Suami Isteri Ramai Anak Lelaki Memang Letih Sikit Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti


Setiap pasangan yang berkahwin pasti menginginkan cahaya mata. Tidak kisahlah sama ada anak lelaki ataupun perempuan, asalkan bayinya sihat sudah cukup membahagiakan. Pun begitu, ramai juga ibu dan ayah mengharapkan agar anak sulung mereka lelaki. Dah namanya rezeki, anak kedua dan seterusnya pun lelaki.
Bukan satu rahsia anak lelaki sememangnya lantang, aktif, lasak dan sukar dijaga. Sebelum anda naik darah, berikut beberapa tip yang ingin Pa&Ma kongsikan agar anda kekal waras ketika membesarkan mereka.

Sebelum mempunyai anak, kita pastinya mengidamkan anak-anak yang mudah dijaga. Bergelar ibu bapa, kita dengan pantas akan menyedari anak lelaki biasanya bertenaga, agresif dan lebih banyak akalnya berbanding anak perempuan.
PANTAU TAHAP AGRESIF ANAK
Ia perkara normal apabila anak lelaki suka bermain dengan senjata (pistol, pedang dan sebagainya), dan kemudian beraksi seolah-olah mereka membunuh orang jahat. Jika anak lelaki anda pernah bermain begini, ia menujukkan impian mereka untuk menjadi penyelamat dan menegakkan keadilan. Melakonkan watak sebagi polis dan penjahat atau bermain ala-ala situasi berdepan zombi dapat menggalakkan anak anda untuk bertindak mengikut logik (yang mana betul dan salah). Setiap kali mereka bermain begini, anda memainkan peranan penting untuk memantau dan menegur jika ia keterlaluan.
Artikel Menarik: [Time Baik, Berpeluk Sakan. Waktu Gaduh, Harimau Pun Cabut Lari. Pening Ibu!]
Banyak menonton rancangan di televisyen juga boleh menjadi faktor mereka bermain dengan kasar. Oleh itu, anda harus sentiasa peka dengan cara mereka bermain dan pastikan mereka tahu sejauh mana mereka boleh bermain secara kasar dan agresif.

 
Tidak perlu marah, cukup sekadar menerangkan perkara yang harus mereka tahu supaya mereka faham dan bukannya mengelak daripada melakukannya kerana takut dimarahi anda.
TUNJUKKAN CONTOH YANG BAIK
Anak lelaki biasanya lebih banyak menyimpan memori dan sentiasa ingat apa yang berlaku di persekitaran mereka. Untuk membentuk sahsiah diri yang baik dalam diri mereka, anda harus menjadi contoh terbaik. Bapa terutamanya digalakkan untuk melayan isteri, ibu dan adik-beradi perempuan dengan penuh rasa hormat dan kasih sayang agar anak-anak dapat menjadikan anda contoh. Salah satu cara yang baik untuk mengajar anak lelaki cara untuk melayan orang lain dengan baik adalah dengan sentiasa bercerita kepada mereka akan kepentingan serta ganjaran menjadi manusia yang sentiasa baik dengan orang lain.
Artikel Menarik: [Cakap Boleh, Tapi Nak Apa-Apa Anak Tunjuk Je. Apa Nak Buta? Pakar Kongsi Tipnya]
TEKANKAN CIRI-CIRI KEBAIKAN DAN SENSITIVITI
Untuk mengembangkan sisi sensitif anak lelaki anda, jelaskan kepada mereka kepentingan berkongsi alat mainan dengan rakan atau berbuat baik kepada haiwan. Anda juga boleh mebacakan cerita tentang lelaki dalam sejarah yang memperjuangkan keamanan dan kebaikan. Cari peluang untuk mewujudkan peranan sebagai lelaki yang positif dengan menghabiskan masa berkualiti dengan mereka atau mengalakkan mereka untuk menyertai kerja-kerja amal.

 
Meraikan anak lelaki dengan kasih sayang dan penghargaan juga boleh menjadikan mereka lebih mudah mendengar kata.
GALAKKAN EKSPRESI EMOSI
Sentiasa galakkan anak-anak anda untuk meluahkan perasaan mereka. Biasanya anak lelaki lebih suka memendam perasaan mereka, tetapi sebagai ibu bapa anda harus peka dan bijak untuk menggalakkan mereka bercerita. Anda boleh bercerita dan minta pendapat mereka tentang seusatu hal. Ini memberi mereka satu perasaan dihargai dan menjadikan mereka lebih bersikap terbuka untuk berkongsi sebarang masalah. Jangan menghakimi tetapi galakkan mereka untuk berceritadengan memberi pendapat yang neutral dan tidak menyalahkan mereka.
Artikel Menarik: [Ayah Manjakan Anak Perempuan Sebab Sensitif. ‘Menurun’ Perangan Ibu Agaknya!]

BERI ANAK RUANG
Anak lelaki suka bermain secara bebas. Mereka tidak selesa dikawal dan dikongkong. Beri ruang kepada mereka untuk bermain dengan menyediakan satu kawasan khas untuk mereka bermain. Di situ, biarkan mereka untuk menjadi diri sendiri tanpa dihalang untuk berbuat apa saja. Sesekali sertai mereka dan sediakan aktiviti yang boleh dibuat bersama.
Jika bermain dengan ayah, banyakkan permainan survival. Ibu pula boleh banyakkan bermain dengan aktiviti skil harian.

Jika diberi peluang dan ditunjukkan cara sebenar untuk membesar menjadi anak yang menyenangkan, ibu bapa harus mengambil inisiatif untuk melatih anak-anak sedari kecil. Elakkan terlalu banyak memarahi mereka kerana ia akan memberi impak kepada emosi serta tumbesaran mereka.
 
 
The post Suami Isteri Ramai Anak Lelaki, Memang Letih Sikit. Tapi Merekalah Pelindung Keluarga Nanti! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suami-isteri-ramai-anak-lelaki-memang-letih-sikit-tapi-merekalah-pelindung-keluarga-nanti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masuk Rumah Bukannya Nak Peluk Isteri Anak Tapi Hadap Phone Sampai Tertidur Inilah Silap Ketua Keluarga

Masuk Rumah Bukannya Nak Peluk Isteri Anak Tapi Hadap Phone Sampai Tertidur Inilah Silap Ketua Keluarga

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 494 hits
Kelemahan kaum suami hari ini masuk rumah tak peluk isteri dan anak tapi tengok phone dulu Tak tahu mana yang silap baru kahwin terus ada masalah rumah tangga Bila pasangan nak betulkan keadaan masing masing mula tinggi suara Akhirnya anak ...
Suami Isteri Jerit Tengking Depan Anak Tercalar Emosi Membesar Ketakutan

Suami Isteri Jerit Tengking Depan Anak Tercalar Emosi Membesar Ketakutan

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 450 hits
Tidak dinafikan setiap pasangan pasti pernah berselisihan faham Perkahwinan mana yang tidak pernah diuji Apabila sesebuah pasangan berkahwin itu mempunyai anak setiap keputusan yang diambil tidak bersifat peribadi dan melibatkan diri mereka...
Suami Aku Curang Dengan Janda Anak Satu Tindakan Si Isteri Yang Seterusnya Buat Netizen Puas Hati 100

Suami Aku Curang Dengan Janda Anak Satu Tindakan Si Isteri Yang Seterusnya Buat Netizen Puas Hati 100

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 491 hits
SALAM KRT Saja nak luah ni Suami aku curang dengan janda anak satu Aku cuma tahu bila perempuan itu sendiri berani call dan WhatsApp aku untuk izinkan suami nikah lagi So aku tanya suami dia cakap ye dia nak nikah Aku cakap bagi aku masa ti...
Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

Penat Penat Buat Itu Ini Isteri Harapkan Pelukan Suami Terus Hilang Letih

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 491 hits
Biarpun letih dan stres seorang isteri tidak memerlukan perkara lain melainkan perhatian suami yang dikasihinya Apabila suami memahami dan menjadi pendengar kepada luahan hatinya isteri sudah cukup bahagia Kalau penat boleh berehat mengantu...
Bukan Mengada Ngada Tapi Sebenarnya Penting Suami Temankan Isteri Check Up Hamil

Bukan Mengada Ngada Tapi Sebenarnya Penting Suami Temankan Isteri Check Up Hamil

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 364 hits
Apabila disahkan hamil rutin wajib setiap bulan ialah menjalani pemeriksaan antenatal Hal ini penting untuk dilakukan kerana dapat memantau tahap kesihatan diri dan bayi yang dikandungi Terdapat doktor yang berpendapat suami patut menemani ...
Isteri Dan Anak Dikerat Lapan Oleh Suami Berpunca Dari Hadiah Harijadi

Isteri Dan Anak Dikerat Lapan Oleh Suami Berpunca Dari Hadiah Harijadi

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 1475 hits
Selepas kisah Mona Fandey yang pernah menggemparkan masyarakat suatu ketika dulu berikutan pembunuhun seorang ahli politik pada tahun 1993 kini kita dikejutkan pula dengan penemuan dua beranak yang turut menemui ajal dengan cara mengerikan ...
Dah Ada 2 Masuk 3 Girl Juga Untungnya Suami Isteri Ada Anak Perempuan Banyak

Dah Ada 2 Masuk 3 Girl Juga Untungnya Suami Isteri Ada Anak Perempuan Banyak

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 333 hits
Biasanya jika kita sudah dikurniakan dengan dua orang anak perempuan pada awalnya sudah tentu akan memasang impian untuk mempunyai anak lelaki pula untuk kali ketiga Tapi siapalah kita untuk melawan takdir Allah SWT Apabila disahkan hamil a...
Teringin Anak Yang Lahir Jadi Baik Isteri Mengandung Suami Pun Kena Jaga Perangai

Teringin Anak Yang Lahir Jadi Baik Isteri Mengandung Suami Pun Kena Jaga Perangai

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 328 hits
Masa mengandung bukan ibu sahaja yang kena jaga kelakuan tetapi ayah pun sama Perangai ayah terhadap isteri semasa mengandung mempengaruhi kelakuan bayi kelak Pernah tak anda perasan si kecil yang baru menginjak usia setahun sudah semakin b...
Suami Curang Dengan Janda Anak Dua Respon Wanita Ini Memang Win

Suami Curang Dengan Janda Anak Dua Respon Wanita Ini Memang Win

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 434 hits
Lumrah hidup berumah tangga pastinya akan dilanda dengan pelbagai ujian dan dugaan Namun dugaan paling berat yang dihadapi dalam hubungan suami isteri pastinya adalah dengan kehadiran orang ketiga Umpama mimpi ngeri hubungan yang dibina bol...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka