Hanya Tidak Bersama Bersatu Pn Lebih Memberi Peluang Umno Dapat Semula Jawatan Pm


 
Dalam PRU15 akan datang, dua matlamat yang ingin dicapai UMNO ialah menang pilihanraya dan mendapatkan kembali jawatan Perdana Menteri.
Lantaran itu, keputusan terbaru yang difahamkan diputuskan oleh MT UMNO iaitu menolak kerjasama dengan PN dalam PRU15 akan datang serta tidak menerima tawaran jawatan Timbalan Perdana Menteri, ia adalah sesuatu yang munasabah untuk mencapai dua matlamat tersebut.
Selain itu, keputusan MT UMNO itu juga selaras dengan usul putus hubungan dengan Bersatu yang telah diluluskan oleh majoriti UMNO bahagian-bahagian seluruh negara, baru-baru ini.
Hanya dengan tidak bekerjasama dengan PN dan Bersatu saja merupakan laluan lebih terbuka untuk UMNO menang PRU15 dan seterusnya menduduki semula kerusi Perdana Menteri.
Sebaliknya, jika UMNO bekerjasama dengan Bersatu dan PN, sementara menang PRU15 belum pasti, yang lebih dulu terpaksa dikorbankan ialah banyak kerusi Parlimen serta jawatan Perdana Menteri kepada Bersatu.
Tujuan Bersatu menarik UMNO bekerjasama dengannya tidak lain ialah bagi memperolehi banyak kerusi untuk mereka ditandingi, selain supaya Muhyiddin Yassin dikekalkan lagi sebagai Perdana Menteri.
Dengan itu, UMNO cuba digula-gulakan dengan tawaran jawatan Timbalan Perdana Menteri, tetapi dari segi jangka panjang dan mungkin hingga akhir zaman, menerima tawaran itu akan terus menjadikannya hilang peluang untuk mendapatkan semula jawatan Perdana Menteri.
Lebih daripada itu, jika setuju bekerjasama dengan Bersatu dan PN juga, UMNO sebagai parti lebih besar akan terus menjadi ‘khadam’ yang dibuli oleh Bersatu dan Muhyiddin yang diketahui umum gerakan politiknya banyak dipapan-caturkan oleh Hamzah Zainuddin serta Azmin Ali.
Tetapi, apabila UMNO tidak bekerjasama dengan Bersatu dan PN, pertandingan dalam PRU akan datang pasti menjurus kepada persaingan tiga penjuru antara BN, PH dan PN.
Dalam senario kebencian dan rasa meluat rakyat sedang memuncak kepada Muhyiddin dan kerajaan sekarang serta dijangka berterusan hingga ke peti undi, harapan PN untuk menang banyak kerusi dalam PRU akan datang adalah tersangat tipis.
Walaupun dalam PN ada Bersatu dan Pas, kelompok pengundi Melayu/Islam jauh lebih meyakini UMNO yang sederhana, memiliki barisan kepimpinan berwibawa serta punya rekod memimpin negara berbanding kedua-dua parti tersebut.
Di kerusi-kerusi Melayu, tambahan lagi dengan Bersatu tiada akar umbi dan jumlah cawangannya di sesetengah bahagian pula lebih sedikit daripada jumlah jari di kiri kanan tangan, BN dijangka akan meraih lebih banyak kemenangan berbanding PN.
Keberadaan Pas dalam PN dan untuk membantu Bersatu dirasakan turut tidak mampu menyumbang kelebihan kerana pengundi Melayu/Islam kini rata-ratanya sedar parti Islam itu adalah parti paling tidak berguna setelah mereka merasa nikmat kuasa.
Semua perjuangan dan gembar-gembar perkara-perkara yang kononnya dituntut Islam dan akan dilaksanakan apabila beroleh kuasa, kini disedari rakyat hanyalah auta dan temberang belaka.
Pas dalam PRU akan datang sukar mengelak daripada dihukum pengundi, malah kelakuannya yang menyertai PN kerana lebih tertarik kepada Bersatu, sedangkan sudah ‘bertunang’ dengan UMNO dalam MN, hanya menyerlahkan perangai galak dan tidak setia parti Islam itu.
Tanpa keraguan sebenarnya, walaupun BN mungkin mustahil mampu menang melebihi 112 kerusi Parlimen bagi membentuk kerajaan secara sendirian, tetapi jumlah kerusi kemenangannya tetap diyakini melebihi PN.
Persaingan sebenar BN untuk siapa menang lebih banyak kerusi hanya PH semata-mata.
Sedemikian, jika UMNO dan BN menang lebih banyak kerusi berbanding PN, maka dialah yang berhak memulakan rundingan untuk menubuhkan kerajaan.
Jika bekerjasama dengan PN sudah cukup untuk membentuk kerajaan, mungkin turut disertai dengan GPS daripada Sarawak, maka BN boleh memulakan inisiatif ke arah itu.
Begitu pun, jika PN tidak cukup kerusi, BN boleh pula beralih kepada PH untuk membentuk kerajaan baharu, di samping tidak melupakan GPS yang memang selesa bergerak bersendirian.
Yang penting, melalui jumlah kerusi yang BN diyakini menang lebih banyak berbanding PN, UMNO tidak saja akan kembali menerajui kerajaan selepas PRU akan datang, bahkan lebih penting dapat merampas kerusi Perdana Menteri yang kini dipegang Muhyiddin untuk menjadi miliknya semula. 


(Shahbudindotcom 21/02/2021)








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/hanya-tidak-bersama-bersatupn-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kata Ke Umno Bersatu Pun Ambik Alih Lebih Korup Dari Umno

Nak Kata Ke Umno Bersatu Pun Ambik Alih Lebih Korup Dari Umno

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 234 hits
Harapan UMNO pulih cerah tapi perlu gantikan pemimpin korup February 22 2021 Bekas ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu A Kadir Jasin berkata apa yang diperlukan oleh Umno ketika ini ialah menyingkirkan pemimpin mereka yang korup dan berm...
Pas Umno Bersatu Bertemu Gagasan Lebih Mantap

Pas Umno Bersatu Bertemu Gagasan Lebih Mantap

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 187 hits
SHAH ALAM PAS Selangor berusaha merealisasikan gagasan Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk memperkukuhkan Perikatan Nasional dan memperkasakan Muafakat Nasional ke arah memantapkan Kerajaan PN Menyambut seruan Presiden P...
Bersatu Hanya Kejar Jawatan Betul Ke

Bersatu Hanya Kejar Jawatan Betul Ke

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA Masalah Perikatan Nasional dikepalai Parti Pribumi Bersatu Malaysia hanya mahu mengejar jawatan imbuhan dan peruntukan Timbalan Pengerusi UMNO Johor Datuk Nur Jazlan Mohamed malah berkata sekiranya Bersatu terpilih sebagai wak...
Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 187 hits
Krisis perpecahan pakatan longgar dan Kerajaan tiada majoriti Muhyiddin Yassin semakin menggelegak UMNO sudah buat keputusan tidak mahu berkerjasama dengan UMNO dalam PRU Apakah langkah Muhyiddin seterusnya MengHARAMkan UMNO Jangan terperan...
Panas Pemimpin Umno Gesa Zahid Letak Jawatan Elak Dibuli Bersatu Dan Pas

Panas Pemimpin Umno Gesa Zahid Letak Jawatan Elak Dibuli Bersatu Dan Pas

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 245 hits
February 22 2021 Kegagalan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menguruskan parti dan persepsi dengan kes kes mahkamahnya menyebabkan UMNO mudah dibuli oleh saingan politiknya Parti Pribumi Bersatu Malaysia Pas atau lain lain Ketua UMNO Bahagian P...
Mursyidul Am Pas Takut Kalah Pru 15 Pujuk Bersatu Dan Umno Berbaik Baik Semula

Mursyidul Am Pas Takut Kalah Pru 15 Pujuk Bersatu Dan Umno Berbaik Baik Semula

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 322 hits
February 24 2021 Tiada parti Melayu yang akan memperoleh keuntungan sekiranya berlaku pertembungan tiga penjuru pada Pilihan Raya Umum ke 15 Bukan itu sahaja kata Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Hashim Jasin ia hanya akan merugikan ummah d...
Siapa Abang Lebih Besar Umno Bersatu

Siapa Abang Lebih Besar Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 189 hits
BAHA M ISAPolitik di Malaysia banyak telah berubah setelah kemenangan bersejarah Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Umum Ke 14 yang berlangsung tahun 2018 Uniknya kedudukan parti parti komponen dalam gabungan itu ketika itu dilihat setara da...
Bukan Suatu Kesalahan Bila Umno Enggan Kongsi Kerusi Dengan Bersatu

Bukan Suatu Kesalahan Bila Umno Enggan Kongsi Kerusi Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 235 hits
Sehingga ini dua pemimpin UMNO negeri telah bersuara enggan berkongsi sebarang kerusi dengan Bersatu dalam PRU15 akan datang Mereka ialah Saarani Mohamed Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak dan Noh Omar Pengerusi Badan Perhubungan UMNO S...
Umno Dan Bersatu Mula Perang Di Johor

Umno Dan Bersatu Mula Perang Di Johor

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 258 hits
HARUN ZAKARIA Umno seperti gunting dalam lipatan Osman SapianWah semakin panas bila Osman Sapian yang merupakan bekas MB Johor mulai bersuara persoal keikhlasan Umno melalui kenyataannya hari ini terhadap Pengerusi Umno dan juga MB Johor Ha...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say

Reflections On 25 Years Can Pkr Realise Its Reform Goals

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu

Tular Gambar Pelupusan Beras Amp Barang Dapur Di Temerloh Pahang Bekas Mp Kuala Krau Tampil Mengaku Bertanggungjawab

Noorkhiriah Disangka Sudah Meninggal Dunia Hanya Kerana Akak Hidup Lagi Dik Baru 5 Hari Kau Dah Arwah Kan Akak