sendatkan perut menghabiskan semua ni. Rasa sate di sini? Okey, sedap jugaklah. Tapi saya masih terkenang-kenang rasa sate Padang di Pekanbaru.
Satu hidangan ni je pun dah cukup kenyang, semua lengkap. Rasanya? Agak tak kena dengan selera saya. Biasa-biasa aje.
Try makan keropok kulit lembu. Tak reti nak cerita rasa dia. Tapi bolehlah sekadar nak merasa, nak mengulang tak kot. Haha.

* Kos makan-makan kami di sini - Rp. 326.700

MM Juice
Insaf sebab makan terlampau banyak kat restoran Sate Khas Senayan malam tadi, hari ni kami makan ringkas je. Order bihun goreng, nasi goreng dan otak otak bakar ni.
Otak otak ni bukan macam kat Malaysia, yang ni warna putih. Dimakan bersama kuah kacang (takde dalam gambar). Yang ni memang sedap! Makan panas bersama kuah kacang yang rasanya tak sama macam kuah kacang kita.
Sekali lagi...order jus durian (air warna putih). Jus durian kat MM Juice ni lebih sedap dan lebih rasa berbanding di restoran Natrabu.
* Kos makan-makan kami di sini - Rp. 220.000
-----------------------------------------------------------------------------------------------------Nampaknya kos makan-makan di restoran Jakarta tidaklah murah. Sebelum ni, saya ingat murah sebab nilai matawang kita yang lebih baik. Mungkin murah kalau makan di kedai kecil atau membeli dari peniaga kereta tolak di pinggir jalan (yang ni saya belum cuba). Tapi kalau kos pengangkutan, memang saya rasa murah. Ini sekadar hasil pemerhatian saya yang cuma dua hari berkunjung ke Jakarta.
...tamat sudah catatan Jakarta...

Jenjalan Cari Makan Pak Mus Kitchen Gelang Patah

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 1151 hits
Jenjalan Cari Makan Pak Mus Kitchen Gelang Patah Lepak kat gerai Pak Mus ini malam Sambil borak borak nunggu makanan siap ditapau Memacam ada Dari mee goreng ke mee bandung Segala sup ayam babat daging tulang kambing Cuma langkah kiri sebab...
Mulai Hari Ini Garuda Indonesia Layani Rute Jakarta Silangit

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 235 hits
Garuda Indonesia mulai hari ini Minggu melayani penerbangan langsung Jakarta Silangit dengan menggunakan armada B737 800 NG dengan kapasitas 162 penumpang menggantikan armada CRJ 1000 berkapasitas 96 penumpang yang sebelumnya digunakan untu...
Jakarta Indonesia Trip Singkat Ke Jakarta

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 379 hits
Jakarta destinasi trip singkat saya dan suami pada bulan November 2017 lalu Disebabkan tuntutan kerja suami agak susah nak buat plan awal untuk ke mana mana dan tak boleh pergi lama Memandangkan saya tak pernah sampai Jakarta suami ajak ke ...
Jakarta Indonesia Monumen Nasional

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 387 hits
MONAS antara tempat yang patut dilawati bila berkunjung ke Jakarta Kita boleh masuk dan naik ke menara serta melawat muziumnya atau sekadar bersiar siar dan melawat patung patung peringatan yang ada di sekitar taman Monas yang sangat luas i...
Jakarta Indonesia Pasar Tanah Abang

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 547 hits
Sepanjang di Jakarta ni memang terhad tempat saya pergi cuma ada sehari penuh hari Sabtu Ahad petang dah nak nak terbang balik Tapi macam tak sah pulak kunjungan ke Jakarta kalau tak berkunjung ke Tanah Abang kan PASAR TANAH ABANG info Tana...
Jakarta Indonesia Car Free Day

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 419 hits
Pagi hari kedua di kota Jakarta hari Ahad 1 Saya memerhati di luar tingkap bilik hotel pemandangan tidak seperti hari semalam Jalan raya yang sebelumnya sentiasa dipenuhi kenderaan menjadi lengang pagi ini Yang kelihatan orang semakin ramai...
Baca Doa Makan Untuk Mudah Cari Parking

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 3184 hits
Assalamualaikum Hai ada yang rindu ke InsyaAllah aku akan cuba merainkan jari menaip semula blog ni Rindu kan Hampir 10 tahun kot kami bersama Hehe Jadi sebelum mula aku nak tanya semua hafal ke doa makan Hehe Banyak kelebihan doa makan ni ...
Jenjalan Cari Makan Malacca Durian Heng Bemban

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 384 hits
Jenjalan Cari Makan Malacca Durian Heng Bemban Actually Memang dah dalam plan asal aku nak lalu Tangkak dan shoot terus melalui Bemban Kisahnya nak cari air kelapa untuk hilangkan haus Sekali Masa berenti beli air kelapa van sebelah ni jual...
Jenjalan Cari Makan Wendy S Kompleks Bebas Cukai Johor Jalan Stulang Laut

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 553 hits
Jenjalan Cari Makan Wendy s Kompleks Bebas Cukai Johor Jalan Stulang Laut Masa lunch dah terperasan restoran wendy s ni Dalam kepala dah congak nak amik dinner kat sini sebab aku dah semak menu majlis sebelah malamnya yang rata rata adalah ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya