Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah Anak Mudah Tidur Kurang Meragam


Susah hati jika anak sukar tidur malam. Dahlah tidur lambat, pantang bunyi sikit mesti terjaga dan menangis. Kalau senang pujuk dan tidur semula okeylah tapi jika asyik merengek waktu tidur ibu dan anak pun boleh terganggu hingga ke pagi.
Sebagai ibu bapa, anda mesti faham setiap kali anak tak dapat tidur yang cukup, bukan sahaja si kecil penat tetapi dia juga tidak dapat memberi tumpuan pada aktiviti yang dilakukannya. Selain itu, anak akan resah, mudah marah, sukar mengikut arahan dan serba tak kena.
Kajian menunjukkan anak yang tidak mendapat tidur yang cukup menyebabkan prestasi kognitifnya rendah, termasuk memori, refleks dan daya tumpuan yang lemah. Sebagai ibu adalah penting memastikan anak berjaga malam tidak dibiarkan menjadi rutin, demi memastikan anak berpotensi mendapat pencapaian yang baik dari aspek perkembangan emosi, kognitif dan akademiknya.

Ketahuilah bahawa tidur sekejap atau bangun lambat pada hujung minggu bukan penyelesaian terbaik kerana ia tak dapat memastikan anak aktif pada tahap optimum.
Tip pastikan si kecil tidur lena:
1) Jangan paksa anak tidur
Memaksa anak tidur bukan jalan penyelesaian. Cara ini membuatkan anak akan menangis dan memberontak. Ini akan memburukkan lagi keadaan. Harus diingat, anak akan mengambil masa yang agak lama untuk tidur berbanding orang dewasa kerana kitaran tidur mereka berbeza. Jadi, ibu bapa harus bersabar dengan mereka.
2) Rancang rutin masa tidur si manja
Sebagai ibu bapa, anda boleh rancang rutin tidur anak. Contoh sebelum tidur mandi dahulu, menukar pakaian dan mendodoi mereka atau membacakan buku cerita kepadanya.
3)Biar anak main puas-puas dahulu
Beri anak masa yang secukupnya untuk dia bermain. Hanya kita yang tahu bila waktu sesuai untuk anak berhenti dan tidur. Menghalang anak daripada bermain hanya akan membuatkan anak resah. Bermain adalah fitrahnya. Kadangkala dengan bermain sebentar, akan membuatkan dia letih dan lebih mudah untuk tidur.
4) Temankan anak
Ramai ibu bapa yang bekerja penat untuk melayan anak sehinggakan anak tertidur sendiri. Sebaiknya ibu bapa boleh ambil peluang untuk menyanyi dan bercerita tentang kisah yang menarik minat anak. Ketika anak sudah berada di tempat tidurnya, baringlah di sebelah nyanyikan untuknya beberapa lagu dan cerita yang baik sehingga anak lelap.
5) Malapkan atau tutup lampu sewaktu tidur
Elakkan memasang lampu sewaktu ingin menidurkan anak anda. Ini kerana, keadaan yang malap atau suram mencetuskan penghasilan hormon tidur yang dinamakan melatonin untuk membantu anak tidur dengan mudah dan lebih lena.
6) Buat urutan lembut
Lagi satu sebelum tidur, ibu bapa boleh buat urutan lembut untuk pastikan anak dapat tidur dengan selesa dan waktu ini juga terbaik untuk kita mendengar luahan anak-anak sebelum mereka lelapkan mata. Ulang rutin ini setiap hari dan anak anda akan lena tidur.
Seperti yang dikongsikan oleh instafamous, Yuyu Zulaikha yang juga ibu kepada dua orang anak lelaki, Habib dan Affan waktu favourite anak-anaknya ialah urutan sebelum tidur.
“Sebolehnya sebelum mereka tidur Yuyu tak skip aktiviti ini. Masa ni saya akan pasti anak-anak seronok sambil bercerita apa sahaja. Inilah bonding terbaik kami suami isteri untuk anak-anak bila siangnya sibuk.
“Untuk malam sebelum tidur, ini yang paling Yuyu suka! Massage time! Yuyu akan guna NIVEA BABY Soothing Caring Oil untuk urut badan, tangan dan kaki anak-anak Yuyu. Selain dapat tengok anak-anak gembira, urutan sangat elok untuk rangsang sensori anak-anak. Urutan juga bagus untuk relakkan anak dan senang untuk tidur.
“Sejak saya amalkan urutan dengan NIVEA BABY Soothing Caring Oil sebelum anak tidur, ternyata nampak perubahannya. Minyak yang diformulasi dengan almond oil ini memberi kelembapan untuk kulit anak serta mengelakkan kulit kering. Ia juga sesuai untuk aktiviti mengeratkan ikatan antara ibu bapa dan si manja. Apa yang penting mendapat kelulusan dari pakar dermatologi.
“Setakat ini saya berpuas hati kerana tidur anak lebih lena dan kurang meragam bila bangun pagi setelah menggunakan NIVEA BABY Soothing Caring Oil,” kongsinya.
Apabila waktu mandi pula, momen ini juga yang selalu ditunggu anak-anak. Mereka begitu gembira sekali lagi-lagi dapat main bubble. Sebagai ibu Yuyu akan layan dan bagi kebebasan pada mereka.
Nivea Baby ada pelbagai rangkaian penjagaan khusus untuk kulit bayi dan kanak-kanak, jadi tak payahlah mama risau dan yang penting telah mendapat pengiktirafan dari dermatologis dan pakar pediatrik.
Jadi, macam mana nak cari set penjagaan kulit yang sesuai untuk si kecil memandangkan sekarang banyak produk bayi ada di pasaran.
Semestinya Yuyu cadangkan ibu memilih produk NIVEA BABY kerana ia dah terbukti elok untuk kulit anak-anak dan tidak mengandungi bahan berbahaya seperti paraben, pewarna dan alkohol. Antaranya adalah:
Setiap hari, Yuyu akan mulakan rutin anak-anak dengan NIVEA BABY Head-to-Toe Shampoo & Bath kerana lengkap pakej 2 dalam 1. Dengan buih yang banyak, anak pun begitu seronok. Lagipun, Nivea Baby Head-to-Toe Shampoo & Bath ni yang bestnya sebab ia membersihkan secara menyeluruh dengan bahan yang lembut dari rambut hingga ke badan Habib dan Affan dengan lebih mudah.
“Setiap pagi, bangun saja tidur, Yuyu akan tanya, siapa nak mandi bubble!? Dua-dua akan jerit “saya!. Sejuk hati ibu tengok anak-anak ibu gembira. Aktiviti ini juga yang selalu Yuyu buat untuk anak-anak bila ada masa luang dirumah.
“Walaupun aktiviti ini ringkas tetapi anak-anak suka bila dapat main air. Sebab tu lah untuk memastikan favourite-time mereka lebih bermakna, Yuyu selalunya akan cari produk penjagaan yang Yuyu yakin dan semestinya lembut untuk kulit mereka. Yuyu lebih memilih untuk bagi anak-anak penjagaan yang bebas dari paraben, tiada kandungan alkohol dan tanpa bahan berbahaya.
Selesai mandi, lotion-time! Yuyu akan guna NIVEA BABY Gentle Touch Moisturizing Lotion pada kulit anak-anak Yuyu yang masih lembut untuk kekalkan kelembapan sepanjang hari dan Yuyu paling suka baunya yang wangi. Macam bau bedak!

NIVEA BABY Daily Protection Smoothy Cream pun ada, sekiranya anak-anak selalu terdedah dengan aircond, kulit mudah kering. Krim ni senang diserap dan sangat lama kesan lembapannya.
Bukan itu sahaja, Yuyu juga turut menggunakan NIVEA BABY Soft & Cream Wipes untuk anaknya yang tengah lasak terutama ketika melakukan pelbagai aktiviti luar. Ia memudahkan kerja Yuyu untuk menguruskan anak-anaknya yang aktif terutama ketika bermain kotor atau selepas makan.
The post Menarik Cara Ibu Ini Buat Untuk Anaknya Di Rumah. Anak Mudah Tidur & Kurang Meragam appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/menarik-cara-ibu-ini-buat-untuk-anaknya-di-rumah-anak-mudah-tidur-kurang-meragam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

Kat Rumah Abah Selalu Buat Pada Mama Jangan Ambil Mudah Tingkah Laku Anak Tiru Aksi Mesra Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 414 hits
Pada usia yang muda kanak kanak mudah terdedah kepada unsur unsur negatif yang dilihat dengan matanya sendiri Menerusi pengalaman itu kanak kanak tidak akan teragak agak untuk meniru aksi yang dilihat Perkara ini tidak dapat disangkal lagi ...
Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

Walaupun Tidur Siang 15 Minit Je Sudahnya Malam Dia Jadi Burung Hantu Irine Nadia Kongsi Tip Mudah Tidurkan Anak

papar berkaitan - pada 13/7/2019 - jumlah : 211 hits
Nak tidurkan anak memang ada kesukarannya Lebih lebih lagi anak yang aktif bermain semakin sukar nak tidurkan mereka di waktu malam Ibu yang berdepan dengan masalah ini memang stress Penat bekerja sepanjang hari anak pula tidak mahu tidur a...
Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 144 hits
Bila anak semakin besar mulalah terfikir bila nak latih dia tak payah pakai pampers lagi Jimat kos ibu Tapi kadangkala terasa macam tak sempat atau belum bersedia untuk melatih si kecil Padahal si kecil sendiri sudah memberitahu keinginanny...
Mak Bapak Dera Anak Biar Tidur Luar Rumah Tanpa Alas

Mak Bapak Dera Anak Biar Tidur Luar Rumah Tanpa Alas

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 165 hits
Setiap ibu bapa mesti nakkan yang terbaik buat anak anak mereka Kalau boleh tak nak apa apa perkara buruk berlaku kepada anak anak dan nakkan mereka berada dalam keadaan sihat selalu Mak tak bagi duk dalam rumah Tapi malang nasib seorang re...
Begini Cara Mudah Atasi Ketakutan Anak Untuk Mulai Bersekolah Di Jenjang Paud

Begini Cara Mudah Atasi Ketakutan Anak Untuk Mulai Bersekolah Di Jenjang Paud

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 95 hits
Pemerhati pendidikan anak usia dini Andyda Meliala mengatakan bahwa orangtua bisa mempersiapkan anak untuk mulai bersekolah Anda bisa mulai dengan mensurvei sekolah dan melakukan trial atau percobaan bersama anak untuk melihat reaksi anak t...
Cara Unik Merebus Telur Dengan Warna Kuning Diluar Untuk Menarik Minat Anak

Cara Unik Merebus Telur Dengan Warna Kuning Diluar Untuk Menarik Minat Anak

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 140 hits
Anak anak pada umumnya lebih menyukai makan kuning telur berbanding bahagian putih telur Saat makan telur rebus anak anak cenderung akan membuang bagian putih telur karena tidak berasa Padahal ketika direbus bagian putih telur akan menutupi...
Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

Jom Ubah Cara Kita Didik Anak Lelaki Kita Mereka Juga Perlu Tahu Urus Rumah Bukan Ajar Jadi Pondan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 237 hits
Dalam sesebuah institusi keluarga anak perempuanlah yang selalu ditekankan untuk membantu ibu membuat kerja kerja rumah seperti memasak melipat kain atau mengemas Manakala anak lelaki pula jarang diasuh membuat kerja kerja rumah kerana suda...
Selalu Bawa Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Ada Masalah Tidur

Selalu Bawa Keluar Malam Antara Punca Anak Mudah Sakit Ada Masalah Tidur

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 168 hits
Umur berapa sesuai bawa anak keluar malam Ada segelintir ibu bapa yang tidak ambil hirau tentang hal ini Mereka bawa bayi keluar hingga larut malam seolah olah sudah tidak ada siang lagi esoknya Ada juga ibu bapa yang tak kisah dan turut me...
Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

Prof Dr Muhaya Pesan Ajar Minta Maaf Bagi Pujian Cara Mudah Elak Anak Bergaduh

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 205 hits
Memang seronok apabila mempunyai anak ramai Tetapi bila anak anak sudah mula bergaduh memukul tidak mahu berkongsi barang dan mencubit semuanya jadi tidak indah Boleh dikatakan tidak ada bonding antara adik beradik Apabila tiadanya bonding ...
Kisah Riwayat Jenazah Kubur Berdarah Ketika Hayatnya

Luluh Hati Suami Rupanya Isteri Sendiri Kemalangan Arwah Turut Tinggalkan Anak Tujuh Bulan Mingguan Wanita

Drama Sekali Ku Jatuh Cinta

Skmm Siasat Aduan Tm Kurangkan Speed Internet

Perkongsian Yang Mesti Dibaca Jangan Ubah Sifat Kita

Voucher Oldtown White Coffee

Modul Cara Log In Dan Panduan Lengkap Sistem Eoperasi Kpm

5 Tips Konsisten Dalam Pemasaran



5 Kategori Pahlawan Dalam Era Feudal Jepun

Kenapa Filipina Masih Menuntut Sabah

Ritual Kematian Etnik Tana Toraja Pengebumian Paling Mahal di Dunia

Akhirnya PU Riz Bersuara Gosip Emoji Love Berbaju Sedondon Dengan Neelofa

Senarai Lagu Tugasan Konsert Ketujuh Big Stage 2020 Minggu 7 Separuh Akhir


Ikuti Tips Cara Memasak Nasi Kukus Supaya Rasanyalebih Sedap Dari Nasi Biasa

Mt25 Malaysia

Belum Berunding Dah Umum Nak Kuasai 3 Negeri Tegur Tok Mat Kepada Pas

Hidden Sliding Doors In The Interior

Di Tengah Pandemi Wakil Wali Kota Palu Rilis Album Solo Di Atas Langit

Bogor Hujan Deras Dan Bendung Katulampa Siaga 1 Jakarta Waspada Banjir