Inilah Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar


Inilah Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar | Kenal tak daun apa ni? Rasanya mesti kenal kan. Ini daun sup. Daun sup ye bukan daun ketumbar tau! Daku masa dulu sebelum kahwin pernah tertukar antara daun sup dengan daun ketumbar. Yelah rupa daunnya nak sama. Aduhai...


Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar

Itu dululah, sekarang memang dah cam sangat. Baunya saja dah lain. Masih pening dan tak tahu cara nak bezakan daun sup dan daun ketumbar? Inilah 5 tips untuk cara bezakan daun sup dan daun ketumbar ini.

Cara Nak Bezakan Daun Sup Dan Daun Ketumbar

1. Batang dan Daun
Daun sup lebih panjang manakala daun ketumbar lebih pendek. Bentuk daun sup pula tajam dan daun ketumbar sedikit lebar dan kecil.

2. Warna daun. 
Biasanya warna kedua-dua daun sup dan daun ketumbar adalah sama iaitu hijau. Inilah punca kenapa ramai orang terkeliru. Tapi jika di amati baik-baik, warna daun sup lebih terang daripada warna daun ketumbar.

3. Bau. 
Bau daun sup sangat wangi dan mengingatkan anda kepada bau kuah sup. Manakala bau daun ketumbar agak kuat & menusuk hidung.

4. Rasa. 
Dari segi rasa, rasa daun ketumbar lebih menyengat dari daun sup. Daun sup ada rasa nice dan mudah diterima sedangkan daun ketumbar lebih pedas.

5. Kegunaan dalam masakan. 
Biasanya daun sup lebih universal dalam masakan Melayu. Daun ketumbar ni tak berapa ramai yang pakai kecuali untuk masak beberapa jenis masakan tertentu, terutamanya tomyam.

Gambar di bawah adalah daun ketumbar dan daun sup. Tengok sekali imbas memang pening kan. Di sebelah kiri adalah daun ketumbar dan di sebelah kanan adalah daun sup.


Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar
Suka Beli Daun Sup Sebagai Pelengkap Masakan

Daun sup daku beli bukan hanya sekadar semasa menu untuk buat sup terlintas di fikiran. Tapi daun sup ni daku suka beli sebagai penghiasa makanan juga. Kalau tiba-tiba daun bawang habis, haaa daun sup adalah penyelamat keadaan. 

Antara masakan yang ku suka letakkan daun sup sebagai penambah selera ini adalah seperti mee kuah, bihun sup ayam, ketam masak cili dan lain-lain lagi. Harga daun sup ni pun tak ada mahal mana. 


Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar

Khasiat Daun Sup Yang Ramai Orang Tidak Sedar

Daun sup kegemaran ramai. Daun sup mempunyai daun yang lebih jarang dan bentuk daunnya juga lebih besar dari daun ketumbar. Khasiat daun sup ini mengikut apa yang dikongsikan oleh ramai orang, dikatakan yang ianya dapat mencuci buah pinggang. Dikatakan juga ada banyak lagi khasiat daun sup lain yang ada cuma ramai yang tidak sedar. 


Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar
Antara khasiat daun sup yang juga dikenali sebagai Apium graveolens di dalam bahasa Inggeris ini adalah seperti yang berikut. 

Khasiat #1 - Menghilangkan Nafas Berbau
Suka dengan bau daun sup. Bila terbau daun ni terus rasa lapar sup serta merta. Yelah baunya sama kot! Terdetik di hati hebatnya ciptaan Ilahi.

Khasiat #2 - Banyak Vitamin
Kaya dengan zat besi, fosforus, natrium, kalium, karotena, vitamin A, B-Kompleks dan C dan magnesium.

Khasiat #3 - Menurunkan Kadar Kolestrol
Individu yang mempunyai kolestrol tinggi perlu menambah daun sup dalam diet harian kerana daun ini mampu merendahkan tekanan darah dan kolestrol serta melindungi hati daripada bahan-bahan yang merosakkan.

Khasiat #4 - Bantu Rawat Kencing ManisDaun sup mempunyai sifat mengurangkan kadar gula dalam darah. Malah, ianya merupakan ramuan ideal untuk menurunkan berat badan dan mengurangkan tekanan
Khasiat #5 - Cuci Buah PinggangBerdasarkan bacaan yang dikongsikan oleh ramai orang di luar sana. Dikatakan yang daup sup ini turut boleh bantu cuci buah pinggang juga. Caranya adalah dengan merebus seikat daun sup lalu di tapis dan di minum


Benarkan Daun Sup Boleh Cuci Buah Pinggang?

Namun apabila ada yang bertanyakan tentang isu ini pada seorang doktor, jawapan yang diterima adalah sebaliknya (lihat gambar)


Maka untuk langkah yang paling bijak, ada baiknya rujuk dulu pada mana-mana doktor. Jumpa lebih ramai doktor adalah lebih baik dan tanyalah pada mereka tentang isu ini. Jika rata-rata menjawab yang ianya tidak boleh mencuci buah pinggang maka adalah lebih elok untuk cari kaedah yang lain.

Cara Mudah Untuk Tanam Daun Sup Sendiri Di Rumah

Daun sup boleh juga di tanam sendiri di rumah dalam pasu kecil yang comel. Ia bukan sekadar untuk makanan tapi juga sebagai salah satu hiasan dapur.

Cara yang paling ramai digunakan adalah dengan membeli seikat daun sup berserta akar di mana-mana pasar atau pasaraya. Kemudian akan di kerat akar dari ikatan daun sup yang telah di beli tersebut. Pangkal yang telah di kerat bolehlah di tanam ke dalam pasu. Manakala lebihan daun dan batang tadi bolehlah terus digunakan sebagai bahan masakan.

Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar
Tips Penanaman Yang Betul Supaya Pokok Daun Sup Tumbuh Subur
1. Pangkal ikatan daun sup yang telah di kerat pastikan terus di buang semua daun sup pada bahagian tersebut. Buang habis semua daunnya kasi gondol.
2. Tanam pada bahagian akar saja. Jangan di benam sekali dengan batang ke dalam tanah tu.
3. Spray tanah keliling pokok. Cukup sekadar beri tanah di sekelilingnya lembap. Jangan di siram kerana pokok daun sup tidak boleh terlalu banyak air nanti akarnya akan rosak dan busuk.

Cara Simpan Daun Sup Supaya Tahan Lama 
Pokok daun sup perlu disimpan di dalam botol plastik (bekas minuman 1.5L) dan diletakkan didalam peti ais. Pokok yang disimpan dengan kaedah ini dapat bertahan lebih dari sebulan. Tumbuhan kalau ada akar seperti daun kesum juga boleh disimpan dengan teknik yang sama. 
Caranya mudah saja. Potong 2 botol minuman. Masukkan pokok daun sup dan tutup. Penting untuk memastikan air diletakkan sedikit sahaja setakat cecah pada HUJUNG AKAR sahaja. Air yang banyak akan menyebabkan bahagian batang pokok tenggelam dan batang daun sup jadi lembik dan busuk.
Khasiat Daun Sup Yang Kita Sendiri Tak Sedar

Jom Cuba Resepi Sup Sayur Campur Simple Bersama Daun Sup
Tak kisahlah apa jua khasiatnya kerana apa yang diciptakan oleh Ilahi tu memang ada khasiat dan kegunaannya. Selain daripada sekadar menjadi penghias makanan, daun sup ini boleh masak sup sayur. Resepi masak sup sayur ni tak susah.

Kalian boleh cuba Resepi Sup Sayur Campur Simple ni dan yang tak payah susah hati kerana sup sayur tanpa kiub ni mudah sangat cara nak masaknya. Sup sayur simple ni boleh juga di olah sebagai sup sayur suhun dan sup sayur fishball hanya dengan menambah suhun dan fishball. Nak lagi best masukkan makanan laut untuk jadikannya sebagai sup saur seafood yang awesome!
Jom layan resepi sup sayur simple yang mudah tetapi sangat sedap dan berkhasiat di bawah ini.
Bahan-Bahan :

1/2 batang Carrotsedikit Sawisedikit Kobissedikit Bunga Kobis1 biji Tomato1 biji cili besarDaun sup (wajib! takde daun sup tak jadi)Fish ballDaging / Udang / Sotong1 inci halia3 ulas bawang putih3 ulas bawang merah2 cawan air

Cara Masak Sup Sayur Simple :
1. Potong semua sayur mengikut size yang di sukai. Ketepikan.

2. Hiris halus bawang merah, bawang putih dan juga halia kemudian tumis dengan sedikit minyak hingga kelihatan sedikit garing. Sedikit garing tau bukannya hangit ye ualls.. =D

3. Masukkan air dan biarkan sehingga betul-betul mendidih.

4. Apabila telah mendidih, masukkan ke semua sayur-sayuran yang telah di potong tadi, kacau rata dan biarkan sehingga mendidih sekali lagi. Masa menunggu untuk mendidih bagi kali yang ke dua ni tak lama tau. Kejap je.

5. Sebaik saja telah mendidih, segera masukkan daging / udang / sotong dan fishball.

6. Kacau sekejap selama 2-3 minit atau sehingga daging / udang / sotong bertukar warna kemudian masukan garam secukup rasa.

7. Tutupkan api dan sedia untuk di makan.

Itulah dia serba ringkas mengenai khasiat daun sup berserta dengan resipi sup sayur simple yang sedap. InshaAllah jika ada masa daku akan share lagi resepi sup lain yang menarik. 






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sishawa.com/2019/06/khasiat-daun-sup-yang-ramai-tidak-tahu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Geli Ada 5 Khasiat Sup Kaki Ayam Perlu Diketahui

Jangan Geli Ada 5 Khasiat Sup Kaki Ayam Perlu Diketahui

papar berkaitan - pada 27/6/2019 - jumlah : 225 hits
FMT Reporters Ayam sememangnya menjadi makanan kegemaran semua orang termasuklah kanak kanak dan dewasa Namun ada beberapa bahagian ayam yang dibuang begitu sahaja tanpa mengetahui khasiatnya terlebih dahulu Ia termasuklah kaki ayam apabila...
Kebaikan Sup Kaki Ayam Jangan Geli Banyak Khasiat Brooo

Kebaikan Sup Kaki Ayam Jangan Geli Banyak Khasiat Brooo

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 495 hits
Ayam sememangnya menjadi makanan kegemaran semua orang termasuklah kanak kanak dan dewasa Namun ada beberapa bahagian ayam yang dibuang begitu sahaja tanpa mengetahui khasiatnya terlebih dahulu Ia termasuklah kaki ayam apabila ia sering dib...
Bahasa Melayu Merempat Dibumi Sendiri

Bahasa Melayu Merempat Dibumi Sendiri

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 428 hits
KEBELAKANGAN ini saya lihat papan tanda dan apa juga risalah yang digantung dan dipaparkan langsung tidak mendaulatkan bahasa Melayu Seolah olah bahasa Melayu merempat dibumi sendiri Kedudukan bahasa Melayu selaku bahasa negara era ultra ki...
Tak Tahan Asyik Kena Leter Dengan Mak Lelaki Lepas Geram Campak Bayi Sendiri Dari Tingkat Enam

Tak Tahan Asyik Kena Leter Dengan Mak Lelaki Lepas Geram Campak Bayi Sendiri Dari Tingkat Enam

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 306 hits
Anak merupakan pemberian Tuhan yang paling bernilai bagi seseorang yang bergelar ibu bapa Akan tetapi kadangkala ada di antara kita yang hilang pertimbangkan sehingga sanggup menyakiti malah membunuh darah daging kita sendiri Bercakap menge...
Baca Kitab Bagus Tapi Jangan Rasa Diri Sendiri Sahaja Betul Aktivis Pelajar Tempelak Presiden Pas

Baca Kitab Bagus Tapi Jangan Rasa Diri Sendiri Sahaja Betul Aktivis Pelajar Tempelak Presiden Pas

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 426 hits
Kenyataan Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengenai pengundi muda yang memenangkan PH baru baru ini boleh dilihat dari sudut positif kata seorang aktivis pelajar Menurut Anis Syafiqah Md Yusof ada kemungkinan Abdul Hadi sebenarnya mahu memberi...
Bertengkar Kerana Wi Fi Pasangan Warga Emas Ini Hampir Kehilangan Nyawa Di Tangan Anak Sendiri

Bertengkar Kerana Wi Fi Pasangan Warga Emas Ini Hampir Kehilangan Nyawa Di Tangan Anak Sendiri

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 320 hits
Bermain permainan video pada dasarnya tidak salah asalkan seseorang itu pandai menguruskan masa dan tidak mengabaikan tanggungjawab diri keluarga dan agama Akan tetapi percaya atau tidak ada di antara kita yang kadangkala hilang pertimbanga...
Sampai Bila Nak Bayar Duit Sewa Rumah Ini Cara Mudah Dapat Rumah Sendiri

Sampai Bila Nak Bayar Duit Sewa Rumah Ini Cara Mudah Dapat Rumah Sendiri

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 458 hits
Bercakap soal rumah sewa ni pasti ramai di kalangan anda yang kini sedang membayar sewa rumah dan rata ratanya pernah menanam niat untuk The post appeared first on
Minum Air Muntah Air Liur Sendiri Tak Boleh Telan Bukan Morning Sickness Biasa

Minum Air Muntah Air Liur Sendiri Tak Boleh Telan Bukan Morning Sickness Biasa

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 315 hits
Setiap kali makan dan minum mama mesti akan terus muntah Jangan main main kalau keadaan ini dibiarkan berlanjutan lama tanpa rawatan badan boleh alami dehidrasi atau kurang air dalam badan Ia juga boleh sebabkan kematian Morning sickness at...
Henry Golding Buat Filem Sendiri

Henry Golding Buat Filem Sendiri

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 285 hits
Pelakon kelahiran Malaysia yang mencipta nama di Hollywood Henry Golding 32 bekerjasama dengan sebuah syarikat dari China menubuhkan syarikat produksi Long House Productions Henry berkata dia mahu menjadikan platform itu untuk tampil dengan...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3