Ini Sebab Mengapa Ismail Sabri Perlu Jadi Pengerusi Barisan Nasional



KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob perlu berada dalam posisi yang kukuh dalam Barisan Nasional, sebagai sebahagian perancangan dalam menghadapi Pilihan Raya Umum akan datang, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa.
Dalam catatan terbaharu di Facebooknya hari ini, Ahli Parlimen Ketereh itu berkata, kedudukan demikian dapat untuk mengelakkan perkara demikian Ismail Sabri dianggap sebagai ‘lame duck Prime Minister’, yang seterusnya boleh mengakibatkan ketidakstabilan dalam kerajaan pimpinannya.
Atas sebab itu, Annuar berkata, beliau mengulangi cadangannya agar Ahli Parlimen Bera itu diangkat bukan sahaja sebagai Pengerusi BN tetapi juga sebagai Pengarah Jentera Pilihan Raya parti itu.
“Sekiranya beliau sendiri, setelah dinamakan sebagai calon dan bakal PM (Perdana Menteri) ke-10 oleh UMNO, dapat menakhodai bahtera BN sebagai Pengerusi, maka beliau dan Presiden Umno (Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi) bolehlah bergandingan dengan padu dan mantap bagi menjamin kemenangan saf UMNO, komponen BN dan lain-lain parti sahabat.
“Semua ini hanya boleh dilakukan dengan berkesan sekiranya Ismail Sabri sendiri memimpin BN dan bertindak sebagai Pengarah Utama PRU15 (Pilihan Raya Umum Ke-15),” katanya lagi.
Jika cadangan itu tidak direalisasikan, Annuar berkata, Ismail Sabri tidak lebih daripada membawa imej ‘bakal pengantin’ yang ijab dan kabulnya terletak pada imam dan wali serta bakal pasangan yang belum tentu menjadikan impian satu kenyataan.
Semalam, Annuar, yang juga bekas Setiausaha Agung BN mencadangkan agar Ismail Sabri menggantikan tempat Ahmad Zahid dan mengambil alih jawatan Pengerusi serta Pengarah Jentera Pilihan Raya BN daripada Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan.
Cadangan itu dizahirkan beliau sebagai maklum balas kepada kenyataan Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan bahawa Majlis Kerja Tertinggi UMNO pada Khamis sebulat suara setuju supaya Ismail Sabri menjadi calon Perdana Menteri seterusnya bagi menghadapi PRU15.
Mengulas lanjut, Annuar berkata, sekadar dicalonkan sebagai calon Perdana Menteri tidak membawa sebarang makna sekiranya parti gagal memenangi PRU dengan bilangan kerusi yang mencukupi untuk membentuk kerajaan sendiri.
“Dalam kemungkinan UMNO tidak berupaya memenangi sekurang kurangnya 112 kerusi secara solo), jawatan PM tidak boleh di tentukan oleh UMNO sahaja,sebaliknya perlu di tentukan bersama oleh komponen BN dan selanjutnya perlu mendapat sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat, yang datangnya dari pelbagai parti lain lagi.
“Ini bermakna Ismail Sabri ,setelah dinamakan calon PM UMNO, perlu memikul tanggungjawab mencari ‘the winning formula’ untuk parti. Ini bukan satu perkara mudah, apa lagi jika tanpa satu kedudukan yang kukuh dalam parti dan organisasi pilihan raya,” tegasnya lagi.
Annuar berkata, Ismail Sabri perlu memastikan kesiapsiagaan BN dari segi organisasi, jentera, kewangan, logistik dan lain-lain, sebelum beliau membubar Kerajaan Campuran pimpinannya sekarang untuk mendapat mandat baharu.
Jika keadaan itu tidak berlaku, Annuar menggambarkan akan berlaku senario ‘yang dikejar tak dapat, yang dikendung pula berciciran.
Kedua, tambah beliau lagi, Ismail Sabri perlu membuat perhitungan dan mencari ‘the winning formula’ terutama menentukan saf Ahli Parlimen UMNO yang mampu memenangkan cukup bilangan kerusi untuk membentuk kerajaan.
Ini, jelasnya, melibatkan pemilihan calon-calon PRU15 akan datang yang perlu berdiri bersama-sama beliau dalam kerajaan.
Yang ketiga, kata Annuar, Ismail Sabri perlu memikirkan ‘alliance’ (gabungan) yang sesuai bagi memastikan kemenangan BN.
Dan ini, jelasnya lagi, melibatkan keyakinan parti parti lain untuk memberi sokongan kepada Ahli Parlimen Bera itu sebagai Perdana Menteri.
Awani
Baca Artikel Menarik:
Kongsi potret beruk bertengkolok, Fahmi Reza dipanggil Bukit Aman Cara Mohon Laptop Percuma 2022 Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai… Setiap inci Tok Ram saya tak suka – Alyah Resepi Udang Khamped Thai Padu Ustazah Asma Selar Model Berhijab Pakai Baju Raya Ketat Ebit belanja minyak percuma untuk ‘rider’ di Jakarta Siti Bainun dera Bella setiap malam hampir 4 bulan – saksi Mansuh langkah wajib pakai pelitup muka – Karim Hamzah Zaki Yamani Tampil Jelaskan..’Baba Sendiri Tak Nak Jumpa, Tiada Siapa Halang’ [VIDEO] DJ Wong cerai isteri talak 3 ketika siaran langsung FB Kes langgar mati: Penangguhan hukuman ditolak, MP pembangkang melompat Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Najib Minta DAP Jangan Politikkan Tragedi Basikal Lajak

Beli Nasi Briyani Daging RM12, Sekali Dapat Daging Meatball 3 Biji

Abang Johan Pelakon ‘Mat Saleh’ Menangis Sebab Ramai…

The post Ini sebab mengapa Ismail Sabri perlu jadi Pengerusi Barisan Nasional appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/16/ini-sebab-mengapa-ismail-sabri-perlu-jadi-pengerusi-barisan-nasional/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Hanya Bakal Pengantin Jika Tak Jadi Pengerusi Bn Annuar

Ismail Sabri Hanya Bakal Pengantin Jika Tak Jadi Pengerusi Bn Annuar

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 187 hits
agendaily com16 4 2022Bekas Setiausaha Agung UMNO Tan Sri Annuar Musa menjelaskan rasional di sebalik cadangannya supaya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilantik menjadi Pengerusi Barisan Nasional menggantikan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi D...
Annuar Musa Dakwa Cadang Ismail Sabri Jadi Pengerusi Bn Hanya Pandangan Lontaran Idea

Annuar Musa Dakwa Cadang Ismail Sabri Jadi Pengerusi Bn Hanya Pandangan Lontaran Idea

papar berkaitan - pada 17/4/2022 - jumlah : 169 hits
JOHOR BAHRU Ketua Bahagian UMNO Ketereh Tan Sri Annuar Musa menyifatkan cadangan beliau supaya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diangkat sebagai Pengerusi Barisan Nasional yang baharu hanyalah sebagai pandangan dan lontaran idea Ahli Parlimen...
Pm Ismail Sabri Says Can T Tell If Documents On Plot To Topple Barisan Real Or Fake

Pm Ismail Sabri Says Can T Tell If Documents On Plot To Topple Barisan Real Or Fake

papar berkaitan - pada 22/4/2022 - jumlah : 169 hits
Umno vice president Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob said there is no certainty whether the PAS leak documents are real or not PAS leak refers to documents that went viral on social media on Sunday containing allegations of a plot to topple B...
Keputusan Mt Umno Hanya Gula2 Manis Untuk Paksa Pru15 Segera Tapi Bukan Jaminan Ismail Sabri Kekal Perdana Menteri

Keputusan Mt Umno Hanya Gula2 Manis Untuk Paksa Pru15 Segera Tapi Bukan Jaminan Ismail Sabri Kekal Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 126 hits
Melihat kepada keputusan mesyuarat MT UMNO petang tadi tiga daripada empat ketetapan yang diputuskan sebagaimana diumumkan oleh Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan adalah semata mata bertujuan memaksa Perdana Menteri Ismail Sabri agar membub...
Calon Pm Pada Pru15 Ismail Sabri Bersyukur Sambut Baik Keputusan Mkt Umno

Calon Pm Pada Pru15 Ismail Sabri Bersyukur Sambut Baik Keputusan Mkt Umno

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 178 hits
Calon PM Pada PRU15 Ismail Sabri Bersyukur Sambut Baik Keputusan MKT UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berterima kasih kepada Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Majlis Kerja Tertinggi parti berkenaan yang mencadangkan agar be...
Jika Ikhlas Berikan Jawatan Presiden Bukan Jaminan Jadi Pm Kepada Ismail Sabri

Jika Ikhlas Berikan Jawatan Presiden Bukan Jaminan Jadi Pm Kepada Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 15/4/2022 - jumlah : 127 hits
SESUDAH SUBUHMesyuarat MKT Umno semalam telah membuat empat ketetapan seperti mana diumumkan oleh Setiausaha Agung Ahmad Maslan Empat perkara itu bersetuju untuk melantik Ismail Sabri Yaakob sebagai perdana menteri selepas Piraum ke 15 jika...
Ismail Sabri Bukan Perdana Menteri Yang Digeruni Orang Politik Mudah Dikotak Katikan

Ismail Sabri Bukan Perdana Menteri Yang Digeruni Orang Politik Mudah Dikotak Katikan

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 156 hits
APABILA Muhyiddin Yassin bergelar Perdana Menteri ramai pemimpin politik TAKUT kepada Muhyiddin termasuk Zahid Hamidi yang didedahkan oleh Muhyiddin sendiri membawa bertimbun file meminta PERTOLONGAN untuk dilepaskan dari diPENJARAkan Begit...
In 20 Minute Phone Summit Pm Ismail Sabri And Japanese Pm Kishida Talk On Regional And International Issues

In 20 Minute Phone Summit Pm Ismail Sabri And Japanese Pm Kishida Talk On Regional And International Issues

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 131 hits
Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob holds a phone with his Japanese counterpart Kishida Fumio on Wednesday Picture from Twitter Ismail SabriKUALA LUMPUR April 22 Malaysian Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob and his Japa...
Tidak Ada Jaminan Ismail Sabri Kekal Perdana Menteri Walau Pun Di Namakan Sebagai Calon

Tidak Ada Jaminan Ismail Sabri Kekal Perdana Menteri Walau Pun Di Namakan Sebagai Calon

papar berkaitan - pada 16/4/2022 - jumlah : 256 hits
KUALA LUMPUR Tiada jaminan untuk Ismail Sabri Yaakob kekal sebagai perdana menteri meskipun Majlis Kerja Tertinggi Umno mencalonkannyauj sebagai calon perdana menteri bagi Pilihan Raya Umum ke 15 Ahli MKT UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahm...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024