Isu Perjanjian Cptpp Ke Mesyuarat Kabinet Mat Sabu Malaysia Gazette 29 12 2022


 
PUTRAJAYA – Enam tuntutan yang dikemukakan 54 badan bukan kerajaan (NGO), termasuk parti politik berhubung Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP), akan dibawa ke mesyuarat Kabinet.
Koordinator Forum Kedaulatan Makanan Malaysia (FKMM), Nurfitri Amir Muhammad berkata, Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Mohamad Sabu memaklumkan demikian setelah mengadakan pertemuan dengan mereka.
“Komitmen Menteri dia akan berhubung lebih lanjut dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) tapi keputusan ini adalah daripada Perdana Menteri dan Kabinet bukan MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri).
“Jadi Perdana Menteri perlu respon terhadap isu ini. Dia (Mohamad) akan bawa ke kabinet,” katanya setelah mengadakan pertemuan hampir satu jam dengan Mohamad, di sini, hari ini.
Mohamad sebelum itu menerima memorandum FKMM yang disokong 54 organisasi antara lain daripada organisasi petani, penternak dan nelayan serta organisasi pengguna, alam sekitar dan ekonomi serta keusahawanan itu.
Turut serta adalah Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan dan Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM), Ahmad Yazid Othman.
Pada 5 Oktober lalu, Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Industri (MITI) menjelaskan Kabinet bersetuju meratifikasi CPTPP, sekaligus menyaksikan Malaysia menjadi negara ke-9 meratifikasikan perjanjian itu, perjanjian perdagangan bebas (FTA) yang dimeterai pada 8 Mac 2018.

Selaras dengan itu, kerajaan menyerahkan Instrumen Ratifikasi (IOR) kepada depositari CPTPP, New Zealand pada 30 September lalu.
Ketua Koordinator Forum Kedaulatan Makanan Malaysia (FKMM), NurFitri Amir Muhammad bercakap kepada media selepas menyerahkan memorandum berkenaan Comprehensive and Progressive Agreement for Transpacific Partnership (CPTPP) di Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Putrajaya. Foto HAZROL ZAINAL, 29 DISEMBER 2022.


Dalam pada itu, Nurfitri Amir berkata, tujuan memorandum tersebut dihantar adalah bagi mendapatkan penjelasan sama ada kementerian telah melaksanakan penilaian dan kajian terperinci mengenai ratifikasi CPTPP.

Beliau mendakwa, analisis kos dan faedah yang dikeluarkan MITI tidak langsung mengkaji kesan CPTPP terhadap petani, penternak, nelayan, usahawan sektor pertanian serta pengguna, malah tiada penilaian kesan kepada keterjaminan makanan negara.
“Antara tuntutan kami adalah negara-negara yang meratifikasi CPTPP wajib menyertai Konvensyen Kesatuan Antarabangsa Bagi Perlindungan Varieti Tumbuhan Baharu (UPOV) 1991. Konvensyen ini bertujuan untuk memberikan perlindungan dan hak monopoli yang meluas kepada pembiak baka tumbuhan bagi tujuan kononnya menggalakkan pelaburan dan inovasi.
“Sistem UPOV berat sebelah dan menafikan kepentingan dan sumbangan petani. UPOV menghalang petani melakukan inovasi dan menafikan hak tradisi petani untuk bebas berkongsi dan menjual benih terlindung yang dituai dari ladang mereka sendiri,” katanya.
Dakwanya lagi, menerusi CPTPP, subsidi untuk nelayan boleh di sekat jika seseorang nelayan menangkap spesis ikan yang di kategorikan sebagai spesis yang berkurangan kerana terlalu banyak ditangkap.
“Kami mohon agar kerisauan kami dibawa ke mesyuarat Kabinet supaya penyertaan Malaysia ke dalam perjanjian CPTPP ini dapat dikaji semula demi kemaslahatan petani, nelayan dan penternak serta keterjaminan makanan negara,” katanya.
Artikel oleh: Malaysia Gazette
ISU PERJANJIAN CPTPP KE MESYUARAT KABINET - MAT SABU

https://malaysiagazette.com/2022/12/29/isu-perjanjian-cptpp-ke-mesyuarat-kabinet-mat-sabu/




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/12/isu-perjanjian-cptpp-ke-mesyuarat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mat Sabu Beri Jaminan Bawa Isu Cptpp Ke Kabinet Nurfitri Buletin Pertiwi 29 12 2022

Mat Sabu Beri Jaminan Bawa Isu Cptpp Ke Kabinet Nurfitri Buletin Pertiwi 29 12 2022

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 154 hits
Ketua Koordinator Forum Kedaulatan Makanan Malaysia Nurfitri Amir Muhammad berkata Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu memberi komitmen akan membawa isu Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans Pasifi...
Food Security Ngo Expresses Concern On Cptpp To Mat Sabu Free Malaysia Today 29 12 2022

Food Security Ngo Expresses Concern On Cptpp To Mat Sabu Free Malaysia Today 29 12 2022

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 224 hits
PUTRAJAYA The Malaysia Food Sovereignty Forum today handed a memorandum to agriculture and food security minister Mohamad Sabu expressing concern over Malaysia s participation and ratification of the Comprehensive and Progressive Agreement ...
Mohamad Sabu Jamin Bawa Isu Cptpp Ke Kabinet Suara Keadilan 28 12 2022

Mohamad Sabu Jamin Bawa Isu Cptpp Ke Kabinet Suara Keadilan 28 12 2022

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 178 hits
Enam tuntutan badan bukan kerajaan berhubung Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans Pasifik akan dibawa ke mesyuarat Kabinet Jaminan itu diberikan Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan Mohamad Sabu selepas menerim...
Cptpp Satu Bentuk Penjajahan Import Akan Melebihi Eksport Malaysia Gazette 20 12 2022

Cptpp Satu Bentuk Penjajahan Import Akan Melebihi Eksport Malaysia Gazette 20 12 2022

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 246 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menyifatkan ratifikasi Perjanjian Progresif dan Komprehensif Perkongsian Trans Pasifik yang dianggotai Malaysia adalah satu bentuk penjajahan Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan berkata ini ker...
Menteri Jamin Panjangkan Isu Cptpp Ke Kabinet Berita Harian 29 12 2022

Menteri Jamin Panjangkan Isu Cptpp Ke Kabinet Berita Harian 29 12 2022

papar berkaitan - pada 29/12/2022 - jumlah : 178 hits
PUTRAJAYA Enam tuntutan badan bukan kerajaan berhubung Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans Pasifik yang didakwa memberi kesan negatif kepada petani nelayan dan penternak tempatan akan dibawa ke mesyuarat Kabinet Jam...
Mat Sabu Malaysia S Agricultural Agrofood Sectors Suffered Over Rm111m In Losses Due To Monsoon Floods

Mat Sabu Malaysia S Agricultural Agrofood Sectors Suffered Over Rm111m In Losses Due To Monsoon Floods

papar berkaitan - pada 5/1/2023 - jumlah : 262 hits
Mohamad Sabu speaks during a press conference at Dewan Seri Wangi in Kota Bharu January 5 2023 Bernama picKOTA BHARU Jan 5 The agricultural and agrofood sectors experienced damages and losses amounting to RM111 95 million as a result of the...
54 Badan Serah Memo Bantah Malaysia Sertai Cptpp Kosmo 29 12 2022

54 Badan Serah Memo Bantah Malaysia Sertai Cptpp Kosmo 29 12 2022

papar berkaitan - pada 3/1/2023 - jumlah : 115 hits
PUTRAJAYA Selepas gagal memujuk Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini kali ini Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan dijadikan harapan untuk tidak menyertai Perjanjian Komprehensif dan Progresif Perkongsian Trans Pas...
10 Artis Malaysia Paling Banyak Pengikut Di Instagram 2022

10 Artis Malaysia Paling Banyak Pengikut Di Instagram 2022

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 396 hits
Tahun 2022 bakal melabuhkan tirai jadi artikel kali ini admin nak senaraikan 10 Artis Malaysia Paling Banyak Pengikut Di Instagram 2022 10 Fazura Pelakon penyanyi dan usahawan popular Fazura menduduki tempat ke 10 artis Malaysia paling bany...
Pentingnya Muhasabah Diri

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Record 13 Pay Hike For Civil Servants Get Ready For Subsidy Cuts Skyrocketing Inflation And Even Recession

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan