Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni


Semakin dekat hari nak bersalin, ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan. Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar.

Senaman macam mana? Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar, pergerakan yang mudah misalnya amat membantu ibu ketika hamil malah ketika hampir bersalin.
Wanita hamil yang bersenam juga pada kebiasaannya kurang alami sakit belakang, lebih bertenaga dan sesudah melahirkan anak, kembali lebih cepat ke bentuk badan yang asal.
 
Tidak hanya mudah hendak bersalin bahkan senaman ketika hamil juga dapat membuat tubuh lebih relaks disamping dapat mengurangkan risiko lain termasuklah gestational diabetes dan darah tinggi.
Senaman berikut boleh dilakukan di rumah dan selamat untuk dilakukan. Pun begitu, sila rujuk kepada pakar terlebih dahulu jika terdapat sebarang ketidakselesaan.

1. Push-Up
Mulakan aktiviti senam ibu hamil anda dengan melakukan push-up menghadap dinding. Ini akan menguatkan otot di hadapan dada dan otot triceps di belakang lengan anda.
Caranya adalah dengan berdiri menghadap dinding dan kemudian sandar pada dinding pada paras bahu. Pastikan lutut anda berasa selesa.
Bengkokkan siku dan turun sehingga dada menyentuh diding. Kemudian angkat badan anda semula ke keadaan asal. Lakukan sehingga 15 kali.

2. Leg lift
Anda juga boleh mencuba leg lift (senaman kaki) untuk menguatkan otot belakang dan perut anda. Mulakan dengan kedua-dua tangan dan lutut anda menyentuh tanah. Angkat lutut kanan anda, dan luruskan kaki supaya selari dengan lantai.
Kemudian letakkan semula kaki kanan anda ke kedudukan asal dan angkat lutut kiri anda pula; dan luruskan kaki selari dengan lantai. Ulang sehingga 10 set untuk kedua-dua belah kaki.

3. Step up
Seterusnya ialah senaman step-up dengan menggunakan bangku kecil atau tangga di rumah anda. Berdiri tegak di belakang bangku tadi dan angkat kaki utama anda ke bangku dan angkat kaki lagi satu, kemudian turunkan kedua-dua kaki tadi.
Tukar kepada kaki lagi satu dan angkat kaki tersebut ke atas bangku dan angkat kaki lagi sebelah, kemudian turun semula. Ulang seberapa banyak bagi setiap kaki berselang-seli selagi yang anda mampu.

4. Sandar dinding
Aktiviti senam ibu hamil yang terakhir anda boleh lakukan adalah senaman mencangkung. Setiap kali anda lakukannya, ia boleh membantu untuk membuka laluan ruang pelvis dan memudahkan bayi untuk keluar. Dengan berdiri tegak dan menyandar pada dinding, turunkan badan anda dengan membengkokkan lutut anda ke paras yang anda selesa.
Sila pastikan tumit anda kekal rata di atas lantai. Kemudian kembali semula ke kedudukan asal. Ulang seberapa kerap yang anda mampu.
Lakukan sekurang-kurangnya sekali sehari. Lebih banyak anda bersenam, badan terasa lebih kuat dan cergas untuk menghadapi proses bersalin. Pun begitu, elakkan terlalu memaksa tubuh dan ikutlah kemampuan diri anda. Jangan berlebih-lebih.
Selamat mencuba!
Menarik: Its Another Hero”, Fahri Dah Ada Geng, Dayah Bakar Selamat Bersalin Anak Kedua!

Bila lagi nak healing dan bonding time dengan anak-anak, buat aktiviti yang mereka suka? Kalau ajak main VR game, mesti anak-anak happy!
Jom, daftar segera ke Santai Petang Pa&Ma! Sambil dengar talk dan main game, boleh juga bawa balik goodies dan menang banyak hadiah. Best kan?
Daftar di sini 👉🏼 https://toko.ideaktiv.com/product/pama-santai-petang/

Sertai ‘Komuniti Pa&Ma Ikhtiar Hamil‘ untuk mengikuti pelbagai tip kesuburan dan kehamilan serta pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma bersama pakar.
Klik : https://t.me/+ocjF2NSo9pFjNTU1
https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin. Cuba Senaman Mudah Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-makin-mudah-nak-bersalin-cuba-senaman-mudah-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahayanya Gdm Waktu Hamil Ibu Cuba Kawal Ikut Tip Ni

Bahayanya Gdm Waktu Hamil Ibu Cuba Kawal Ikut Tip Ni

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 96 hits
Masalah GDM atau kencing manis bukanlah satu masalah yang boleh dipandang ringan dan dibiarkan tanpa sebarang rawatan Ini kerana terdapat beberapa risiko pada kesihatan yang mungkin boleh berlaku kepada ibu hamil Jadi jangan leka dan buat t...
Nak Meneran Risau Sembelit Teruk Waktu Hamil Ni Tip Mudah Membuang

Nak Meneran Risau Sembelit Teruk Waktu Hamil Ni Tip Mudah Membuang

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 103 hits
Sembelit ketika hamil sememangnya cukup memeritkan Dengan bebanan yang ditanggung kegagalan membuang air besar dirasakan cukup sukar dan begitu memenatkan bagi ibu hamil Apa caranya nak mudah membuang Menurut perkongsian Doktor Norintan Zai...
Hamil Rapat Buat Isteri Meroyan Lepas Bersalin Tak Salah Jarakkan Kehamilan Bukan Tolak Rezeki

Hamil Rapat Buat Isteri Meroyan Lepas Bersalin Tak Salah Jarakkan Kehamilan Bukan Tolak Rezeki

papar berkaitan - pada 4/1/2024 - jumlah : 53 hits
Hamil yang kerap atau rapat boleh menyebabkan isteri meroyan selepas bersalin Maka sebab itulah pentingnya mama dan papa merancang kehamilan Menjarakkan kehamilan atau merancang keluarga memang tanggungjawab bersama Dalam teruja menambah ah...
Nak Cepat Luka Sembuh Waktu Bersalin Buah Oren Wajib Ada Waktu Pantang

Nak Cepat Luka Sembuh Waktu Bersalin Buah Oren Wajib Ada Waktu Pantang

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 122 hits
Sebaik sahaja selesai melahirkan anak menu pertama pastinya nasi bersama buah oren yang setia menjadi menu utama Sudah tentu buah oren jadi pilihan kerana sihat penyembuhnya yang luar biasa Dek kerana itulah buah kesukaan ramai ini begitu d...
Ibu Bapa Yang Nak Pakaikan Anak Istimewa Pendakap Gigi Hadamkan Dulu Info Ini

Ibu Bapa Yang Nak Pakaikan Anak Istimewa Pendakap Gigi Hadamkan Dulu Info Ini

papar berkaitan - pada 3/1/2024 - jumlah : 148 hits
Bagi ibu bapa yang berhajat untuk memakaikan pendakap gigi pada anak mereka yang istimewa ada beberapa perkara yang perlu diambil tahu Pendakap gigi untuk kanak kanak berkeperluan khas adalah disifatkan sebagai rawatan elektif untuk mereka ...
Takut Nak Beranak Kena Cari Ilmu 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

Takut Nak Beranak Kena Cari Ilmu 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 88 hits
Sebut sahaja mengenai proses melahirkan anak pasti ada yang mula terimbau dan mula teringat akan trauma proses ketika melahirkan anak pertama Tanpa pengalaman malah hanya berbekalkan ilmu dari pembacaan semata mata ibu berjaya melaluinya de...
Haritu Kata Nak Berpisah Netizen Syak Isteri Kedua Pu Abu Hamil

Haritu Kata Nak Berpisah Netizen Syak Isteri Kedua Pu Abu Hamil

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 122 hits
Sebelum ini pendakwah selebriti PU Abu Sufyan ada memaklumkan bahawa hubungannya bersama kedua isteri Ain Afini dan Hana Azraa sedang retak menanti belah Malah media hiburan turut melaporkan Abu ada mengaku yang dia dan kedua dua isterinya ...
Doa Mendapat Anak Soleh Solehah Hafaz Al Quran Dan Selawat Mudah Bersalin

Doa Mendapat Anak Soleh Solehah Hafaz Al Quran Dan Selawat Mudah Bersalin

papar berkaitan - pada 14/1/2024 - jumlah : 141 hits
Assalamualaikum wbt Impian semua ibu bapa di dunia ini yang berimpikan mempunyai anak anak yang soleh solehah serta menjadi penghafaz Al Quran Tulisan kali ini saya ingin kongsikan beberapa doa dan selawat yang boleh kita amal sejak hari pe...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca