Minum Air Muntah Air Liur Sendiri Tak Boleh Telan Bukan Morning Sickness Biasa


Setiap kali makan dan minum mama mesti akan terus muntah. Jangan main-main, kalau keadaan ini dibiarkan berlanjutan lama tanpa rawatan badan boleh alami dehidrasi atau kurang air dalam badan. Ia juga boleh sebabkan kematian!
Morning sickness atau alahan mengandung selalunya melibatkan rasa mual dan muntah. Namun jika ia berlaku sepanjang kehamilan bukan sesuatu yang baru bagi wanita hamil. Kebanyakan wanita hamil akan mengalaminya meski hamil untuk kali kedua dan seterusnya.

Namun, mabuk atau alahan mengandung yang berlebihan atau Hyperemesis Gravidarum boleh memudaratkan kesihatan. Lebih buruk jika tidak dirawat dan dikawal segera, ia boleh membawa maut.
Ini bukanlah masalah yang biasa dialami ibu hamil. Hyperemesis Gravidarum merupakan keadaan di mana wanita hamil mengalami mual dan muntah berlebihan, lebih daripada sepuluh kali dalam tempoh 24 jam sehingga mengganggu kesihatan. Anda muntahkan kesemua yang dimakan ataupun diminum malah air liur sendiri juga tidak mampu ditelan seperti biasa.
Keadaan ini menyebabkan penurunan berat badan, dehidrasi dan beberapa keadaan lain. Hyperemesis Gravidarum berlaku bermula dari awal kehamilan, di antara usia kandungan empat minggu dan tujuh minggu. Muntah-muntah mungkin sedikit berkurangan antara 14 minggu dan 16 minggu kehamilan.
Dalam beberapa kes, Hyperemesis Gravidarum mungkin berlarutan sehingga usia kandungan mencecah 20 minggu. Malangnya, sebilangan 10 hingga 20 peratus wanita hamil mengalami keadaan ini sepanjang tempoh kehamilan mereka. Hyperemesis Gravidarum yang dirawat lebih awal dapat mengelakkan mudarat pada bayi dalam kandungan.
ALAHAN MENGANDUNG VS HYPEREMESIS GRAVIDARUM Jika anda mengalami Hyperemesis Gravidarum, mengubati sendiri tidak membantu anda untuk mengatasi masalah ini. Walau pun muntah berlebihan yang dialami tidak memberikan kesan penurunan berat badan mendadak, sebaik-baiknya dapatkan rawatan untuk alahan mengandung.

Rawatan awal boleh membantu untuk mengelakkan Hyperemesis Gravidarum daripada semakin buruk, di samping mengurangkan simptom-simptomnya.
Alahan atau muntah-muntah yang dialami selepas usia kehamilan lapan minggu atau demam juga berkemungkinan ia disebabkan oleh beberapa sebab lain seperti:
Gastrik Ulser perut Jangkitan salur kencing (urinary tract infection –UTI) Tiroid atau diabetes FAHAMI RISIKO IBU YANG KEHILANGAN BERAT BADAN AKIBAT HYPEREMESIS GRAVIDARUM Bayi berisiko tinggi untuk lahir dengan berat badan yang lebih rendah daripada yang sepatutnya. Penting untuk diberi perhatian adalah penggunaan ubat sepanjang kehamilan, terutama ketika trimester pertama. Dapatkan konsultasi dan preskripsi daripada doktor tentang pengambilan ubat-ubatan anti-alahan ketika hamil.
Kesannya pada ibu pula lebih kepada aspek psikologi. Ibu hamil yang mengalami muntah keterlaluan memberi pengalaman sukar pada mereka. Tubuh badan lemah longlai, tertekan dan tidak dapat merasai nikmat dan kegembiraan dalam kehamilan. Emosi wanita hamil yang terganggu memberi kesan terhadap hubungan suami isteri.
Keadaan sukar akibat Hyperemesis Gravidarum menyebabkan mereka lebih senang bersendirian memencilkan diri, meninggalkan pasangan dalam keadaan serba tidak kena.
Masalah Hyperemesis Gravidarum yang berlarutan dalam tempoh yang lama juga menyebabkan wanita hamil sukar untuk mengambil berat soal kesihatan dan penjagaan diri dan ahli keluarga (anak-anak) lain dengan sempurna.
Aktiviti mudah dilakukan sebelum ini seperti mandi, memandu ataupun membeli barangan dapur juga seolah-olah amat sukar untuk dilakukan.

TIP KURANGKAN KESAN HYPEREMESIS GRAVIDARUM Terdapat 9 langkah yang boleh diambil wanita hamil bagi membantu melalui Hyperemesis Gravidarum iaitu:
Dapatkan nasihat doktor atau pakar perbidanan lebih awal tentang keadaan anda. Ceritakan apa yang anda alami dan beritahu bahawa anda mahu dapatkan rawatan awal mengatasinya Minta sokongan daripada pasangan, ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat. Bukan sekadar sokongan moral tetapi juga bantuan untuk melakukan aktiviti-aktiviti seperti menjaga anak-anak yang lain, memasak, membeli barangan keperluan dan juga kerja-kerja rumah.
Mengidam adalah perkara biasa. Cuba penuhinya. Elakkan makan atau melihat makanan yang mendatangkan rasa loya pada anda. Jika memasak atau ‘bau dapur’ menyebabkan rasa loya, pilih makanan sejuk yang mudah disediakan. Pastikan anda minum air secukupnya. Minum sedikit-sedikit tetapi kerap. Boleh juga makan ketulan ais untuk pastikan tubuh mendapat air secukupnya. Makan apa sahaja makanan yang boleh ditelan untuk kekal bertenaga. Elakkan terlalu memikirkan makanan apa yang dimakan. Apabila kesan Hyperemesis Gravidarum semakin berkurangan, barulah amalkan kembali makanan berkhasiat.
Dapatkan rehat secukupnya. Tubuh yang terlalu keletihan akibat Hyperemesis Gravidarum akan menyebabkan muntah-muntah semakin buruk. Sokongan moral boleh didapati dari kalangan rakan sekerja atau komuniti yang pernah mengalami masa The post Minum Air Muntah, Air Liur Sendiri Tak Boleh Telan. Bukan Morning Sickness Biasa appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/minum-air-muntah-air-liur-sendiri-tak-boleh-telan-bukan-morning-sickness-biasa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulut Tak Boleh Tutup Air Liur Meleleh Sampai Tak Cukup Tisu Tolong Buang Pokok Beracun Ni Kalau Nak Anak Selamat

Mulut Tak Boleh Tutup Air Liur Meleleh Sampai Tak Cukup Tisu Tolong Buang Pokok Beracun Ni Kalau Nak Anak Selamat

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 1416 hits
Hanya pegang dan gigit sikit namun kesannya hingga mengalami kekejangan sampi terpaksa dikejarkan ke hospital Begitulah yang dialami oleh seorang kanak kanak setelah bermain dengan pokok keladi yang sering dijadikan hiasan di rumah rumah Mu...
Minum Air Sejuk Selepas Makan Boleh Gemuk Ke

Minum Air Sejuk Selepas Makan Boleh Gemuk Ke

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 728 hits
Kenikmatan minum air sejuk di musim panas fuh Yaa yaa yaa Che Sar kembali bersiaran chewah chewah Rindu Che Sar lah tu kan Kan Kan Musim musim panas ni hari hari mesti nak minum air sejuk Baru rasa puas minum Tapi kalian selalu dengar tak o...
Apa Kesannya Minum Air Kelapa Selama Seminggu

Apa Kesannya Minum Air Kelapa Selama Seminggu

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 284 hits
Memang nyaman kalau dapat minum air kelapa selalu Tapi pernahkan anda cuba minum air kelapa selama seminggu Apa kesannya KLIK UNTUK BACA SEPENUHNYA Apa Kesannya Jika Minum Air Kelapa Selama Seminggu
Tips Minum 8 Gelas Air Di Bulan Puasa

Tips Minum 8 Gelas Air Di Bulan Puasa

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 533 hits
Tips Minum 8 Gelas Air Di Bulan Puasa1 gelas selepas bangun sahur1 gelas selepas sahur1 gelas selepas azan maghrib1 gelas selepas solat maghrib1 gelas selepas makan1 gelas selepas solat isyak1 gelas selepas solat tarawikh1 gelas sebelum tid...
Menitis Air Mata Tengok Ainul Bibir Cantik Pipi Tembam Lepas Ni Anak Mama Boleh Senyum

Menitis Air Mata Tengok Ainul Bibir Cantik Pipi Tembam Lepas Ni Anak Mama Boleh Senyum

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 497 hits
Ainul nampak sangat comel bibir dia cantik pipi dia tembam Insya Allah mama akan jaga Ainul walau apa jua ujian dan cabarannya kata ibu kepada Ainul Mardhiah Nurul Erwani Zaidi 24 memaklumkan anak perempuannya berusia sembilan bulan itu yan...
Penyebab Morning Sickness Wajib Anda Pahami

Penyebab Morning Sickness Wajib Anda Pahami

papar berkaitan - pada 24/6/2019 - jumlah : 227 hits
Sudahkah anda mengenal morning sickness Morning sickness adalah kondisi muntah dan mual yang kerap kali dialami oleh ibu hamil Kondisi Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Tergigit Daun Pokok Hiasan Beracun Mulut Nashwa Kekejangan Dan Air Liur Menitik Tanpa Henti

Tergigit Daun Pokok Hiasan Beracun Mulut Nashwa Kekejangan Dan Air Liur Menitik Tanpa Henti

papar berkaitan - pada 16/6/2019 - jumlah : 815 hits
Adat anak anak mahu membesar mereka suka mencuba pelbagai perkara Rasa ingin tahu dan keinginan untuk bermain memang perkara biasa Sama juga seperti kes anak perempuan salah seorang pengguna Facebook Husnulkhotimah Fahmi yang berkongsi tent...
Hendropriyono Kalau Ada Yang Memproklamirkan Sendiri Kita Enggak Boleh Ikut

Hendropriyono Kalau Ada Yang Memproklamirkan Sendiri Kita Enggak Boleh Ikut

papar berkaitan - pada 22/6/2019 - jumlah : 136 hits
Hendropriyono Kalau Ada yang Memproklamirkan Sendiri Kita Enggak Boleh Ikut Menurutnya Warga Negara Indonesia berkewajiban penuh menjaga kedaulatan rakyat dengan berpegang pada Pancasila dan UUD 1945 Termasuk juga berdiri bersama pemerintah...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis