Isteri Sa Kit Sepanjang Hamil Bersalin Taruhkan Nyawa Masa Melahirkan Anak Bukan Hal Mudah Ustaz Ebit Lew




Ramai tag saya dengan masalah rumahtangga orang, curang, buat maksiat dan abaikan tanggungjawab serta tak bimbing Islam pada keluarga.

Ini nasihat saya buat semua anak muda di luar sana termasuk saya yang dah menua ini. Belajarlah ilmu rumahtangga. Selalu anak muda yang baik sanggup datang duduk sehari depan saya ingin ilmu rumahtangga. Saya pun sama-sama belajar kerana Allah.

Seorang pemuda yang ingin bernikah tanya saya "ustaz, ada orang kata wanita ini pelik dan susah nak difahami. Dapat lak yang degil dan tak seperti yang kita nak habislah serabut..
Betul ke ustaz? Dapat yang baik untunglah..syurgalah. Begitu ke ustaz?

Jawab saya cukup kita betulkan tanggapan kita tentang wanita. Wanita ini amat lembut dan dijadikan untuk disayangi dikasihi dan dibimbing untuk masuk syurga..saya setiap malam masa berdoa menangis dengan kehebatan Allah ciptakan wanita...Allah jadikan mereka untuk melengkapi kita... Pasti tidak ada silap. Silap hanya bagaimana diri kita menyingkapi dan melaluinya..

Pejam mata saya nampak muka mak saya. Pejam mata saya nampak muka bidadari saya..terus berdoa ya Allah kau tahu betapa sayangnya saya pada mereka. Ya Allah sayangilah bidadari saya. Sayangilah ibu saya. Sayangilah ibu mertua saya..



Hati wanita ini hebat dan tabah. Cuba tengok mereka korbankan segalanya dan menjadi seperti hamba khadam buat suami dan anak-anak kerana Allah. Lihat wajah penat mereka. Peluh mereka. Kerut wajah mereka. Jika kita hargai mereka, ikhlas sayang mereka, doakan, berlemah lembut, sentiasa bersama mereka.

InsyaAllah mereka akan jadi seperti Khadijah ra. Sanggup beri apa sahaja. Bila hati mereka bahagia..mereka tinggalkan semuanya buat suami. Mereka tiada sesiapa lagi. Mereka cuma ingin dipimpin masuk syurga. Bimbing isteri solat. Tapi banyak pasangan tak solat. Bagaimana boleh bahagia jika dahi tak sujud pada pemberi bahagia sebenarnya. Bahagia benar bahagia selamanya.

Orang yang bernikah dengan ada rasa prejudis dan sangka buruk dan tidak pandai hargai wanita. Rumahtangga akan porak poranda. Bagaimana seseorang yang tidak menghargai ibu. Tidak menghargai isteri boleh menjadi pemimpin yang baik dan bahagia. Itu bermula bila tujuan kahwin Redha Allah. Barulah masa mula kahwin sayang dan sampai syurga sayang makin bertambah setiap hari. Jika tak masa muda,cantik,best,seronok...bila dah tak macam kita nak. Lupakan dan tak dihargai. Seperti haiwan bahkan lebih teruk lagi.

Wanita tidak minta kita buat lebih dari mereka. Mereka bekerja atau siapkan apa-apa. Mereka cuma dahagakan pujian dan penghargaan suami. Mereka siapkan habis banyak masa. Ucapan terima kaseh sayang. Baiknya sayang. Subhanallah betala bertuah abang dapat isteri sebaik sayang. Maafkan abang. Cian sayang penat susah..

Ucapan itu tak sampai seminit tapi kita kedekut untuk ucapkan..mereka masak, mereka cuma minta kita tolong tengok anak. Tolong hidang dan tolong basuh. Mereka buat hampir 90 peratus kerja. 10 peratus pun kadang-kadang ada suami tak bantu. Belum 100 peratus nyawa mereka risiko melahirkan anak. Sa-kit mengandung. Sa-kit bersalin. Sa-kit menanggung.

Berlumba-lumba bersihkan rumah. Berlumba-lumba buat Talim. Lumba-lumba siapa nak bangun tahajud. Didik solat sungguh-sungguh. Cerita Nabi saw dan sahabat rhum. Cerita iman dan akhirat. Baca Al-Quran sama-sama. Doa sama-sama. Berebut basuh baju, basuh berak anak. Rajin dan rasa ambil berat dan ada sifat mendengar hati rasa pasangan.



Tiada kejadian yang lebih indah dalam dunia lebih dari kejadian wanita. Allah ciptakan hati yang sangat kuat dan tabah..

Anak muda tadi kata, Ya Allah benarlah kata ustaz. Semua jadi susah bila kita sendiri tak sempurna tapi inginkan isteri sempurna..Saya pohon ampun dari Alllah..

Doakan bulan Mac ini saya adakan program keluargasunnah di KL dan Jb. Permintaan tak berhenti kerana ramai sedar bahagia sebenarnya ialah iman dan hargai keluarga. Program sehari untuk suami dan isteri sertta pasangan muda. Juga yang dah lama. Bawa makayah dan Mertua-ebitlew

www.keluargasunnah.com (daftarProgramKeluargasunnah) kl&jb

www.transformjiwa.com (daftarProgramRemajaSemuaNegeri)
Minggu ini kl dan Kuantan


Sumber : FB Ebit Lew © copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/03/isteri-sa-kit-sepanjang-hamil-bersalin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

Suami Penting Masa Bersalin Tengok Isteri Melahirkan Anak Dah Boleh Lembutkan Hati

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 477 hits
Perjuangan melahirkan anak bagi seorang wanita ibarat hidup dan mati Tak kira sama ada bersalin secara normal ataupun pembedahan Kedua dua sakit sama hanya cara saja yang berbeza Tiada apa yang diperlukan bagi wanita selain sokongan suami a...
Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 375 hits
Doula atau suami Yang mana lebih baik Sebutlah apa pun tugas seorang Doula itu sebenarnya juga tugas seorang suami dan lebih lagi Berikut perkongsian dari suami yang juga suka menulis mengenai topik kekeluargaan hubungan suami isteri dan is...
Mawar Selamat Bersalin Normal Berbaloi Amalkan Senaman Squat Masa Hamil

Mawar Selamat Bersalin Normal Berbaloi Amalkan Senaman Squat Masa Hamil

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 392 hits
Mawar Rashid selamat bersalin secara normal seperti mana yang diimpikan Senaman dan squat yang dilakukan semasa hamil nampaknya membantu Berita gembira ini pada mulanya dikhabarkan menerusi Instagram suaminya Raden Ahmad Faizal yang Mawar s...
Allah Beri Dugaan Kecil Supaya Kita Terselamat Dari Dugaan Lebih Besar Pesanan Ustaz Ebit Lew Rileks Media

Allah Beri Dugaan Kecil Supaya Kita Terselamat Dari Dugaan Lebih Besar Pesanan Ustaz Ebit Lew Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/3/2019 - jumlah : 321 hits
Kita sering mengeluh apabila apa yang dirancang tidak menjadi Hakikatnya tanpa kita sedari semua yang berlaku itu ada hikmahnya Kebiasaannya hanya selepas sesuatu perkara itu berlaku barulah kita menyedari mengapa sesuatu yang kita rancang ...
Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

Ibu Hampir Kehilangan Nyawa Selepas Melahirkan Adik Rahim Hancur Terpaksa Dibuang Anak Sebak Baca Luahan Ibunya

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 528 hits
The ReporterRasa sebak di hati netizen tidak setanding dengan rasa sebak si anak yang lebih mengenali dan dekat dengan ibunya Di hari genapnya si anak bongsu berusia 21 tahun si ibu mendedahkan bahawa dia nyaris kehilangan nyawa ketika mela...
Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 399 hits
Menjarakkan kehamilan atau merancang keluarga memang tanggungjawab bersama Dalam teruja menambah ahli keluarga jangan abai kesihatan mental fizikal isteri Dr Pegawai Perubatan daripada Eva Emily Clinic Klinik Ibu dan asnak berkongsi pengala...
Kim Tae Hee Hamil Anak Kedua Bakal Bersalin September Depan

Kim Tae Hee Hamil Anak Kedua Bakal Bersalin September Depan

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 365 hits
TUTUP Toggle navigation Utama Terkini Video Utama Paskal 24 Jam Dua The Series Gegar Vaganza The House Fattah amp Alvin 3 Gadis Manis Musim 2 Kan Ku Kejar Cinta Kamu GANTUNG Lelaki Kiriman Tuhan Road Thrift Sawadikap The Amazing Ma
Sejak Bersalin Isteri Tak Sempat Peluk Cium Anak Ini Kali Pertama Terakhir Hati Saya Bagai Tersentak

Sejak Bersalin Isteri Tak Sempat Peluk Cium Anak Ini Kali Pertama Terakhir Hati Saya Bagai Tersentak

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 395 hits
Baru baru ini viralnya kisah sedih seorang suami yang sayu melihat isterinya koma setelah bertarung nyawa melahirkan anak lelaki bongsu mereka Anak lelaki yang sudah lama dinantikan dalam dalam keluarga Namun Allah lebih menyayangi isteriny...
Morning Sickness Sepanjang Mengandung Dan Mudah Bersalin

Morning Sickness Sepanjang Mengandung Dan Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 459 hits
Assalamualaikum Sejak mengikuti group ibu mengandung di facebook SEmakin hari semakin jelas kenangan semasa mengandungkan anak anak Moment indah bagi ibu ibu adalah sewaktu mengandung Kenangan Mengandung Syok weiii Dari trimester pertama ia...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11