Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini


Pedih ulu hati adalah masalah yang sering dialami oleh ibu mengandung pada masa-masa tertentu ketika mereka hamil. Situasi ini berlaku terutama semasa trimester kedua dan ketiga ketika hamil.
Keadaan ini juga dikenali sebagai pencernaan asid. Ia merupakan kerengsaan atau sensasi terbakar di esofagus yang disebabkan oleh kandungan perut yang refluks (naik) dari perut.
Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati
Berdasarkan kajian mengenai Heartburn in pregnancy, pedih ulu hati adalah simptom gastrousus yang paling biasa pada wanita hamil, dengan sebanyak 17 peratus (%) hingga 45% insiden berlaku semasa kehamilan.
Dalam beberapa kajian, kelaziman keadaan pedih ulu hati telah meningkat daripada 22% pada trimester pertama hingga 39% pada trimester kedua, dan sehingga antara 60% dan 72% pada trimester ketiga.
Cegah Sebelum Makin Teruk, Boleh Cuba Tip Ini Apa Itu Pedih Ulu Hati?
Keadaan ini sebenarnya disebabkan oleh asid perut yang masuk ke dalam kerongkong (esofagus) apabila otot yang melingkari (sfinkter) bahagian bawah esofagus tidak tertutup sepenuhnya selepas makanan masuk ke dalam  perut. Kebiasaannya, sfinkter tersebut akan tertutup dan asid serta isi kandungan perut tidak berpatah kembali atau refluks ke dalam esofagus.
Ini menyebabkan rasa panas dan tidak selesa di bahagian tengah dada. Kadangkala, ia boleh naik sehingga ke tekak. Pedih ulu hati ialah keadaan yang biasa berlaku dan ia bukan satu keadaan yang serius. Jenis dan gaya pemakanan boleh menyebabkan asid refluks.

Punca pedih ulu hati semasa hamil
Keadaan pedih ulu hati yang berlaku semasa kehamilan mungkin berlaku akibat perubahan hormon, yang boleh menjejaskan otot saluran pencernaan dan penerimaan makanan. Sebab utamanya adalah kerana perubahan hormon kerana dalam keadaan biasa, sfinkter di bahagian atas perut akan tertutup dengan kemas untuk mengelakkan makanan dan asid perut daripada naik ke esofagus. Ketika mengandung, hormon progesteron akan menyebabkan otot sfinkter ini lebih cenderung untuk longgar dan makanan dan asid perut akan mempunyai peluang untuk naik semula ke bahagian esofagus, mengakibatkan rasa pedih ulu hati.
Di samping itu, rahim yang semakin membesar boleh menyebabkan perut menjadi penuh dan seterusnya menolak asid perut ke atas. Walaupun ia jarang berlaku, batu hempedu juga boleh menyebabkan pedih ulu hati selama kehamilan.
Apakah yang memburukkan keadaan ini?
Makanan pedas, berminyak dan berlemak diketahui sebagai penyebab kepada keadaan pedih ulu hati juga berkemungkinan membawa masalah kepada wanita hamil. Makanan yang tidak dicerna dengan baik atau bergerak dengan cepat semasa mengandung. Jadi, makan hidangan besar atau makan secara berlebihan juga boleh meningkatkan risiko untuk pedih ulu hati. Selain itu, makan sebelum tidur juga boleh mendorong kepada keadaan ini. Merokok boleh menyebabkan pedih ulu hati lebih parah dan ia merupakan satu lagi sebab untuk anda hentikan tabiat ini, terutamanya semasa mengandung.
Ini tip yang dikongsikan oleh Dr Zubaidi Haji Ahmad untuk mencegah ulu hati ketika hamil.
TIP MENCEGAH PEDIH ULU HATI SEMASA HAMIL
Kredit foto: Freepik Kekal terhidrasi
Selain penting untuk kesihatan dan kesihatan anak anda, air membantu membasuh semua asid tambahan daripada makanan yang kekal di saluran penghadaman. Selain itu, pengambilan air yang mencukupi juga akan membantu melancarkan penghadaman dan mengelakkan sembelit.
Makan sikit tapi kerap
Semasa hamil, perut kekurangan ruang untuk berkembang. Memastikan perut sentiasa sibuk sepanjang hari dengan pengambilan makanan dalam kuantiti kecil adalah penting. Elakkan makan lewat petang, dan lebih memburukkan lagi adalah jangan berbaring selepas makan.
Ini kerana apabila anda berbaring atau melakukan aktiviti yang memerlukan anda membongkok selepas makan, anda membuka laluan aliran, mewujudkan potensi asid membiak. Oleh itu, pastikan anda duduk atau bergerak sedikit selepas makan.
Pakai pakaian yang longgar
Jangan tambahkan tekanan pada kawasan yang sudah kekejangan. Jadi elakkan memakai pakaian ketat dan pilih pakaian hamil yang lebih selesa bagi mengelakkan anda berasa terbakar.
Selain itu, pakaian longgar tidak akan menyekat pinggang dan diafragma. Manakala pakaian ketat di sekeliling pinggang boleh mengganggu perut anda, yang boleh menyebabkan pedih ulu hati.
Elakkan makanan yang mencetuskannya
Kenal pasti makanan yang mendorong kepada pedih ulu hati anda dan buangnya dari diet anda. Walaupun tiada makanan yang dilarang secara umum, pencetus pedih ulu hati biasanya termasuk makanan berasid, seperti buah sitrus dan tomato, makanan berminyak atau goreng, makanan pedas, coklat, kopi dan minuman berkarbonat, serta alkohol.
Tidur sebaiknya
Untuk mengelakkan pedih ulu hati pada waktu malam, elakkan pengambilan apa-apa makanan sekurang-kurangnya tiga jam sebelum tidur. Kedudukan tidur dengan meninggikan kepala katil dan meletakkan sesuatu di bawah kaki. Jika anda tidak tidur mengiring ke kiri, asid perut sukar bergerak untuk mencapai ke esofagus.
Sumber: Dr Zubaidi Hj Ahmad & Hello Doktor
 
 
 
 
 
 
 
 
The post Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati, Cegah Sebelum Makin Teruk, Boleh Cuba Tip Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-ramai-yang-alami-masalah-pedih-ulu-hati-cegah-sebelum-makin-teruk-boleh-cuba-tip-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 79 hits
Ibu ibu berhati hatilah ketika tidur Jika salah mama boleh membahayakan dalam kandungan Posisi tidur memberikan impak besar kepada janin dalam kandungan Silap kedudukan boleh buat bayi mati dalam kandungan Menginjak ke trimester kedua dan k...
Ibu Mengandung Boleh Makan Durian Kecuali Yang Ada Masalah Kesihatan Banyak Kebaikan Untuk Tubuh

Ibu Mengandung Boleh Makan Durian Kecuali Yang Ada Masalah Kesihatan Banyak Kebaikan Untuk Tubuh

papar berkaitan - pada 1/3/2024 - jumlah : 107 hits
Ibu yang boleh makan kerana durian banyak manfaatnya untuk kesihatan Menurut pakar perubatan janin Dr Patrick Chia durian boleh dimakan oleh tetapi dalam kuantiti terhad sahaja yang didiagnos dengan perlu elakkan makan kerana kandungan gula...
Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

Tumpah Darah Selepas Bersalin Ibu Hamil Dengan Risiko Tinggi Perlu Lebih Hati Hati Termasuk Yang Bersalin Caesarean

papar berkaitan - pada 8/3/2024 - jumlah : 130 hits
merupakan salah satu komplikasi yang biasa terjadi semasa proses perlu bersiap sedia menghadapi pelbagai komplikasi dan risiko selepas bersalin Kelahiran terutama sekali secara aesarean atau pembedahan mendedahkan ibu kepada risiko yang tin...
Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

Mabuk Ketika Hamil Buat Mama Serik Nak Mengandung Lagi Nah Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 96 hits
atau loya dan muntah semasa kehamilan adalah perkara biasa semasa peringkat awal kehamilan Sekurang kurangnya 60 peratus daripada akan mengalami simptom mabuk hamil seperti hilang selera makan atau alah kepada bau persekitaran mahupun indiv...
Bayi Sembelit Teruk Cuba 7 Cara Parents Boleh Buat

Bayi Sembelit Teruk Cuba 7 Cara Parents Boleh Buat

papar berkaitan - pada 9/3/2024 - jumlah : 105 hits
Bayi sembelit boleh berlaku di peringkat awal kelahiran atau selepas 6 bulan usia mereka yang ketika itu sudah bersedia untuk diperkenalkan dengan makanan pejal Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah ...
Benda Boleh Untung Kenapa Sebelum Ni Rugi

Benda Boleh Untung Kenapa Sebelum Ni Rugi

papar berkaitan - pada 13/3/2024 - jumlah : 87 hits
Zuwairi Mohd YusofNampak tak Sebab itulah pentingnya agenda reformasi Ini yang pembangkang takut Jika PMX berjaya pulihkan negara maka hancur harapan mereka nak main sentimen 3R sebagai modal politik PN PAS BERSATU bab ekonomi memang hancur...
Meroyan Boleh Disebabkan Tidak Cukup Tidur Ketika Berpantang Ini Tip Penting Untuk Mama

Meroyan Boleh Disebabkan Tidak Cukup Tidur Ketika Berpantang Ini Tip Penting Untuk Mama

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 74 hits
boleh berlaku pada ibu ibu yang tidak cukup tidur ketika menjalani tempoh Ibu berpantang perlu mengambil berat tentang jumlah waktu setiap hari Umumnya orang dewasa memerlukan antara enam hingga lapan jam untuk berehat dan memulihkan tenaga...
Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 112 hits
Nahas membabitkan lima sekeluarga di Kilometer 76 5 Jalan Kota Bharu Gua Musang dekat Kampung Pahi Kelantan mengundang rasa sebak masyarakat Ia selepas hanya seorang daripada mereka iaitu Attar Azim Syukran Jamil 9 terselamat manakala empat...
Ibu Hamil Segeralah Buka Buku Pink Jangan Tangguh Tangguh Berisiko Untuk Ibu Bayi

Ibu Hamil Segeralah Buka Buku Pink Jangan Tangguh Tangguh Berisiko Untuk Ibu Bayi

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 133 hits
Bila boleh buka pastinya antara yang sering bermain difikiran wanita yang pertama kali Buku pink atau nama rasminya adalah Rekod Kesihatan Ibu ini merupakan buku yang merekodkan kesihatan ibu dan bayi sepanjang tempoh Umumnya seorang yang s...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Pet Expo Midvalley 2024

Drama Lara Kasih

Goh Sze Fei Naib Juara Kejohanan Asia 2024

Luvia Band Lelah Dan Kalah Chord

Berkuasa Di Dunia Kuasai Pertambangan By Dr Haji Mura Riau Dosen Adi

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia