Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba


Bila anak semakin besar, mulalah terfikir bila nak latih dia tak payah pakai ‘pampers’ lagi. Jimat kos ibu! Tapi kadangkala terasa macam tak sempat atau belum bersedia untuk melatih si kecil. Padahal si kecil sendiri sudah memberitahu keinginannya untuk buang air di tandas.
Mungkin sebab dia tengok ibu, ayah, kakak dan abang pergi ke tandas untuk buang air dan tak perlu pakai lampin sepertinya. Sebenarnya kebanyakan ibu pun akan mengalami dilema tersebut. Apatah lagi memikirkan risiko anak akan terkencing atau terbuang air besar di lantai rumah. “Aduh, malasnya nak cuci dan mop lantai!”
Sekiranya ibu ada perasaan seperti itu ketepikan segera. Kalau anak sudah bersedia untuk ke tandas sendiri, ibu kena cari jalan untuk melatihnya. Ibu-ibu boleh cuba cara seorang ibu ini melatih anaknya ke tandas dalam masa tiga hari seperti dikongsi dalam blognya.
Hari yang dinanti pon dah tiba, Sabtu 21 Februari 2015, pagi-pagi lepas mandi Zarith terus cakap kat Zuyyin “Yeay harini Zuyyin dah tak yah pakai CD, ok? Nanti selesa tau, flower tak gatal,tak panas. Nanti Zuyyin duduk kat toilet bowl frog tu, comel kan? Zuyyin suka colour green kan?” Zuyyin nampak teruja =)
Day 1:
Jadi Zarith buatkan satu kad manila dan reward Zuyyin dengan sticker setiap kali Zuyyin berjaya buang air di toilet. Tidak dinafikan hari pertama memang agak mencabar. Alhamdulillah ibu, adik Zarith dan juga Mr Hubby ada. Jadi ada yang tolong nak tengokkan Zayra sementara Zarith melatih Zuyyin, memasak dan buat kerja rumah yang lain. Setiap setengah jam Zarith akan bawa Zuyyin ke toilet. Namun ada beberapa ketika tu Zarith tengah uruskan Zayra, terbabas juga Zuyyin. 3 kali terbabas. Penat ibu Zuyyin ni mengemop rumah. It’s okay, baru hari pertama.

Semasa hari pertama juga Zuyyin bagitau nak buang air besar. Walaupun puas dipujuk, Zuyyin tetap taknak duduk atas toilet bowl, jadi Zuyyin buang air besar atas lantai toilet. Terkejut Zuyyin tengok najisnya yang besar tu, selalu dalam CD mana nampak kan? hehe. Jadi terpaksa la ibu kutip dan flush dalam toilet. Stress? Mestilah tak, sebab dah belajar dari Video di bawah ni =)
Day 2:
Kali ni ada kemajuan, Zuyyin dah mula boleh tahan buang air kecil dalam jarak masa 1 atau 2 jam. Tapi jenuh la Zarith bertanya setiap 15 minit. Takut kejadian semalam berulang. Hari kedua ni Zuyyin takut nak buang air besar dalam toilet. Puas pujuk. “Takut la bu, Zuyyin takut”. Zarith rasa ni semua akibat tertengok najis dia yang besar tu, jadi Zarith ambil keputusan pakaikan Zuyyin pampers. Tak lama lepas tu Zuyyin dah selesai buang air besar. Ok takpa, kita cuba lagi esok.
Day 3:
Alhamdulillah Zuyyin dah pandai minta nak pergi toilet. Walaubagaimanapun Zarith tetap kerap bertanya nak buang air kecil tak. Dan harini Zuyyin berjaya buang air besar dalam toilet bowl. Yeay!! Ibu siap berjoget-joget lepas dengar bunyik “plop..Plop” hehe..Zuyyin pon nampak happy. Ibu bagi Zuyyin 2 sticker sebagai menghargai titik peluh dia, hehe.
Day 4:
Alhamdulillah semua berjalan lancar. Zuyyin dah boleh bagitahu ibu bila nak pergi toilet. Dan Zarith dah mula ajar perkara-perkara yang perlu dilakukan setiap kali lepas habis buang air kecil/besar. Dan sampai ke harini iaitu hari ke 6, Zuyyin dah tau rutin tu. Masuk toilet dengan kaki kiri. Lepas buang air tak kesah besar atau kecil, kena berdehem. Selepas tu kena flush dan cuci tangan dengan sabun. Memang nampak Zuyyin happy dengan perubahan dirinya yang dah tak pakai pampers. Hari-hari dok cakap “Kakak Zuyyin dah sama macam ibu, ayah dengan wan kan? Pakai panties je.”
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Dah tak perlu basuh Cloth Diapers 10 helai sehari. Yeay!! Cuma pakaikan waktu Zuyyin tidur je, itu pon dah bising cakap panas la, gatal la. Nanti akan cuba latih Zuyyin untuk terus diaperless.
Jom tengok apa tips untuk memudah dan melancarkan proses potty train ini:
1. Bagi hint sekurang-kurangnya 3 hari lebih awal kepada anak yang kita nak melatih dia ke toilet. Kalau boleh semasa mereka dalam fasa tidur-tidur ayam. Waktu ini minda separa sedar mereka lebih mudah menerima arahan
2. Ketepikan semua karpet atau apa sahaja yang berada di atas lantai.

3. Sediakan kelengkapan yang mencukupi, contohnya seluar untuk mereka pakai semasa potty train. Zarith ada belikan Zuyyin Training Pants Charlie Banana, tapi Zuyyin tak nak pakai, jadi Zarith pakaikan Zuyyin seluar dalam biasa. Takpe lah, boleh simpan untuk Zayra nanti. Sediakan juga toilet bowl yang sesuai dengan usia mereka.
4. Gunakan bahasa yang mudah mereka fahami contohnya “shee” untuk buang air kecil atau “poop” untuk buang air besar. Tapi Zuyyin telah Zarith ajar sejak kecil lagi perkataan “purge=buang air besar” dan buang air kecil untuk buang air kecil =p
5. Bawa mereka ke toilet sekerap mungkin. Untuk Zuyyin ni Zarith mulakan dengan setiap setengah jam pada hari pertama.
6. Berikan pujian kepada anak setiap kali mereka berjaya buang air dalam toilet dan jangan sesekali tunjukkan yang anda kecewa dan marah mereka setiap kali mereka tercicir. Katakan kepada mereka,”Tak apa sayang, kita cuba lagi, ok? Sayang ibu terlupa nak pergi toilet ye?”
7. Berikan mereka sedikit ganjaran apabila mereka berjaya. Kalau Zuyyin ni Zarith berikan Sticker setiap kali berjaya buang air dalam toilet. Memang dia happy sangat.
Yang penting jangan stress, memang agak memenatkan. Make it fun for both you and your love ones, ok?
Sumber: www.ibuzarith.com
The post Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari. Bolehlah Cuba! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ini-kongsi-cara-latih-anak-tak-pakai-lampin-dalam-masa-3-hari-bolehlah-cuba-2/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Dikejutkan Dengan Sambutan Hari Lahir Ketika Cuba Meleraikan Pergaduhan Antara Dua Orang Anak Murid

Guru Dikejutkan Dengan Sambutan Hari Lahir Ketika Cuba Meleraikan Pergaduhan Antara Dua Orang Anak Murid

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 356 hits
Seorang guru yang banyak berkorban mencurahkan segala ilmu yang dimiliki pastinya menjadi idola bagi ramai anak murid Malah mereka akan disayangi oleh semua anak muridnya Begitu jugalah yang berlaku dalam sebuah video yang baru baru ini tul...
Cara Didik Anak Kecil Masa Kecil Mereka Takkan Kembali Lagi

Cara Didik Anak Kecil Masa Kecil Mereka Takkan Kembali Lagi

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 467 hits
1 Jika melihat anakmu menangis jangan buang waktu untuk mendiamkannya Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya dia akan terdiam Kerana psikologi manusia saat menangis adalah menunduk Luangkan masa bersama anak Masa be...
Anak Jaundis Ibu Elakkan Halia Kunyit Lada Hitam Masa Pantang Susukan Sejam Sekali

Anak Jaundis Ibu Elakkan Halia Kunyit Lada Hitam Masa Pantang Susukan Sejam Sekali

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 353 hits
Melalui fasa selepas bersalin atau dikenali sebagai berpantang adalah tempoh yang perlu dititikberatkan ibu Apa sahaja sajian yang diambil si ibu boleh mempengaruhi tahap pemulihan dan sedikit sebanyak mempengaruhi jaundis bayi Semasa berpa...
Ibu Bapa Sila Hati Hati Dengan Tutur Kata Terhadap Anak Setiap Hari

Ibu Bapa Sila Hati Hati Dengan Tutur Kata Terhadap Anak Setiap Hari

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 659 hits
Dalam ramai ramai adik beradik kulit dialah yang paling gelap Budak gemuk Dia tak pandai belajar macam abang kakak dia Kakngah yang paling tak comel Dia paling nakal Skrip itu diulang ulang oleh si ibu sewaktu berbual dengan saudara mara da...
Asal Minum Susu Je Anak Terus Muntahkan Balik Ketiga Tiga Anak Kena Rotavirus Ibu Kongsi Pengalaman

Asal Minum Susu Je Anak Terus Muntahkan Balik Ketiga Tiga Anak Kena Rotavirus Ibu Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 658 hits
Bila anak alami cirit birit dan muntah muntah berpanjangan jangan dibiarkan sahaja sebaiknya perlu periksa keadaan anak Bimbang anak terkena jangkitan Rotavirus tanpa mama sedar Banyak bahayanya malah mengundang nyawa anak lebih lebih lagi ...
Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

Cara Ibu Ni Control Penggunaan Gajet Anak Anak Buat Netizen Kagum

papar berkaitan - pada 19/7/2019 - jumlah : 332 hits
Kebanyakan kanak kanak pada hari ini gemar menggunakan gajet seperti telefon bimbit untuk berhibur seperti mendengar lagu dan juga bermain permainan video Perkara ini bagaimanapun telah menggusarkan kebanyakan ibu bapa kerana penggunaan gaj...
Wow Cara Ni Sangat Berkesan Untuk Elak Anak Main Telefon Dalam Masa Yang Lama

Wow Cara Ni Sangat Berkesan Untuk Elak Anak Main Telefon Dalam Masa Yang Lama

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 904 hits
Dahsyat betul cara ni Cara untuk elakkan anak tengok dan main telefon lama lama Berkesan cara ni ibu bapa boleh cuba nanti Kajian mengatakan anak kecil tak dibenarkan lihat telefon lebih 1 jam bahaya Biar dia nangis tak dapat telefon jangan...
Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 478 hits
Susah hati jika anak sukar tidur malam Dahlah tidur lambat pantang bunyi sikit mesti terjaga dan menangis Kalau senang pujuk dan tidur semula okeylah tapi jika asyik merengek waktu tidur ibu dan anak pun boleh terganggu hingga ke pagi Sebag...
Nafas Dia Makin Laju Oksigen Rendah Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis

Nafas Dia Makin Laju Oksigen Rendah Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 741 hits
Jika anak tiba tiba sesak nafas atau bernafas laju dan cepat serta ada lekukan yang dalam pada bawah rusuk dada jangan berlengah lagi sebaliknya segeralah bawa ke hospital Perkongsian mengenai masalah anaknya yang mengalami Bronchiolitis in...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen