Bayi Sembelit Teruk Cuba 7 Cara Parents Boleh Buat


Bayi sembelit boleh berlaku di peringkat awal kelahiran atau selepas 6 bulan usia mereka yang ketika itu sudah bersedia untuk diperkenalkan dengan makanan pejal.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah bayi sembelit yang boleh mak ayah atasi dengan mudah.
Baca juga:
Bayi Cirit Birit Najis Bayi Warna Hijau Makanan Bayi 6 Bulan Apa itu sembelit? Forbes Bayi sembelit akan terjadi bila mana bayi sukar atau jarang membuang air besar dan najis menjadi keras atau sukar untuk dikeluarkan.
Situasi ini boleh menjadi masalah umum pada bayi dan biasanya tidak berbahaya tetapi akan menyebabkan bayi kurang selesa.
Simptom bayi sembelit Sembelit bukan hanya tentang seberapa kerap bayi anda membuang air besar tetapi seberapa sukar mereka untuk mengeluarkan najis tersebut.
Mereka juga akan menunjukkan gejala atau simptom lain yang boleh anda lihat seperti:
Tidak selesa setiap kali hendak buang air besar Mempunyai najis yang keras dan kering Mempunyai najis yang berdarah atau hitam Mempunyai perut yang membengkak Tidak mempunyai selera makan seperti biasa Tidak buang air besar sekurang-kurangnya sekali setiap 5-10 hari Terdapat kesan cecair atau najis dalam lampin Perut yang keras dan sakit Jenis najis bayi 1. Maksud warna najis bayi
Warna NajisMaksudNormal / Tidak NormalHijau kehitamanNajis pertama bayiYa, ia adalah normal. Semua benda dalam keadaan baikCoklat mentegaNajis pertama bayiYa, ia adalah normal. Semua benda dalam keadaan baikKuning mustardNajis dari bayi menyusuNormal. Ia akan berterusan sehingga bayi mula makan makanan pepejalPutih / Kelabu pucatAda masalah dengan hati dan hempeduPerlu berjumpa dengan doktor andaHijauMungkin tanda cirit biritPeriksa dengan doktor untun kepastianMerahTanda sembelit atau darah daripada payudara ibu yang merekahPeriksa dengan doktor untuk kepastian 2. Bentuk najis bayi
Bentuk NajisMaksudKetulan kecil seperti kekacangSembelit yang terukBerbentuk seperti sosej tetapi masih nampak ketulanSembelitNajis berbentuk seperti sosej dengan permukaan
yang merekahNormalNajis berbentuk seperti sosej atau ular, lembut dan licinNormalNajis yang banyak gumpalan lembut dengan bentuk
yang jelasCirit-biritNajis lembu, gebu dan lembik dengan permukaan yang
bergigiCirit-biritHampir keseluruhan najis cair tanpa kepingan pepekalCirit-birit yang teruk Sebab kenapa bayi sembelit Sembelit mungkin dikaitkan dengan perubahan susu yang diberikan kepada bayi, pengenalan tentang makanan pejal dan banyak lagi faktor lain yang mungkin berlaku.
Biasanya bayi yang mengalami sembelit ini adalah yang minum susu formula berbanding susu ibu.
Hal ini kerana mengikut kajian yang dijalankan, susu formula boleh memejalkan najis lebih daripada susu ibu.
Antara punca sembelit yang lain pada bayi baru lahir termasuklah seperti:
Alahan protein susu Intoleransi laktosa Pengenalan kepada makanan pepejal Tidak minum air yang secukupnya Penyakit usus tertentu Kesan sampingan dari ubat tertentu Walaupun agak jarang berlaku, tetapi tidak dinafikan alahan protein susu lembu dan intoleransi laktosa boleh menyebabkan pelbagai gejala sembelit pada bayi.
Jika bayi anda mempunyai intoleransi laktosa berasaskan susu lembu atau susu ibu, mungkin produk tenusu seperti yogurt dan keju boleh mengatasi masalah sembelit tersebut.
Selain itu, apabila bayi mula berganjak ke usia 6 bulan rata-rata ibu bapa sudah diberikan “lampu hijau’ untuk mengenalkan mereka kepada makanan pejal.
Kesan dari setiap makanan pejal yang diberikan ini akan menyumbang kepada jenis najis yang terhasil.
Sesetengah makanan yang tidak sesuai pada penghadaman mereka mungkin akan menyebabkan sembelit berlaku.
Cara elak bayi mudah sembelit Berikut adalah beberapa cara elak bayi anda dari mudah mengalami masalah sembelit:
1. Menyusu susu ibu
Susu ibu mengandungi khasiat semula jadi yang membantu mencegah sembelit. Jika anda boleh menyusu, cuba lakukan secara eksklusif untuk enam bulan pertama bayi anda.
2. Pastikan bayi terhidrasi
Sama ada diberikan susu ibu atau susu formula, pastikan bayi anda mendapat cacair yang mencukupi. Ini membantu mengekalkan najis lembut dan lebih mudah untuk dikeluarkan.
Berikan sedikit air di antara penyusuan sebaik sahaja bayi anda mula makan makanan pejal.
3. Perkenalkan makana berserat tinggi
Apabila bayi anda mula makan makanan pejal, perkenalkan makanan berserat tinggi seperti buah-buahan puri (seperti prun, pear, dan peach), sayur-sayuran (seperti kacang pis, bayam dan brokoli), dan bijirin penuh (seperti oatmeal) dan barli.
4. Hadkan makanan yang beri risiko sembelit
Sesetengah makanan boleh menyumbang kepada sembelit pada bayi. Ini termasuk bijirin beras, pisang, sos epal dan produk tenusu. Hadkan makanan ini jika anda perasan ia menyebabkan sembelit pada bayi anda.
5. Wujudkan rutin ke tandas
Galakkan pergerakan usus yang kerap dengan memberi masa bayi anda untuk membuang air besar selepas makan.
Rutin yang konsisten boleh membantu mengawal pergerakan usus bayi anda.
6. Urut perut bayi anda
Urut lembut mengikut arah jam pada perut bayi anda boleh membantu merangsang pergerakan usus dengan menggalakkan penghadaman dan melegakan gas.
7. Galakkan aktiviti fizikal
Apabila bayi anda membesar, galakkan aktiviti fizikal seperti merangkak, berguling dan menendang.
Pergerakan membantu merangsang sistem penghadaman dan boleh mengelakkan sembelit.
8. Pantau penyusuan susu formula
Jika bayi anda diberi susu formula, pastikan anda mengikut arahan membancuh yang betul. Terlalu banyak atau terlalu sedikit air dalam formula boleh menyebabkan sembelit.
Cara merawat sembelit bayi Perubahan dalam formula atau diet ibu yang menyusu boleh membantu merawat masalah sembelit bayi.
Bagi yang minum susu formula pula, ini saatnya untuk anda tukar jenis atau jenama susu tersebut. Namun pastikan dapatkan dahulu nasihat dari doktor untuk memilih susu yang sesuai.
Dari segi pengenalan kepada makanan pepejal untuk bayi 6 bulan ke atas pula, perubahan diet pemakanan harian mereka perlu diubah.
Masukkkan buah-buahan dan sayur-sayuran, seperti pear dan brokoli untuk merawat masalah sembelit ini. Makanan lain yang boleh anda cuba juga adalah seperti peach, plum, prun, nektarin, ceri, dan kurma.
Bila perlu jumpa dengan doktor Children’s Medical Group Walaupun masalah bayi yang sembelit ini boleh ditangani di rumah, tetapi anda boleh sahaja berjumpa dengan doktor atau pakar pediatrik untuk mendapatkan nasihat dan rawatan lanjut sekiranya masih keliru atau bimbang dengan keadaan bayi anda.
Namun jika bayi anda menunjukkan perubahan seperti adanya darah dalam najis, muntah atau meragam dan tidak buang air besar lebih dari tiga hari, anda perlu segera berjumpa dengan doktor.
Doktor mungkin melakukan beberapa ujian, seperti ujian darah, pemeriksaan rektum, atau X-ray perut untuk mengesahkan rawatan lanjut.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan masalah bayi sembelit dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Constipation In Babies – Causes, Signs and Treatments. Pregnancy, Birth and Baby Best Remedies for Your Baby’s Constipation. Healthline Your Baby’s Bowels and Constipation. WebMD

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/bayi-sembelit/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=bayi-sembelit

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

Ibu Hamil Ramai Yang Alami Masalah Pedih Ulu Hati Cegah Sebelum Makin Teruk Boleh Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 7/3/2024 - jumlah : 95 hits
adalah masalah yang sering dialami oleh pada masa masa tertentu ketika mereka Situasi ini berlaku terutama semasa trimester kedua dan ketiga ketika hamil Keadaan ini juga dikenali sebagai pencernaan asid Ia merupakan kerengsaan atau sensasi...
Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

Ibu Hamil Berhati Hatilah Salah Posisi Tidur Boleh Sebabkan Bayi Mati Mengejut

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 79 hits
Ibu ibu berhati hatilah ketika tidur Jika salah mama boleh membahayakan dalam kandungan Posisi tidur memberikan impak besar kepada janin dalam kandungan Silap kedudukan boleh buat bayi mati dalam kandungan Menginjak ke trimester kedua dan k...
Cara Simpan Bunga Kantan Boleh Tahan Sampai 6 Bulan Tetap Segar Macam Baru Beli

Cara Simpan Bunga Kantan Boleh Tahan Sampai 6 Bulan Tetap Segar Macam Baru Beli

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 114 hits
Bunga kantan yang selalu kita gunakan untuk membuat kuah laksa atau asam pedas ini ada waktunya begitu sukar untuk dicari di pasar Jadi apa kata beli sahaja lebih untuk simpanan stok di rumah Pun begitu menyimpan terlalu lama membuatkan bun...
Cara Buang Kahak Bayi Di Rumah

Cara Buang Kahak Bayi Di Rumah

papar berkaitan - pada 5/3/2024 - jumlah : 111 hits
Bagaimanakah cara buang kahak bayi dengan teknik yang betul dan selamat Penjagaan hidung bayi adalah sangat penting kerana bayi yang baru lahir tidak boleh bernafas melalui mulutnya kecuali apabila menangis Sebelum bayi berumur tiga atau em...
Ditegur Badan Berisi Janna Nick Tertekan Masih Belum Hamil Dah Cuba Bermacam Cara

Ditegur Badan Berisi Janna Nick Tertekan Masih Belum Hamil Dah Cuba Bermacam Cara

papar berkaitan - pada 29/2/2024 - jumlah : 90 hits
Pelakon Janna Nick akui sedih dan tertekan apabila hasratnya untuk hamil belum kesampaian selepas membuat ujian kehamilan baru baru ini Janna Nick sedih tertekan belum hamil Pemilik nama Nur Jannah Muner 29 berkata dia sudah mencuba pelbaga...
Haid Lambat Ini Cara Cepatkan Period Yang Boleh Dicuba

Haid Lambat Ini Cara Cepatkan Period Yang Boleh Dicuba

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 135 hits
Mungkin ada sesetengah wanita ingin cepatkan period untuk sebab tertentu seperti ingin menunaikan umrah hari perkahwinan bakal tiba atau haid datang lambat daripada biasa Walaupun tiada cara cepatkan period dijamin berkesan namun beberapa k...
Pelik Boleh Terlepas Pandang Kedai Serbaneka Popular Teruk Dikecam Selepas Jual Stoking

Pelik Boleh Terlepas Pandang Kedai Serbaneka Popular Teruk Dikecam Selepas Jual Stoking

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 225 hits
KIM SYAZIESejak kelmarin tular sebuah kedai serbaneka popular didakwa menjual stoking putih yang tertera kalimah Allah dalam bahasa rumi dan jawi Perkara itu didedahkan pendakwah bebas Firdaus Wong Wai Hung di Facebook beliau kelmarin Firda...
Mengenali Sembelit Punca Gejala Dan Cara Mengatasinya

Mengenali Sembelit Punca Gejala Dan Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 2/3/2024 - jumlah : 142 hits
Mengenali Sembelit Punca Gejala dan Cara MengatasinyaSembelit suatu masalah pencernaan yang umum boleh memberi kesan serius terhadap kualiti hidup seseorang Artikel ini mengambil pandangan yang mendalam tentang sembelit merangkumi punca gej...
Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

Ibu Mengandung Boleh Ke Makan Paracetamol Ada Kesan Tak Pada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 15/3/2024 - jumlah : 83 hits
Ramai masih tertanya tanya sama ada mereka boleh makan atau tidak Seperti yang kita ketahui mudah terdedah pada semua ubat yang diambil oleh si ibu Menurut Malaysian Pharma paracetamol adalah dalam kelas ubat yang dikenali sebagai analgesik...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Is Anwar Ever Going To Release Najib

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kdn Fc Berputih Mata Di Laman Sendiri

Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh