Hasil Kajian Terbukti Ivermectin Tak Kurangkan Risiko Penyakit Covid 19 Kkm



Hasil dapatan Kajian Keberkesanan Rawatan Ivermectin Untuk Pesakit Covid-19 Berisiko Tinggi (I-TECH) oleh Institut Penyelidikan Klinikal (ICR) tidak mengesyorkan Ivermectin dimasukkan dalam garis panduan rawatan Covid-19 sedia ada.
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataan hari ini berkata ini kerana Ivermectin tidak mengurangkan risiko penyakit Covid-19 tahap teruk.
“KKM (Kementerian Kesihatan) menyarankan agar Ivermectin hanya digunakan dalam kajian klinikal dengan pemantauan,” katanya.
Menurut Dr Noor Hisham, keputusan I-TECH selari dengan kajian berskala besar seperti IVERCOR-Covid-19 dari Argentina dan TOGETHER dari Brasil yang tidak menyokong penggunaan rutin Ivermectin dalam amalan klinikal rawatan Covid-19.
Pasukan kajian I-TECH bercadang menghantar data kajian tersebut untuk diterbitkan di dalam jurnal kajian semula setara bagi memberi maklumat tambahan kepada kajian-kajian Ivermectin termasuk metaanalisis, katanya.
Beliau berkata kajian I-TECH dijalankan ke atas 500 pesakit Covid-19 kategori dua atau tiga yang dimasukkan ke hospital dengan menilai keberkesanan rawatan lima hari Ivermectin (0.4mg/kg/hari) berserta penjagaan standard berbanding dengan hanya penjagaan standard.
Kumpulan yang menjalani rawatan standard of care (SOC) adalah berdasarkan garis panduan Kementerian Kesihatan untuk pesakit Covid-19 di 20 hospital kerajaan dan Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) 2.0, katanya.
Dr Noor Hisham berkata kajian percubaan klinikal tersebut dijalankan oleh pakar perubatan penyakit berjangkit dan pakar perubatan yang terlibat secara aktif dalam pengurusan Covid-19 dengan kerjasama ICR di bawah Institut Kesihatan Negara.
Menurutnya hasil utama kajian I-TECH adalah untuk melihat sama ada pemberian ubat Ivermectin pada minggu pertama pesakit mengalami gejala penyakit Covid-19 berupaya untuk mencegah kemerosotan penyakit Covid-19 kepada tahap yang teruk (kategori empat atau lima) iaitu dalam kalangan pesakit berusia 50 tahun dan ke atas serta mempunyai sekurang-kurangnya satu komorbiditi.
Beliau berkata penyelidik utama kajian I-TECH yang juga Pakar Perubatan Penyakit Berjangkit di Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh Dr Steven Lim Chee Loon mendapati tiada perbezaan ketara dari segi kemasukan ke Unit Rawatan Rapi (ICU), penggunaan alat bantuan pernafasan mekanikal, pemulihan simptom, parameter ujian darah dan resolusi imbasan sinar-X dada antara kedua-dua kumpulan tersebut.
Menurut Dr Noor Hisham, kebarangkalian untuk pulih daripada gejala sepenuhnya pada hari kelima penyertaan antara kumpulan Ivermectin dan kumpulan SOC adalah hampir sama di mana tiada perbezaan yang signifikan dari segi statistik.
Selain itu analisis keselamatan melaporkan bahawa kejadian kesan sampingan adalah tiga kali lebih kerap berlaku dalam kumpulan Ivermectin berbanding kumpulan SOC dengan kebanyakannya adalah kes cirit-birit, katanya.
Dr Noor Hisham berharap dapatan kajian tempatan berkenaan dapat memberi pencerahan kepada pengamal perubatan di Malaysia dan juga kepada orang ramai yang sering bertanya mengenai keberkesanan Ivermectin dalam amalan klinikal rawatan Covid-19.
Beliau turut mengingatkan pengamal perubatan untuk tidak mengesyorkan penggunaan Ivermectin termasuklah berkongsi pengiklanan mahupun penjualan secara haram Ivermectin dengan tujuan merawat Covid-19 sehingga bukti saintifik yang lebih kukuh tersedia.
– Bernama
Baca Artikel Menarik :
Anzalna tidak tahu bapa jadi CEO Finas Sudah tiada jalan BN, PN berunding DAP dakwa jika letak ‘patung’ di Kota Laksamana pun boleh menang Debat Kabotaj, Guan Eng tak dapat lawan Ka Siong Jangan Percaya Ujian ‘Saliva’ Atau Antigen – Shahrulezad PAS tidak akan beri undi jika BN-PN bertembung di PRN Melaka Lelaki ditahan pukul, bunuh, tanam mayat kekasih Ketua Pengarah Maritim ‘kong kali kong’, kasi tukar Kaedah Mencari Barang Hilang Menurut Islam Resepi laksa goreng seafood sempoi Mat Sabu persoal status siasatan dakwaan bekas KPN tentang rasuah dalam politik Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Ivermectin selamat untuk manusia, rawat Covid-19 belum diketahui kesannya

The post Hasil kajian terbukti Ivermectin tak kurangkan risiko penyakit Covid-19 – KKM appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/11/03/hasil-kajian-terbukti-ivermectin-tak-kurangkan-risiko-penyakit-covid-19-kkm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dos Penggalak Covid 19 Pergi Klinik Klinik Tutup Kkm Perkukuh Mysejahtera

Dos Penggalak Covid 19 Pergi Klinik Klinik Tutup Kkm Perkukuh Mysejahtera

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 161 hits
Dos penggalak COVID 19 Pergi klinik klinik tutup KKM perkukuh MySejahtera Kementerian Kesihatan sedang menambah baik dan memperkukuh aplikasi MySejahtera susulan beberapa aduan berkait aplikasi tersebut Timbalan Menteri Kesihatan I Datuk Dr...
Moh Study Confirms No Benefit In Using Ivermectin To Treat Covid 19

Moh Study Confirms No Benefit In Using Ivermectin To Treat Covid 19

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 200 hits
A Health Ministry study has confirmed there is no benefit in repurposing the antiparasitic drug ivermectin to treat Covid 19 in line with high quality studies published on the matter Instead study participants who received ivermectin were t...
6015 Kkm Perlu Beralih Daripada Topik Ivermectin Harian Metro 04 11 2021

6015 Kkm Perlu Beralih Daripada Topik Ivermectin Harian Metro 04 11 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 255 hits
Kuala Lumpur Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan Malaysia perlu lebih fokus terhadap penggunaan ubat antiviral yang sudah melalui kajian oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia berbanding Ivermectin Pakar Kesihatan Pekerjaan Kecemasan dan Kesi...
Ivermectin Not A Miracle Drug For Covid 19

Ivermectin Not A Miracle Drug For Covid 19

papar berkaitan - pada 8/11/2021 - jumlah : 235 hits
The principal investigator in the Health Ministry s Ivermectin Treatment Efficacy in Covid 19 High Risk Patients study has stressed that the anti parasitic medicine is not a miracle drug for the treatment of Covid 19 Dr Steven Lim Chee Loon...
Keputusan Kajian Ivermectin Dibentang Minggu Depan Kata Khairy

Keputusan Kajian Ivermectin Dibentang Minggu Depan Kata Khairy

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 144 hits
Fmt Reporters October 29 2021 PETALING JAYA Keputusan kajian mengenai ubat Ivermectin untuk digunakan bagi merawat pesakit Covid 19 akan dibentangkan minggu depan kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau berkata kementeriannya telah ...
Membuka Masker Saat Di Pesawat Menambah Risiko Terpapar Covid 19

Membuka Masker Saat Di Pesawat Menambah Risiko Terpapar Covid 19

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 188 hits
Hal ini diungkapkan Guru Besar Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia Prof Tjandra Yoga Aditama
We Don T Recommend Ivermectin To Treat Covid 19 Says Health Dg

We Don T Recommend Ivermectin To Treat Covid 19 Says Health Dg

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 178 hits
The health ministry does not recommend using Ivermectin to treat Covid 19 patients following its Ivermectin treatment effectiveness test on high risk Covid 19 patients In a statement health director general Dr Noor Hisham Abdullah said the ...
Ivermectin Tidak Disyorkan Tiada Bukti Dapat Rawat Covid 19 Kp Kesihatan

Ivermectin Tidak Disyorkan Tiada Bukti Dapat Rawat Covid 19 Kp Kesihatan

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 184 hits
Oleh IVERMECTIN tidak disyorkan untuk rawatan COVID 19 kerana tidak mengurangkan risiko pesakit seperti mana kajian Institut Penyelidikan Klinikal kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah Menurut beliau keputusan kajian...
Bawa Keluarga Anak Berlari Lari Perlahan Setiap Hari Boleh Jauhi Risiko Penyakit Kronik

Bawa Keluarga Anak Berlari Lari Perlahan Setiap Hari Boleh Jauhi Risiko Penyakit Kronik

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 262 hits
Berlari merupakan salah satu bentuk olahraga kardio yang paling popular Setiap orang setidaknya pasti pernah melakukan aktiviti ini sepanjang hidupnya Aktiviti ini juga tidak memerlukan anda mengeluarkan belanja hanya dengan berlari lari an...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


From Christopher Wray

Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000