Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan


Penjagaan oral kanak-kanak perlu bermula sejak mereka masih bayi lagi. Sungguhpun bayi masih belum tumbuh gigi pertama, namun ibu bapa perlu mula menjaga kebersihan mulut dan gusi bayi. Penjagaan oral kanak-kanak sinonim dengan penggunaan berus gigi bayi, kain lembut dan juga ubat gigi.
Walau bagaimanapun, seawal usia berapakah bayi boleh diberikan ubat gigi dan bagaimana anda ingin membersihkan gusi dan gigi bayi yang kecil? Ikuti perkongsian Hello Doktor ini.

Bagaimana menjaga gigi dan gusi bayi? Ibu bapa tidak perlu menunggu sehingga anak tumbuh gigi untuk memulakan penjagaan oral mereka. Anda sudah boleh mula menjaga gusi bayi sebelum gigi pertamanya tumbuh lagi. Caranya adalah dengan:
Sebelum gigi bayi tumbuh, anda boleh mula bersihkan gusi dan mulutnya menggunakan kain basah lembut dan gosokkan pada sekitar mulut serta gusi bayi. Jika bayi sudah tumbuh gigi, anda boleh mula perkenalkan berus gigi yang direka khas untuk bayi dengan berus lembut. Anda hanya perlu basahkan berus gigi dan kemudian gosokkan perlahan gigi bayi. Bila perlu mula perkenalkan bayi dengan ubat gigi? Bayi hanya boleh menggunakan ubat gigi jika sudah berusia 18 bulan dan ke atas. Sebelum mencapai usia yang dinyatakan, anda hanya boleh memperkenalkannya dengan ubat gigi jika disarankan oleh doktor gigi.
Jika bayi anda sudah berusia 18 bulan, anda boleh letakkan ubat gigi rendah atau bebas fluorida sebesar saiz kacang pis pada berus giginya.
Selamatkah ubat gigi fluorida untuk bayi? Fluorida biasanya diletakkan dalam ubat gigi bagi mencegah kaviti, menguatkan enamel gigi yang lemah, menterbalikkan kerosakan gigi awal, mengehadkan pertumbuhan bakteria oral, dan melambatkan kehilangan mineral daripada enamel gigi. Bagaimanapun, terdapat perdebatan mengenai keselamatan fluorida, termasuklah ubat gigi berfluorida kepada manusia.
Namun, American Dental Association masih menyarankan penggunaan ubat gigi ini kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Cuma, ia perlu digunakan dengan betul.
Bayi hanya memerlukan sedikit sahaja ubat gigi untuk diletakkan pada berus gigi, setiap kali sesi. Mengikut saranan American Academy of Pediatrics, bayi perlu diberikan ubat gigi bebas-fluorida sehingga usianya mencecah 2 tahun.
Anda boleh menambah jumlah ubat gigi berfluorida jika usia kanak-kanak sekitar 3 tahun, kerana ketika ini mereka sudah pandai meludah semasa menggosok gigi.
Bagaimana jika bayi saya tertelan ubat gigi? Sekiranya ibu bapa mematuhi jumlah pemberian ubat gigi yang disarankan, adalah tidak mengapa jika bayi tertelan sedikit daripada saiz kecil ubat gigi yang ada pada berus gigi. Bagaimanapun, jika anda meletakkan jumlah ubat gigi yang lebih banyak, dan anak anda tertelan sedikit daripadanya, terdapat kemungkinan bayi mengalami sakit perut. Ini tidak semestinya berbahaya, tetapi anda boleh membawa bayi berjumpa doktor jika bimbang dengan keadaan kesihatan si manja anda.
Ubat gigi berfluorida adalah selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Jika anda bimbang anak anda akan tertelan ubat gigi, sentiasa pantau anak kecil anda semasa memberus gigi, sehinggalah dia sudah boleh memberus giginya sendiri dan pandai meludah.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Jangan Perkenal Ubat Gigi Awal Sangat Untuk Gosok Gigi Bayi! Ini Boleh Terjadi Kalau Anak Tertelan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/jangan-perkenal-ubat-gigi-awal-sangat-untuk-gosok-gigi-bayi-ini-apa-boleh-jadi-kalau-anak-tertelan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Risikokan Nyawa Anak Orang Doktor Kongsi 6 Perkara Ketika Ziarah Bayi Baru Lahir

Jangan Risikokan Nyawa Anak Orang Doktor Kongsi 6 Perkara Ketika Ziarah Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 9/1/2021 - jumlah : 324 hits
Sistem imun bayi yang baru dilahirkan masih belum matang dan ini memudahkan mereka mendapat jangkitan Menjadi lumrah masyarakat akan teruja bila mendengar kelahiran baru dari keluarga mahupun kenalan Sifat bayi yang comel membuatkan ramai y...
Gigi Susu Anak Dah Goyang Mak Ayah Boleh Cabut Sendiri Doktor Kongsi Prosedur Betul Nak Cabut Gigi Kat Rumah

Gigi Susu Anak Dah Goyang Mak Ayah Boleh Cabut Sendiri Doktor Kongsi Prosedur Betul Nak Cabut Gigi Kat Rumah

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 451 hits
Gigi susu anak dah mula goyang goyang sebenarnya mak ayah boleh cabut sendiri di rumah tanpa perlu ke klinik gigi Tapi mungkin ramai yang takut nak buat kerana tiada pengalaman atau tak tahu cara yang betul Dr Azila Mohd Kasim dari Klinik P...
Jangan Takut Takut Mandikan Anak Lepas Lahir Ini Panduan Mandikan Bayi Cara Tepat

Jangan Takut Takut Mandikan Anak Lepas Lahir Ini Panduan Mandikan Bayi Cara Tepat

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 341 hits
Bukan sahaja kekok malah pertama kali menjadi ibu dan ayah pastinya ada perasaan bimbang ketika memandikan anak Mana tidaknya bayi yang terlalu kecil menyukarkan untuk dipegang Namun bila rutin ini dilakukan setiap hari pastinya ibu sudah m...
Gigi Anak Rongak Hitam Jangan Biarkan Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa Bantu Anak

Gigi Anak Rongak Hitam Jangan Biarkan Walaupun Gigi Susu Tapi Bukan Perkara Biasa Bantu Anak

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 406 hits
Belum pun sampai usia enam tahun gigi anak sudah rongak dan menjadi kehitaman Jangan biarkan sahaja kerana menjaga gigi perlu menjadi kewajipan pada mak ayah Persoalannya kenapa masalah gigi kehitaman dan rongak ini berlaku pada anak kita G...
Jangan Zalim Sangat

Jangan Zalim Sangat

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 377 hits
Jangan Zalim Sangat Assalammualaikum wbtJANGAN ZALIM SANGAT Tumbuk pukul sampai cedera itu dikatakan zalim Apatah lagi hingga menyebabkan kematian Lagilah zalim Nampak jelas zalim pada pihak lain Sebenarnya zalim ni tak semestinya lakukan s...
Ubat Yang Ibu Makan Boleh Terlepas Ke Dalam Susu Badan Awas Tau

Ubat Yang Ibu Makan Boleh Terlepas Ke Dalam Susu Badan Awas Tau

papar berkaitan - pada 28/12/2020 - jumlah : 258 hits
Breastfeeding mommy semestinya akan rasa lega bila mengetahui bahawa susu ibu mempunyai kandungan nutrisi lengkap yang mampu menguatkan imuniti bayi especially bayi baru lahir That s why lah Kementerian Kesihatan Malaysia pun suggest mak ma...
Kalau Nak Anak Bijak Ibu Hamil Kena Suka Membaca Bercakap Dengan Bayi Dalam Kandungan

Kalau Nak Anak Bijak Ibu Hamil Kena Suka Membaca Bercakap Dengan Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 11/1/2021 - jumlah : 401 hits
Benarkah ibu mengandung yang mempunyai tabiat membaca buku menjadikan anak lebih bijak Ikuti kupasan ini untuk mengetahui dengan lebih lanjut Tabiat membaca buku oleh ibu mengandung Ibu hamil sering dihujani maklumat yang boleh menimbulkan ...
Ubat Gegat Kacang Parang Ubat Nyamuk Pantang Bayi G6pd Seumur Hidup Mak Ayah Kena Selalu Peka

Ubat Gegat Kacang Parang Ubat Nyamuk Pantang Bayi G6pd Seumur Hidup Mak Ayah Kena Selalu Peka

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 472 hits
Ubat gegat kacang parang ubat nyamuk lingkaran antara 6 pencetus hemolisis anak kurang G6PD Mama papa mesti tahu dan peka sentiasa Perkongsian daripada ini boleh dijadikan panduan dan meningkatkan pemahaman tentang kekurangan G6PD yang di m...
Ubat Sintetik Boleh Menyebabkan Kerosakan Ginjal

Ubat Sintetik Boleh Menyebabkan Kerosakan Ginjal

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 170 hits
UBAT SINTETIK BOLEH MENYEBABKAN KEROSAKAN GINJAL Assalamualikum Doktor Saya adalah pesakit ginjal tahap dua Apakah benar ubat ubat yang diberikan boleh mempercepatkan kerosakan ginjal saya sehingga terpaksa menjalani rawatan hemodialisis Te...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord