Hipokrasi Politik Ketika Covid




1. Semalam saya menulis mengenai keperluan mendahului Rakyat dan Negara. Undi tidak percaya kepada Kerajaan perlu ditunda. Kita taknak Kerajaan ada vacuum, takut kalau bubar parlimen atau tukar kerajaan, berapa lama pula rakyat kena tunggu. Pada saya, undi tidak percaya tidak sesuai dibuat ketika negara dilanda krisis.

2. Tup tup... semalam Kerajaan Negeri Kedah tumbang. Kerana 2 ahli PH melompat dan menyokong parti lawan. Ketika penyokong PN meratib, undi tak percaya di peringkat persekutuan adalah derhaka Agong. Takde pulak meratib stunt politik ni derhaka Sultan. Nanti ada la yang kata, itu lain. Itu melompat, bukan undi tak percaya. Spin seperti biasa. Pokok pangkalnya sama. Politikus tak pikirkan Rakyat dan Negeri. Khianat mandat yang diberi.

3. Ia menunjukkan satu, kalangan PN dah terbukti banyak hooligans. Belum lagi berita isu “khinzir-menkhinzir” di Melaka. Speaker nak baca doa mulakan sidang ditempik, dibaling buku. Mana kualiti Kerajaan Melayu dan Islam, pun saya tak tahu? Dalam bulan mulia, nafsu nakkan kuasa yang didahulu.

4. Penyokong-penyokong parti Islam dan Melayu diam membisu. Ada pensyarah-pensyarah politik pun yang dok ratib derhaka-derhaka, yang dok ratib sekarang tak kena masa, semua pakat diam. Bila tang orang haram, bila tang dia halal pulak. Memang penganut anutan Machiavellian to the max. Semuanya matlamat menghalalkan cara. Cara haram pun takpa. Janji dapat kuasa. Saya nak tahu, inikah ajaran politik Islam yang sebenar? Berpaksi semua pun jalan, janji kita mendapat?

5. Yang diratib, Rakyat mahukan ini semua. Rakyat mahukan Kerajaan Melayu Islam. Rakyat yang mana? Mungkin dia lupa. Populasi Rakyat hanya 60% Melayu dan Bumiputera Sabah & Sarawak. Bukan semua termakan propaganda Kerajaan Melayu Islam ya. Ada yang boleh nampak sandiwara. Nak cakap bukan Melayu nak kan Kerajaan Melayu Islam? Usah harap. Dengan perangai politikus tebuk atap macam ni, ingat diaorg akan tertarik? Prinsip ke laut, perangai macam duduk zaman batu. Nak buat orang setuju?

6. Kena ingat mandat Rakyat yang bukan boleh ditipu dan dimain wayang masih lagi mandat PRU14. Yang majoriti Rakyat tolak BN dan PAS. Yang tu spin macam mana pun tak boleh sangkal. Nak cakap mandat Rakyat PRU14 berubah selepas PH memerintah, itu omong kosong buat masa ini. Takkan la seluruh 60% Melayu dan Bumiputera sokong PN? Sangat tak logik bukan. Masih ramai kalangan kita yang tolak penunggang agama dan kaum. Bukan semua senang termakan propaganda begitu.

7. Yang pasti hipokrasi politik ketika Covid dan dalam bulan yang mulia ni bukan dirancang level bawah2. Nescaya endorsement datang from the very top. Yes, Abah baca doa nak tolong makcik kiah. Tapi orang dah mula nampak. Cara berpolitik cara hooligans dia endorse. Takde pun sebutir komen keluar dari mulutnya. Kalau betul dia berprinsip sebagaimana yang cuba ditunjuk, ini dah jauh menyimpang. Soalan yang saya selalu tanya, is he in control? Kenapa biarkan orang yang beliau tentang dulu, kuasai Kerajaan dan buat all these stunts? Takpun dalam diam dia yang mencatur?

8. Saya tahu ramai Melayu yang tolak BN dulu, sekarang boleh menerima PN kembali. Sebab adanya faktor Abah di situ. Mereka mungkin menyampah dengan UMNO, tapi Abah ini beri nafas baru. Walaupun saya marah juga dengan dia mula2, tapi dalam hati kecil saya pun harap begitu. Let him be different. Allow him to lead sementara tunggu PRU15 berbeza dari yang dulu. Tapi dari hari ke hari, harapan saya dah nampak mcm nak musnah. Politik hooligans dia bawa ke tengah.

9. Kita rakyat yang dibawah macam biasa. Ada yang melopong ada yang menyorak. Sorak kalau kena tekak. Kalau tak kena, habis diratib apa yang perlu. Ia bukan lagi berasaskan fakta dan prinsip. Banyak yang semata2 retorik. Janji tercapai cita2 yang utamanya kuasa. Kuasa politik parti pilihan mereka.

10. Kena ingat Kerajaan ini tidak mungkin jadi “Kerajaan Melayu Islam” selama2nya. Selagi nak menang pilihanraya, mereka perlukan undi bukan Islam juga. Nanti tuan puan tengok la, nak dekat pilihanraya. Banyak lagi hipokrasi politik yang akan keluar. Yang dulu haram, sekarang jadi halal. Semua boleh jalan.

11. Makanya kita, tepuk dada tanya selera. Kalau ini bentuk Kerajaan Melayu Islam yang kita hendak, terserah. Namun bagi kebanyakan kita yang celik mata, bukan ini yang diharapkan. Yang kita harap, ramai lagi orang baik2 dan berprinsip masuk politik. Yang letak kepentingan Rakyat dan Negara sebelum dirinya dan parti.

12. Evil triumphs when good people do nothing. Notes to self. Teruskan bersuara. Sangkal bila salah. Jangan taksub mengkhinzir buta. Kena fitnah RBA dan walaupun sampai dikafirkan oleh mereka, kena teruskan juga bersuara. Allah sahaja yang boleh putuskan dosa dan pahala... bukan mereka-mereka.

Wallahu a’lam.

Salam hormat,
Liyana Marzuki




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/05/hipokrasi-politik-ketika-covid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Singkir Pm Tindakan Pentingkan Diri Ketika Krisis Covid 19

Usul Singkir Pm Tindakan Pentingkan Diri Ketika Krisis Covid 19

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 138 hits
Ketika perang menentang pandemik Covid 19 masih berterusan muncul kembali terma usul percaya dan usul tidak percaya menjelang persidangan Dewan Rakyat pada 18 Mei ini Satu usul sudah dikemukakan Ahli Parlimen Semporna Shafie Apdal yang juga...
Tak Bijak Cuba Singkirkan Muhyiddin Ketika Krisis Covid 19

Tak Bijak Cuba Singkirkan Muhyiddin Ketika Krisis Covid 19

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 266 hits
PETALING JAYA Pakar sains politik dan aktivis sosial Chandra Muzaffar mempersoalkan kebijaksanaan dalam tindakan mengusulkan undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin ketika negara berdepan penularan Covid 19 Katanya nega...
Kepimpinan Syed Saddiq Tercalar Negara Berdepan Covid 19 Tapi Masih Utamakan Agenda Politik Peribadi

Kepimpinan Syed Saddiq Tercalar Negara Berdepan Covid 19 Tapi Masih Utamakan Agenda Politik Peribadi

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 321 hits
KUALA LUMPUR Pertikaian pemimpin Armada di beberapa buah negeri yang mempersoalkan keputusan mesyuarat sayap itu di peringkat Pusat untuk kembali bersama Pakatan Harapan menggambarkan bahawa mereka sedang menghadapi krisis kepimpinan di tah...
Korea Benarkan Ummat Islam Solat Terawih Secara Berjemaah Di Masjid Ketika Dunia Dilanda Covid 19

Korea Benarkan Ummat Islam Solat Terawih Secara Berjemaah Di Masjid Ketika Dunia Dilanda Covid 19

papar berkaitan - pada 16/5/2020 - jumlah : 378 hits
Perkongsian video tersebut ialah daripada Daud Kim seorang vlogger Muslim yang berasal daripada Korea Video tersebut berkisar tentang suasana Solat Terawih di negara beliau meskipun dunia sedang dilanda pandemik Covid 19 Saya sebenarnya aga...
Pengantin Baru Ketika Covid 19

Pengantin Baru Ketika Covid 19

papar berkaitan - pada 1/5/2020 - jumlah : 254 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat warga alam maya Rasa kekok sikit sebab dah lama tak keudara dalam ni Faktor faktor kesibukan dalam persediaan perkahwinan pada bulan 21 Mac 2020 Ya Tarikh tersebut merupakan tempoh Perintah Kawalan P...
Hipokrasi Politik Kaum Dan Agama Dan The Centrist

Hipokrasi Politik Kaum Dan Agama Dan The Centrist

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 228 hits
LYANA MARZUKI1 Banyak betul isu kaum dan agama yang viral baru baru ni Tapi kalau tuan puan perhati nada nya dah berbeza Sekarang bukan nada hentam kemain dah jadi nada defend habis Mungkin sekarang goal post dah lain dulu pembangkang sekar...
Ibu Ayah Dilema Hantar Anak Ke Taska Ketika Covid 19 Ini Sop Yang Perlu Anda Tahu

Ibu Ayah Dilema Hantar Anak Ke Taska Ketika Covid 19 Ini Sop Yang Perlu Anda Tahu

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 340 hits
Pusat jagaan kanak kanak atau taska telah dibenarkan beroperasi kecuali di kawasan yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Pada 1 Mei lalu heboh seluruh Malaysia apabila Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menyampaikan perutus...
Sikap Alpa Ketika Pkpb Bakal Cetus Penularan Kembali Covid 19

Sikap Alpa Ketika Pkpb Bakal Cetus Penularan Kembali Covid 19

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 326 hits
Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat bermula Isnin ini seperti yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam adalah khabar gembira buat rakyat Malaysia selepas hampir dua bulan terkurung di dalam rumah Kebenaran untuk seb...
Tangani Covid 19 Pemerintah Pusat Daerah Diminta Kesampingkan Urusan Politik

Tangani Covid 19 Pemerintah Pusat Daerah Diminta Kesampingkan Urusan Politik

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 167 hits
Ini yang harus dijembatani trust dan agenda bersama Persoalan perbedaan afiliasi aktor aktor di pemerintah pusat dan daerah maksud saya pimpinannya Gubernur Presiden Menteri ujarnya
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis