Hidup Wanita Jadi Lebih Sukar Dan Tertekanselepas Berkahwin


Hidup Wanita Jadi Lebih Sukar Dan Tertekan Selepas Berkahwin, ? Ingat seepas kahwin, bolehlah buat kerja rumah sama-sama dan kukuhkan ekonomi rumah tangga bersama. Rupanya tidak! Kerja atau tidak, semua isteri yang buat. Belum lagi cerita lagi pasal kewangan yang tak berapa nak stabil. Asyik-asyik, bini yang topup. Allah… manalah isteri tak rasa tertekan!
Wanita Dan Tekanan
Untuk jentik emosi suami isteri yang kadang hanyut dek kesibukan harian menguruskan rumah tangga, jemput baca perkongsian Ustazah Noor Laila Aniza Binti Zakaria, sebuah realiti dari sudut hati seorang isteri.
Selepas kahwin, lebih sukar kehidupan?
Jika ini sculpture yang dibuat, maka benarlah begini hidup wanita seluruh dunia digambarkan selepas berkahwin.
Kerana itu, disebutkan dalam pelbagai riwayat tentang mulianya akhlak Nabi sehingga Nabi uruskan dirinya sendiri, jahit baju,jahit kasutnya, siapkan makan keluarganya, Nabi buat kerja-kerja rumah, Nabi belai isteri-isteri baginda, Nabi bersihkan bekas haid isterinya, Nabi potong kuku isterinya, Nabi bantu ketika isteri Nabi naik unta sehingga Nabi letakkan pahanya ke tanah untuk dipijak isteri, Nabi paling banyak tersenyum, Nabi didik isteri dengan akhlak yang terbaik dengan perintah-perintah Allah, Nabi berlemah lembut pada isteri baginda, Nabi tak pernah tinggi suara pada isterinya bahkan Nabi tak pernah menjerit-jerit atau memaki hamun. Isteri Nabi juga diberikan pembantu untuk memudahkan segala urusan.
Banyakkan Ibadah

Bahkan Nabi orang yang paling banyak ibadah kepada Allah, paling sempurna imannya, paling rajin bekerja dan sangat jujur tidak pernah mengambil harta isterinya untuk tujuan peribadi. Allahu Akbar!
Dengan kata lain, selayaknya suami sebegini mendapat penghormatan dari isteri bukan sekadar kerana suami itu menafkahi isterinya,dan bukan sekadar kedudukan suami lebih tinggi dari isteri, tetapi disebabkan suami itu sendiri memuliakan isterinya. Namun hadis ini disalah guna pakai untuk mengatakan kedudukan lelaki sebagai suami terlalu tinggi sehingga isteri perlu taat tanpa sempadan dan korban sehingga mati! Satu kezaliman yang membunuh sifat kemanusiaan dalam rumahtangga itu sendiri.
Faham Tentang Agama
Jika benar, seorang lelaki faham agama, pasti dan pasti akhlaknya seperti Nabi dan tiada seorang wanita akan terkoyak emosinya sebegini teruk. Dan tekanan-tekanan dari keluarga mertua, ipar duai sepupu sepapat, saudara mara, kawan-kawan, jiran tetangga dengan pelbagai rencah hentaman, pandai cakap, tukang mengajar, kecaman, suruhan, perintah, teguran kononnya mana boleh lelaki buat kerja rumah, mana boleh jaga anak, semua benda suami yang buat, habis isteri buat apa?
Soalan yang tidak masuk akal, suami takut bini, suami kena guna-guna, isteri macam ni tak layak jadi ibu sebab tengok suami yang uruskan anak-anak. Allah… terbeban sangat tengok suami tu. Derita sungguh suami perkasa kena buat semua kerja rumah, isteri tak tahu tanggungjawab. Isteri tak bersusah payah dengan suami dan desakan-desakan ini juga yang menambah sakit mental wanita.
Bertarung Nyawa
Belum cerita tentang isteri ceaser belah perut yang kadang-kadang terkoyak balik jahitan dan bernanah dalamnya akibat gerakan yang banyak dan angkat benda berat, bahkan bertahun pun tak hilang lagi sakit ceaser tu. Punya bertarung nyawa untuk suami. Belum lagi cerita perut berparut seribu dan perut lembik macam kain buruk akibat mengandungkan zuriat-zuriat suami, longgar sana longgar sini dan suami hanya pandai komplen.
Belum juga kisah terkuburnya cita-cita selepas kahwin dgn ‘hukum buatan manusia’, lepas kahwin, isteri kena ikut suami. Tanpa kompromi, tanpa berbincang, ikut sahaja.
Mulianya Suri Rumah

Seharusnya sebelum kahwin sudah jelas perancangan ke depan dan kesedian kedua-dua pihak supaya tiada sesiapa ditekan emosi. Jelas dan jujur. Jika tak sedia, jangan teruskan perkahwinan.
Nak sambung belajar, mak mertua kata tak perlu sebab perempuan lebih baik duduk rumah, mengasuh anak. Terkubur satu lagi hasrat dan cita-cita yang ditanam dengan semangat membara dari kecil hasil didikan ibu ayahnya. Anak perempuan siapa yang diperlakukan sebegini? Kezaliman apa sehingga dinafikan hak wanita untuk memperoleh apa yang dihajati dari kecilnya? Dunia apa yang dicorak untuk para isteri ini? Tekanan!
Sepatutnya Wanita Lebih Bahagia Selepas Kahwin
Sewajarnya selepas kahwin, lebih mudah hidupnya kerana lelaki meminangnya dengan janji untuk menjaganya, mengangkat martabatnya, melindunginya, meneruskan semangatnya untuk memperoleh cita-citanya dan perjuangannya.
Sekalipun suami itu sangat baik, dibelanjakan hartanya untuk keluarganya, disiapkan tempat tinggal, makan pakai, dicebok anak-anak, dimandikan anak-anak, disuap makan, dibasuh baju anak isterinya, dia juga yang memasak, belum lagi dia dapat membalas jasa isterinya bertarung nyawa ketika melahirkan zuriat-zuriat untuknya bahkan zuriat-zuriat itu pula dengan rahmat Allah akan menjadi penolongnya ke syurga .
Suami Tidak Pernah Bertarung Nyawa
Suami juga tak pernah sekali pun gadaikan nyawa untuk melahirkan, antara hidup dan mati(mungkin ada suami yang kerjanya berisiko tinggi, itu tidak dinafikan), suami tak pernah hilang kecantikannya akibat tidur yang tak cukup, bentuk badan yang dah tak sama, lelah yang tak habis menyusu dan fikirkan sakit anak dan pelbagai ragam anak siang malam yang tak pernah habis.
Bila isteri dah sihat sikit, berjalan bersama, isteri juga yang dukung anak… alasan anak nak pada ibunya. Ke sana ke mari isteri gendong anak, suami jalan pegang hp di tangan. Ya Allah, berat bawa perut pun tak pernah habis rasanya. Suami hanya bawa diri. Relax je suami. Sakit pinggang membawa perut mengandung pun tak pernah habis lagi!
Sehingga semua pakaian suami perlu dicuci, digosok, disediakan sehingga di mana letaknya stoking pun, kalau tak jumpa,isteri juga kena marah.Lelaki diajar makanan tersedia untuk dijamah, pinggan tak perlu cuci, rumah tak payah sapu, mop lagilah tidak, cadar katil tak payah tukar, masak tak payah, semuanya kerja orang perempuan.
Suami, Tolonglah Faham Penat Lelah Isteri
Takutlah pada Allah. Berlebih-lebihlah suami dalam membuat tugasan-tugasan rumah. Berilah kerehatan dan belaian kepada isteri,cpenghargaan dan kasih sayang, urutan dan sentuhan, doa dan semangat, kerja keraslah untuk isteri anak-anak, bukan banyak komplen banyak marah, banyak tegur.
Takutlah kerana para suami akan menghadap Allah. Ikhlaslah dalam setiap khidmat pada keluarga. Nescaya, isteri akan jadi ibu yang penyayang, isteri penyejuk mata, manis wajahnya dan lunak kata-katanya serta pasti dia menghormati suaminya. Anak-anak penuh kasih sayang dan ceria, tidak murung dan memberontak.
Jadilah wanita yang bersyukur. Sayangi suamimu dan berlemah lembutlah, rendahkan suaramu dan janganlah dikeluarkan kata-kata yang tajam. Tetaplah dalam kesabaran, doa, solat dan peliharalah auratmu, labuhkan tudungmu, longgarkan pakaianmu dan pakailah baju berlengan panjang. Nikmat mana lagi yang mahu engkau dustakan wahai wanita?
Nota:
Pastikan tulisan ini dibaca dengan ilmu bahawa kisah ini berkaitan wanita dan tekanan. Janganlah dengan post ini, menghilangkan hormat isteri kepada suami tetapi bawalah berbincang. Tidak ada suami yang mahu isteri yang dinikahi tertekan. Cuma mungkin si suami terlepas pandang.Tahniah untuk isteri yang ikhlas membuat kerja-kerja rumah kerana mencari redho Allah.
The post Hidup Wanita Jadi Lebih Sukar Dan TertekanSelepas Berkahwin? appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/hidup-wanita-jadi-lebih-sukar-dan-tertekanselepas-berkahwin/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Yang Berumur 49 Tahun Berkahwin Dengan Lelaki Usia 26 Tahun Cetus Perhatian Netizen

Wanita Yang Berumur 49 Tahun Berkahwin Dengan Lelaki Usia 26 Tahun Cetus Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 1369 hits
Perkahwinan pasangan yang berbeza usia tidak lagi menjadi isu besar pada ketika ini Masyarakat pada zaman sekarang lebih berfikiran terbuka dan menerima pasangan sepenuh hati sehinggakan sampai mendirikan rumah tangga Terbaru viral di laman...
Wanita Yang Tidur Mendengkur Lebih Rentan Dengan Masalah Kesehatan Dibanding Pria

Wanita Yang Tidur Mendengkur Lebih Rentan Dengan Masalah Kesehatan Dibanding Pria

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 228 hits
Wanita yang Tidur Mendengkur Lebih Rentan dengan Masalah Kesehatan Dibanding pria Sebuah penelitian di Inggris menyebut bahwa wanita yang mendengkur lebih rentan mengalami masalah pada jantung mereka
Kajian Dapati Orang Tua Lebih Sukar Menipu Berbanding Orang Muda

Kajian Dapati Orang Tua Lebih Sukar Menipu Berbanding Orang Muda

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 269 hits
KAJIAN mendapati orang muda adalah penipu yang lebih hebat berbanding orang tua Satu kajian dibuat mendapati individu berusia 70 tahun sukar untuk mereka cerita tentang objek yang mereka tidak pernah lihat berbanding mereka yang berusia 20 ...
Wanita Dibakar Hidup Hidup

Wanita Dibakar Hidup Hidup

papar berkaitan - pada 5/12/2018 - jumlah : 379 hits
04 Disember 2018 NEW DELHI Seorang wanita di India Utara dibakar oleh dua orang lelaki yang dipercayai mencuba menganiayanya Insiden itu terjadi dua hari setelah korban melaporkan pelecehan yang dilakukan kedua lelaki tersebut kepada polis ...
Wanita Tanpa Make Up Lebih Disukai Lelaki Teserlah Keayuan Dan Kecantikan Aslinya Betul Ke

Wanita Tanpa Make Up Lebih Disukai Lelaki Teserlah Keayuan Dan Kecantikan Aslinya Betul Ke

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 468 hits
Wanita Tanpa Make Up Lebih Disukai Lelaki Teserlah Keayuan Dan Kecantikan Aslinya Betul Ke Mungkin ramai sudah tahu yang kebanyakan lelaki sememangnya suka melihat wanita tanpa mekap Namun begitu tidak ramai yang tahu apa sebab di sebalikny...
P Ki Melayu C Bai B Bi Wanita Ini Kongsikan Makian Racist Yang Lebih Teruk Daripada Edi Rejang

P Ki Melayu C Bai B Bi Wanita Ini Kongsikan Makian Racist Yang Lebih Teruk Daripada Edi Rejang

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 674 hits
Belum lagi reda berkenaan isu Edi Rejang yang mencetuaskan kepincangan perkauman wujud pula isu ini Gambar yang menunjukkan seorang pemuda berbangsa cina memperlekehkan kaum melayu dan melontarkan kata kata kesat yang jauh lebih teruk darip...
Seorang Pria Punya 4 Istri Dan Hidup Rukun Istri Pertama Lebih Baik Main Bersih Daripada Selingkuh

Seorang Pria Punya 4 Istri Dan Hidup Rukun Istri Pertama Lebih Baik Main Bersih Daripada Selingkuh

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 299 hits
Seorang pria asal Thailand sempat viral pada awal 2018 karena memiliki empat istri Istri pertamanya pun sempat membagikan momen keluarga dan menjawab pertanyaan melalui Facebook Waraphon Pruksawan pada Senin Waraphon Pruksawan juga kerap me...
Percaya Atau Tidak Sebenarnya Berkahwin Dengan Kekasih Dari Zaman Sekolah Lebih Bahagia

Percaya Atau Tidak Sebenarnya Berkahwin Dengan Kekasih Dari Zaman Sekolah Lebih Bahagia

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 454 hits
Percaya Atau Tidak Sebenarnya Berkahwin Dengan Kekasih Dari Zaman Sekolah Lebih Bahagia Mesti masa zaman persekolah kita pernah bercinta bukan Ada juga hubungan percintaan tersebut yang berakhir ketika tamatnya tempoh persekolahan dan ada y...
Jika Suami Yang Menyamakan Isteri Dengan Wanita Lain Yang Diharamkan Berkahwin Dengannya Hukumnya Haram

Jika Suami Yang Menyamakan Isteri Dengan Wanita Lain Yang Diharamkan Berkahwin Dengannya Hukumnya Haram

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 443 hits
Suami Yang Menyamakan Isteri Dengan Wanita Lain Yang Diharamkan Berkahwin Dengannya Hukumnya Haram Zihar ialah perbuatan seorang suami menyamakan isterinya dengan mana mana perempuan yang diharamkan berkahwin dengannya Perempuan yang dihara...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan