Nak Meneran Risau Sembelit Teruk Waktu Hamil Ni Tip Mudah Membuang


Sembelit ketika hamil sememangnya cukup memeritkan. Dengan bebanan yang ditanggung, kegagalan membuang air besar dirasakan cukup sukar dan begitu memenatkan bagi ibu hamil. Apa caranya nak mudah ‘membuang’?

Menurut perkongsian Doktor Norintan Zainal Shah, ketika seseorang wanita hamil, hormon kehamilan akan menyebabkan otot-otot dan sendi wanita tersebut menjadi ‘lembut’ dan  perubahan ini termasuklah otot di bahagian dubur.
Dengan adanya peningkatan hormon kehamilan ini, sistem saraf pembuangan bakal ibu akan menjadi lemah. Begitu juga dengan kelemahan yang berlaku pada otot-otot saluran pencernaan. Inilah yang menyebabkan wanita hamil seakan hilang fungsi untuk mengeluarkan najis mereka.

Penyebab & Kesan
Penyebab utama masalah buasir pastinya adalah masalah sembelit yang terjadi secara serius kepada wanita hamil. Sembelit yang berpanjangan akan mengakibatkan makanan disimpan lebih lama di usus dan ini membuatkan wanita hamil semakin sukar untuk membuang air besar.
Saiz rahim yang semakin membesar dan berat badan ibu yang semakin bertambah menyebabkan perut dan rahim terhimpit dan menyukarkan pergerakan zat-zat makanan dalam badan. Apabila pergerakan fizikal semakin terbatas, ini tambah memburukkan lagi masalah sembelit.
Dan masalah terbesar bagi sembelit pastinya buasir, yang cukup ditakuti sebilangan wanita hamil. Buasir merupakan salur darah yang  terbonjol keluar daripada lubang dubur dan membentuk buasir. Hal ini terjadi apabila otot di kawasan ini berubah menjadi lembut.

Solusi Terbaik
Menurut Dr Norintan lagi, solusi bagi mengatasi masalah buasir ini pastinya adalah dengan menjaga pemakanan yang tepat. Pilihan makanan dan langkah pencegahan di bawah ini patut anda ikuti untuk mengelakkan masalah ini daripada berlaku.
1.Makanan Tinggi Serat
Pastikan jenis makanan yang berserat tinggi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran hijau. Ini membantu melancarkan sistem pencernaan dan pembuangan. Buah-buahan kering seperti kurma, buah tin dan sebagainya juga adalah pilihan terbaik lagi tinggi serat.
Aktiviti Fizikal Berjalan kaki dan melakukan aktiviti seharian juga dikatakan boleh membantu mengurangkan kehadiran buasir. Pastikan anda melakukan sedikit senaman ringkas bagi menambah pergerakan.
Elak Sembelit Elakkan dari berlakunya masalah sembelit dengan mengambil jumlah air yang banyak setiap hari. Pastikan pengambilan lapan gelas air sehari untuk tubuh anda.
Elak Pil Zat Besi Sebaiknya berhentilah daripada mengambil pil-pil zat besi yang hanya akan membuatkan masalah sembelit bertambah kronik.

Lebih Susu Selain buah-buahan dan sayur-sayuran, mengambil susu secara kerap juga mampu mengatasi masalah sembelit dan buasir.
Jika buasir mula membengkak dan sakit, wanita hamil disyorkan menggunakan krim seperti Xyloproct dengan menyapunya di kawasan buasir. Krim Xyloproct mengandungi dua bahan utama yang membantu melegakan buasir yang dialami wanita hamil.
Kandungan bahan Lignocaine di dalam krim ini berfungsi sebagai ubat yang melalikan rasa sakit yang berlaku apabila buasir membengkak. Manakala Hydrocortisone pula merupakan bahan kedua yang terdapat di dalam krim xyoproct yang bertindak mengurangkan masalah radang dan bengkak.

Jika buasir masih sakit selepas diberikan ubat sapu, penggunaan air batu yang dibungkus di dalam kain tuala misalnya adalah pilihan lain yang dapat melegakan ibu hamil. Ia dilakukan dengan cara ditekap di kawasan dubur.
Ada juga pihak yang menyaran penggunaan ‘warm bath’, yang dikatakan begitu melegakan. Begitu juga penggunaan tuaman air panas yang dikatakan dapat meredakan buasir.
Amalan diet yang seimbang dan berserat tinggi adalah pilihan paling tepat dalam pencegahan sembelit dan buasir. Pastikan pengambilan air yang mencukupi di sertakan dengan senaman ringan seperti berjalan kaki dan sebagainya. Elakkan duduk atau berdiri di satu tempat dalam masa yang terlalu lama.
Amalan pemakanan yang sihat dan aktiviti ringan pastinya membantu ibu hamil tampil lebih ceria tanpa kerunsingan.
Menarik: Its Another Hero”, Fahri Dah Ada Geng, Dayah Bakar Selamat Bersalin Anak Kedua!

Bila lagi nak healing dan bonding time dengan anak-anak, buat aktiviti yang mereka suka? Kalau ajak main VR game, mesti anak-anak happy!
Jom, daftar segera ke Santai Petang Pa&Ma! Sambil dengar talk dan main game, boleh juga bawa balik goodies dan menang banyak hadiah. Best kan?
Daftar di sini 👉🏼 https://toko.ideaktiv.com/product/pama-santai-petang/

Sertai ‘Komuniti Pa&Ma Ikhtiar Hamil‘ untuk mengikuti pelbagai tip kesuburan dan kehamilan serta pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma bersama pakar.
Klik : https://t.me/+ocjF2NSo9pFjNTU1
https://chat.whatsapp.com/JcDPcXwwhrh4v052XOEmAG
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Nak Meneran Risau, Sembelit Teruk Waktu Hamil, Ni Tip Mudah ‘Membuang’! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-meneran-risau-sembelit-teruk-waktu-hamil-ni-tip-mudah-membuang/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

Ibu Hamil Makin Mudah Nak Bersalin Cuba Senaman Mudah Ni

papar berkaitan - pada 8/1/2024 - jumlah : 80 hits
Semakin dekat hari nak bersalin ada baiknya anda melakukan pelbagai senaman ringan dan regangan Semua ini bagi memastikan proses bersalin berjalan dengan lancar Senaman macam mana Sebenarnya tak perlukan gerakan atau senaman yang sukar perg...
Takut Nak Beranak Kena Cari Ilmu 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

Takut Nak Beranak Kena Cari Ilmu 5 Tip Bersalin Tanpa Koyak Mama Boleh Praktis

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 88 hits
Sebut sahaja mengenai proses melahirkan anak pasti ada yang mula terimbau dan mula teringat akan trauma proses ketika melahirkan anak pertama Tanpa pengalaman malah hanya berbekalkan ilmu dari pembacaan semata mata ibu berjaya melaluinya de...
Fasha Sandha Tepis Tanggapan Sedang Hamil Muntah Teruk Sebab Keracunan Makanan

Fasha Sandha Tepis Tanggapan Sedang Hamil Muntah Teruk Sebab Keracunan Makanan

papar berkaitan - pada 13/1/2024 - jumlah : 85 hits
Akibat tersalah mengambil makanan yang tidak bersih pelakon Fasha Sandha mengalami keracunan makanan sehingga muntah muntah Malah Fasha juga menepis tanggapan ramai yang mengatakan dirinya kini sedang hamil Kongsi Fasha lagi menerusi Insta ...
Suami Isteri Kalau Nak Kesuburan Tip Top Pantang Larang Ni Kenalah Jaga

Suami Isteri Kalau Nak Kesuburan Tip Top Pantang Larang Ni Kenalah Jaga

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 131 hits
Stress rasanya bila ramai yang asyik bertanya mengenai anak Bukan tidak mahu tetapi semua itu diluar bidang kuasa kita Rezeki kan di tangan Allah Rungutan yang acapkali kita dengar Perkataan subur menjadi satu kebimbangan bagi yang sudah be...
Tip Jadi Ibu Bapa Yang Cool Barulah Tugas Mendidik Anak Jadi Mudah

Tip Jadi Ibu Bapa Yang Cool Barulah Tugas Mendidik Anak Jadi Mudah

papar berkaitan - pada 16/1/2024 - jumlah : 109 hits
perlu melaksanakan tanggungjawab mendidik anak dengan seikhlas hati Semuanya bakal dipertanggungjawabkan ke atas mereka di akhirat kelak merupakan cermin terbaik kepada anak anak Dalam mendidik anak anak juga perlu menjadi contoh teladan de...
Kalau Nak Mudah Berjaya Dalam Berniaga Pastikan Anda Tak Layan Semua Orang

Kalau Nak Mudah Berjaya Dalam Berniaga Pastikan Anda Tak Layan Semua Orang

papar berkaitan - pada 15/1/2024 - jumlah : 63 hits
Ada sekali tu seorang rakan yang buat perniagaan dadih datang jumpa saya di pejabat syarikat pest control saya ketika itu di Glenmarie Shah Alam Saya lebih awal berhenti kerja dan berniaga Beberapa tahun kemudian saya dapat tahu dia pula be...
Dengar Kata Ada Dah Yang Dibayar Untuk Pertahankan Dan Perkenalkan Kerajaan Madani Apa Nak Risau

Dengar Kata Ada Dah Yang Dibayar Untuk Pertahankan Dan Perkenalkan Kerajaan Madani Apa Nak Risau

papar berkaitan - pada 30/12/2023 - jumlah : 137 hits
Sayangi Negaraku PDRM Harus Ambil Tindakan Keras Komplot Guling Kerajaan YPDA1 Tun M dan Tun Daim bersama sekumpulan ahli semua bertungkus lumus siang dan malam bekerja untuk menggulingkan kerajaan 2 Jurucakap mereka pula terus ditaja untuk...
Tukar Bateri Dan Skrin Smartphone Sendiri Waktu Pkp 1 0

Tukar Bateri Dan Skrin Smartphone Sendiri Waktu Pkp 1 0

papar berkaitan - pada 10/1/2024 - jumlah : 112 hits
Kalau ikutkan apa yang aku nak ceritakan sekarang sepatutnya aku publish waktu selepas habis PKP 1 0 pada tahun lepas Disebabkan malas dan banyak kerja disamping dah tak ada minta nak menulis aku cuma tangkap gambar sahaja dan buat draft Wa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu