Gamat Malaysia Jadi Buruan Nelayan Vietnam



Gamat merujuk kepada sejenis haiwan yang hidup di dasar laut di dalam kelas Holothuroidea. Ia tidak mempunyai anggota yang menjulur keluar dan lebih berbentuk timun. Oleh itu, ia juga dikenali sebagai timun laut dan teripang di sesetengah tempat.

Gamat juga dijadikan sebagai minyak ubat, disebabkan ketahanannya yang mampu hidup walaupun dipotong dua, oleh itu dijadikan ubat bagi merawat luka dan untuk cepat sembuh selepas pembedahan dalam perubatan Melayu.

Gamat
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Gamat


Dalam pada itu, terdapat banyak lagi jenis spesies gamat. Secara umumnya, ia adalah spesies yang tidak bertulang dan mempunyai tubuh badan yang lembut. Kepelbagaian bentuk silinder yang dimilikinya adalah menyerupai tumbuhan daratan mentimun, maka tidak hairanlah ia digelar mentimun laut. Berikut merupakan antara spesies-spesiesnya:

Holothuria scabraHolothuria spinifera Holothuria fuscogilvaActinopyga mauritianaApostichopus japonicusParastichopus californicus Thelenota ananasAcaudina molpadioides
Haiwan ini boleh membesar daripada beberapa millimeter sehingga mencapai saiz melebihi dua meter panjang. Ia terdiri daripada pelbagai kombinasi warna seperti hitam, putih, merah atau biru. Dalam pada itu, ia mempunyai taburan habitat yang luas di seluruh dunia termasuk di perairan Malaysia seperti di Pulau Langkawi dan Pulau Tioman.

Menurut kajian, ia mengandungi protein yang sangat tinggi iaitu sekitar 55% di samping pelbagai lagi nutrien yang lain seperti mucopolysaccharides dan saponin. Manakala, kandungan lemak di dalamnya pula adalah sangat rendah. Selain itu juga, ia turut mengandungi vitamin E yang terkandung dalam cecair badannya yang mempunyai aktiviti antioksida yang berfungsi dalam sistem pertahanan. Ini mampu mengurangkan risiko individu daripada dijangkiti penyakit sekali gus mengekalkan kesihatan tubuh badan.


Selain itu, kajian awal juga menunjukkan bahawa ia mengandungi nutrien yang boleh berfungsi sebagai antibakteria, antifungus, antikanser atau antiradang. Ini menunjukkan bahawa haiwan ini mempunyai kegunaan yang meluas dan tidak hanya terhad kepada penyelesaian masalah kulit dan kesihatan yang umum sahaja.

Gamat: Hidupan Laut yang Kaya Khasiat
Pautan : https://hellodoktor.com/ms/gaya-hidup-sihat/pemakanan/manfaat-gamat/#gref


Kini gamat merupakan satu komoditi yang bernilai tinggi dan dipasarkan begitu meluas. Industri gamat telah lama wujud dan sehingga kini permintaan gamat masih tidak dapat dipenuhi oleh sumber tempatan.


Pendaratan gamat menyumbang sebahagian daripada jumlah pendaratan perikanan tangkapan negara.  Industri  gamat telah menjadi satu aktiviti komersial di Malaysia seperti industri pembuatan farmaseutical, kosmetik, ubat-ubatan dan makanan tambahan.

Gamat merupakan spesies baru yang bernilai tinggi yang mula diberi tumpuan dalam RMKe-10. Bagaimanapun, teknologi pembenihan gamat masih di peringkat R&D dan ternakan belum berkembang dengan baik disebabkan bekalan benih yang terhad. Pada masa ini, ternakan gamat masih tertumpu di negeri Sabah dan Langkawi, Kedah.


Untuk ternakan, sistem kandang di laut (pen culture), kolam atau sistem pen dalam kolam boleh digunakan. Di Malaysia, tiada hatceri tempatan yang mengeluarkan benih gamat untuk tujuan komersial. Sebagai langkah permulaan, Jabatan Perikanan sedang menjalankan penyelidikan pembenihan gamat di Hatceri Gamat Sementara di Bukit Malut, Langkawi.

Gamat
Pautan : https://www.dof.gov.my/index.php/pages/view/2374


Disebabkan kebaikan dan khasiat yang boleh diperolehi dari gamat. Ia mula mendapat perhatian bukan sahaja di Malaysia bahkan negara - negara jiran. Bukti yang jelas ialah siri - siri penangkapan nelayan Vietnam yang sejak beberapa tahun kebelakangan.

Berikut adalah merupakan beberapa sedutan akhbar online yang melaporkan penangkapan nelayan dari Vietnam.

Nelayan Vietnam 'kaut' gamat dicekup
Pautan : https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/07/602466/nelayan-vietnam-kaut-gamat-dicekup
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 21 Julai 2020 @ 6:55 PM

9 ditahan curi gamat [METROTV]
Pautan : https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2019/01/413450/9-ditahan-curi-gamat-metrotv
Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 18 January 2019 @ 1:17 PM

Pencuri gamat
Pautan : https://www.hmetro.com.my/node/204210
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 8 Februari 2017 @ 7:18 AM

Tahan nelayan asing ambil gamat
Pautan : https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2016/01/107753/tahan-nelayan-asing-ambil-gamat
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 16 January 2016 @ 7:08 AM

APMM tahan nelayan Vietnam
Pautan : https://www.hmetro.com.my/node/34452
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 3 Mac 2015 @ 2:09 PM


Kesemua kes di atas disiasat mengikut Seksyen 15(1)(a) Akta Perikanan 1985 yang memperuntukkan denda maksimum RM1 juta bagi pemilik bot dan tekong serta tidak melebihi RM100,000 bagi awak-awak atau penjara tidak lebih dua tahun jika sabit kesalahan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/07/gamat-malaysia-jadi-buruan-nelayan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apmm Terengganu Sita Tujuh Bot Tahan 83 Nelayan Vietnam

Apmm Terengganu Sita Tujuh Bot Tahan 83 Nelayan Vietnam

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 199 hits
KUALA TERENGGANU 19 Julai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia Terengganu merampas tujuh bot nelayan Vietnam berserta 83 orang termasuk tekong dan awak awak berusia antara 16 hingga 68 tahun dalam Ops Kuda Laut Pengarahnya Kepten Maritim ...
Perbezaan Budaya Bukan Halangan 4 Pasangan Korea Malaysia Yang Dikenali Ramai

Perbezaan Budaya Bukan Halangan 4 Pasangan Korea Malaysia Yang Dikenali Ramai

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 216 hits
Sejak fenomena Korea mula menceroboh masuk di Malaysia semakin ramai yang mula merasakan bahawa orang berasal daripada sana boleh tahan tampannya Mungkin juga penangan melihat pelakon Korea dan juga idola seperti Suzy Lee Min ho EXO Blackpi...
Inilah Dinasti Politik Malaysia

Inilah Dinasti Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 234 hits
Berpuluy tahun kita diasuh atuk berpuluh tahun kita disajikan politik bangsa vs politik agama Mempertahankan bangsa melawan memartabatkan agama Sehinggalah satu kejutan berlaku pada PRU14 Bermula daripada gerakan reformasi melawan atuk bers...
Speaker Parlimen Malaysia Di Era Normal Baru

Speaker Parlimen Malaysia Di Era Normal Baru

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 335 hits
ULASANMohamad Ariff Mohd Yusuff speaker cemerlang MENGULAS apa yang berlaku di hari pertama sidang parlimen hari ini khususnya mengenai usul dikemukakan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk mengosongkan kerusi speaker yang disandang ...
Sugu Pavithra Kongsi Terima Silver Play Button Ucap Terima Kasih Kepada Seluruh Rakyat Malaysia

Sugu Pavithra Kongsi Terima Silver Play Button Ucap Terima Kasih Kepada Seluruh Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 242 hits
Siapa yang tidak kenal dengan seorang YouTuber yang hanya bermula suka suka untuk membuat video sejak 5 bulan yang lalu dan kini semakin popular Ohmedia maksudkan tentang Sugu Pavithra yang sehingga ke hari ini terus melakar kejayaan demi k...
Permohonan Jawatan Penyelia Pembanci Sambilan Banci Penduduk Dan Perumahan Malaysia 2020

Permohonan Jawatan Penyelia Pembanci Sambilan Banci Penduduk Dan Perumahan Malaysia 2020

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 670 hits
PERMOHONAN JAWATAN PENYELIA PEMBANCI SAMBILAN BANCI PENDUDUK DAN PERUMAHAN MALAYSIA 2020 CARA PERMOHONAN JAWATAN PENYELIA PEMBANCI SAMBILAN Permohonan jawatan boleh dilakukan secara online di portal MyCensus2020 CARA DAFTAR PERMOHONAN JAWAT...
Kfc Malaysia Memperkenalkan Zinger Chop Istimewa Yang Sangat Yummi

Kfc Malaysia Memperkenalkan Zinger Chop Istimewa Yang Sangat Yummi

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 249 hits
Setiap kali seseorang bercakap tentang KFC kita sebagai pendengar entah bagaimana akan secara tidak sengaja memikirkan ayam goreng yang rangup dan sedap Rasa ayam gorengnya yang penuh dengan rempah ratus terpilih boleh bikin rasa terliur wa...
Asus Rog Zephyrus Duo 15 Diperlihatkan Di Laman Web Asus Malaysia Akan Tiba Sekitar Ogos Ini

Asus Rog Zephyrus Duo 15 Diperlihatkan Di Laman Web Asus Malaysia Akan Tiba Sekitar Ogos Ini

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 265 hits
Pada pertengahan tahun ini ASUS telah memperlihatkan pelbagai model komputer riba gaming baru dibawah jenama ASUS Republic of Gaming Salah satu daripada komputer riba yang diperlihatkan ialah ASUS ROG Zephyrus Duo 15 iaitu komputer riba ASU...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Pasukan Perlukan Masa Untuk Dapatkan Kecergasan Maksimum Datuk Ong Kim Swee

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Bila Tutup Dapo

Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord