Ini 2 Cara Buat Slime Mudah Dan Selamat Untuk Anak Ibu Pun Pasti Suka


Anak suka main slime tetapi anda tidak pasti selamat atau tidak? Tak usah gusar, ini cara buat slime mudah dan selamat yang boleh anda cuba di rumah bersama anak-anak. Ayuh!

Bermain slime
Sebelum anda mengetahui cara buat slime, pastinya ibu bapa ingin tahu apakah sebenarnya benda seakan lendir melekit itu, betul tak? Slime adalah mainan popular yang disukai kanak-kanak dan juga individu dewasa. Bermain dengannya boleh menimbulkan rasa kepuasan apabila dapat meregang dan melenyekkannya.
Melenyekkan slime di antara jari tangan sebenarnya boleh menjadi cara terbaik untuk menghilangkan tekanan dan juga ia menyeronokkan.

Tempoh ketahanan
Kunci penyimpanan slime agar tahan lama adalah untuk menyimpan ia di dalam bekas kedap udara. Ini bertujuan untuk menghalangnya daripada menjadi kering dan bertahan lebih lama.
Dikatakan jika anda menyimpan slime di dalam peti sejuk, ia boleh bertahan lebih sebulan tanpa mengeringkannya atau menyebabkan ia berkulat.
Sains berkaitan slime
Sains slime bermula dengan penggunaan bahan-bahan yang betul, termasuklah jenis gam dan pengaktif lendir yang betul. Gam yang terbaik adalah gam sekolah PVA – polyvinyl-acetate, yang boleh dibasuh.
Untuk pengaktif lendir, terdapat beberapa pilihan boleh digunakan, seperti larutan garam (saline solution), kanji cair dan serbuk boraks – semuanya mengandungi bahan kimia yang sama untuk menghasilkan slime.
Slime akan terhasil selepas gam dan pengaktif digabungkan!
Cara buat slime: Selamat ke?
Secara amnya, ya, slime adalah selamat untuk dijadikan sebagai bahan mainan. Paling penting, pastikan anak tidak memasukkan slime ini ke dalam mulut. Pun begitu, bagi mereka yang mempunyai reaksi tindak balas kulit terhadap bahan yang digunakan, anak mungkin boleh mendapat ruam.
Ini kerana dalam kebanyakan penghasilan slime menggunakan bahan yang dipanggil boraks (borax) – mengandungi bahan aditif dalam detergen pakaian, yang boleh menyebabkan luka terbakar.
Namun untuk menjadikan slime lebih selamat, anda boleh mengenepikan penggunaan boraks. Jom ketahui caranya.
Cara buat slime mudah
Ini adalah resipi slime terbaik kerana ia dapat dihasilkan dengan cepat dan hanya memerlukan 4 bahan utama sahaja!
Sebelum memulakan pembuatan slime di rumah, pastikan anda meletakkan alas plastik pada meja supaya slime tidak terkena permukaan meja nanti.
Bahan-bahan:
8 auns – gam sekolah putih Elmer 1½ – 2 sudu makan larutan garam – mungkin diperlukan dalam jumlah yang banyak, mengikut keperluan 1 sudu besar soda penaik (baking soda) Pewarna makanan – jika mahu Mangkuk plastik Cara penyediaan:
Masukkan gam dan pewarna makanan ke dalam mangkuk dan kemudian kacau hingga sebati. Jika tidak mahu menggunakan pewarna, maka hanya masukkan gam ke dalam mangkuk.  Campurkan soda penaik dan kacau sekali lagi hingga sebati. Langkah seterusnya, campurkan larutan garam dan gaulkan semua bahan. Sekiranya adunan terlalu melekit, tambahkan ½ sudu besar larutan garam pada satu masa. Semakin banyak larutan ditambah, adunan akan menjadi lebih keras. Sebaliknya jika larutan garam kurang, slime akan menjadi terlalu cair. Kemudian, anda boleh menguli doh slime menggunakan tangan. Pada mulanya ia akan terasa basah dan agak melekit, tetapi teruskan menguli sehingga mencapai konsistensi yang diingini. Simpan slime dalam bekas dengan bertutup. Cara buat slime resipi tanpa bahan pengaktif
Inginkan resipi slime tanpa menggunakan bahan pengaktif? Boleh, cuma slime yang terhasil tidak akan mempunyai tekstur atau regangan yang sama seperti slime biasa.
Untuk membuat slime jenis ini, anda memerlukan sebarang jenis syampu – lebih pekat konsistensi syampu adalah lebih baik – dan tepung jagung.
Ini cara membuatnya:
Masukkan 1/2 cawan syampu dan 1/4 cawan tepung jagung dalam mangkuk. Gaul sebati. Tambahkan 3 titik pewarna makanan (jika mahu). Masukkan 1 sudu besar air dan kacau. Perlahan-lahan tambah lagi 5 sudu air – selepas penambahan 1 sudu air, pastikan anda mengacau adunan. Uli adunan selama lebih kurang 5 minit. Jika anda dapati slime masih melekit selepas mengulinya, tambahkan sedikit tepung jagung dan uli kembali. Ulang langkah ini sehingga mencapai konsistensi yang diingini. Petua cara buat slime
Gunakan mangkuk dan sudu plastik untuk memudahkan kerja pembersihan nanti Pastikan anda mendapatkan warna yang betul sebelum menambah larutan garam. Ini kerana pewarna akan lebih sukar untuk dicampurkan apabila ia mula mengeras Untuk mendapatkan slime dengan konsistensi lebih keras, tambahkan lebih banyak larutan garam. Jika sebaliknya, kurangkan penggunaan larutan garam Untuk anak bermain slime, pastikan anda melapik permukaan tempat bermain dengan alas plastik Anda juga boleh menambah bahan lain bagi menjadikan slime lebih menarik seperti serbuk kilauan atau minyak wangi Jika anda atau anak mempunyai rambut panjang, pastikan ia diikat terlebih dahulu. Ini kerana jika slime terkena rambut, ia hanya boleh dikeluarkan dengan menggunakan minyak kelapa atau minyak zaitun Walau apa pun, sebelum mencuba sebarang cara buat slime mudah yang dikongsikan di atas, pastikan anda mengetahui sama ada si kecil mempunyai alahan terhadap bahan yang akan digunakan atau tidak. Ini penting bagi mengelakkan sebarang reaksi alahan yang tidak diingini. Selamat mencuba!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
The post Ini 2 Cara Buat Slime Mudah Dan Selamat Untuk Anak, Ibu Pun Pasti Suka! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ini-2-cara-buat-slime-mudah-dan-selamat-untuk-anak-ibu-pun-pasti-suka/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menarik Cara Ibu Ini Cegah Anak Ketagih Gajet Berhasil Mudah Tipnya

Menarik Cara Ibu Ini Cegah Anak Ketagih Gajet Berhasil Mudah Tipnya

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 220 hits
Sudah menjadi kebiasaan pada zaman sekarang di mana semua peringkat umur mempunyai akses yang mudah terhadap gajet termasuklah kanak kanak Namun ia bukanlah sesuatu yang menyihatkan kerana kanak kanak main gajet tanpa kawalan boleh mengunda...
Tak Semua Orang Boleh Jadi Suri Rumah Tak Ada Cuti Jaga Anak Ibu Kena Kenal Pasti Diri

Tak Semua Orang Boleh Jadi Suri Rumah Tak Ada Cuti Jaga Anak Ibu Kena Kenal Pasti Diri

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 188 hits
Tugas sebagai seorang suri rumah bukan biasa biasa Bukan hanya menggalas tanggungjawab menguruskan rumah tangga bahkan paling utama menguruskan anak 24 jam tanpa henti Bukan saja tenaga perlu kuat mental dan emosi juga perlu seiring Lain ha...
Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

Ibu Ini Kongsi Tip Pisah Susu 3 Anaknya Dengan Mudah Emosi Anak Pun Ok

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 188 hits
Ramai sebenarnya ibu yang wean off tapi hati masih belum kuat kerana kasihankan si anak Tapi dalam masa yang sama nak putuskan susu badan Ia bukan mudah dan memang mengambil masa sedikit Ada ibu yang sanggup letakkan kunyit gincu sirap asam...
Ini Cara Mudah Bagi Individu Gaji Rm1 000 Tanpa Slip Gaji Beli Rumah Sjkp 2022

Ini Cara Mudah Bagi Individu Gaji Rm1 000 Tanpa Slip Gaji Beli Rumah Sjkp 2022

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 234 hits
PERMOHONAN RUMAH SKIM JAMINAN KREDIT PERUMAHAN 2021Tahukah anda walaupun anda bergaji bersih RM1 000 sebulan anda mampu membeli rumah sendiri di bawah Skim Jaminan Kredit Perumahan atau Menarik kan Dan lebih menarik lagi pemohon yang tiada ...
Nak Anak Pandai Menulis Guru Beri Tip Mudah Kena Pandai Menggunting Dahulu

Nak Anak Pandai Menulis Guru Beri Tip Mudah Kena Pandai Menggunting Dahulu

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 333 hits
Menggunting ialah salah satu kemahiran asas yang perlu anak kuasai Menggunting dapat menguatkan otot jari dan meningkatkan fokus anak Bila otot jari anak kuat anak lebih mudah kuasai kemahiran menulis dengan baik Bagaimana cara mudah nak aj...
Tak Payah Pening Pujuk Anak Tidur Asing Ini Tip Mudah Untuk Mak Ayah

Tak Payah Pening Pujuk Anak Tidur Asing Ini Tip Mudah Untuk Mak Ayah

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 186 hits
Anak perlu dibiasakan untuk tidur sendirian Bukan sahaja privacy untuk mak ayah bahkan membiarkan anak berdikari adalah yang sebaiknya Lebih lebih lagi bila usia anak menginjak ke tujuh tahun Soalnya bukan mudah Cubalah macam mana cara pun ...
Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

Anak Pecahkan Patung Teletubbies Ibu Bapa Terpaksa Bayar Rm30 000 Video

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 185 hits
Patung Teletubbies kuning ini telah pun berada di kedudukannya sejak November tahun lalu dan tidak menghalang laluan pelanggan St Headline HONG KONG Ibu bapa seorang kanak kanak di Hong Kong terpaksa membayar ganti rugi berjumlah 30 000 yua...
Anak Lasak Bukan Bebanan Ibu Ayah Cuba Tip Ini Untuk Salurkan Tenaga Berlebihan Mereka

Anak Lasak Bukan Bebanan Ibu Ayah Cuba Tip Ini Untuk Salurkan Tenaga Berlebihan Mereka

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 112 hits
Isu anak kecil lasak memang tak pernah ada noktahnya Selagi namanya anak kecil selagi itulah mereka akan aktif dan lasak Tapi kadangkala ada orang lain tidak suka dengan tingkah laku kanak kanak yang terlalu lasak terutama bila mereka datan...
Cara Membuat Auto Reply E Mail Gmail 2019 Dengan Mudah

Cara Membuat Auto Reply E Mail Gmail 2019 Dengan Mudah

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 169 hits
Saat ini hampir semua orang mempunyai email apalagi bagi anda yang punya handphone android pastinya tersinkron email gmail di hp android kalian bukan Email kini sudah tidak asing lagi bagi kita semua karena dengan mempunyai email kita denga...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ