Jaga Kebersihan Sepanjang Hiking Mendaki Bukit



Mendaki bukit atau hiking memang memerlukan kekuatan fizikal dan mental. Mereka yang berjaya mendaki sesuatu puncak bukit atau gunung memang layak diucapkan tahniah kerana berjaya melakukan sesuatu yang memberi kebaikan kepada diri sendiri.

Di kalangan pendaki tegar yang sudah menjadikan hiking hobi atau aktiviti berkala, mereka memang faham etika menjaga kebersihan sepanjang laluan dan tempat hiking.

Bungkusan yang dibawa seperti plastik dan kertas tidak akan dibuang merata-rata. Jika mereka mampu membawanya sempai ke puncak, jadi tentu tidak sukar untuk membawa turun.

Namun sikap ini masih tidak diamalkan di kalangan majoriti pendaki Bukit Panau. Sikap tidak bertanggungjawab membuang sampah merata-mata masih terjadi.

Mungkin sedikit 'jurus' atau bertanggungjawab ialah apabila mereka melonggokkan sampah di satu tempat. Sampah diletakkan di situ dengan harapan ada orang lain akan memunggutnya.

Mengapa sikap sedemikian wujud. Mengapa perlu mengharapkan ada pihak lain memunggutnya?

Bukit Panau adalah tempat awam yang tiada pihak menguruskan atau mendapat keuntungan daripada kehadiran pendaki. Yang ada sekarang adalah satu jawatankuasa yang dipanggil 'Urusestia Bukit Panau' yang menjalankan tugas secara sukarela demi untuk kemudahan pengunjung ke Pukit Panau.

Adalah menjadi tanggungjawab bersama untuk menjaga kebersihan. Jika pendaki boleh membawa bekas air dan bekas makanan yang ketika ada isinya lebih berat, mengapa tidak boleh dibawa pulang bekasnya itu yang pastinya lebih ringan dan tidak memerlukan ruang lebih untuk disimpan di dalam bag atau dipegang di tangan.

Jadilah rakyat yang bertanggungjawab dan berhemah dalam menjaga alam sekitar. Semaikan nilai-nilai murni dalam diri.

Bawa bekas makanan mahupun minuman bersama-sama semasa mendaki, dan bawa bekas sama turun sampai ke bawah. Buang di tempat sampah yang disediakan. Bahkan lebih elok jika dibawa pulang. Sampah itu hak anda dan tanggungjawab anda. 

Nama Bukit Panau terkenal di Kelantan. Bukit Panau terletak di antara Pasir Mas dan Tanah Merah. Kedudukan Bukit Panau berhampiran jalan utama memudahkan ia dilihat dan dikunjungi. Apatah lagi ia bukit tunggal di kawasan itu. 

Bukit Panau sebenarnya terletak di dalam jajahan Pasir Mas. Namun, ramai orang menyangka bukit itu terletak di dalam jajahan Tanah Merah kerana berhampiran bukit itu terdapat sebuah kampung yang dikenali Kampung Bukit Panau yang sememangnya berada dalam jajahan Tanah Merah.

Sebut sahaja Bukit Panau, maka tergambar Tanah Marah. Malah, kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Panau terletak dalam Parlimen Tanah Merah.  

Untuk mendaki Bukit Panau yang berketinggian 255 meter dari aras laut itu tidak sukar kerana terdapat trek bersimen bercampur tar yang digunakan oleh syarikat telekomunikasi untuk menyelenggara menara pemancar. Bagaimanapun, bagi yang ingin cabaran pendakian laluan hutan boleh memilih beberapa laluan yang jarang digunakan, kecuali oleh pendaki tertentu.

Pendakian ke puncak Bukit Panau mengambil masa antara 30 minit sehingga sejam mengikut kelajuan dan kemampuan fizikal pendaki.

Pemandangan dari puncak Bukit Panau amat menarik dengan berlatar belakang perkampungan sekitar Pasir Mas dan Tanah Merah, serta Kota Bharu dan mampu sampai ke Bachok dan Machang. Paling menarik ialah pemandangan Sungai Kelantan yang mengalir dari selatan ke utara, selari dengan Jalan Pasir Mas -  Tanah Merah.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2020/01/dlo.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mendaki Bukit Cherok Tok Kun

Mendaki Bukit Cherok Tok Kun

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 388 hits
Pendakian di Bukit Cherok Tok Kun ni dilakukan setelah melihat posting kawan di facebook Ha terus suggest kat tok laki Tok laki pun onz Macam biasa seawal lepas subuh kami pun bergerak Sampai di Cherok Tok Kun awal Cuaca sangat sejuk Kami m...
Mendaki Bukit Mok Cun Kodiang Kedah

Mendaki Bukit Mok Cun Kodiang Kedah

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 1712 hits
Bongkah batu yang berdiri kukuh dikelilingi sawah padi ini mengamit saya dan teman teman pada pertengahan bulan January 2020 untuk mendaki ke sini Dulu nama aslinya adalah Bukit Kodiang namun setelah pengambaran Drama Mok Cun dilakukan di s...
290 Ribu Penikmat Kur Bri Naik Kelas Sepanjang Tahun 2019

290 Ribu Penikmat Kur Bri Naik Kelas Sepanjang Tahun 2019

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 271 hits
PT Bank Rakyat Indonesia Tbk berhasil mendorong 290 230 pelaku UMKM yang menikmati KUR BRI naik kelas di sepanjang tahun 2019 Pelaku UMKM penerima KUR BRI ini disebut naik kelas dengan 2 indikator yakni meningkatnya jumlah pinjaman yang dit...
Idc Pengeluaran Komputer Meningkat Sepanjang 2019 Lenovo Hp Dan Dell Di Tiga Tangga Teratas

Idc Pengeluaran Komputer Meningkat Sepanjang 2019 Lenovo Hp Dan Dell Di Tiga Tangga Teratas

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 259 hits
Kita di awal 2020 dan pelbagai angka mengenai pengeluaran sepanjang 2019 mula diterbitkan Menurut laporan dari IDC pengeluaran PC sepanjang 2019 menunjukkan peningkatan sebanyak 2 7 berbanding 2018 Lenovo memegang pasaran terbesar dengan 24...
Phe Jambi Merang Catatkan Produksi 4 468 Bpod Sepanjang 2019

Phe Jambi Merang Catatkan Produksi 4 468 Bpod Sepanjang 2019

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 203 hits
Direktur Utama PHE Meidawati mengatakan selain mengejar produksi pihaknya juga fokus pada kegiatan pengelolaan lingkungan Pada 2019 PHE Jambi Merang memfokuskan pada kegiatan IPAL Apung ATM Air Bersih Ayunan Filter SAD Bara Biri Kompos Eksp...
Paus Sepanjang 14 Meter Mati Terdampar Di Dekat Pantai Asahan

Paus Sepanjang 14 Meter Mati Terdampar Di Dekat Pantai Asahan

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 252 hits
Seekor paus dengan panjang sekitar 14 meter ditemukan mati terdampar di dekat pantai Silo Baru Silo Laut Asahan Sumut Sabtu Mamalia yang mati ini diduga sama dengan yang terdampar di sana dan telah digiring nelayan ke laut lepas Rabu lalu
Ular Sanca Sepanjang 3 Meter Sembunyi Di Kasur Nenek Rohimah

Ular Sanca Sepanjang 3 Meter Sembunyi Di Kasur Nenek Rohimah

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 202 hits
Bersembunyi di kasur Nenek Rohimah ular sanca sepanjang 3 meter lebih akhirnya diamankan warga Witanaharja Kecamatan Pamulang Kota Tangerang Selatan Jumat dini hari
Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 253 hits
Selain rasa mual atau mabuk ibu mengandung biasanya akan mengalami masalah pencernaan Ia adalah perkara biasa yang berlaku dalam kalangan wanita yang sedang hamil Gangguan pencernaan ketika hamil atau disebut atau dispepsia ialah seperti mu...
Senarai Konsert Dato Sri Siti Nurhaliza Sepanjang Tahun 2019

Senarai Konsert Dato Sri Siti Nurhaliza Sepanjang Tahun 2019

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 949 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Bagaikan di lentur suteraMentari meminjam sinarnyaBagaikan di suluh hatinyaMenetap di persada Tahukah anda lirik di atas merupakan lirik bagi lagu Badarsila nyanyian Dato Sri Siti Nurhaliza dipetik daripa...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung

Cara Atasi Rambut Gugur Dengan Mudah

Medical Follow Up With Dato Dr Marina Di Kpj Seremban

Sarapan Di Kacang Pool Haji Larkin