Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi Yang Berkesan Ikuti 12 Langkah Ini


Gout adalah sejenis penyakit yang telah lama dikenal pasti sejak 2,000 tahun lampau dan dikatakan sebagai salah satu penyakit tertua. Ada yang menggelarkan gout sebagai penyakit orang kaya kerana kebanyakan penghidap penyakit ini disebabkan amalan pemakanan mereka yang tiada kawalan dalam pengambilan asid urik.
Asid urik merupakan kumuhan yang terhasil daripada protein purin dan apabila asid ini berlebihan dalam badan, ia akan terkumpul dalam kawasan sendi seperti kawasan ibu jari, belakang kaki, buku lali, lutut dan beberapa kawasan sendi lain. Dahulunya, ia sukar dikawal oleh kerana kemudahan perubatan yang terhad sehingga menyebabkan kemudaratan dan kecacatan kepada penghidap gout.
Namun kini, pelbagai alternatif telah diperkenalkan sama perubatan moden mahupun tradisional yang menggunakan bahan semula jadi sebagai ramuan utama dalam perawatan.
Simptom dan punca penyakit gout
Gout merupakan penyakit arthritis yang berpunca daripada Hyperurucemia iaitu aras plasma urate (asid urik) melebihi bacaan 420 μmol/L (7.0 mg/dL). Ia adalah asbab utama kepada gout, namun, terdapat sesetengah kes yang melibatkan bacaan asid urik tinggi yang tidak bermakna seseorang itu pesakit gout.
Jika ia dikategorikan dalam jantina, peratusan lelaki untuk menghidap penyakit ini adalah lebih tinggi berbanding perempuan. Penyakit ini dikatakan akan menyerang wanita hanya selepas menghadapi proses menopous.
Gout akan berlaku apabila kaki menjadi bengkak panas dan terasa sakit sehingga menyebabkan pesakit tidak mampu untuk bergerak malahan akan berlarutan sehingga beberapa hari atau sehingga pesakit mengambil ubat tahan sakit bagi mengurangkan kesakitan yang dialami.
Macam mana nak tahu kalau terkena gout?
Rawatan gout
Kaki bengkak dan sakit di buku lali ialah symptom utama peringkat acute gout
Gout adalah keradangan yang berlaku pada bahagian sendi disebabkan pengumpulan asid urik dikawasan tersebut. Pesakit selalunya akan mengadu kesakitan yang melampau pada sendi yang terlibat terutamanya pada bahagian ibu jari kaki.
Selalunya ia akan menyebabkan sendi tersebut bengkak, merah, sakit dan rasa panas apabila dipegang. Disebabkan kepekatan asid urik yang tinggi di dalam darah, ia boleh meresap masuk ke kawasan sendi dan terkumpul menjadi kristal. Kristal inilah yang akan menyebabkan keradangan pada sendi tersebut.
Rawatan gout melalui kaedah pencegahan
Apabila diserang atau terdedah dengan risiko penyakit gout, anda pastinya ingin mencari rawatan gout alternatif yang mujarab dan murah. Disini mari kita terokai bersama beberapa info menarik mengenai rawatan gout yang menerapakan bahan semula jadi sebagai bahan utama dalam perawatan.
Jadi, kami di Butterkicap menyenaraikan sebanyak 12 petua rawatan gout secara semula jadi dan boleh dilakukan di rumah anda sahaja.
Cuka Epal Cider
Rawatan gout
Credit: greenblender.com
Dalam rawatan gout, salah satu bahannya adalah cuka epal cider. Ia bukan hanya mampu merawat penyakit gout, tetapi cuka ini juga boleh digunakan untuk merawat sakit kepala dan artritis. Asid yang ada dalam cuka ini dapat membantu melegakan kesakitan akut (acute pain).
Bagi mendapatkan tindakan balas yang positif, anda boleh menambahkan madu dengan cara mencampurkan satu sudu teh cuka cider bersama madu ke dalam segelas air dan amalkan ia sekurangnya 2-3 kali sehari.
Selain daripada cuka, buah epal dijadikan jus minuman dalam menyembuh dan merawat pelbagai penyakit. Untuk rawatan gout, ia mampu meneutralkan asid urik dalam badan dan boleh diamalkan setiap hari untuk mempercepatkan penyembuhan.
Halia
Rawatan gout
Kandungan anti-radang yang terdapat dalam halia mampu melegakan kesakitan dan keradangan pada badan. Dengan mengamalkan minuman dan makanan berasaskan halia, ia mampu merawat pelbagai penyakit termasuklah penyakit gout. Dengan menggunakan halia, ia boleh dijadikan bahan utama dalam penyediaan menu masakan seperti sup, kari dan sebagainya.
Antara kaedah atau petua yang boleh dipraktikkan dalam usaha rawatan gout, anda boleh mencampurkan halia bersama serbuk halba dan kunyit dengan air suam. Amalkan minuman ini dua kali sehari secara konsisten bagi mendapatkan kesan yang positif dan baik.
Selain itu, anda juga boleh menambahkan halia dalam minuman atau air panas bagi mengurangkan toksik dan angin dalam badan. Ambil minuman ini sekurangnya sekali sehari. Ada juga yang mengamalkan penggunaan halia dengan cara menjadikan ia sebagai pes dan dicampurkan sedikit air.
Sapukan pes tersebut pada kawasan yang sakit. Biarkan selama lebih kurang setengah jam. Amalan ini boleh dilakukan setiap hari sekali.
Ceri
Rawatan gout
Anti-oksidan yang ada pada buah ceri dapat rawatan gout sama ada ia manis atau masam. Kandungan antosianin pada ceri mampu mengurangkan keradangan dan melegakan kesakitan akibat gout. Cara terbaik adalah dengan mengambil 15 hingga 20 biji ceri sehari dan ia boleh diamalkan setiap pagi sebagai kudapan sarapan.
Anda juga boleh mengamalkan minuman jus ceri hitam setiap hari dengan menambahkan beberapa ulas bawang putih yang dicincang bagi mendapatkan tindak balas yang baik sekaligus mengurangkan kesakitan yang dialami pesakit gout.
Ia amat digalakkan bagi pesakit gout dalam mengamalkan pengambilan buah ceri setiap hari bagi membuang angin dan toksik asing dalam badan. Buah ceri ini juga dapat mengurangkan keradangan. Anda harus mengamalkan setiap hari untuk kesan yang terbaik bagi menguatkan sistem imunisasi.
Jus Lemon
Rawatan gout
Bagi melegakan sakit gout, anda mengambil jus lemon yang berupaya meneutralkan semual asid urik yang tidak diperlukan dalam badan. Petua rawatan gout ini amatlah mudah dengan hanya mencampurkan jus lemon segar bersama serbuk penaik sebagai minuman. Selain daripada lemon, anda juga boleh menggantikan dengan buah-buahan lain yang diperkaya dengan vitamin C yang bertujuan menguatkan tisu dalam badan.
Cara penyediaan bahan minuman jus lemon bersama serbuk penaik adalah dengan cara mencampurkan 1 biji lemon yang diperahkan jusnya bersama satu setengah sudu teh serbuk penaik. Biarkan selama beberapa saat sehingga bunyi berdesis hilang dan masukkan kedua-dua bahan tersebut ke dalam segelas air.
Minum segera bagi mendapatkan hasil yang terbaik dan amalkan setiap hari jika mahukan kesan yang pantas. Selain itu, rawatan boleh dilakukan dengan cara menambahkan separuh jus lemon ke dalam segelas air dan ambil minuman ini sebanyak tiga kali sehari.
Timun
Rawatan gout
Jus timun mempunyai kelebihan dalam mengurangkan asid urik dalam badan. Terdapat kajian yang telah membuktikan bahawa timun dapat meredakan suhu badan yang panas dan sifat meneutralkan juga dapat meredakan kesakitan pada sendi-sendi akibat penyakit gout.
Timun juga boleh dijadikan rawatan semula jadi sebenar dalam memulih dan merawat pelbagai penyakit biasa dihidapi semua orang. Antara cara untuk mengamalkan timun ini ialah dengan menjadikan timun sebagai snek dan diambil setiap hari. Selain itu, melekapkan potongan timun yang nipus pada kawasan yang terkena gout.
Kemudian biarkan selama 15 minit sebelum membilas dengan air suam. Anda boleh mencuba petua ini sendiri bagi mendapatkan hasil yang baik untuk melegakan kesakitan.
Pisang
Rawatan gout
Pisang juga antara buahan yang baik dalam rawatan gout, ini kerana kandungan kalsium yang tingi pada pisang mampu menukarkan Kristal asid ke bentuk cecair yang boleh dirembeskan dari badan melalui sistem perkumuhan. Jumlah vitamin C yang sederhana amat berguna dalam mengurangkan bengkak dan kesakitan pada kawasan yang terjejas.
Dengan mengamalkan pengambilan pisang dalam menu pemakanan harian sudah memandai untuk rawatan gout. Hanya dengan mengambil 1-2 biji pisang setiap hari atau dengan mencampurkan sebiji pisang bersama yogurt untuk melancarkan proses rembesan asid dalam badan dan juga mampu mengelakkan daripada cirit birit.
Serbuk Penaik
Rawatan gout
Serbuk penaik berupaya mengurangkan asid urik dalam badan yang menjadi punca utama kepada penyakit gout dan mampu melegakan kesakitan akibat keradangan tersebut. Justeru, anda harus memastikan bahawa serbuk penaik sentiasa ada di rumah anda sebagai penawar semula jadi kepada pelbagai penyakit.
Dengan penggunaan serbuk penaik, tanda-tanda ke arah penyakit gout juga dapat disingkirkan daripada badan kita. Kaedah dalam penyediaan ramuan serbuk penaik dalam rawatan gout ialah mencampurkan satu setengah sudu teh serbuk penaik bersama air.
Amalkan sebanyak 4 kali sehari dan diingatkan jangan ambil lebih dari itu serta lakukan secara konsisten selama 2 minggu. Adalah diingatkan juga, jika anda berusia 60 tahun dan ke atas, anda disarankan untuk mengamalkan petua ini hanya sebanyak 2-3 kali sehari.
Ini bagi megelakkan risiko tekanan darah tinggi dan ia sangat berbahaya kepada nyawa anda jika anda tidak mengikut saranan ini. Tetapi sebaiknya, anda elakkan diri daripada menggunakan kaedah ini.
Daun/biji Saderi
Rawatan goutDalam merawat penyakit gout, daun saderi juga boleh dijadikan minuman berjus. Saderi diperkaya dengan anti-oksida dan polisakarida yang tinggi yang mampu meredakan kesakitan dan keradangan akibat penyakit gout. Bagi memperbaiki sistem imunisasi badan, anda boleh tambahkan saderi dalam makanan.
Selain itu, anda juga mengamalkan teh biji saderi setiap hari dengan cara menumbuk 3-4 biji saderi dengan mencampurkan bersama air panas. Saderi juga dapat membantu menyihatkan badan terutama melawan kerosakan akibat radikal bebas atau tekanan oksidatif yang membawa kepada risiko keradangan berlaku.
Kebiasaannya ia akan mengakibatkan penyakit yang lebih kronik seperti kanser, jantung dan lain-lain penyakit.
Ada beberapa pengkaji telah membuktikan saderi mengandungi pelbagai jenis anti-oksidan, antaranya, asid fanolik, asid kaffeik dan asid ferulik. Saderi sangat bermanfaat dalam merawat pelbagai penyakit akibat dari keradangan seperti penyakit sendi, gout, dan buah pinggang serta jangkitan hati, masalah kulit dan sebagainya.
Garam Epsom
Rawatan gout
Garam Epsom merupakan bahan yang sangat berguna untuk merawat penyakit gout dari rumah sahaja dan ia juga mampu merawat lain-lain bentuk arthritis yang dihidapi oleh sesetengah orang. Kadar magnesium yang tinggi dalam garam Epsom berupaya mengawal tekanan darah tinggi dan jantung.
Garam ini digunakan dalam rawatan gout adalah dengan merendamkan kawasan badan yang terjejas dalam rendaman air suam bercampur garam Epsom bagi melegakan kesakitan dan sengal-sengal pada otot.
Berikut adalah teknik yang digunakan untuk penyedian air mandian garam Epsom falam merawat penyakit gout. Langkah pertama ialah dengan memasukkan sebanyak 300mg garam Epsom ke dalam tempat mandian dan masukkan air panas. Kemudian, rendamkan badan dan bilas menggunakan juga air panas.
Amalkan mandian ini sebanyak 2-3 kali seminggu. Bagi mereka yang tidak menghidap penyakit gout, anda juga boleh mempraktikkan kaedah ini sebanyak seminggu sekali bagi menghalang keradangan dan masalah kulit.
Arang Aktif
Arang aktif sangat terkenal dengan keupayaan menyerap asid urik yang dihasilkan oleh badan dan sangat selamat digunakan untuk merawat penyakit gout. Bagi pesakit gout, anda boleh mencampurkan arang aktif ini dalam mandian dan mengamalkan mandian ini sekurangnya dua kali seminggu.
Cara penyediaannya ialah dengan mencampurkan satu setengah cawan serbuk arang bersama air untuk menjadikan pes arang. Masukkan pes tersebut ke dalam air mandian. Gunakan bahan tersebut untuk merendam bahagian badan yang sakit lebih kurang setengah jam dan ia terbukti berkesan dalam memulihkan penyakit gout pada sendi kaki dan buku lali.
Bagi lain-lain bahagian, ia sesuai disapukan sahaja dan biarkan selama setengah jam dan bilaskan dengan air suam. Lakukan amalan ini sebanyak dua hingga tiga kali seminggu dan sangat bagus jika ingin merawat penyakit gout dengan pantas dan pada waktu yang singkat.
Air Sejuk
Air sejuk juga mempunyai kebolehan dalam merawat dan mengurangkan kesakitan dan keradangan kulit akibat penyakit gout. Anda hanya perlu merendamkan bahagian yang sakit dalam bekas mandian berisi air sejuk. Tetapi, anda dilarang menggunakan ais secara terus pada kulit, ini kerana ia akan merosakkan kulit dan akan mengeruhkan keadaan anda menjadi lebih teruk.
Bagi yang menghadapi masalah sendi bengkak dan keradangan, berendam dalam air sejuk selama 10 hingga 15 minit dan ulangi proses ini sebanyak beberapa kali sehari. Anda juga boleh menggunakan paket ais selama 15 minit.
Sebelum itu, anda perlu membalut paket ais tersebut dengan tuala kecil dan lekapkan pada bahagian yang memerlukan rawatan. Amalkan kaedah ini dua kali sehari. Namun, anda perlu elakkan pengggunaan secara berlebihan kerana ia akan mendatangkan risiko penghabluran asid urik.
Dalam merawat secara dalaman pula, air sangat penting dalam membantu buah pinggang untuk menghilangkan kadar asid urik berlebihan dalam saluran darah anda. Sekurangnya 8 gelas sehari, namun kuantitinya air yang diperlukan juga bergantung kepada saiz badan, tahap keperluan, aktiviti seharian dan keadaan cuaca semasa.
Selain daripada air masak, anda boleh mempelbagaikan jenis minuman kepada yang berperisa tetapi mempunyai khasiat iaitu jus buah-buahan dalam usaha penamabahan vitamin dan mineral yang mencukupi untuk tubuh badan yang sihat dan bertenaga.
Tabiat pemakanan rahsia disebalik rawatan gout
Ini adalah salah satu faktor utama ke arah penyakit gout. Ini kerana pemakanan yang tiada kawalan dan terlalu banyak pengambilan purina yang tinggi dalam badan. Bagi mengelakkan ia berlaku, anda seharusnya memperbaiki semua diet pemakanan anda dan periksa semula apa yang patut dan tidak patut dijadikan amalan pemakanan harian anda.
Sebaiknya anda harus seimbangkan semua jenis nutrient dan elakkan protein yang berlebihan sehingga mengurangkan pengambilan nutrient yang lain.
Pengambilan daging dalam kadar yang bersesuaian dan lebih baik mengurangkan pengambilan daging merah dan makanan ringan. Selain itu, anda perlu mengelakkan diri dari mengambil organ dalaman haiwan seperti hati dan jantung.
Bagi mengurangkan risiko gout yang lebih cepat, anda harus kurangkan makanan laut terutamanya ketam, kupang dan udang dalam pemakanan anda. Produk tenusu yang mengandungi rendah lemak amatlah digalakkan bagi mencegah penyakit gout.
Daripada semua bahan semula jadi yang disenaraikan, anda boleh melakukannya sendiri dirumah tanpa mengeluarkan kos yang tinggi dan ia sangat mudah dilakukan. Ia juga sedikit sebanyak mencegah daripada penyakit yang lain juga.
Anda disarankan untuk mendapatkan juga nasihat daripada doktor bagi mengelakkan kesan yang lain jika anda mengamalkan ia secara berlebihan. Sememangnya bahan semula jadi itu banyak memberi manfaat jika digunakan secara sederhana dan jika digunakan secara tidak terkawal, ia tetap akan memberi mudarat kepada diri anda.
Jadi, jaga diri anda sebaiknya dengan menjaga pemakanan dan mencegah sakit itu adalah lebih baik daripada anda harus merawat dengan cara yang menyakitkan diri. Makan apa sahaja yang anda mahu tetapi kesihatan jangan dilupakan. Kongsikan rawatan lain yang boleh digunakan untuk merawat gout bersama Butterkicap. Jaga diri dan selamat mencuba!
sumber : http://www.butterkicap.com/open-house/rawatan-gout-secara-semula-jadi
The post Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi yang Berkesan ikuti 12 Langkah Ini appeared first on CARA NAK.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://caranak.info/2018/09/17/cara-nak-rawat-gout-secara-semulajadi-yang-berkesan-ikuti-12-langkah-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 49 hits
Selesema menyerang lagi Pasangan menggesa anda untuk mengambil ubat selesema atau melakukan tips mudah bagi merawatnya Katanya tips ini daripada bahan semulajadi boleh percaya ke Lagipun sebagai seorang ibu yang sedang menyusukan bayi anda ...
Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 41 hits
Jika bercakap tentang tips interview tak perlu susah susah google saja Tips Interview di internet dan bersepahlah jawapan yang keluar Walau bagaimanapun tak semua jawapan yang diberikan memenuhi kehendak calon yang bakal menghadiri intervie...
Cara Nak Semak Kadar Tol Lebuhraya

Cara Nak Semak Kadar Tol Lebuhraya

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 69 hits
cara nak semak kadar tol plus dari satu lokasi ke satu lokasi anda untuk memulakan pemanduan di lebuhraya Sudah pastinya kita hendak tahu berapa kadar tol yang dikenakan apabila kita melalui lebuhraya kan Baru baru ini pihak plus telah mela...
Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 66 hits
Hidup dalam alam rumah tangga pasti ada ujiannya Ujian itulah yang membentuk diri kita menjadi orang yang bersabar dan bersyukur selain merapatkan diri kita kepada Allah SWT Sentiasalah bersangka baik bukan hanya bermakna yang baik baik aka...
3 Langkah Mudah Cara Menguruskan Janin Keguguran

3 Langkah Mudah Cara Menguruskan Janin Keguguran

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 158 hits
3 Langkah Mudah Uruskan Janin Keguguran 1 Bacakan niatBaca niat Sahaja aku mandikan janin ini kerana Allah SWT Kemudian ratakan air bersih di seluruh badan janin 2 Letakkan 3 helai lapisan kain putihSetelah itu letakkan tiga helai lapisan k...
Cara Nak Buat Ketupat Daun Pisang Paling Mudah

Cara Nak Buat Ketupat Daun Pisang Paling Mudah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 87 hits
Tak lama lagi umat Islam khususnya akan menyambut bulan Ramadan dan seterusnya menyambut Hari Raya Aidilfitri Pastinya ada dalam kalangan anda yang dah senarai beberapa menu untuk juadah berbuka puasa mahupun hari raya Bila sebut nak raya m...
Cara Nak Mohon Ptptn Online

Cara Nak Mohon Ptptn Online

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 43 hits
Apabila ditawarkan pengajian pastinya kos pengajian menjadi mimpi ngeri untuk pelajar Kebanyakkan pelajar akan mengambil keputusan untuk memohon PTPTN dan disini kami akan kongsikan cara mohon PTPTN secara online Perbadanan Tabung Pendidika...
Cara Paling Berkesan Kurus Sebelum Raya

Cara Paling Berkesan Kurus Sebelum Raya

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 101 hits
Apakah Cara Paling Berkesan Untuk Kurus Sebelum Raya Nak kurus sebelum raya Senang jeAnda kena lah sertai Cabaran Kurus 21 hari dengan Coach Aziera Yazid Memang confirm akan kurus punya Apa yang penting ialah pemikiran postif dan keyakinan ...
Ketahui 3 Bahan Buang Angin Dalam Badan Kita Cara Berkesan

Ketahui 3 Bahan Buang Angin Dalam Badan Kita Cara Berkesan

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 71 hits
Ketahui 3 bahan buang angin dalam badan kita cara berkesan boleh baca pada gambar dibawah ya Visit Wansite
Sepandai2 Lebai Melompat Akhirnya Ke Mahkamah Juga

Betul Ke 60 Siswazah Peringkat Ijazah Menganggur 3 Point Komen Recruiter Ini Sangat Tepat

Fuhtudiaa Kunci Tayar Kereta Parkir Di Petak Oku Pak Guard Mandi Darah Dipukul Dengan Kayu Golf

Cleopatra Bukan Transgender Dia Ada Dua Orang Anak Syed Saddiq

Awasi Bacaan Gula Apabila Minum Minuman Ini

Saya Sayang Awak Sampai Mati Aliff Syukri Kongsi Video Peluk Isteri Bukti Dah Berbaik

Siapa Yang Kena Kencing

Cara Mudah Masak Apam Tokyo Secara Homemade



10 Teknik Komunikasi Lemah Yang Membuatkan Anda Dibenci Ramai

7 Produk Kegunaan Harian Yang Lahir Ketika Zaman Perang Dunia

Kisah Kematian Marilyn Monroe yang Menjadi Konspirasi Sehingga Hari Ini

Memahami Undang Undang Dan Jenis Kes Fitnah di Mahkamah Malaysia

8 Fakta Boring Tentang Lemak Badan Manusia


Vivo Nex3 Model Telefon 5g Di Malaysia

Poster Kursus Umrah Khas Untuk Muslimat Bersama Ustazah Hjh Sukartini

Metroprihatin Dugaan Tawil

Dataran Batu Putih Destinasi Baharu Pelancongan

Kat Syurga Nanti Kita Tidur Tak

Cadangan Wujudkan Transaksi Dalam Talian Bagi Kud