Ini 12 Makanan Ajaib Yang Ada Dalam Kebanyakan Dapur Boleh Korang Manfaatkan


Kenapa perlu membelanjakan kos yang besar atau banyak bagi memenuhi keperluan gaya hidup sihat dengan membeli pelbagai suplimen?  Jangan sampai membebankan diri anda, masih ada cara lebih murah dan semulajadi yang boleh membantu anda meneruskan gaya hidup sihat. Hari ini RASA kongsikan rahsia 10 superfood  atau makan ajaib yang boleh diperolehi dari dapur rumah anda sendiri.
Hampir kesemua makanan ini ada dalam kebanyakan dapur atau peti sejuk anda semua, Semua makanan ini tinggi kandungan nutrisi  dan mempunyai khasiat sangat hebat jika diamalkan  makanan ajaib  secara seimbang, pasti mampu menurunkan risiko penyakit kronik terutamanya kanser.

TIMUN
Timun sangat baik menjauhi masalah hidrasi kerana kandungan airnya yang tinggi, masa yang sama  membantu mengurangan berat badan.   Ia juga sumber detox dan agen terbaik mecegah anti penuaan. Kandungan cucubitacins yang tinggi mampu melawan radikal bebas dan menurun masalah keradangan, sakit jantung dan beberapa jenis kanser.

BUNGA KUBIS
Bunga kubis tinggi kandungan antioksidan, kaya Vitamin C dan K serta serat. Malah kandungan glucocinolates di dalamnya membantu melawan kanser dan ia makanan yang rendah kalori.

TELUR
Boleh dikatakan semua rumah ada menyimpan telur,  bijaklah memanfaatkannya kerana ia   sumber protein dan antioksida yang tinggi.  Selain itu, telur juga kaya dengan Omega-3 yang baik untuk fungsi badan normal dan jantung sihat. Sementara kandungan vitamin D  membantu mengurangkan risiko tulang rapuh.

BAWANG PUTIH
Bawang putih bertindak sebagai prebiotik dengan  menggalakkan mikroorganisma penghadapan yang sihat dalam usus, berkesan menanangi penyakit jantung dan tekanan darah tinggi serta membantu mencegah selesema apabila dimakan selalu.

HALIA
Halia, bahan semulajadi yang membantu masalah angin, loya dan sakit perut. Malah ia turut membanatu melegakan otot yang tegang dan lenguh.  Mengurangkan gejala penyakit sendi serta keradangan.

OAT
Makanan kaya dengan serat ini sangat baik membantu proses penghadaman dan menurunkan kadar kolestrol dalam tubuh. superfood yang murah dan boleh dipelbagaikan cara pengambilannya dengan olahan bermacam menu seperti sebagai campuran dalam minuman, biskut, bubur dan  banyak lagi masakan.

BAWANG MERAH
Terkenal dengan kandungan antiokidanya yang membantu melawan penyakit kanser. Ia juga membantu melindungi dan memulihkan sel-sel rosak, meningkatkan kadar kolestrol baik dan merendahkan tekanan darah tinggi.

KELEDEK
Ubi ini kaya dengan Vitamin B6 yang boleh mengurangkan risiko sakit jantung. Sumber antioksida yang bagus di samping kaya dengan serat.  Sementara kandungan beta karoten  yang tinggi membantu meningkatkan kadar Vitamin A dalam tubuh.

TAUHU
Makan yang diperbuat dari kacang soya ini memang diketahui kaya protein, zat besi dan kalsium. Malah ia bebas kolestrol dan rendah kalori, maka rasionalnya ia mengurangkan risiko kegemukan, kencing manis dan penyakit jantung.

TOMATO
Sayuran berwarna merah ini sangat tinggi dengan antioksida lycopene yang mampu melindungi tubuh dari beberapa jenis kanser. Mengandungi Vitamin A,C dan E serta tinggi mineral mangan dan zat besi.

TEMBIKAI
Buah ini tinggi kandungan air dan rendah kalori, sangat baik untuk menjauhi hidrasi, Kaya pula dengan asid amino L-citrulline yang membantu membakar lemak dan bersifat anti penuaan.  Ia sama seperti tomato turut mengadnungi lycipene (sejenis antioksida yang melawan kanser).

BERI GOJI
Mengandungi semua jenis asid amino utama yang membantu mengimbangi kadar gula dalam darah dan meningkat sistem imuniasi tubuh.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/10/ini-12-makanan-ajaib-yang-ada-dalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Koleksi Resipi Talam Yang Boleh Korang Cuba Lebih Jimat Sedap

12 Koleksi Resipi Talam Yang Boleh Korang Cuba Lebih Jimat Sedap

papar berkaitan - pada 8/10/2019 - jumlah : 811 hits
Kuih muih tradisional Melayu termasauk talam antara yang menjadai pilihan ramai Malah sekarang dah macam macam inovasi kuih talam sesuai mengikut cita rasa semasa namun rasanya tidak mengecewakan tetap sedap Lemak manisnya tetap menambat se...
Rm1000 Dah Boleh Beli Rumah Rugi Tak Beli Tahun Ini Korang Takkan Dapat Keistimewaan Ini Tahun Depan

Rm1000 Dah Boleh Beli Rumah Rugi Tak Beli Tahun Ini Korang Takkan Dapat Keistimewaan Ini Tahun Depan

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 389 hits
Kadang kadang bila borak borak dekat mamak dengan kawan kawan mesti akan ada punya kawan korang yang selitkan pasal nak beli rumah Benda pertama sekali yang korang perlu tahu kalau korang nak beli rumah ialah korang kena tahu dulu pasal Mem...
Rupanya Korang Boleh Kena Tendang Dari Rumah Sendiri Kalau Tak Bayar Cukai Petak

Rupanya Korang Boleh Kena Tendang Dari Rumah Sendiri Kalau Tak Bayar Cukai Petak

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 238 hits
Semua orang mesti ada impian mahu miliki kediaman sendiri kan Biasanya ramai yang akan memilih untuk membeli rumah jenis hakmilik strata seperti apartment pangsapuri kondominium flat townhouse atau rumah dalam skim gated Banyak faktor yang ...
Cara Cara Kesan Kemurungan Awal Dan Bantuan Segera Yang Boleh Diberikan

Cara Cara Kesan Kemurungan Awal Dan Bantuan Segera Yang Boleh Diberikan

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 527 hits
Cara Cara Kesan Kemurungan Awal Dan Bantuan Segera Yang Boleh Diberikan Kemurungan tak boleh dibuat main ya sebab ada banyak sebab kejadian yang tak diingini berlaku disebabkan kemurungan awal Iaitu kemurungan ringan yang ramai orang pandan...
Tak Boleh Dah Kata Quran Itu Kitab Suci Noran Zamini

Tak Boleh Dah Kata Quran Itu Kitab Suci Noran Zamini

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 836 hits
Sejak kerajaan PH ambil alih kerajaan Malaysia pelbagai isu yang membimbangkan umat Islam muncul Ini antaranya Saksikan huraian dan penjelasannya
Kesan Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita

Kesan Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 230 hits
Kesan Surah Ad Dhuha Boleh Mengubah Kehidupan Kita Kebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali membacanya Namun adakah kita pernah sedar bahawa surah Ad D...
Bagaimana Anda Boleh Menjana 6 Angka Jualan Setahun Dengan Kumoten Drosphip

Bagaimana Anda Boleh Menjana 6 Angka Jualan Setahun Dengan Kumoten Drosphip

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 246 hits
Dulu lain sekarang lain Sejak penurunan nilai mata wang ringgit kenaikan harga barang dan ekonomi kurang stabil Rakyat Malaysia disarankan mempunyai kerja ke 2 selain kerja hakiki mereka Demi menyahut seruan Kerajaan ramai yang berniaga sec...
Sebab Tu Outside Food Tak Boleh Bawa Masuk

Sebab Tu Outside Food Tak Boleh Bawa Masuk

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 219 hits
Korang makan kat rumah memang macam ni ke weh demikian reaksi seorang pengguna Twitter apabila mendapati panggung wayang yang dikunjunginya bersepah dengan kulit kuaci yang ditinggalkan Tidak dinyatakan di mana lokasi dan tarikh kejadian te...
Selalu Sangat Drive Thru Seawal Usia 6 Tahun Anak Dah Boleh Dapat Darah Tinggi

Selalu Sangat Drive Thru Seawal Usia 6 Tahun Anak Dah Boleh Dapat Darah Tinggi

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 397 hits
Bagi mereka yang mempunyai anak sila perhatikan anak anda terutamanya bagi mereka yang telah bersekolah Ada satu trend yang membimbangkan sedang berlaku terhadap kanak kanak di seluruh dunia Mungkin anak anda merupakan salah seorang daripad...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan