Had Kuasa Pm Dalam Pelantikan Hakim Kata Majlis Peguam



Perdana menteri mesti memainkan peranan minimum dalam pelantikan hakim, sesuai dengan pematuhan ketat doktrin pengasingan kuasa, kata Majlis Peguam.
Presidennya Salim Bashir berkata, sebagai ketua eksekutif kerajaan, perdana menteri kini diberi kuasa penuh untuk menentukan siapakah yang akan diangkat dan dinaikkan pangkat sebagai hakim dan untuk memegang empat jawatan pentadbiran dalam badan kehakiman.
Bagi memastikan kuasa perdana menteri dihadkan beliau berkata, perlembagaan persekutuan perlu dipinda untuk menaik taraf status Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC).
Salim berkata pada 2017, perdana menteri ketika itu, Najib Razak cuba mengekalkan Ketua Hakim Negara, Raus Sharif dan presiden Mahkamah Rayuan, Zulkefli Ahmad Makinudin pada kedudukan mereka melebihi usia persaraan wajib.
Majlis Peguam bagaimanapun menentang keras percubaan itu kerana ia dianggap melanggar perlembagaan.
Katanya, Perkara 122B perlembagaan persekutuan dalam bentuknya sekarang menetapkan bahawa hakim dilantik oleh Agong berdasarkan nasihat perdana menteri, selepas berunding dengan Majlis Raja-raja.
Salim berkata, empat orang terkemuka dan hakim Mahkamah Persekutuan dalam JAC juga dilantik oleh perdana menteri.
Ketua hakim, presiden Mahkamah Rayuan, Hakim Besar Malaya, Sabah dan Sarawak berada dalam JAC berdasarkan kedudukan pentadbiran mereka.
Beliau berkata, tugas JAC yang dianggotai sembilan orang itu adalah untuk memilih calon tetapi hakikatnya ia adalah suruhanjaya pengesyoran kehakiman.
Di bawah Seksyen 27 Akta JAC, perdana menteri boleh meminta dua lagi nama untuk pertimbangan bagi mengisi kekosongan sekiranya beliau tidak berpuas hati dengan cadangan terdahulu.
“Dari perspektif perlembagaan dan Akta JAC, perdana menteri berhak memutuskan siapakah yang dilantik sebagai hakim,” kata Salim.
Beliau mengulas dakwaan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad yang berkata beliau tidak mencampuri hal ehwal badan kehakiman negara.
Mahathir menjadi perdana menteri sejak 1981 hingga 2003 dan kembali memegang jawatan itu selama 22 bulan hingga Feb tahun lepas.
Najib bagaimanapun mentertawakan dakwaan Mahathir itu dengan berkata, ia adalah pembohongan terbesar dalam sejarah kehakiman Malaysia.
Bagaimanapun, Salim berkata, campur tangan dalam hal ehwal kehakiman boleh berlaku dalam pelbagai bentuk.
Katanya, sebarang pindaan perlembagaan perlu membenarkan perdana menteri mengubah cadangan JAC hanya sekali, dan beliau mesti memberikan alasannya kepada jawatankuasa itu.
“Beliau mesti menerima mana-mana nama yang diberikan dan dikemukakan kepada Majlis Raja-raja sebelum Agong membuat pelantikan,” katanya.
Sementara itu, seorang hakim yang bersara berkata semua pegawai kehakiman perlu menjunjung sumpah jawatan itu, iaitu setia pada undang-undang negara dan melaksanakan keadilan.
“Hakim tidak perlu berterima kasih kepada sesiapa pun atas kenaikan pangkat mereka kerana mereka berkhidmat untuk undang-undang dan perlembagaan,” katanya yang tidak mahu dikenali. FMT

The post Had kuasa PM dalam pelantikan hakim, kata Majlis Peguam appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/02/13/had-kuasa-pm-dalam-pelantikan-hakim-kata-majlis-peguam/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=had-kuasa-pm-dalam-pelantikan-hakim-kata-majlis-peguam

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Majlis Nikah Dibenarkan Di Masjid Kata Ismail Sabri

Majlis Nikah Dibenarkan Di Masjid Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 199 hits
PETALING JAYA Kerajaan hari ini bersetuju membenarkan majlis akad nikah diadakan di pejabat agama dan masjid dengan had maksimum adalah 20 orang tidak termasuk jurunikah serta saksi Bagaimanapun Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata maj...
Gantung Tugas Hakim Pemberi Maklumat Tamparan Untuk Banteras Rasuah Kata C4

Gantung Tugas Hakim Pemberi Maklumat Tamparan Untuk Banteras Rasuah Kata C4

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 221 hits
FMT ReportersHakim Mahkamah Rayuan Hamid Sultan Abu Backer digantung tugas enam bulan kerana afidavitnya yang mendakwa terdapat salah laku kehakiman PETALING JAYA Pusat Memerangi Rasuah dan Kronisme berkata penggantungan tugas hakim pemberi...
Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

Sabar Kami Akan Buat Keputusan Kes Adib Nanti Kata Peguam Negara

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 160 hits
February 16 2021 Tunggu dan sabar kami akan buat keputusan nanti kata Peguam Negara Idrus Harun Itu adalah reaksi Idrus ketika diminta mengulas perkembangan terkini kes kematian anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Muhammad Adib Mo...
Tommy Thomas Salah Tafsir Perlembagaan Kata Peguam

Tommy Thomas Salah Tafsir Perlembagaan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 174 hits
Seorang peguam dari Majlis Peguam Selangor menepis dakwaan bekas peguam negara Tommy Thomas yang peletakan jawatan Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri tahun lalu tidak bermakna kerajaan akan tumbang secara automatik Muhammad Rafique...
Asing Peranan Peguam Negara Pendakwa Raya Presiden Majlis Peguam

Asing Peranan Peguam Negara Pendakwa Raya Presiden Majlis Peguam

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 173 hits
Presiden Majlis Peguam Salim Bashir KUALA LUMPUR Majlis Peguam mahu kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan setelah Parlimen bersidang semula untuk mengasingkan peranan Peguam Negara dan pendakwa raya Presidennya Salim Bashir berkata ia h...
Kuasa Luar Biasa Peguam Negara

Kuasa Luar Biasa Peguam Negara

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 230 hits
Tommy Thomas dan Kuasa AG Buku Tommy Thomas My Story Justice in the Wilderness telah mengundang pelbagai reaksi pemimpin dan masyarakat Malaysia Saya tidak ingin mengulas tentang isu peristiwa dan pengkisahan beliau Itu memoir beliau dan pa...
Jawatankuasa Menasihati Agong Mengenai Darurat Bercanggah Perlembagaan Kata Peguam

Jawatankuasa Menasihati Agong Mengenai Darurat Bercanggah Perlembagaan Kata Peguam

papar berkaitan - pada 11/2/2021 - jumlah : 237 hits
Pejabat Perdana Menteri pada Selasa mengumumkan anggota jawatankuasa khas darurat dengan bekas ketua hakim negara Arifin Zakaria sebagai pengerusi PETALING JAYA Jawatankuasa dianggotai 19 individu yang diketuai oleh bekas ketua hakim tidak ...
Hotel Kos Rendah Mungkin Jadi Tempat Tinggal Pekerja Elak Kesesakan Kata Menteri

Hotel Kos Rendah Mungkin Jadi Tempat Tinggal Pekerja Elak Kesesakan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 5/2/2021 - jumlah : 180 hits
Ismail Sabri Yaakob berkata beliau difahamkan pekerja mungkin ditempatkan di hotel satu atau dua bintang bagi mengelakkan penularan Covid 19 PETALING JAYA Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata hotel kos rendah mungkin dijadikan penginap...
Saya Tidak Akan Letak Jawatan Kata Zahid

Saya Tidak Akan Letak Jawatan Kata Zahid

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 159 hits
malaysiadateline com Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meminta anggota partinya untuk menghormati perlembagaan parti dan peranan presiden yang dipegangnya selepas beberapa desakan akar umbi yang meminta beliau meletakkan jawatan Memetik portal ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman