Isteri Hamil Lagi Lepas 3 Kali C Zer Suami Nampak Macam Cool Tapi Dialah Paling Susah Hati


Bila isteri mengandung lagi suamilah orang yang paling gembira. Pun begitu dalam rasa gembira, sebenarnya suamilah orang yang paling risaukan keadaan kita. Lebih-lebih lagi yang pernah berdepan dengan pembedahan caesarian setiap kali hamil.
Masuk sahaja kandungan keempat pastinya risiko besar menanti si isteri jika terpaksa melalui pembedahan sekali lagi. Siang malam memikirkan bakal berdepan dengan kelahiran sekali lagi. Bukan sahaja isteri, suami kita juga sebenarnya memikirkan perkara yang sama. Namun mereka lebih bijak menyembunyikan rasa ini daripada isteri. Buat-buat cool tapi dalam hati bergelora lain macam.

Jika hati terasa runsing ada baiknya suami fikirkan keadaan isteri terlebih dahulu. Sebelum terfikir untuk menambah anak, ada baiknya tanya kemahuan isteri terlebih dahulu. Tidak salah mencuba alat perancang keluarga, jika itu yang terbaik buat isteri kita. Jadi suami yang lebih prihatin!
Perkongsian bapa dan suami ini, Firdaus Shakirin sangat dekat dengan kita. Inilah realitinya dan inilah risiko yang terpaksa isteri hadapi saat berdepan dengan kelahiran melalui kaedah caesarian buat kali keempat. Jadi suami fikir-fikirkanlah isteri kita.
Isteri mengandung lagi…
“Kesian isteri…”
Minggu lepas, ada 2 sahabat yang datang berjumpa saya. Kedua-dua mereka bertanyakan persoalan yang sama dan nak saya tolong bagi pendapat serta nasihat.
“Isteri mengandung lagi”
Perkara yang baik kan? Tapi anak baru berusia setahun dan bersalin secara c-zer (pembedahan). Orang kampung kata, keluar ikut tingkap, bukan ikut pintu. Disebabkan saya ni ada sejarah 3 kali isteri caesar, dan diorang baru kali pertama, maka diorang datang tanya, apa yang patut diorang buat.

Yang sorang tu, anak baru setahun dan dah mengandung semula. Yang satu lagi, isteri dan 3 kali caesar dan mengandung lagi untuk kali keempat.
Siapalah kita untuk menidakkan rezeki.
Ya, tapi apa yang perlu kita faham adalah bila anak masih kecil, baru berusia setahun dua, dan isteri mengandung lagi, maka risikonya adalah sangat-sangat tinggi disebabkan luka pembedahannya belum benar-benar pulih dan dirinya belum betul-betul bersedia untuk mengandung lagi.
Boleh terjadinya pendarahan bilamana dia mengandung untuk kali kedua dan tempoh recovery dari bersalin anak yang terdahulu tu terlalu hampir.

Ada satu kisah benar, rakan sepejabat jugak, perempuan dan bersalin c-zer. Ketika dalam pantang, dia terhempas pinggulnya atas kerusi. Mula-mula rasa macam tak ada apa-apa, then sakit dan bleeding. Bawak pergi hospital, doktor cakap ada darah beku dalam badan dia asbab dia terhempas pinggulnya atas kerusi tu. Doktor bagi ubat cair darah, dan dia tak boleh menyusu anak dia selagi dia makan ubat tu.
Dan doktor juga cakap, jika dia mengandung lagi selepas ini, maka hari-hari dia kena datang hospital, cucuk ubat, nak bersalin nanti, kena tengok bila keadaan darahnya ok dan jika doktor silap buat percaturan, maka dia boleh kehilangan nyawa.

Saya tanya, apa husband dia kata…
“Tak payah mengandung lagi, cukup dengan anak yang ada, dia tak nak kehilangan isteri”
Mengandung terlalu hampir selepas bersalin czer jugak boleh menyebabkan berlakunya plasenta previa (uri dibawah) seperti kes isteri saya. Doktor kata rahim perlu dibuang sebab uri melekat pada rahim.
Kalau rahim tak ada dalam diri seorang perempuan, maka dia tak akan boleh mengandung sampai bila-bila.

Antara kesan-kesan lain ialah, sakit tulang belakang, pinggang disebabkan effect dari ubat bius, nak ketawa, batuk pun kena berpada-pada, tak boleh angkat benda-benda yang berat dan nyilu ditempat pembedahan.
Sebagai suami, ambik tahu keadaan isteri, kena ada ilmu tentang bab-bab bersalin ni supaya kita sedar apa yang kita buat. Jangan fikir pendek, jangan fikir isteri boleh tahan, mampu lalui, isteri kuat dan sebagainya tapi fikir, dia boleh kehilangan nyawa akibat kegagalan kita untuk merancang keluarga.

Jika isteri kata dia nak menjarakkan kelahiran anak, maka hormati keputusan tersebut dengan mengamalkan perancangan keluarga. Jangan menyesal di kemudian hari disebabkan kita tidak mahu mematuhi apa yang terbaik untuk isteri.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/isteri-hamil-lagi-lepas-3-kali-c-zer.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Sensitif Dengan Body Shaming Tapi Bila Suami Yang Buat Lagi Luluh Hati Isteri

Wanita Sensitif Dengan Body Shaming Tapi Bila Suami Yang Buat Lagi Luluh Hati Isteri

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 424 hits
Seperti mana makanan ada tarikh luputnya barang barang semakin buruk dan rosak begitu jugalah dengan kita sebagai manusia Itulah lumrah kehidupan yang tidak boleh dielakkan Seorang suami pasti akan perasan akan perubahan si isteri selepas b...
Bukan Mengada Ngada Tapi Sebenarnya Penting Suami Temankan Isteri Check Up Hamil

Bukan Mengada Ngada Tapi Sebenarnya Penting Suami Temankan Isteri Check Up Hamil

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 359 hits
Apabila disahkan hamil rutin wajib setiap bulan ialah menjalani pemeriksaan antenatal Hal ini penting untuk dilakukan kerana dapat memantau tahap kesihatan diri dan bayi yang dikandungi Terdapat doktor yang berpendapat suami patut menemani ...
Wahai Suami Melukai Hati Isteri Boleh Membuatkan Pintu Rezeki Sempit Benarkah

Wahai Suami Melukai Hati Isteri Boleh Membuatkan Pintu Rezeki Sempit Benarkah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 399 hits
Suami yang merupakan imam memiliki kedudukan penting keluarga Mereka bertugas menjadi pemimpin dan memastikan kebutuhan keluarga tercukupi Dengan kedudukan yang krusial ini tidak jarang suami yang tidak menghargai posisi istri Terlebih jika...
Hati Suami Tenang Bila Mudah Maafkan Isteri Ganjarannya Juga Besar Di Sisi Allah

Hati Suami Tenang Bila Mudah Maafkan Isteri Ganjarannya Juga Besar Di Sisi Allah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 529 hits
Dalam rumah tangga penting adanya sikap tolak ansur bagi menjaga keharmonian hubungan suami isteri Ketepikan rasa ego dalam diri masing masing kerana ia tak membawa anda ke mana pun malah merugikan buat pasangan Sentiasalah bermuhasabah dir...
Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 322 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pasti menginginkan cahaya mata Tidak kisahlah sama ada anak lelaki ataupun perempuan asalkan bayinya sihat sudah cukup membahagiakan Pun begitu ramai juga ibu dan ayah mengharapkan agar anak sulung mereka lela...
Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 544 hits
Dalam pada kita semua isteri yang gembira menimang cahaya mata jangan kita lupa ada sesetengah daripada kita yang tidak bernasib baik Terbaru perkongsian daripada Athif Majidah yang mendakwa seorang isteri ditinggalkan suami selepas baru sa...
Menurut Kajian Isteri Gemuk Buat Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia

Menurut Kajian Isteri Gemuk Buat Suami 10 Kali Ganda Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 1099 hits
Sebenarnya dalam diam ramai isteri yang rendah diri kerana tubuh yang berisi atau gemuk Apatah lagi selepas bersalin bila bentuk badan berubah terus berbanding zaman gadis dulu Tidak sekadar hilang keyakinan diri ada juga yang stres dengan ...
Isteri Stres Suami Buat Tak Faham Menangis Dalam Diam Hati Terluka

Isteri Stres Suami Buat Tak Faham Menangis Dalam Diam Hati Terluka

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 497 hits
Suami isteri ditakdirkan untuk menjadi pelengkap antara satu sama lain Sesuatu hubungan yang bahagia tidak perlu dinilai dengan kemewahan material semata mata tetapi jumlah perhatian yang diberikan kepada pasangan kita Sebagai suami contohn...
Makin Buncit Perut Suami Maknanya Isteri Selalu Paksa Makan Macam Macam Tanda Bahagia

Makin Buncit Perut Suami Maknanya Isteri Selalu Paksa Makan Macam Macam Tanda Bahagia

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 386 hits
Bukan hanya wanita yang akan naik berat badan selepas berkahwin tetapi juga para suami Ya betul Isteri biasanya akan naik berat badan kerana faktor mengandung tetapi suami semakin membesar kerana beberapa faktor yang tanpa disedari membuatk...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord