Hujan Berterusan Punca Tanah Runtuh Simpang Pulai Jkr


Oleh Bernama Pihak bomba berusaha mengeluarkan mangsa yang terperangkap dalam kejadian tanah runtuh di Simpang Pulau-Blue Valley, semalam. GAMBAR: Bomba Perak PUNCA kejadian tanah runtuh di Km 27.10 Jalan Simpang Pulai-Blue Valley sehingga mengorbankan dua mangsa semalam adalah disebabkan keadaan hujan yang berterusan.
Timbalan Penolong Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) Perak, Ir Hamdan Ali berkata, berdasarkan alat pengesan jumlah taburan hujan yang direkodkan di lokasi, kadar taburan hujan agak tinggi iaitu sebanyak 217 mililiter selama dua minggu dan keadaannya berterusan sehingga mengakibatkan kelemahan pada tebing jalan seterusnya menyebabkan berlakunya runtuhan tanah.
“Hasil pemeriksaan kami mendapati bahawa ia adalah satu runtuhan yang besar membabitkan melebihi 10,000 meter kiub tanah,” katanya kepada pemberita ketika melakukan tinjauan di lokasi kejadian hari ini.
Hamdan berkata, pihaknya akan melakukan kerja-kerja pembersihan tanah bagi tindakan jangka masa pendek.
“Oleh kerana kandungan tanah yang tinggi kami akan melakukan pembersihan tanah selama satu minggu dan kami akan sentiasa membuat pemantauan keadaan kestabilan cerun dari semasa ke semasa bagi mengenal pasti tindakan untuk jangka masa panjang.
“Setakat ini kami masih dalam kajian untuk membuat proses kerja pembaikan jangka masa panjang,” katanya.
Dalam pada itu, Hamdan berkata kejadian tanah runtuh di kawasan itu merupakan pertama kali berlaku dan berlaku di luar jangkaan.
“Keadaan cerun itu sebahagian stabil dan sebahagian lagi tidak stabil, jadi kami masih lagi dalam kajian keadaan cerun ketika ini. Panjang cerun yang terjejas adalah kira-kira 100 meter,” katanya.

Beliau berkata, laluan berkenaan dijangka akan dibuka semula pada 9 Disember ini setelah selesai kerja-kerja pembersihan dan sekiranya keadaan cuaca mengizinkan.
Menurutnya pusat pemantauan cerun yang ditempatkan di Seksyen 44 mendapati keadaan stabil dan pemantauan cerun dilakukan di tiga lokasi antara Seksyen 38 hingga Seksyen 48.
“Setakat ini, pemantauan yang dijalankan di lokasi lain bersama pihak konsesi mendapati terdapat runtuhan kecil di dua lokasi tapi tidak kritikal dan laluan masih boleh dilalui,” katanya.
Dalam sidang media berasingan, Pemangku Penolong Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak Muhamad Shahrizal Aris berkata pihaknya menggunakan dua ekor anjing Unit Anjing Pengesan (K9) bagi mengesan sekiranya terdapat mangsa lain yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh itu.
Menurut beliau, pihaknya juga menunggu pihak JKR melakukan kerja-kerja pembersihan di kawasan tanah runtuh berkenaan bagi melakukan operasi pencarian.
“Kami mungkin akan menggerakkan operasi sebanyak dua kali, yang kali pertama sekiranya keputusan negatif kami akan membuat kerja pembersihan sekali lagi dan sekiranya pengesahan kali kedua menunjukkan negatif (tiada mangsa), kami akan membuat keputusan sama ada hendak teruskan atau tamatkan operasi ini,” katanya.
Shahrizal berkata, bagaimanapun sehingga kini pihaknya belum menemukan sebarang petunjuk terdapat mangsa lain dalam kejadian tanah runtuh tersebut.
Beliau berkata sama ada kerja-kerja pembersihan itu akan diteruskan atau sebaliknya, pihaknya menunggu saranan Jabatan Meteorologi dan Geosains (JMG) untuk mengesahkan dari segi tahap bahaya di kawasan lokasi.
Insiden tanah runtuh tengah hari semalam menyebabkan pemandu lori Muhammad Hafiz Hamdi, 31, dan pemandu kenderaan Toyota Alphard dikenali sebagai Tan Chee Heng, 36, maut akibat tertimbus sebelum mayat mereka berjaya dikeluarkan oleh pasukan JBPM malam tadi. – BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/hujan-berterusan-punca-tanah-runtuh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanah Runtuh Lori Dan Mpv Tertimbus Dua Individu Meninggal Dunia

Tanah Runtuh Lori Dan Mpv Tertimbus Dua Individu Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 196 hits
Dua lelaki meninggal dunia selepas kenderaan mereka tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di laluan FT 185 Km 27 10 Jalan Simpang Pulai Blue Valley di Ipoh semalam Ketua Polis Perak Mior Faridalathrash Wahid berkata mereka yang maut ialah p...
Selain Pemandu Lori Pemandu Mpv Turut Disahkan Maut Dalam Tanah Runtuh

Selain Pemandu Lori Pemandu Mpv Turut Disahkan Maut Dalam Tanah Runtuh

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 173 hits
IPOH 2 Dis Dua lelaki disahkan meninggal dunia dalam kejadian tanah runtuh di laluan FT 185 Km 27 10 Jalan Simpang Pulau Blue Valley di sini hari ini Ketua Polis Perak Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata mangsa yang terkorban ialah pema...
Tanah Runtuh Mayat Pemandu Alphard Lori Sayur Tertimbus Dikeluarkan

Tanah Runtuh Mayat Pemandu Alphard Lori Sayur Tertimbus Dikeluarkan

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 347 hits
Kenderaan polis membawa keluar mayat kedua mangsa kejadian tanah runtuh di KM 27 10 Jalan Simpang Pulai Blue Valley hari ini ZULFACHRI ZULKIFLIShare on telegramIPOH Pasukan penyelamat berjaya membawa keluar dua mayat mangsa yang tertimbus d...
Hiburan Individu Kongsi Keadaan Semasa Cameron Highland Netizen Risau Tanah Runtuh Semakin Teruk

Hiburan Individu Kongsi Keadaan Semasa Cameron Highland Netizen Risau Tanah Runtuh Semakin Teruk

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 147 hits
Sedia maklum satu insiden yang berlaku di Jalan Simpang Pulai Cameron Highland mengorbankan dua individu apabila kereta yang dinaiki tertimbus akibat tanah runtuh telah membuatkan ramai pihak terkejut Baru baru ini tular sebuah video menunj...
Pemandu Lori Sayur Yang Jadi Korban Sering Bercerita Kisah Tanah Runtuh Abang

Pemandu Lori Sayur Yang Jadi Korban Sering Bercerita Kisah Tanah Runtuh Abang

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 178 hits
Oleh PEMANDU lori yang maut tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Km 27 10 Jalan Simpang Pulai Blue Valley dekat Ipoh selalu berkongsi cerita berkaitan kejadian tanah runtuh di Cameron Highlands sebelum beliau sendiri menjadi mangsa trag...
Perjalanan Akhir Suami Tertimbus Tanah Runtuh Tinggalkan 2 Anak Isteri Trauma

Perjalanan Akhir Suami Tertimbus Tanah Runtuh Tinggalkan 2 Anak Isteri Trauma

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 174 hits
Siapa sangka perjalanan terakhir suami keluar bekerja bertukar tragedi yang memilukan apabila maut tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Km 27 10 Jalan Simpang Pulai Blue Valley Tinggalkan dua anak masih kecil Mangsa Muhammad Hafiz Hamdi...
8 Tren Busana Musim Hujan Di Akhir Tahun 2021 Ala Selebritas Tanah Air Stunning

8 Tren Busana Musim Hujan Di Akhir Tahun 2021 Ala Selebritas Tanah Air Stunning

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 213 hits
Kalau di luar negeri musim salju di Indonesia kamu bisa adaptasi buat musim hujan
Rindu Ayah Anak Kerap Demam Nangis Balu Arwah Korban Tanah Runtuh Sebak

Rindu Ayah Anak Kerap Demam Nangis Balu Arwah Korban Tanah Runtuh Sebak

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 175 hits
Dari hari pertama suami meninggal dunia sehinggalah kini anak bongsu kerap demam dan menangis Mungkin teringatkan arwah ayahnya sebab dia paling rapat dengan arwah Itu yang dikongsikan oleh Nor Shahida 31 isteri arwah Muhammad Hafiz Hamdi 3...
Simpang Pulai Landslide Lorry Driver Buried Efforts Ongoing To Retrieve Body

Simpang Pulai Landslide Lorry Driver Buried Efforts Ongoing To Retrieve Body

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 287 hits
IPOH A 31 year old lorry driver was buried in a landslide along KM34 of the Simpang Pulai Blue Valley road leading up to Cameron Highlands Efforts are still being made to retrieve the body of the victim identified as Muhammad Hafiz Hamdi 31...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord