Hidap Kanser Tahap 3 Gadis Ini Kongsi Kisah Inspirasi Berjaya Jadi Graduan Universiti


Hasrat anak bongsu daripada empat beradik, Aida Khayreen Rashidi, 22, untuk menggenggam diploma hampir tidak kesampaian apabila disahkan menghidap barah tulang ketika di semester empat pengajian.
Berikutan penyakit itu, Aida Khayreen terpaksa bercuti 14 bulan bagi menjalani rawatan kemoterapi di hospital.
Namun sokongan keluarga dan rakan memberi kekuatan buat Aida Khayreen melawan penyakit itu dan menghabiskan baki pengajiannya walaupun lewat daripada tempoh sepatutnya.
Berkongsi pengalamannya, gadis cekal itu mengakui terkejut selepas dimaklumkan doktor dirinya menghidap barah kerana tiada ahli keluarga lain ada penyakit itu sebelum ini.
“Saya disahkan menghidap barah tulang tahap tiga pada Februari 2017 hasil ujian dijalankan selepas doktor menemui ketumbuhan pada rahang di sebelah kiri.



“Ketumbuhan itu dikesan selepas sebulan saya menjalani rawatan mencabut gigi geraham pada Disember 2016 dan menurut doktor, ia bukan disebabkan faktor genetik tetapi berikutan adanya sel barah yang aktif.
“Memang sedih malah saya menangis ketika dimaklumkan mengenai perkara itu tetapi cuba positif dan mengikut saranan doktor dengan menjalani rawatan kemoterapi selama setahun sehingga Disember 2017,” katanya dihubungi mengulas mengenai ciapan dimuat naiknya di Twitter, semalam.
Menerusi ciapan berkenaan, Aida Khayreen berkongsi luahan perasaannya selepas menamatkan pengajiannya walaupun berdepan ujian selepas disahkan menghidap barah.
Selain itu, dia turut memuat naik gambarnya ketika menjalani rawatan di hospital dan menghadiri majlis Istiadat Konvokesyen di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Seri Iskandar pada 9 Oktober lalu.


Sehingga kini, ciapan itu mendapat 13,700 tanda suka dan 10,700 ulang ciap oleh warganet yang rata-ratanya meluahkan rasa sebak dan mengucapkan tahniah atas kejayaannya menamatkan pengajian.
Bercerita lanjut, detik paling sukar dilaluinya adalah selepas semua gigi bawahnya dibuang ketika menjalani pembedahan rahang pada Julai 2017.
“Saya agak positif untuk menjalani kemoterapi tetapi hilang keyakinan selepas melakukan pembedahan rahang yang menyebabkan gigi dicabut dan bengkak pada wajah.
“Sehingga satu tahap, saya tidak sanggup melihat cermin dan gambar lama tetapi keluarga terutama ibu, Norsita Md Din, 53, banyak memberi semangat.
“Malah mereka (keluarga) tidak pernah menangis di hadapan saya dan sokongan itu yang menguatkan semangat saya untuk menghabiskan pengajian selepas dua bulan tamat menjalani kemoterapi,” katanya yang kini beransur pulih dan tidak lagi menjalani kemoterapi.

Dalam pada itu, Aida Khayreen berkata, sekalipun tidak mendapat keputusan cemerlang seperti diharapkan, dia bersyukur kerana diberi kesempatan untuk menamatkan pengajian di peringkat diploma.
“Pada awal semester, saya menuntut di UiTM Arau tetapi berpindah kampus selepas menyambung semula pengajian jadi keadaan agak berbeza kerana perlu menyesuaikan dengan persekitaran baru.
“Selain itu, rutin saya juga berubah apabila perlu kerap berulang alik ke Kuala Lumpur untuk menjalani pemeriksaan susulan dengan doktor namun saya bersyukur kerana dikelilingi rakan yang memahami dan sedia membantu sepanjang tempoh pengajian.
“Disebabkan itu, saya jadi sebak apabila naik ke pentas untuk mengambil skrol pada majlis konvokesyen baru-baru ini kerana tidak sangka dapat sampai ke tahap ini.
“Lebih mengharukan saya apabila ramai memberi kata-kata semangat selepas berkongsi pengalaman di Twitter dan saya tak sangka,” katanya.
The post Hidap kanser tahap 3, gadis ini kongsi kisah inspirasi berjaya jadi graduan universiti appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/hidap-kanser-tahap-3-gadis-ini-kongsi-kisah-inspirasi-berjaya-jadi-graduan-universiti/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
I Beat Stage 4 Cancer And End My Chemo Gadis Kongsi Kisah Inspirasi Jadi Survivor Kanser

I Beat Stage 4 Cancer And End My Chemo Gadis Kongsi Kisah Inspirasi Jadi Survivor Kanser

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 308 hits
Kanser merupakan salah satu penyakit yang paling digeruni oleh sesiapa sahaja Menjadi salah satu daripada di seluruh dunia kanser memerlukan rawatan secara berterusan sehinggalah pesakit disahkan bebas daripada serangan Pada usia yang amat ...
Kisah Gadis Ini Survive Daripada Kanser Tahap 4 Curi Perhatian Netizen

Kisah Gadis Ini Survive Daripada Kanser Tahap 4 Curi Perhatian Netizen

papar berkaitan - pada 15/12/2019 - jumlah : 315 hits
Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya Kanser merupakan pembunuh yang datang tanpa diundang dan setiap orang berisiko untuk berdepan dengan kanser Terbaharu perkongsian pengguna Twitter zyslvtr mendapat perhatian netizen Ini kerana beliau ...
Baybee Malam Ni On Tak Isteri Hidap Kanser Tahap 4 Terkejut Jumpa Mesej Suami Curang Dengan Adik Kandungnya Sendiri

Baybee Malam Ni On Tak Isteri Hidap Kanser Tahap 4 Terkejut Jumpa Mesej Suami Curang Dengan Adik Kandungnya Sendiri

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 837 hits
Hide profile saya min Saya isteri berumur 44 tahun ada tiga orang anak Bulan Ogos 2018 saya disahkan menghidap kanser payudara tahap empat Hidup saya sejak itu keluar masuk hospital saja Payudara sebelah kanan sudah dibuang Chemo dah 16 kit...
Sejak Dari Malam Itu Kami Tak Keluar Malam Gps Berhantu Gadis Kongsi Kisah Seram Di Lebuhraya Kajang Seremban

Sejak Dari Malam Itu Kami Tak Keluar Malam Gps Berhantu Gadis Kongsi Kisah Seram Di Lebuhraya Kajang Seremban

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 1036 hits
Assalamualaikum pembaca FS aku Wawa Aku nak share kisah yg aku sendiri alami Kisah ini terjadi pada tahun 2015 Masa tu hari jumaat Malam tu aku dan kawan aku Hana dah plan untuk keluar makan Aku bertolak dari rumah aku yg terletak di Hulu L...
Tiada Dokumen Sukarkan Rawatan Maulana Hidap Kanser Buah Pinggang Tahap 4 Sejak Setahun Lalu

Tiada Dokumen Sukarkan Rawatan Maulana Hidap Kanser Buah Pinggang Tahap 4 Sejak Setahun Lalu

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 355 hits
Setiap ibu bapa tentunya mahukan anak anak membesar dengan sihat dan baik seperti kanak kanak normal yang lain Namun itu semua tidak dilalui oleh anak sulung Md Roslin Kamaruddin 34 yang telah menjalani dua pembedahan besar termasuk membuan...
Pernah Tolak Tawaran Universiti Kerana Bapa Diserang Strok Kini Berjaya Peroleh Anugerah Pelajaran Diraja

Pernah Tolak Tawaran Universiti Kerana Bapa Diserang Strok Kini Berjaya Peroleh Anugerah Pelajaran Diraja

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 240 hits
Kejayaan tidak akan pernah dimiliki dengan mudah Setiap orang perlu menghadapi pelbagai jalan yang berliku dalam apa jua impian dan cita cita yang diinginkan Namun matlamat dan semangat yang utuh menjadi senjata penting yang akan memusnahka...
Akhirnya Gadis Couple Seminggu Buka Mulut Kisah Duka Selepas Viral

Akhirnya Gadis Couple Seminggu Buka Mulut Kisah Duka Selepas Viral

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 1466 hits
Ingat tentang klip video sambutan anniversary 7 hari bercinta yang pernah dimuat naik oleh seorang remaja sekitar tahun 2013 lalu pemilik nama Puteri Awani ini sudah pun menjadi seorang gadis yang sangat cantik Malah jika ditinjau ke perkem...
Arwh Ayah Datang Untuk Jemput Dia Ibu Gadis 200kg Kongsi Cerita Sayv

Arwh Ayah Datang Untuk Jemput Dia Ibu Gadis 200kg Kongsi Cerita Sayv

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 1179 hits
SELEPAS lima bulan mender ta peny4kit m steri sehingga fizikaInya membesar dua kali ganda Nur Izzati Afiqah Hussian 29 menghembuskan nafas terakhir 10 30 malam tadi Arwh Ayah Datang Untuk Jemput Dia Ibu Gadis 200kg Kongsi Cerita Sayv
Muntah Lepas Menyusu Petanda Awal Kanser Otak Tahap 4 Mohon Doakan Atikah Kuat

Muntah Lepas Menyusu Petanda Awal Kanser Otak Tahap 4 Mohon Doakan Atikah Kuat

papar berkaitan - pada 11/12/2019 - jumlah : 379 hits
Muntah setiap kali selepas menyusu petanda anak yang dilahirkan normal 6 bulan lalu akhirnya disahkan menghidap Embryyonal Tumor With Multilayered Rossettes grade 4 atau bahasa mudahnya kanser otak tahap 4 Bagi pasangan Mohd Anuar Husin 32 ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened