Gigi Anak Rongak Hitam Jangan Biarkan Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa Bantu Anak


Belum pun sampai usia enam tahun, gigi anak sudah rongak dan menjadi kehitaman. Jangan biarkan sahaja kerana menjaga gigi perlu menjadi kewajipan pada mak ayah.
Persoalannya, kenapa masalah gigi kehitaman dan rongak ini berlaku pada anak kita?
Gigi rongak adalah satu keadaan di mana gigi mengalami kepecahan dan kehitaman lantas membuat ia tidak seperti gigi normal lagi. Kondisi ini sering berlaku kepada golongan kanak-kanak dan kebanyakan ibu bapa hanya membiarkannya kerana beranggapan bahawa ia adalah gigi susu sahaja.

Ya, mungkin benar bahawa karies gigi sering berlaku kepada gigi susu dan bukan gigi kekal kerana ia masih lagi belum kuat. Namun adalah tidak wajar untuk ibu bapa hanya membiarkannya kerana ia akan menjejaskan kehidupan kanak-kanak malang itu.
Jangan terlambat kerana ia akan menjejaskan kehidupan anak anda kelak.
Ibu bapa boleh perhatikan tanda-tanda bahaya ini:
* Mula muncul tompok putih di atas permukaan gigi anak
* Tompok ini telah berubah warna menjadi kuning, perang atau hitam
* Gigi anak mula mengalami kepecahan dan kehitaman
* Sekiranya berlaku salah satu atau kesemua tanda di atas ini, segera bertindak dan bawa si kecil anda berjumpa dengan doktor gigi okay!
 
Punca gigi rongak?
Meskipun anak anda belum lagi pandai memberus dan memflos gigi mereka sendiri, ia tidak wajar dijadikan alasan oleh ibu bapa. Anda berperanan penting dalam usaha untuk mengajar mereka tentang tatacara penggunaan berus, ubat dan flos gigi di awal usia.
Dalam pada itu, sila berwaspada dengan beberapa punca kerosakan gigi si kecil seperti berikut:

#1. Pengambilan makanan & minuman
Untuk pengetahuan ibu bapa di luar sana, gigi anak anda mungkin akan rongak sekiranya banyak mengambil makanan dan minuman yang bergula. Ini kerana makanan dan minuman yang bergula ini seterusnya akan menyebabkan pembentukan plak sekali gus merosakkan tulang gigi si kecil. Jadi ibu bapa sila lebih awasi diet mereka.
#2. Pendedahan terhadap paras pH rendah
Kerosakan gigi anak juga boleh berlaku akibat kekacauan dalam proses pertumbuhan gigi (contohnya amelogenesis atau dentinogenesis imperfecta).
Ia boleh berlaku akibat pendedahan terhadap persekitaran mulut dengan paras pH rendah bercampur air liur, kuman, sisa makanan dan sebagainya.
#3. Tabiat menghisap botol susu
Ia mungkin merupakan satu tabiat yang tidak dapat dielakkan kerana si kecil perlu untuk menyusu menggunakan botol susu di awal usia mereka.
Pun begitu, tabiat inilah yang akan menyebabkan kerosakan gigi terutamanya jika meminum minuman yang tinggi kandungan gula di dalamnya.
Bukan tidak boleh, cuma cuba kurangkan!
#4. Jangkitan
Selain itu, gigi yang rongak juga mungkin berpunca daripada jangkitan kuman antaranya Mutans Streptococci (MS) yang akan membentuk karies gigi.
Ia boleh merebak dan membiak melalui perkongsian air liur antara kanak-kanak dengan individu lain (contohnya ketika berkongsi makanan atau minuman).
Seperti mana penyakit yang lain juga, gigi rongak adalah lebih mudah untuk dicegah berbanding dirawat. Menurut pakar pergigian  ada beberapa cara yang ibu bapa boleh cuba amalkan termasuklah:

Kurangkan memberi anak makanan dan minuman yang tinggi kandungan gula Elakkan anak daripada tidur bersama botol susu di mulut sepanjang tempoh lena Ajarkan anak tentang tatacara yang betul untuk memberus dan memflos gigi Pastikan anak menggunakan ubat gigi yang mengandungi fluorida Bersihkan kawasan gigi rongak dengan menggunakan peralatan yang disarankan doktor gigi Cabutkan gigi anak yang telah rosak setelah berunding dengan doktor gigi Sebaik-baiknya, ibu bapa perlu selalu membawa anak berjumpa doktor gigi secara berkala contohnya seperti 6 bulan sekali untuk menjalani pemeriksaan. Ya, ia mungkin akan menjadi satu cabaran yang agak besar kerana kebanyakan kanak-kanak akan berasa sangat takut untuk melakukan pemeriksaan ini.
Oleh itu, cuba pujuk mereka dengan bijak dan menawarkan sesuatu selepas sahaja mereka bersetuju untuk bertemu dengan doktor gigi.
Kredit: hellodoktor.com
The post Gigi Anak Rongak & Hitam Jangan Biarkan, Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa, Bantu Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/gigi-anak-rongak-hitam-jangan-biarkan-walaupun-gigi-susu-tapi-bukan-perkara-biasa-bantu-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah 18 Bulan Tapi Anak Masih Tak Pandai Berjalan Mak Ayah Cepat Bantu

Dah 18 Bulan Tapi Anak Masih Tak Pandai Berjalan Mak Ayah Cepat Bantu

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 381 hits
Meniarap sudah merangkak pun sudah Kini anak memasuki fasa untuk berjalan namun mengambil masa yang agak lama sebelum anak benar benar boleh berdiri dan seterusnya melangkah setapak demi setapak Ibu bapa tidak perlu risau sekiranya anak sud...
Hiburan Cico Bukan Disihir Tapi Penyanyi 70 An Uji Rashid Dedah Perkara Sebenar Menimpa Anak Lelakinya

Hiburan Cico Bukan Disihir Tapi Penyanyi 70 An Uji Rashid Dedah Perkara Sebenar Menimpa Anak Lelakinya

papar berkaitan - pada 26/12/2020 - jumlah : 363 hits
Penyanyi lagenda yang terkenal ketika era 1970 an seniwati Uji Rashid mendedahkan kisah sebenar yang menimpa anak lelakinya Cico yang khabarnya telah menghidap penyakit misteri Dia yang ditemui dalams sebuah program khas anjuran Prof Datuk ...
Asal Lapar Anak Minta Susu Dah Kenyang Tak Nak Makan Mak Ayah Jangan Biar Nanti Kurang Zat

Asal Lapar Anak Minta Susu Dah Kenyang Tak Nak Makan Mak Ayah Jangan Biar Nanti Kurang Zat

papar berkaitan - pada 29/12/2020 - jumlah : 365 hits
Situasi yang sering berlaku Apabila anak lapar minta dibancuhkan susu Namun apabila diberikan susu kenyang susu makanan tidak dijamah tidak berminat pula Ibu ayah jangan biarkan situasi ini berlarutan tidak elok untuk perkembangannya berkon...
Biarkan Anak Urus Diri Bukan Sebab Mak Malas Tapi Nak Dia Belajar Terutama Anak 3 Tahun Ke Bawah

Biarkan Anak Urus Diri Bukan Sebab Mak Malas Tapi Nak Dia Belajar Terutama Anak 3 Tahun Ke Bawah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 358 hits
Biarlah saya suap anak makan asalkan dia tak main dengan makanan dan tak bersepah akhirnya anak tak pandai gunakan tangan untuk menyuap makanan lebih sedih tak tahu fungsi tangan untuk menyuap makanan memegang sudu kerana terbiasa makan ber...
Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

Mungkin Ini Penyebab Gigi Si Manja Belum Tumbuh Jangan Biarkan Kalau Masuk 18 Bulan Masih Tak Tumbuh

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 289 hits
Secara normalnya gigi pertama bayi akan mula tumbuh ketika usianya masuk 6 bulan Gigi pertama biasanya akan tumbuh di tengah bahagian bawah gigi lain akan tumbuh mengikut perkembangan usia mereka Tapi macam mana pula kalau dah masuk 9 bulan...
Gigi Susu Anak Dah Goyang Mak Ayah Boleh Cabut Sendiri Doktor Kongsi Prosedur Betul Nak Cabut Gigi Kat Rumah

Gigi Susu Anak Dah Goyang Mak Ayah Boleh Cabut Sendiri Doktor Kongsi Prosedur Betul Nak Cabut Gigi Kat Rumah

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 451 hits
Gigi susu anak dah mula goyang goyang sebenarnya mak ayah boleh cabut sendiri di rumah tanpa perlu ke klinik gigi Tapi mungkin ramai yang takut nak buat kerana tiada pengalaman atau tak tahu cara yang betul Dr Azila Mohd Kasim dari Klinik P...
Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan

Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 374 hits
Penjagaan oral kanak kanak perlu bermula sejak mereka masih bayi lagi Sungguhpun bayi masih belum tumbuh gigi pertama namun ibu bapa perlu mula menjaga kebersihan mulut dan gusi bayi Penjagaan oral kanak kanak sinonim dengan penggunaan beru...
Jangan Biarkan Anak Anak Bermain Air Banjir Bomba Terengganu

Jangan Biarkan Anak Anak Bermain Air Banjir Bomba Terengganu

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 223 hits
Nur Fazlizai AliPengunjung yang bertandang ke Terengganu dinasihati agar tidak mengadakan pesta air di lokasi bencana termasuk di kawasan pantai Foto fail KEMAMAN Orang ramai yang tinggal di kawasan dilanda banjir dan pesisir pantai diingat...
Kalau Anak Cerita Sesuatu Pada Anda Dengar Siasat Dan Percayalah Jangan Biarkan

Kalau Anak Cerita Sesuatu Pada Anda Dengar Siasat Dan Percayalah Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 433 hits
Mama ada orang sentuh adik ish apa adik ni si anak terus terdiam mula takut nak mencerita pada si ibu Penderaan seksual bukan sesuatu yang boleh dibiarkan Ibu atau ayah yang mengetahui tentang masalah si anak ini harus melakukan sesuatu Ana...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11