Bersatu Hanya Kejar Jawatan Betul Ke




PETALING JAYA: Masalah Perikatan Nasional (PN) dikepalai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) hanya mahu mengejar jawatan, imbuhan dan peruntukan.
Timbalan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed malah berkata, sekiranya Bersatu terpilih sebagai wakil rakyat, mereka masih bergantung kepada UMNO untuk menjalankan khidmat masyarakat.
Katanya, beliau tidak melihat UMNO dan PN boleh berganding dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) kerana Bersatu bergantung sepenuhnya kepada sumbangan UMNO sebagai parti dominan untuk memenangkan calonnya, meraih kuasa dan mahu parti itu menjadi pendukung PN.
Justeru itu, beliau tetap dengan pendirian UMNO tidak akan memberi laluan kepada Bersatu dalam pilihan raya nanti kerana ia boleh merosakkan peluang UMNO untuk kembali berkuasa di negeri itu.
“Bagaimana calon Bersatu mahu menang apabila kehilangan undi asas Pakatan Harapan (PH) yang besar dan memberikan kemenangan pada PRU-14 dan selepas itu mengharapkan undi daripada UMNO pada PRU-15?
“Lebih baik calon UMNO bertanding. Malah UMNO juga berpotensi hilang undi orang bukan Melayu kerana pengkhianatan Bersatu kepada PH setahun lepas. Usaha BN meraih semula undi bukan Melayu semasa PRK Tanjong Piai juga akan terjejas,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini.
Nur Jazlan turut tidak bersetuju dengan pandangan bahawa UMNO mesti berganding dengan PN demi kepentingan Melayu Islam kerana saranan tersebut sudah tidak relevan selepas proklamasi darurat dan persepsi negatif rakyat selepas setahun penubuhan PN.
Jumaat lalu, Nur Jazlan meminta Bersatu supaya tidak bermimpi UMNO Johor akan memberi ruang sebaliknya tetap dengan pendirian untuk tidak sesekali menyerahkan semua kerusi ditandingi kepada Bersatu kepada PRU-15.
Kenyataan Jazlan mendapat reaksi berbeza daripada Setiausaha Bersatu Johor, Dr. Sahruddin Jamal yang menggesa Nur Jazlan fokus membantu rakyat di kawasannya.
Hubungan UMNO dan Bersatu sehingga hari ini dilihat tidak jelas selepas selepas 189 daripada 191 bahagian UMNO di seluruh negara menolak sebarang bentuk kerjasama dengan PN tahun lalu.
PN merupakan ikatan longgar diterajui Bersatu yang mentadbir kerajaan Persekutuan bersama-sama UMNO-BN, Pas dan sokongan Gabungan Parti Sarawak (GPS). Pas pada masa sama memeterai kerjasama dengan UMNO menerusi MN namun Pas dilihat berpihak kepada PN.
Kata Nur Jazlan, pilihan yang ada untuk terus kekal bersama Bersatu tidak menguntungkan justeru, UMNO perlu memikirkan nasib partinya dan langkah terbaik adalah memutuskan jalinan kerjasama dengan Bersatu.
“Inilah yang dikatakan keresahan akar umbi UMNO yang diterjemahkan dalam usul menolak kerjasama dengan Bersatu pada mesyuarat perwakilan bahagian bulan lepas.
“Dalam masa darurat ini kerajaan parti politik macam PN tergantung. Kerajaan darurat sekarang bukan bersandarkan demokrasi berparlimen. Jadi UMNO sebagai parti politik tidak terikat untuk menyokong kerajaan sekarang selepas darurat dibatalkan” katanya

Sumber: Utusan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/02/bersatu-hanya-kejar-jawatan-betul-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Tidak Bersama Bersatu Pn Lebih Memberi Peluang Umno Dapat Semula Jawatan Pm

Hanya Tidak Bersama Bersatu Pn Lebih Memberi Peluang Umno Dapat Semula Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 193 hits
Dalam PRU15 akan datang dua matlamat yang ingin dicapai UMNO ialah menang pilihanraya dan mendapatkan kembali jawatan Perdana Menteri Lantaran itu keputusan terbaru yang difahamkan diputuskan oleh MT UMNO iaitu menolak kerjasama dengan PN d...
Van Nekad Menyeberang Sungai Hanya Meniti Atas 2 Batang Kayu Sahaja Handal Betul Derebar Ni Video

Van Nekad Menyeberang Sungai Hanya Meniti Atas 2 Batang Kayu Sahaja Handal Betul Derebar Ni Video

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 199 hits
Sesetengah orang untuk menyeberang parit atau anak sungai dengan meniti di atas sebatang kayu menjadi masalah besar baginya kerana dia akan berasa sangat takut gayat dan sebagainya Lain pula dengan seorang pemandu van putih ini Lihat bagaim...
Mustahil 6 Yb Yg Keluar Ini Hanya Gila Jawatan

Mustahil 6 Yb Yg Keluar Ini Hanya Gila Jawatan

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 140 hits
NORMAN RADZUANMustahil 6 YB yg keluar ini hanya gila jawatan MASAM MASAM OREN TAK MANIS Hampir setahun Anwar menolak Mahathir tapi pemimpin Amanah tetap kempen utk OT96 itu Mempertahankan Mahathir lebih dari Presiden PH sendiri Pelbagai car...
Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

Sah Umno Buang Bersatu Tolak Jawatan Tpm Pn Bakal Tumbang

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 187 hits
Krisis perpecahan pakatan longgar dan Kerajaan tiada majoriti Muhyiddin Yassin semakin menggelegak UMNO sudah buat keputusan tidak mahu berkerjasama dengan UMNO dalam PRU Apakah langkah Muhyiddin seterusnya MengHARAMkan UMNO Jangan terperan...
Panas Pemimpin Umno Gesa Zahid Letak Jawatan Elak Dibuli Bersatu Dan Pas

Panas Pemimpin Umno Gesa Zahid Letak Jawatan Elak Dibuli Bersatu Dan Pas

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 246 hits
February 22 2021 Kegagalan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menguruskan parti dan persepsi dengan kes kes mahkamahnya menyebabkan UMNO mudah dibuli oleh saingan politiknya Parti Pribumi Bersatu Malaysia Pas atau lain lain Ketua UMNO Bahagian P...
Takut Kalah Atau Hilang Jawatan Pas Mahu Tingkatkan Kerjasama Dengan Bersatu

Takut Kalah Atau Hilang Jawatan Pas Mahu Tingkatkan Kerjasama Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 284 hits
PAS mahu kerjasama dengan Bersatu di bawah PN dipertingkatkanFebruary 21 2021 Kerjasama Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam Perikatan Nasional adalah baik dan berjalan lancar namun perlu dipertingkatkan lagi Walaupun ada pihak cuba...
Temp0h Kuarant1n Mnteri Baiik Dari Lawatan Rasmi Luar Negara Hanya 3 Hari Adham Baba

Temp0h Kuarant1n Mnteri Baiik Dari Lawatan Rasmi Luar Negara Hanya 3 Hari Adham Baba

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 249 hits
SHAH ALAM Menteri yang kembali dari lawatan rasmi luar negara diberi pengecualian bagi menjalani pemerhatian hanya selama tiga hari atau pengawasan sehingga boleh dilepaskan tnpa memb4hayakan orang ramai
Perjuangan Pas Hanya Sekadar Candu Politik

Perjuangan Pas Hanya Sekadar Candu Politik

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 244 hits
Dan sejarah tercipta lagi apabila empat buah negara Arab mengiktiraf Israel hanya dalam tempoh lapan bulan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilantik sebagai Duta Khas Perdana Menteri ke Asia Barat bertaraf menteri Empat negara itu i...
Hanya Parti Tempatan Sarawak Sahaja Bertanding Pada Prn Nanti Karim

Hanya Parti Tempatan Sarawak Sahaja Bertanding Pada Prn Nanti Karim

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 188 hits
KUCHING Gabungan Parti Sarawak tidak akan berunding dengan parti parti komponen dalam Perikatan Nasional dalam meletakkan calon pada Pilihan Raya Negeri Ke 12 Naib Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah ber...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024

Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah