Asal Minum Susu Je Anak Terus Muntahkan Balik Ketiga Tiga Anak Kena Rotavirus Ibu Kongsi Pengalaman


Bila anak alami cirit birit dan muntah-muntah berpanjangan, jangan dibiarkan sahaja sebaiknya perlu periksa keadaan anak. Bimbang anak terkena jangkitan Rotavirus tanpa mama sedar. Banyak bahayanya malah mengundang nyawa anak lebih-lebih lagi bayi di bawah usia 2 tahun. Mama kena sentiasa pantau keadaan anak.
Perkongsian ibu ini, Puan Siti Baizura ini mama boleh jadikan panduan buat anak-anak kita. Cuba kenal pasti samada anak kita dijangkiti Rotavirus atau tidak. Penting bagi kita.

Minggu lepas ketiga-tiga anak saya kena jangkitan rotavirus, teruk sangat sampai diorang kena kuarantin. Kena pastikan sentiasa cukup air dan persekitaran kena sentiasa dinyah kuman.
Korang tahu tak level bahaya penyakit Rotavirus ini pada bayi dan anak-anak? Korang rasa berjangkit kepada orang dewasa tak?
Penyakit rotavirus ni kebiasaan ada kaitan dengan persekitaran atau pengendalian makanan dan minuman yang tak bersih dan boleh berjangkit melalui sentuhan.
So boleh jadi time korang bawak anak keluar main kat taman mainan atau pergi kedai makan ke, so banyak faktor la asbab boleh terkena ni.

Yang paling bahaya virus ni boleh tersebar kepada barangan yang pernah disentuh seperti perabot dan alat permainan. Tak pelik la kalau ketiga-tiga kena.
Tanda-tanda anak kena rotavirus adalah apabila mereka alami
-cirit (najis agak berbau)
-muntah teruk yang boleh menyebabkan dehidrasi (kurang air dalam badan).
-demam
So parent kena tahu, sebab macam saya awal-awal anak-anak kena saya ingatkan demam biasa sebab bermula dengan demam dan muntah dulu. Kitaorang dah ke klinik dah tapi doktor kata demam biasa dan muntah biasa.

Lama kemudian baru berak-berak pulak, saya ingat cirit birit pulak. Bila my husband call tanya salah sorang kawan doktor dia, terus kawan dia point mungkin anak korang kena rotavirus. Then lepas tu terus kami terus ke hospital.
Sepanjang dalam perjalanan ke hospital tu anak saya yang berumur 3 tahun memang muntah teruk sangat. Bawak la bag decathlon tu terus ha, dan baby pn memang muntah tak berhenti sampai la kat hospital sementara tunggu giliran pun masih muntah-muntah lagi.
Korang tau tak actually rotavirus ni boleh bawa maut tau untuk bayi bawah 2 tahun sebab asyik muntah dan boleh mengalami kekurangan air dalam badan, so tak mudah sangat la nak jaga anak-anak ni pun.

Yang paling susah hati dan risau, asal minum susu ja muntah terus, sampai one time baby reject terus minum susu. Pada waktu ni saya banyak bagi air kosong dan bagi makan bubur je. Tu pun saya suap sikit-sikit sebab kalau makan banyak terus akan muntah.
Penyakit ni boleh berjangkit kat orang dewasa jugak tau tapi kesannya taklah seteruk kena anak-anak yang kecik ni.
Rawatan pulak doktor kata memang takde sebarang antibiotik ka antivirus yang boleh bagi, hanya kena make sure anak-anak cukup air dan persekitaran bersih sahaja. Ubat yang dapat hanya ubat demam, ubat tahan muntah supp, dan air garam sahaja.

Anak-anak akan kena warded sekiranya mereka takda selera makan dan muntah berlanjutan. Anak-anak saya pulak nasib baik diorang mau makan dan mau minum air, cumanya tetap muntah berak. Solution saya macam saya kata tadi, bagi makan sikit-sikit tapi kerap. Taknak diorang rasa perut terlalu penuh dan muntah balik. Then bagi makan ubat tahan muntah dan minum air elektrolit.
Untuk anak yang alami muntah berak macam ni performance drink iaitu minuman elektrolit yang sangat sesuai diberi untuk menggantikan balik cairan dalam badan yang hilang dan gantikan tenaga yang hilang.
Bila dah setel semua fuhh time cuci karpet cuci habis segala cadar. Rumah mop habis dari atas sampai bawah. Baju tu tak payah cakap la muntah sikit salin, berak bocor sikit salin, maka berbakut bakul la kain baju nak kena basuh.
[embedded content]
Solutionnya korang tau tak saya basuh kain rendam air panas dulu, then baru masuk mesin basuh campur dettol satu cap tu.
Untuk mop lantai kalau korang ada anak kecik yang masih merangkak takut chemical dan terjilat lantai boleh la pakai pencuci lantai yang organik dan selamat untuk baby. Sekarang ni Alhamdulillah semua anak-anak dah sihat. Memang lega sangat-sangat.
Tinggalkan Komen

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/07/asal-minum-susu-je-anak-terus-muntahkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 574 hits
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran Ada yang kata susu ni banyak gula susu ni banyak perisa Habisnya ibu bapa pening nak pilih susu bagi ana...
Sapu Je Susu Ibu Dan Bancuhan Tepung Ubi Pipi Alisa Naik Ruam Hanis Zalikha Kongsi Caranya

Sapu Je Susu Ibu Dan Bancuhan Tepung Ubi Pipi Alisa Naik Ruam Hanis Zalikha Kongsi Caranya

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 682 hits
Selebriti yang satu ni sentiasa penuh dengan info dan panduan buat pengikutnya di instagram Kata Hanis Zalikha semua info yang dikongsikannya adalah sebagai rujukan untuk anak seterusnya Hebat Mommynis Terbaru ibu cantik ini berkongsi tip u...
Najib Rosmah Dan Tiga Anak Bantah Pihak Ketiga Tuntut Harta Disita Polis

Najib Rosmah Dan Tiga Anak Bantah Pihak Ketiga Tuntut Harta Disita Polis

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 278 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bersama isterinya Datin Seri Rosmah Mansor berjalan keluar selepas selesai mendengar beberapa pertuduhan berhubung siasatan kes SRC International Sdn Bhd dan pertuduhan di bawah Akta Pencegah...
Jangan Mengeluh Anak Suka Mengempeng Sebenarnya Bagus Untuk Banyakkan Susu Ibu

Jangan Mengeluh Anak Suka Mengempeng Sebenarnya Bagus Untuk Banyakkan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 309 hits
Menjadi satu kegusaran kepada para ibu yang menyusukan jika susu badan kurang Tertanya tanya cukupkah susu untuk anak Bertenang ya ibu anda boleh selesaikan masalah ini dengan mengenal pasti sebab ia berkurangan Biasanya susu badan menjadi ...
Lembaga Hitam Ini Cuba Ganggu Jemaah Wanita Mutawif Kongsi Pengalaman Seram Tingkat Tiga Penginapan Aziziyah

Lembaga Hitam Ini Cuba Ganggu Jemaah Wanita Mutawif Kongsi Pengalaman Seram Tingkat Tiga Penginapan Aziziyah

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 423 hits
MUSIM haji tiba lagi Kumpulan pertama jemaah haji sudah pun berlepas pada 4 Julai lalu Lembaga hitam ini cuba ganggu jemaah wanita mutawif kongsi pengalaman seram tingkat tiga penginapan Aziziyah
Sorry Saya Nangis Sambil Tulis Thread Ni Doktor Ini Kongsi Pengalaman Lihat Tangisan Ibu Ibu Yang Keguguran

Sorry Saya Nangis Sambil Tulis Thread Ni Doktor Ini Kongsi Pengalaman Lihat Tangisan Ibu Ibu Yang Keguguran

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 268 hits
Zuriat ibarat bidadari kecil yang menjadi penyeri dalam kehidupan setiap pasangan berkahwin Tentunya dengan kehadiran si kecil ia akan menambahkan lagi kebahagian dalam melayari bahtera rumahtangga Namun sayangnya tidak semua pasangan diber...
Susu Ibu Tahan 1 Jam Selepas Dipanaskan Bayi Minum Atau Tak Kena Buang

Susu Ibu Tahan 1 Jam Selepas Dipanaskan Bayi Minum Atau Tak Kena Buang

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 782 hits
Dilema yang selalu ibu bersalin akan hadapi selepas nak masuk kerja adalah risau mengenai penyusuan susu ibu Alasannya takut anak tak mahu minum melalui botol atau pun pengurusan susu perahan oleh pengasuh Ini kerana ada sesetengah pengasuh...
Bila Ibu Sedar Nanti Boleh Farah Minum Susu Ibu Suami Yakin Isteri Mampu Pulih Dari Koma

Bila Ibu Sedar Nanti Boleh Farah Minum Susu Ibu Suami Yakin Isteri Mampu Pulih Dari Koma

papar berkaitan - pada 11/7/2019 - jumlah : 321 hits
Kuasa Allah tiada siapa yang mampu menolak sebelum ini media pernah melaporkan kisah mengenai bayi perempuan yang dilahirkan oleh ibu yang sedang dalam koma tular di media sosial Sehingga kini ibu tersebut Kamareeah Arwae 36 masih lagi terl...
Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 344 hits
Bila anak semakin besar mulalah terfikir bila nak latih dia tak payah pakai pampers lagi Jimat kos ibu Tapi kadangkala terasa macam tak sempat atau belum bersedia untuk melatih si kecil Padahal si kecil sendiri sudah memberitahu keinginanny...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide