Morning Sickness Sepanjang Mengandung Dan Mudah Bersalin


Assalamualaikum

Sejak mengikuti group ibu mengandung di facebook.SEmakin hari,semakin jelas kenangan semasa mengandungkan anak-anak.Moment indah bagi ibu-ibu adalah sewaktu mengandung.
Kenangan Mengandung Syok weiii.Dari trimester pertama iaitu sebelum disahkan mengandung lagi Ina dah tau mengandung.Hihihi.Sebab utama ialah,tanda-tanda mengandung muncul terlebih dahulu sebelum pergi cek ke klinik.Hahaha~ Dasyat kan penangan ibu mengandung ni.Kuasa allah juga tuu.

Sebelum ke klinik.Tanda-tanda seperti pening tak boleh naik kereta ( mengandung ke-2 ).Bila naik je kereta terus pening,terasa seolah duduk dalam bekas kedap udara.Rasa takde udara nak bernafas langsung.Tetapi bila keluar dari kereta,terus sihat.Hahaha..

Yang kelakar,sewaktu kandungan ke-2 iaitu mengandungkan Soffea.Kami sekeluarga nak pergi beli barang dapur je di bandar.Tetapi mengambil masa selama hampir sejam setengah baru lah tiba sana.Sejam setengah tiba di bandar,sepatutnya mengambil masa 10 minit je ke bandar.
Ini adalah disebabkan morning sickness,iaitu pembawakan baby.Asyik muntah aje bila setiap kali kereta bergerak.Hihiii. Nangis-nangis tau Ina bila morning sickness macam ni.Muntah bukan jenis biasa,tetapi jenis tersembur-sembur tu.Banyak kali berhenti untuk muntah.Dan ada yang tak sempat berhentikan kereta.Menyembur terus dalam kereta.Nasib baik suami memahami.. heeeee. Rasanya paling mencabar semasa mengandungkan Soffea.Hati pula mudah tersentuh,airmata ni memang begitu murah.Boleh dikatakan setiap hari jatuh airmata ni.
Mengandung,mengidam dan mudah bersalin
Gambar atas tu,mengandungkan Soffea ketika kandungan berusia 7 bulan.Tetapi,perut sudah jatuh ke bawah.Bila berjumpa orang ramai,mesti orang akan cakap,tengah menunggu hari.Walhal perut baru 7 bulan iaitu di trimester ke 3 kehamilan.
Mengidam Takde mengidam yang pelik.Cuma di ketika itu.Kandungan pun tak berapa kuat.Setiap kali Ina letih akan turun darah (bleeding) . Pada awalnya,memang doktor suspek ‘uri dibawah’ ,alhamdulillah.. bukan. Diawal kehamilan lagi,kandungan hampir keguguran akibat terlalu ikutkan tekak yang mengidam nak makan benda pedas-pedas dan jeruk.
Awal mengandung,memang Ina sukakan makan jeruk dan makan mee sup bersama lada kicap yang pedas.Haihhh,sedap.Makan mee sup memang tak ingat.Sepanjang mengandung 3 kali buat sendiri mee sup daging tu.Pedas kaw-kaw.. Itu yang kandungan hampir keguguran dahulu.Tetapi allah tetap bagi rezeki juga.Syukur sangat..

Petua Mudah Bersalin Jika diikutkan,Ina memang tak aktif sangat sewaktu mengandung.Asyik tidur dan sensitif.Itu ajer,hahaha. Tetapi,nasib baik allah hadirkan rezeki Ina supaya mudah untuk bersalin,jika dibandingkan anak pertama.Orang-orang tua kata,kalau dah pernah bersalin.Kelahiran ke-2 dan seterusnya akan mudah.Bukan yerrrr! Salah sama sekali,ehehehe.
Sepanjang megandung,memang Ina rajin bangun solat tahajud dan mengaji.2 amalan ni,memang Ina tak pernah tinggal,dari awal mengandung sehingga saat terakhir ingin bersalin.Dan solat lima waktu pun tetap Ina kerjakan.Alhamdulillah,allah beri kekuatan disitu.
Al-quran sudah beberapa kali khatam semasa mengandung.Antara surah-surah yang Ina ulang baca adalah Surah Maryam.Memang seronok sangat.Dan memang tak sangka pula,kelahiran ke-2 paling mudah.Langsung takde turun tanda bahawa nak bersalin,cuma hati terasa lain macam.Terasa lesu dan seperti nak period tetapi sekejap sahaja.Dan sudahnya,semasa tengahari nak solat zohor.Nak bersihkan diri,ternampak ada najis pada seluar dalam.Hahahaha~ Sumpah! Deria rasa hilang di ketika ini.Malam tu juga selepas maghrib suami bawa ke hospital bersama barangan kelengkapan baby.
Bila selesai pendaftaran di hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA),doktor cek jalan.Dan doktor cakap,bersedia masuk ke Labour room,sila bagitau suami puan.Berderau darah ketika itu.. mujurlah sempat makan kenyang-kenyang sebelum ke hospital.Lega sangat! Bukaan pun ketika itu 5cm. Bayangkan beberapa jam lagi,dapat jumpa baby.Semalaman jer,ditahan dihospital ketika itu.
Itu sahaja pengalaman Ina morning sickness dan mudah bersalin.Tiada makan apa-apa semuanya bergantung sepenuhnya kepada allah s.w.t.

The post Morning Sickness Sepanjang Mengandung dan Mudah Bersalin appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://nurimanqhaisara.com/ibu-mengandung/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bukaan 3cm 10cm Sejam Lebih Baby Keluar Doktor Tak Sempat Sambut Mudah Ayu Raudhah Bersalin

Bukaan 3cm 10cm Sejam Lebih Baby Keluar Doktor Tak Sempat Sambut Mudah Ayu Raudhah Bersalin

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 684 hits
Pelakon Ayu Raudhah selamat melahirkan bayi keempatnya di salah sebuah pusat perubatan swasta pada pagi 14 Februari Isteri kepada pemain bola sepak Zaquan Adha itu telah menimang cahaya mata lelaki ketiga selepas mempunyai dua anak lelaki d...
Foto Hebat Inspirasi Untuk Semua Sarat Mengandung Mawar Rashid Sempat Konvo Sebelum Bersalin

Foto Hebat Inspirasi Untuk Semua Sarat Mengandung Mawar Rashid Sempat Konvo Sebelum Bersalin

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 347 hits
2183 SHARES Walaupun usia kandungan Mawar Rashid sudah mencecah 8 bulan Mawar akhirnya berjaya menamatkan pengajiannya di Management amp Science University Berita baik itu dikongsi oleh Mawar sendiri melalui laman instagramnya bersempena
Cara Merawat Burung Hantu Yang Mudah

Cara Merawat Burung Hantu Yang Mudah

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 372 hits
Burung hantu adalah binatang sangat menggemaskan Binatang ini memiliki karakter mata besar dan berada di depan bukan seperti kebanyakan burung dengan mata di samping Burung owl adalah pemangsa yang sangat aktif di malam hari Mereka senang u...
Cara Mudah Buat Sos Blackpepper Sendiri Di Rumah Dan Jimat Bajet

Cara Mudah Buat Sos Blackpepper Sendiri Di Rumah Dan Jimat Bajet

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 373 hits
Cara Mudah Buat Sos Blackpepper Sendiri Di Rumah Dan Jimat Bajet Salam semua sejak dah biasa dengan sos blackpepper homemade tapi jimat bajet memang yang inilah selalu buat Apabila tekak teringin nak makan mashed potato wajib ada sos blackp...
Khasiat Merawat Tulang Patah Dari Tok Batin Yang Mudah Tapi Power

Khasiat Merawat Tulang Patah Dari Tok Batin Yang Mudah Tapi Power

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 426 hits
Ketika saya masih belajar di Univesiti dulu saya ada ikut seorang kawan ke pendalaman Rompin Pahang untuk jumpa seorang tok batin Sahabat saya ni kena masalah patah tulang kat bawah buku lali kaki akibat dilanggar seorang mat rempit Masa tu...
Bayi Bawah 30 Hari Mudah Keliru Puting Jika Diberi Botol Jangan Biarkan Buat 6 Tips Ini

Bayi Bawah 30 Hari Mudah Keliru Puting Jika Diberi Botol Jangan Biarkan Buat 6 Tips Ini

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 518 hits
Tidak dinafikan masalah keliru puting sering terjadi kepada bayi yang menyusukan ibu 5 tips daripada peer breastfeeding counselor boleh anda gunakan Keliru puting atau nipple confused adalah salah satu cabaran penyusuan yang terjadi kepada ...
Muffin Telur Viral Mudah Dan Senang Disediakan

Muffin Telur Viral Mudah Dan Senang Disediakan

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 707 hits
MuffinTelurJom buat muffin telur viral ni Rugi kalo sape tak cuba bukan payahhh pon Tetiba pulak nak buat benda ni bukak peti sejuk tengok sosej ja yg ada emmm boleh la buat inti muffin RESEPI Telur Sosej Bawang besar Cabai hijau n merah Ch...
Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

Cara Mudah Bezakan Ikan Segar Yang Baru Naik Dari Laut Dengan Ikan Lama Yang Sejuk Beku Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 388 hits
Ikan adalah sumber makanan yang kaya dengan protein serta sangat baik untuk kesihatan Malah ia juga tidak mengandungi lemak Oleh yang demikian kita disarankan agar mengambil lebih banyak ikan berbanding sumber protein lain seperti daging da...
Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

Ikut Cara Simpanan Mudah Ini Dalam Masa 6 Bulan Boleh Dapat Rm3 700 Kena Buat Rileks Media

papar berkaitan - pada 18/2/2019 - jumlah : 422 hits
Ramai mereka diluar sana telah mencuba untuk menyimpan duit dari duit gaji tetapi ramai tidak berjaya melakukannya Simpan duit ini lebih kepada memerlukan pengorbanan kita untuk berjimat cermat dan berdisiplin sama konsep dengan diet nak ku...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A

Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Mudah Di Rumah

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon