Hotel Mewah Dijadikan Pusat Kuarantin Ratusan Pesakit Berisiko Rendah


 
Royale Chulan Kuala Lumpur menawarkan pakej mereka sejak 12 Jun lalu bersama klinik perubatan. (Gambar Royale Chulan)PETALING JAYA: Beratus orang menjalani kuarantin di beberapa hotel terkemuka di sekitar Lembah Klang yang dijadikan sebagai pusat kuarantin berisiko rendah untuk pesakit Covid-19 Kategori 1 dan 2.
Kes dilaporkan melebihi 13,000 ini dan Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah mengatakan ia mungkin meningkat lebih tinggi dalam tempoh dua minggu lagi akibat peningkatan saringan.
Bercakap kepada FMT, dua hotel yang terbabit sebagai pusat kuarantin pesakit Covid-19 berkata kadangkala semua bilik yang dikhaskan untuk tujuan itu, sudah habis ditempah.
Salah sebuah hotel, Royale Chulan Kuala Lumpur, berkata pihaknya memulakan pakej kuarantin dengan kerjasama Zahran Mega Klinik untuk pesakit Kategori 1 dan 2 bagi pesakit dari syarikat dan keluarga sejak 12 Jun lalu.
Kakitangan pengurusannya, Adlin Hani, berkata secara keseluruhannya terdapat 440 bilik yang dilengkapi dengan dua katil. Kadangkala, ia boleh memuatkan seramai 800 orang pada satu masa.
Katanya, pesakit tempatan dan expatriat serta warga asing diasingkan mengikut tingkat bilik berkenaan dan biasanya warga asing dihantar ke hotel oleh majikan mereka, katanya.
“Setiap hari, kita menyediakan makanan sebanyak tiga kali sehari dan seorang doktor akan melihat pesakit dua kali sehari. Doktor berada di situ setiap masa untuk menangani apa saja isu,” katanya.
Kadangkala, dua orang pesakit yang ditempatkan di bilik sama tidak mengenali satu sama lain tetapi pada kebiasaannya, mereka adalah dari syarikat atau ahli keluarga sendiri.
“Pernah sekali sebuah syarikat menghantar 600 pekerjanya untuk menjalani kuarantin pada satu masa.
“Kakitangan yang menjaga pelanggan dalam zon kuarantin tidak bercampur dengan kakitangan lain sebagai langkah berjaga-jaga. Mereka juga menggunakan laluan berbeza dalam bangunan ini,” katanya.
Mereka mengenakan bayaran sebanyak RM250 untuk satu katil semalaman dan sebuah bilik persendirian pula dikenakan bayaran RM350.
Sementara itu, hotel Saujana di Subang pula memaklumkan kebanyakan daripada 220 bilik penginapan di tiga blok yang dikhaskan untuk pesakit berisiko rendah, sudah penuh ditempah.
Kebiasannya juga, setiap bilik di hotel itu memuatkan lebih seorang pesakit.
“Kadangkala terdapat dua hingga tiga orang. Mereka biasanya dari syarikat sama atau ahli keluarga sendiri yang menjalani kuarantin bersama,” kata seorang jurucakap kepada FMT.
Hotel itu sentiasa menyediakan sebuah blok untuk pesakit Covid-19, tetapi sejak kes meningkat pada Jun, mereka menambah dua lagi blok untuk tujuan sama.
Mereka juga menetapkan kadar harga lebih rendah berbanding sebelum ini.
“Sebelum ini harga adalah sekitar RM400 hingga RM500 untuk satu bilik semalam tetapi ini sekitar RM200. Pilihan paling murah adalah berharga RM180 semalam,” katanya.
Sementara itu, ketua eksekutif Persatuan Hotel Malaysia Yap Lip Seng berkata terdapat beberapa hotel menawarkan perkhidmatan itu melakukan koordinasi secara terus dengan Kementerian Kesihatan.
“Kita membuat cadangan itu sebelum ini dan ia adalah idea yang boleh dilakukan bagi mengurangkan beban penjagaan kesihatan awam.
“Hotel mempunyai kemudahan sedia ada, bersama prosedur operasi standard (SOP) ketat dan perkhidmatan sokongan. Mereka boleh mendapat manfaat daripada program ini, sama ada ia dibiayai oleh kerajaan atau opsyen berbayar untuk pesakit Covid-19,” katanya.
Tambahnya, ia juga sesuai untuk keluarga atau pasangan berkahwin untuk menjalani kuarantin bersama.
Menjelaskan SOP dengan lebih lanjut, Yap berkata berdasarkan maklumat yang diterima setakat ini, hotel perlu dipantau oleh kakitangan penjagaan kesihatan selain menyediakan perkhidmatan asas dan memenuhi keperluan sanitasi.
“Bilik juga perlu mempunyai tingkap dan dilengkapi dengan hiburan dalam bilik (televisyen) serta kemudahan WiFi.
“Setakat ini, ia hanya permintaan Kementerian Kesihatan. Tidak ada permohonan terbuka. Pihak hotel memanfaatkan program ini secara bersama,” katanya.
Malam tadi, seorang ahli Parlimen menggesa supaya lebih banyak hotel di Lembah Klang diubah menjadi pusat kuarantin untuk menempatkan pesakit Covid-19 berisiko rendah.
Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming berkata ia akan mengurangkan kesesakan di pusat kuarantin yang sukar menangani peningkatan mendadak kes baharu dalam tempoh beberapa minggu lalu. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/07/hotel-mewah-dijadikan-pusat-kuarantin.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Mu

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jadikan Lebih Banyak Hotel Pusat Kuarantin Berisiko Rendah Kata Ahli Parlimen

Jadikan Lebih Banyak Hotel Pusat Kuarantin Berisiko Rendah Kata Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 184 hits
Penggunaan hotel di Lembah Klang sebagai pusat kuarantin berisiko rendah perlu dilaksanakan bagi mengurangkan kesesakan teruk susulan peningkatan mendadak jumlah kes Covid 19 PETALING JAYA Lebih banyak hotel di Lembah Klang perlu dibenarkan...
Bekas Pesakit Covid 19 Masih Boleh Dijangkiti Long Covid Ini Antara Gejala Dan Golongan Yang Berisiko

Bekas Pesakit Covid 19 Masih Boleh Dijangkiti Long Covid Ini Antara Gejala Dan Golongan Yang Berisiko

papar berkaitan - pada 7/7/2021 - jumlah : 199 hits
Long covid boleh dialami bekas pesakit Covid 19 meskipun sudah bebas daripada wabak itu GEJALA selepas dijangkiti Covid 19 atau long covid boleh terjadi kepada bekas pesakit selama berminggu minggu atau berbulan lamanya
Ph Cadang Jadikan Hotel Tempat Kuarantin Covid19

Ph Cadang Jadikan Hotel Tempat Kuarantin Covid19

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 152 hits
July 14 2021 Lebih banyak hotel di Lembah Klang perlu dibenarkan bertukar menjadi pusat kuarantin berisiko rendah bagi mengurangkan kesesakan melampau di pusat kuarantin sedia ada susulan peningkatan mendadak kes jangkitan kata Ahli Parlime...
Waris Seludup Rokok Ke Pusat Kuarantin Dan Rawatan Covid 19

Waris Seludup Rokok Ke Pusat Kuarantin Dan Rawatan Covid 19

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 333 hits
Tidak ubah seperti penyeludup profesional apabila ada antara rokok dirampas ditemui disembunyikan dalam kepingan roti tebuk Malah ada juga kotak rokok yang atau peranti rokok elektrik disorokkan di dalam bungkusan mi segera dan kotak makana...
Jepun Lulus Antibodi Ronapreve Rawat Pesakit Covid 19

Jepun Lulus Antibodi Ronapreve Rawat Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 21/7/2021 - jumlah : 222 hits
Firma farmaseutikal gergasi Switzerland Roche hari ini memaklumkan Jepun menjadi negara pertama meluluskan rawatan antibodi Ronapreve bagi pesakit COVID 19 Kelulusan bagi ubat untuk mereka yang menghidap gejala ringan hingga sederhana itu d...
Bekas Pesakit Covid 19 Tak Perlu Tunggu 3 Bulan Untuk Vaksinasi

Bekas Pesakit Covid 19 Tak Perlu Tunggu 3 Bulan Untuk Vaksinasi

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 189 hits
Individu tunggu keputusan ujian COVID 19 jangan hadir ke PPV walau ada janji temu BANGI Bekas pesakit COVID 19 iaitu individu yang telah pulih daripada jangkitan virus SARSCOV 2 tidak perlu menunggu selama tiga bulan untuk menerima suntikan...
Rekod Tertinggi 199 Pesakit Maut Akibat Covid 19

Rekod Tertinggi 199 Pesakit Maut Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 207 hits
Kali terakhir negara merekodkan kes kematian tertinggi adalah pada 18 Julai dengan 153 kes Malaysia sekali lagi merekodkan kes kematian berkaitan Covid 19 tertinggi apabila 199 orang pesakit maut dilapor Kementerian Kesihatan Malaysia Ketua...
Sekeluarga Kesal Masyarakat Pandang Serong Bekas Pesakit Covid 19

Sekeluarga Kesal Masyarakat Pandang Serong Bekas Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 200 hits
Siti Nuraisyah bersama ibu ayah dan adik beradiknya yang disahkan positif COVID 19 FOTO IHSAN SITI NURAISYAH IBRAHIM KOTA BHARU Sebuah keluarga di Kampung Langgar di sini yang pernah disahkan positif COVID 19 bulan lalu sedih apabila ada se...
Atm Bantu Urus Mayat Pesakit Covid 19

Atm Bantu Urus Mayat Pesakit Covid 19

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 189 hits
ATM bantu urus mayat pesakit Covid 19 ATM bantu uruskan mayat pesakit Covid 19 di HTAR Klang Isu mayat pesakit Covid 19 yang terlalu banyak di Hospital Tengku Ampuan Rahimah sehingga mencetuskan kebimbangan masyarakat mendapat perhatian Ang...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping