Nafas Dia Makin Laju Oksigen Rendah Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis


Jika anak tiba-tiba sesak nafas atau bernafas laju dan cepat, serta ada lekukan yang dalam pada bawah rusuk dada, jangan berlengah lagi sebaliknya segeralah bawa ke hospital.
Perkongsian Puan Izzra Hafida Sheda mengenai masalah anaknya yang mengalami Bronchiolitis ini boleh dijadikan iktibar untuk semua ibu-ibu lain.
Dimulai dengan anak bernafas laju dan kemudiannya pernafasan anak menjadi bertambah tenat. Malah lekukan yang dalam juga terjadi di bawah rusuk dada ketika anak bernafas. Begitu perkongsian beliau. Jika ini yang berlaku kepada bayi kita, jangan berlengah!

Nafas Anak Laju, Lekuk Di Bawah Rusuk
Anak saya nafas laju ke ni? Nampak macam dia penat. Nak pergi kecemasan kat hospital atau klinik kesihatan dulu?
Ramai ibu bapa tak pasti keadaan anak mereka bila selesema dan batuk berkahak atau nafas laju adakah serius atau tak. Nampak macam ok hakikatnya anak tak ok jika dibiarkan dan melarat hingga boleh mengancam nyawa.

Macam cerita kak sweet masa tu jam 11 pagi dengar Hadi menangis sambil terbatuk-batuk. Pegang badan dia panas. Demam. Baringkan dia selak baju nampak dada berombak & nafas laju sangat. Lepas tu perasan ada lekuk dalam kat bawah rusuk dada bila dia tarik nafas.
Husband balik kerja pukul 3 petang kami terus bawak baby Hadi ke klinik tapi doktor cakap kena ke hospital berdekatan sebab nafas laju sangat, bahaya sebab dia masih bayi. Masa tu dah rasa tak sedap hati.

Kami terus ke bahagian kecemasan Hospital Balik Pulau dan doktor bagi gas nebuliser dekat Hadi. Lepastu kena cucuk ambil sample darah & Xray paru-paru. Dalam hati mama dah menangis. Sedih tengok anak macam tu. Dia nampak lemah. Oksigen pun dah kurang. Doktor cakap nasib baik kami cepat bawa ke hospital.
Allahuu awal pagi tadi Hadi okay je menyusu macam biasa. Tak nampak tenat macam ni. Sekarang susu pun dia tak nak minum dah. Lepastu dia muntah. Then doktor cakap baby kena tahan wad sebab nak on nebuliser gas tu setiap 4 jam dan kena tunggu keputusan darah takut ada kuman.

Satu malam di wad Hospital Balik Pulau. Keesokan pagi tiba-tiba doktor bagi berita sedih. Hadi kena transfer ke Hospital Besar Pulau Pinang sebab nafas dia makin laju & oksigen dia sangat rendah. Mama & Hadi naik ambulance ke sana. Disana ramai pakar dan alatan yang lengkap jika terjadi sebarang perkara yang serius.
Selama 6 hari 5 malam Hadi dirawat di wad paediatric. Alhamdulillah darah Hadi clear, paru-paru pun clear tiada kuman. Hadi cuma kena bronchiolitis. Jangkitan di bronchiole. Organism yang menyebabkan berlaku jangkitan adalah virus dan bukan bakteria. Hadi tak perlu antibiotics. Syukur. Mujur kami cepat bawa dia ke hospital.

Actually doktor cakap symptom macam Hadi kena ni boleh jadi tanda risiko penyakit lain juga seperti Pneumonia, Asthma atau Croup.
So Kak Sweet nak kongsi sikit 3 tanda amaran untuk kenal pasti bagaimana jika anak kita mengalami symptom awal penyakit tersebut.

1. Respiratory distress
Masa rawat Hadi doktor ada bagitau respiratory distress atau nafas laju ialah bila kadar pernafasan melebihi normal. Kadar normal kita tengok ikut pada umur anak. Macam mana nak tahu nafas laju ke tak?
NORMAL
Umur bawah 2 bulan kadar pernafasan mestilah bawah 60/minit.
2 bulan hingga 1 tahun kadar pernafasan mestilah bawah 50/minit.
1 tahun hingga 5 tahun kadar pernafasan bawah 40/minit.

Macam mana nak kira? Boleh tengok video yang kak sweet share dibawah. Bila anak tarik nafas dan hembus dikira 1. Kira berapa kali anak tarik dan hembus nafas selama seminit.
2.Recessions atau dada berombak
Bila anak bernafas, tengok bahagian dada yang seolah-olah berombak naik turun dan perhatikan di dua bahagian iaitu depan tengah leher dan bawah tulang rusuk. Jika nampak tenggelam dalam ketika anak tarik nafas tu petanda amaran respiratory distress iaitu kesukaran untuk bernafas.


tengah ambik gas dalam wad. Nampak tak respiratory distress nafas laju & recession berombak berlubang di bawah tulang rusuk
Posted by Izzra Hafida Sheda on Tuesday, July 9, 2019
3. Nasal flaring
Tanda ini boleh dilihat kebanyakkannya pada bayi yang sesak nafas. Hidung baby akan nampak bergerak kembang kempis sebab guna banyak tenaga untuk bernafas. Pernafasan biasa adalah sangat lembut, relaks, dan tidak nampak macam menggunakan banyak tenaga.
Doktor pesan, kalau anak anda mempunyai salah satu tanda seperti di atas, anak anda kemungkinan menghidapi sesak nafas dan boleh terus ke kecemasan untuk diperiksa dan dapatkan rawatan SEGERA.

Share post ini pada pasangan atau sahabat anda jika bermanfaat okay? Kak Sweet doakan semoga anak kita dihindari dari penyakit dan dikurniakan kesihatan yang baik. Aamiinn
The post “Nafas Dia Makin Laju & Oksigen Rendah”, Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Alami Bronchiolitis! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nafas-dia-makin-laju-oksigen-rendah-ibu-kongsi-detik-cemas-anak-alami-bronchiolitis/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Asal Minum Susu Je Anak Terus Muntahkan Balik Ketiga Tiga Anak Kena Rotavirus Ibu Kongsi Pengalaman

Asal Minum Susu Je Anak Terus Muntahkan Balik Ketiga Tiga Anak Kena Rotavirus Ibu Kongsi Pengalaman

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 660 hits
Bila anak alami cirit birit dan muntah muntah berpanjangan jangan dibiarkan sahaja sebaiknya perlu periksa keadaan anak Bimbang anak terkena jangkitan Rotavirus tanpa mama sedar Banyak bahayanya malah mengundang nyawa anak lebih lebih lagi ...
Meninggal Dunia Selepas 3 Bulan Bernikah Suami Kongsi Detik Manis Kenali Si Isteri Sehingga Hembusan Nafas Terakhir

Meninggal Dunia Selepas 3 Bulan Bernikah Suami Kongsi Detik Manis Kenali Si Isteri Sehingga Hembusan Nafas Terakhir

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 492 hits
Kita diumpamakan pelakon dan dunia adalah pentasnya Lalu kita dipertemukan dengan pelbagai perkara yang mengajar kita tentang erti sebenar kehidupan Malah skripnya sudah disusun oleh Allah dengan penuh hikmah Namun segalanya tak terjangkau ...
Kotak Suis Elektrik Terbakar Api Makin Marak Ibu Jadi Hero Selamatkan Empat Orang Anak

Kotak Suis Elektrik Terbakar Api Makin Marak Ibu Jadi Hero Selamatkan Empat Orang Anak

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 663 hits
Malang tidak berbau oleh itu kita harus sentiasa bersedia dan tenang ketika berdepan dengan situasi cemas Seperti yang dikongsikan oleh pemilik akaun Facebook Ellysyafina Dali menceritakan perihal kotak suis elektrik di rumahnya yang tiba t...
Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

Ibu Ini Kongsi Cara Latih Anak Tak Pakai Lampin Dalam Masa 3 Hari Bolehlah Cuba

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 348 hits
Bila anak semakin besar mulalah terfikir bila nak latih dia tak payah pakai pampers lagi Jimat kos ibu Tapi kadangkala terasa macam tak sempat atau belum bersedia untuk melatih si kecil Padahal si kecil sendiri sudah memberitahu keinginanny...
Allah Anak Aku Bapa Kongsi Detik Ketika Terima Panggilan Diberitahu Zulfarhan Telah Tiada

Allah Anak Aku Bapa Kongsi Detik Ketika Terima Panggilan Diberitahu Zulfarhan Telah Tiada

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 419 hits
Penantian lebih dua tahun akhirnya terjawab Hari ini Hakim Datuk Azman Abdullah memutuskan 18 penuntut UPNM bersalah dalam kes de3ra yang menyebabkan kema tian penuntun UPNM Zulfarhan Osman Zulkarnain Allah anak aku Bapa Kongsi Detik Ketika...
Hepatitis B Bisa Ancam Kesehatan Ibu Dan Anak Lakukan Pencegahan Sebelum Kehamilan

Hepatitis B Bisa Ancam Kesehatan Ibu Dan Anak Lakukan Pencegahan Sebelum Kehamilan

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 188 hits
Hepatitis B merupakan penyakit menular yang menyerang fungsi hati Hepatitis B dapat menular dari satu orang ke orang lain melalui darah seperti dari seorang ibu kepada janin yang dikandungnya
Kisah Haru Anak Tukang Ojek Jadi Perwira Tni Ad Ditolak Tamtama Hingga Tak Tahu Ibu Meninggal Dunia

Kisah Haru Anak Tukang Ojek Jadi Perwira Tni Ad Ditolak Tamtama Hingga Tak Tahu Ibu Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 27/7/2019 - jumlah : 302 hits
Pendidikan merupakan hal terpenting untuk seorang anak demi masa depannya Bahkan banyak cara ditempuh untuk meraih mimpi hingga mengorbankan banyak hal Seperti yang dialami seorang perwira TNI AD muda ini yang sudah harus rela tak berada di...
Miris Anak Usir Ibu Kandung Demi Membela Istri Yang Berbohong

Miris Anak Usir Ibu Kandung Demi Membela Istri Yang Berbohong

papar berkaitan - pada 28/7/2019 - jumlah : 212 hits
Kasih sayang seorang ibu terhadap anak anaknya adalah sepanjang hayat Sebaliknya kasih sayang anak anak terhadap ibu hanya sepanjang tidak merepotkan Dalam sebuah video yang viral baru baru ini seorang wanita paruh baya di Malaysia menangis...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord