Jagalah Isteri Dalam Pantang Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan


Tugas menjaga isteri dalam pantang sebenarnya tugas suami. Suami lah yang perlu menjaga isteri dalam pantang dan bukan melepaskan beban pada ibu dan ayah anda! Sudah menjadi kebiasaan, apabila dalam pantang ramai yang meminta bantuan dari ibu dan ayah untuk menjaga.
Ibu bapa yang sukarela mahu menjaga anak perempuan mereka semasa berpantang perlu dihargai, diraikan. Kalau nak ibu dan ayah jaga, anda perlulah sediakan duit bajet untuk lauk sepanjang berpantang, duit bil air & elektrik, duit minyak kereta mak ayah, duit extra. Bagi suami yang ingin menjaga isteri dalam pantang, ada beberapa tip yang dikongsikan oleh Tuan Ariff Ismail yang boleh dijadikan panduan.
Baca Selanjutnya:
Anak Ramai Memang Stress, Penat Lagi-Lagi Kalau Termengandung! Sebab Tu Suami Kena Jadi Supporter No.1

TIPS UNTUK SUAMI
Hari ni kita lari topik sedikit, lepas baca viral ” goreng nugget ” meh saya share tips para suami jaga bini lepas bersalin.
Kaum adam jangan ingat bila bini bersalin kita lepas tangan terus ke mak/mak mertua atau bibik yang jaga. Masa ni lah nak balas jasa bini mengandung 9 bulan dan bertarung nyawa masa bersalin.
JOM BACA 5 TIPS JAGA BINI LEPAS BERSALIN
1. MASAKAN MAKANAN PANTANG BINI
Jangan bagi alasan ” aku tak pandai masak bro “. Kau main PS4, Mobile Legend, PUBG terus pandai ke brother.

Kena tahu tak semua sayur dan ikan atau sewaktu dengan nya bini boleh makan lepas bersalin. Kena elak kan sayur yang boleh bagi angin dan sejuk, badan bini tengah lemah lepas beranak.
Antara sayur yang senang korang nak masak adalah sawi dan lobak putih ( ni boleh tolong tambah susu badan).
Lagi satu lepas bersalin tak boleh makan ikan yang gatal or boleh mendatang kan alergik, luka kat dalam bro mana kita nampak. Pilihan ikan yang terbaik adalah salmon dan ikan selar ( tak tahu sila google).
Masakan bersalin kena banyakan halia dan bawang putih bagi badan panas sikit, jangan kau bagi minum ais pulak sebab nak bagi sejuk. Rebus kan kurma cina dan longan kering dan ada satu tu merah kecik kecik tak ingat lah pulak nama ( boleh beli kt kedai ubat cina ) letak gula batu bagi bini minum untuk tambah tenaga dan susu badan.
2. BELAJAR MANDIKAN/SIAPKAN BINI & ANAK
Ni benda paling penting para suami mithali, kau kena mandikan bini dan mandikan baby, kena belajar cara nak mandikan baby sebab baby sangat fragile masa di awal kelahiran. Air tak boleh panas dan sejuk sangat. Kena rasa pakai siku korang kepanasan air untuk mandikan baby.

Masa bini dalam pantang tak boleh pakai baju ketat ketat, kena pakaian longgar dan selesa. Rambut bini kena tolong sikat dan ikat kemas. Kena letak pilis ( betul rasanya bahasa ni ) atas dahi bini, ni tak reti buat boleh beli kat kedai jamu.
If anak lelaki korang kena tuam bebird beliau supaya tak kena angin pasang ( ni pon ada jual ). Bini pon korang kena tungku kan. Tak pandai sila bayar service tukang urut pantang, boleh google je sekarang.
3. TANAM URI
Part ni paling best, sapa mabuk darah boleh pengsan ( kalau beranak kat private hospital diorang dah tolong basuh kan ). Korang kena cuci bersih uri tu dengan air dan garam kasar serta limau supaya hilang bau ( ada yang guna asam jawa) jangan lupa selawat sambil basuh.
Lepas siap basuh semua tu tanam kat tempat yang sesuai dan kedalaman yang sesuai. Pastikan uri tu ditanam sempurna dan tak da haiwan yang korek. Jangan korang kurafat pulak letak pen la pensel la apa la sebab konon konon nanti anak jadi cerdik. Boleh tgok kat utube gak cara nak basuh dan tanam uri baby.
4. JAGA ANAK TENGAH MALAM
Bapa bapa sekalian tolong kesian kan bini, lepas bersalin bini tak ada tenaga, kita lah yang kena jaga malam malam. Tidur dengan anak jangan biarkan bini pulak yang tidur dengan anak ( alasan senang nak bagi susu ).

Kesian bini brother, mengandung dah 9 bulan, beranak lagi sabung nyawa lepas tu kau biar dia yang handle anak. Tak susah pon jaga baby malam malam, buat susu dan tukar lampin. Kalau susu badan masa dia nak susu tu baru hantar kat bini. Bagi bini ruang rehat secukup nya.
Anak kalau menangis biasa nya ada 3 sebab, lampin basah, lapar atau kembung perut. Kena ada ilmu buat susu dan tukar lampin serta cara nak bersihkan baby after tukar lampin. Ilmu perut baby kembung pon kena belajar. Sentiasa kena ada minyak yuyi cap limau .
5. ATUR JADUAL KERJA
Setiap suami mesti ada kerja hakiki (aku dulu ada advantage sebab keje sendiri tapi bukan alasan tak buat kerja). Kena susun atur jadual kerja kita sebab dah ada tangungjawab baru.
Kena pastikan sebelum keluar kerja, dah mandikan bini, mandikan baby, bagi susu dan sediakan makanan untuk bini. Make sure ada orang teman bini jangan biarkan bini sorang sorang.
Ini antara tips yang ada, nanti next posting saya akan share cara nak masak makanan pantang.
Kisah ni adalah pengalaman saya dari kisah kehidupan yang lalu sebagai seorang suami dan bapak kepada affan dzikri.
Sumber: Ariff Ismail

The post Jagalah Isteri Dalam Pantang, Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jagalah-isteri-dalam-pantang-inilah-cara-nak-balas-jasa-isteri-hamil-9-bulan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 300 hits
Selesema menyerang lagi Pasangan menggesa anda untuk mengambil ubat selesema atau melakukan tips mudah bagi merawatnya Katanya tips ini daripada bahan semulajadi boleh percaya ke Lagipun sebagai seorang ibu yang sedang menyusukan bayi anda ...
Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi Yang Berkesan Ikuti 12 Langkah Ini

Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi Yang Berkesan Ikuti 12 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 271 hits
Gout adalah sejenis penyakit yang telah lama dikenal pasti sejak 2 000 tahun lampau dan dikatakan sebagai salah satu penyakit tertua Ada yang menggelarkan gout sebagai penyakit orang kaya kerana kebanyakan penghidap penyakit ini disebabkan ...
Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 412 hits
Jika bercakap tentang tips interview tak perlu susah susah google saja Tips Interview di internet dan bersepahlah jawapan yang keluar Walau bagaimanapun tak semua jawapan yang diberikan memenuhi kehendak calon yang bakal menghadiri intervie...
Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 481 hits
Hidup dalam alam rumah tangga pasti ada ujiannya Ujian itulah yang membentuk diri kita menjadi orang yang bersabar dan bersyukur selain merapatkan diri kita kepada Allah SWT Sentiasalah bersangka baik bukan hanya bermakna yang baik baik aka...
Apa Yang Nak Ambil Susah Nak Buang Senang Jawapan Mufti Isteri Bagi Yang Tak Jaga Perasaan Isteri

Apa Yang Nak Ambil Susah Nak Buang Senang Jawapan Mufti Isteri Bagi Yang Tak Jaga Perasaan Isteri

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 611 hits
Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohamad al Bakri menerusi laman instagramnya berkongsi gambar berkenaan teka teki yang diajukan oleh netizen kepada beliau Salam drzul albakri apa benda nak ambik susah tapi bila dah dapat kita main bua...
Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 373 hits
Hebatlah jika seorang suami boleh menjaga isterinya dengan baik ketika hamil dan selepas bersalin Lebih lebih lagi jika dapat menjaga bayi yang baru dilahirkan sentuhan daripada papa sendiri tentu lebih bermakna Lazimnya dalam masyarakat se...
Cara Nak Mohon Ptptn Online

Cara Nak Mohon Ptptn Online

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 252 hits
Apabila ditawarkan pengajian pastinya kos pengajian menjadi mimpi ngeri untuk pelajar Kebanyakkan pelajar akan mengambil keputusan untuk memohon PTPTN dan disini kami akan kongsikan cara mohon PTPTN secara online Perbadanan Tabung Pendidika...
Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Terbaik

Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 1017 hits
Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Mudah Serunding kelapa memang legend dari dulu kala sampai la zaman ni tetap dicari orang Nak makan apa dengan serunding kelapa ni Alahaii makan dengan nasi putih panas panas pun sedap makan den...
I Dah Stop Nak Serabut Bukan I Yang Sebar Bekas Isteri Chef Fikree Nafi Ada Kaitan Dengan Gambar Lvcah

I Dah Stop Nak Serabut Bukan I Yang Sebar Bekas Isteri Chef Fikree Nafi Ada Kaitan Dengan Gambar Lvcah

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 1114 hits
I Dah Stop Nak Serabut Bukan I Yang Sebar Bekas Isteri Chef Fikree Nafi Ada Kaitan Dengan Gambar Lvcah I Dah Stop Nak Serabut Bukan I Yang Sebar Bekas Isteri Chef Fikree Nafi Ada Kaitan Dengan Gambar Lvcah
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan