Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar


Selesema menyerang lagi. Pasangan menggesa anda untuk mengambil ubat selesema atau melakukan tips mudah bagi merawatnya. Katanya tips ini daripada bahan semulajadi, boleh percaya ke? Lagipun, sebagai seorang ibu yang sedang menyusukan bayi, anda pasti khuatir untuk makan sebarang ubat-ubatan tika selesema kerana takut ia memberi kesan pada si manja.
Usah bimbang! Tips merawat selesema dengan bahan semulajadi amat disarankan oleh doktor pakar kerana keberkesanannya. Anda tidak perlu khuatir lagi kerana 7 bahan semulajadi yang disarankan ini mudah untuk didapati dalam dapur anda. Apa tunggu lagi? Selongkar dapur sekarang dan cari 7 bahan semulajadi ini:
Halia
Menurut University Health News (UHN), halia adalah tumbuhan herba yang secara semulajadi mampu menangani masalah selesema, muntah dan loya kerana keberkesanannya menghilangkan rasa sejuk dalaman.
Cara merawat: Ketuk halia dan masukkan ke dalam minuman panas atau air limau atau amalkan minum teh halia.
Perhatian: Jika anda mengambil ubat-ubatan untuk darah tinggi, diabetes, atau kolesterol, sila dapatkan nasihat pakar sebelum menggunakan halia bagi merawat selesema.
Sup Ayam
Nampaknya bebelan ibu anda ada betulnya! Healthline melaporkan sup ayam mampu mengurangkan jangkitan pernafasan seperti selesema kerana ia memperlahankan pergerakan neutrofil dalam badan. Neutrofil adalah sejenis sel darah putih yang membantu melindungi badan anda.
Air Masak
Dr William Schaffner, Pengerusi Pencegah Perubatan Vanderbilt University School of Medicine di Nashville menasihatkan penghidap selesema agar minum air masak dengan mencukupi. Selesema mampu mengakibatkan badan anda kehilangan air. Air masak boleh menstabilkan kembali suhu badan anda.
Cara merawat: Minum air masak dengan secukupnya atau gantikannya dengan jus buah-buahan. Elakkan daripada minum kafein atau minuman beralkohol!
Madu
Madu ternyata amat berkhasiat dalam menangani pelbagai penyakit kerana bersifat – antibakteria dan anti-mikrob. Kajian yang diterbitkan Pediatrics melaporkan madu mampu mencair dan mengeringkan kahak malah selesema.
Cara merawat: Campur madu dalam air limau nipis atau teh herba.
Vitamin C
Sistem imun badan anda memerlukan vitamin C untuk menentang jangkitan selesema. Kajian yang diterbitkan oleh Annals of Nutrition and Metabolism menjelaskan vitamin C yang ada dalam limau, oren, lemon, anggur, buah-buahan dan sayur-sayuran lain mampu melegakan jangkitan pada saluran pernafasan. Malah, ia juga boleh menguatkan sistem imun badan agar anda tidak mudah dijangkiti penyakit.
Cara merawat: Masukkan buah lemon dan madu dalam teh panas, lalu nikmati minum petang anda dengan tenang. Beri masa selesema mula berkurang.
Garam
American Journal of Preventive Medicine melaporkan amalan berkumur dengan air garam mampu mencegah jangkitan pada saluran pernafasan dan meringankan sakit tekak. Hal ini kerana air garam boleh mencair dan mengurangkan mukus yang mengandungi bakteria dan virus.
Cara merawat: Masukkan ¼ sudu kecil garam dan ¼ sudu kecil baking soda ke dalam air suam, kacau dan kumur atau masukkan air ke dalam rongga hidung. Pastikan air yang ingin diguna telah dimasak.
Daun Sirih
Daun sirih terkenal dengan pelbagai khasiat untuk mengubati penyakit. Baru-baru ini, kajian membuktikan daun sirih memiliki minyak yang mengandungi phenol dan dipanggil sebagai chavicol berupaya untuk bertindak sebagai antiseptik.
Cara merawat: Ramas daun sirih sehingga keluar lendir, lalu sapukan lendir pada batang hidung atau rendam dan lenyekkan daun sirih dalam minyak biji sawi lalu sapukan pada dada.
Nota penting: Selain itu, anda juga digalakkan untuk mandi dengan air panas atau air suam bagi melembapkan dinding mukosa hidung lalu mencairkan hingus. Menurut petua kaum Cina pula, elakkan daripada minum susu lembu ketika selesema kerana susu lembu mampu memekatkan kahak.
sumber : https://my.theasianparent.com/bahan-semulajadi-untuk-rawat-selesema/
The post Cara Nak Rawat Selesema Dengan 7 Bahan Semulajadi Yang Disarankan Doktor Pakar appeared first on CARA NAK.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://caranak.info/2018/09/17/cara-nak-rawat-selesema-dengan-7-bahan-semulajadi-yang-disarankan-doktor-pakar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi Yang Berkesan Ikuti 12 Langkah Ini

Cara Nak Rawat Gout Secara Semulajadi Yang Berkesan Ikuti 12 Langkah Ini

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 273 hits
Gout adalah sejenis penyakit yang telah lama dikenal pasti sejak 2 000 tahun lampau dan dikatakan sebagai salah satu penyakit tertua Ada yang menggelarkan gout sebagai penyakit orang kaya kerana kebanyakan penghidap penyakit ini disebabkan ...
Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Terbaik

Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Terbaik

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 1025 hits
Cara Nak Buat Serunding Kelapa Yang Lazat Dan Mudah Serunding kelapa memang legend dari dulu kala sampai la zaman ni tetap dicari orang Nak makan apa dengan serunding kelapa ni Alahaii makan dengan nasi putih panas panas pun sedap makan den...
Cara Nak Cari Prospek Mengikut Niche Anda Dengan Tepat

Cara Nak Cari Prospek Mengikut Niche Anda Dengan Tepat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 489 hits
Dah ada prospek belum semua Nak ke tahu kepentingan Prospek dan cara macam mana nak tukar dia jadi pelanggan kita Kalau yang ada Facebook Page tu kena ingat jugak tak semuanya aktif dan targeted dan yang mana kita ada pernah add kat Faceboo...
Jagalah Isteri Dalam Pantang Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan

Jagalah Isteri Dalam Pantang Inilah Cara Nak Balas Jasa Isteri Hamil 9 Bulan

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 394 hits
Tugas menjaga isteri dalam pantang sebenarnya tugas suami Suami lah yang perlu menjaga isteri dalam pantang dan bukan melepaskan beban pada ibu dan ayah anda Sudah menjadi kebiasaan apabila dalam pantang ramai yang meminta bantuan dari ibu ...
5 Cara Mudah Nak Jadi Suami Dan Ayah Yang Awesome

5 Cara Mudah Nak Jadi Suami Dan Ayah Yang Awesome

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 375 hits
Bagi pasangan yang bakal melangsungkan perkahwinan harus bersedia dari segala segi sebelum sah menjadi seorang suami dan isteri kerana pastinya alam perkahwinan ini bukanlah perkara yang mudah dan cinta sahaja tidak dapat menjamin keutuhan ...
Cara Nak Mohon Ptptn Online

Cara Nak Mohon Ptptn Online

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 254 hits
Apabila ditawarkan pengajian pastinya kos pengajian menjadi mimpi ngeri untuk pelajar Kebanyakkan pelajar akan mengambil keputusan untuk memohon PTPTN dan disini kami akan kongsikan cara mohon PTPTN secara online Perbadanan Tabung Pendidika...
Narratrs Pay Cara Nak Cashout Duit Dari Narratrs

Narratrs Pay Cara Nak Cashout Duit Dari Narratrs

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 426 hits
Ramai yang search di blog Ina ni pasal narratrs Yer memang Ina dah tulis entri pasal Narratrs ni Siapa yang tak tahu narratrs ni apa Boleh baca dulu kat dan Ramai yang nak buat duit di Instagram yea sekarang Alhamdulillah okaylah tu Daripad...
Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

Cara Nak Reda Dengan Sikap Suami Yang Macam Macam Wanita Ini Kongsi Amalan Zikir

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 491 hits
Hidup dalam alam rumah tangga pasti ada ujiannya Ujian itulah yang membentuk diri kita menjadi orang yang bersabar dan bersyukur selain merapatkan diri kita kepada Allah SWT Sentiasalah bersangka baik bukan hanya bermakna yang baik baik aka...
Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

Cara Nak Pikat Oh Begini Pikat Interviewer 6 Lagi Tips Kerja Hr Ini Kongsikan Untuk Korang

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 413 hits
Jika bercakap tentang tips interview tak perlu susah susah google saja Tips Interview di internet dan bersepahlah jawapan yang keluar Walau bagaimanapun tak semua jawapan yang diberikan memenuhi kehendak calon yang bakal menghadiri intervie...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi