Henti Ulas Isu Daging Seludup Biar Kpdnhep Siasat Jakim


Oleh Luqman Arif Abdul Karim Biar KPDNHEP siasat kes daging seludup - JAKIM. FOTO NSTP KUALA LUMPUR: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menasihatkan semua pihak tidak memberi sebarang ulasan dan pandangan yang boleh menjejaskan kredibiliti kes penyiasatan daging seludup yang menjadi kontroversi ketika ini.
Timbalan Ketua Pengarah (Operasi) JAKIM, Datuk Abdul Aziz Jusoh, berkata kes yang hangat diperkatakan itu masih dalam siasatan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP).
Katanya, sebarang kenyataan berhubung kes itu dikhuatiri secara tidak langsung boleh menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat.
"Ia juga berupaya menjejaskan pengimport dan pengusaha industri daging negara yang mendapat pengesahan halal yang sah.
Disyorkan Untuk Anda Kartel daging dikhuatiri cetus kesan dominoKartel daging import: Cemar nama baik industri halal51.78 tan ayam sejuk beku seludup dirampasIsu kartel daging: Tak boleh salahkan JAKIM, JAIN"Sebarang komentar yang tidak disertakan dengan bukti kukuh boleh menyebabkan timbulnya isu lain yang dikhuatiri menjejaskan kepercayaan terhadap pensijilan halal Malaysia di peringkat domestik dan antarabangsa," katanya dalam kenyataan, hari ini.
Laporan muka depan BH Isnin lalu mendedahkan kartel yang mendalangi penyeludupan daging import dari negara sumber tidak sah, termasuk diragui status halal dan kualitinya, dipercayai 'menyogok' beberapa kakitangan kerajaan.
Modus operandi itu antara lain dipercayai mengupah pegawai kanan agensi tertentu bagi melepasi pemeriksaan di pintu masuk negara.
Wang ringgit dan habuan berlibur dikatakan diguna bagi merasuah pegawai terbabit sebagai dorongan melepaskan barangan yang diimport, tanpa mengikut peraturan ke pasaran negara ini.
Berdasarkan rekod Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV), setakat ini Malaysia meluluskan 28 rumah sembelih lembu dari Australia, New Zealand, Argentina, Brazil, Pakistan dan Afrika Selatan, selain 11 rumah sembelih kerbau dari India serta Pakistan.
Selain senarai negara yang diluluskan, sumber mendakwa, kartel dipercayai membeli bekalan daging dari loji sembelihan di Kanada, United Kingdom, Uruguay, Sepanyol, Mexico, Bolivia, Paraguay, Hong Kong dan China.
Abdul Aziz berkata, kerajaan menetapkan pengimportan daging dan produk daging hanya dibenarkan daripada abatoir atau loji pemprosesan yang diluluskan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) dan JAKIM.
"Daging dan produk daging yang diimport perlu pengesahan halal daripada badan pensijilan halal luar negara yang diiktiraf oleh JAKIM," katanya.
Abdul Aziz berkata, pengimport juga perlu mengemukakan bersama sijil kesihatan daripada pihak berkuasa veterinar negara pengeksport dan kelulusan permit import daripada Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS), sebelum daging serta produk daging dibenarkan masuk ke pasaran negara ini.
"Mana-mana pihak yang mempunyai maklumat mengenai isu penyeludupan daging dan penyalahgunaan kuasa hendaklah melaporkannya kepada pihak berkuasa yang berkaitan.
"Sehubungan itu, dimohon semua pihak untuk menghormati proses tindakan yang sedang dijalankan oleh pihak berkuasa dan semoga pihak yang bertanggungjawab dalam kes ini dapat dibawa ke muka pengadilan sewajarnya," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/12/henti-ulas-isu-daging-seludup-biar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpdnhep Siasat Isu Kartel Daging Di Bawah 2 Kesalahan Cap Dagangan

Kpdnhep Siasat Isu Kartel Daging Di Bawah 2 Kesalahan Cap Dagangan

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 205 hits
Kementerian sedang siasat syarikat tempatan disyaki terlibat PUTRAJAYA 8 Jamadilawal 1442H Rabu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sedang menyiasat syarikat tempatan yang disyaki terlibat dalam isu kartel daging har...
Pdrm Beri Jaminan Turut Siasat Isu Kartel Daging Import Kpn

Pdrm Beri Jaminan Turut Siasat Isu Kartel Daging Import Kpn

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 342 hits
Abdul Hamid Bador LANGKAWI Polis DiRaja Malaysia beri jaminan untuk turut membantu siasatan kes kartel daging import walaupun Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna adalah agensi paling relevan dalam isu itu Ketua Polis...
Bidas Jakim Isu Kartel Daging Musuh Islam Memerhati Kita

Bidas Jakim Isu Kartel Daging Musuh Islam Memerhati Kita

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 337 hits
BANGI Umat Islam diminta menunggu pihak berkuasa menjalankan siasatan lanjut berhubung isu kartel daging import dan bukannya saling berbalah Golongan muslim diingatkan bahawa perbuatan menyalahkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia atau Jabata...
Jakim Keluarkan 6 Pelan Tindakan Tangani Isu Halal Daging Import

Jakim Keluarkan 6 Pelan Tindakan Tangani Isu Halal Daging Import

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 252 hits
Oleh Foto hiasan KUALA LUMPUR Jabatan Kemajuan Islam Malaysia semalam mengeluarkan pelan tindakan bagi menangani isu keraguan status halal daging import seterusnya menambah baik kelemahan yang ada dan merangka prosedur operasi standard baha...
Isu Penyeludupan Daging Di Luar Bidang Kuasa Jakim

Isu Penyeludupan Daging Di Luar Bidang Kuasa Jakim

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 154 hits
Foto hiasan KUALA LUMPUR Isu penyeludupan daging yang hangat diperkatakan sekarang adalah di luar bidang kuasa dan tanggungjawab Jabatan Kemajuan Islam Malaysia kata Pengarah Kanan Bahagian Penyelidikan Jakim Datuk Dr Sirajuddin Suhaimee Be...
Ngo Gesa Pdrm Siasat Pemimpin Politik Jadi Dalang Kartel Daging

Ngo Gesa Pdrm Siasat Pemimpin Politik Jadi Dalang Kartel Daging

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 174 hits
Presiden Jaringan Melayu Malaysia Hamdan Mohd Salleh bercakap kepada media selepas membuat laporan polis mengenai pembabitan parti politik bersama kartel daging sejuk beku untuk menjatuhkan NFC di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi Kuala L...
Tiada Isu Daging Diragui Status Di Melaka

Tiada Isu Daging Diragui Status Di Melaka

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 172 hits
Amir MamatMelaka Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Melaka tidak menerima aduan berhubung isu penyeludupan daging diragui status halal ke negeri itu Exco Perpaduan Hubungan Masyarakat Tenaga Kerja dan Hal Ehwal Peng...
Jakim Perjelas Isu Merry Christmas Di Produk Logo Halal

Jakim Perjelas Isu Merry Christmas Di Produk Logo Halal

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 439 hits
Oleh AMREE AHMAD ABDUL AZIZ JUSOHPUTRAJAYA Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengesahkan tiada peruntukan mengenai isu perayaan dalam Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia 2020 Timbalan Ketua Pengarah Jakim Datuk Abdul Aziz Jusoh berkata ...
6178 Kartel Seludup Daging Guna Pelabuhan Negara Jiran Untuk Transiit Bekalan Berita Harian 23 12 2020

6178 Kartel Seludup Daging Guna Pelabuhan Negara Jiran Untuk Transiit Bekalan Berita Harian 23 12 2020

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 439 hits
Artikel oleh Berita HarianKARTEL SELUDUP DAGING GUNA PELABUHAN NEGARA JIRAN UNTUK TRANSIIT BEKALAN
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan