Speaker Parlimen Malaysia Di Era Normal Baru


ULASAN

Mohamad Ariff Mohd Yusuff speaker cemerlang.MENGULAS apa yang berlaku di hari pertama sidang parlimen hari ini, khususnya mengenai usul dikemukakan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin (Pagoh) untuk mengosongkan kerusi speaker yang disandang oleh Mohammad Ariff Mohd Yusuff, mencatat beberapa perkara baru yang boleh disebut sebagai sejarah hanyir dalam demokrasi Malaysia.


Apa yang berlaku tadi juga bukan sahaja hanyir tetapi membantutkan usaha untuk melakukan perubahan dan pembaharuan parlimen yang diusahakan oleh kerajaan PH sebelum ini yang sudah lama dituntut rakyat.

Ada aspek yang boleh dipertikaikan baik dari segi peraturan mesyuarat, amalan sebelum ini dan juga dari sisi perlembagaan. Selain itu ia terserlah betapa huduh dan dangkalnya perangai dan pemikiran anggota Dewan Rakyat di bawah kerajaan PN.

Apa yang menimpa Mohamad Ariff adalah pertama kali berlaku dalam sejarah lebih 60 tahun demokrasi berparlimen di Malaysia. Beliau diminta melepaskan jawatan itu kerana pihak kerajaan ingin mahu mengisinya dengan orang lain sesuai dengan peralihan kerajaan yang berlaku dengan kudeta.

Tindakan itu tidak pernah berlaku sebelum ini dimana pertukaran speaker boleh berlaku apabila bermulanya sesuatu penggal baru parlimen, atau speaker telah meletak jawatan atau pun mati. Adapun proses perletakan jawatan dengan usul mengosongnya jawatan itu belum pernah berlaku dan inilah pertama kali terjadi di era Malaysia melalui normal baru Covid.

Tampaknya kejadian songsang kalak, itu berlaku ketika kerajaan PN dibawah pimpinan perdana menteri Muhyiddin Yassin yang pelantikannya menimbulkan kontroversi kerana masalah nombor sokongan terhadapnya.

Seperti kata Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim (Port Dickson), pemecatan Mohamad Ariff tidak munasabah apa lagi beliau seorang speaker yang berwibawa dan cemerlang. Anwar membantah keras usul untuk memecat Mohamad Ariff.

Anwar: Ariff seorang speaker cemerlang.Beberapa kali Anwar yang bangkit mempertikaikan usul berkenaan dan minta penjelasan daripada kerajaan, kenapa usul itu harus dikemukakan. Bagaimanapun ia tidak dilayan seperti sepatutnya secara professional sesuai dengan martabat Dewan dan kedudukan Anwar sebagai ketua pembangkang yang mempunyai perioriti. Masa yang diperuntukan juga semput seolah-olah ia sengaja diperlakukan begitu.

Cara Timbalan Speaker Rashid Hasnon mengendali mesyuarat pembentangan usul tersebut tidak ada kelas dan standard langsung sebagai seorang pengerusi mesyuarat yang adil dan bijak dimana kalau kerajaan bercadang hendak menggugurkan speaker seharusnya gugurkan Rashid terlebih dahulu.

Keengganan Timbalan Speaker Rashid atau wakil kerajaan menjelaskan perkara itu dengan berselindung di sebalik peraturan, menunjukkan bahawa usul dikemukakan itu tidak mempunyai alasan yang konkrit melainkan kerana motif politik. Sikap Timbalan Speaker itu mengecewakan Anwar dan juga pemerhati politik.

Mohamad Ariff adalah Hakim Mahkamah Tinggi yang dilantik memegang jawatan itu sebaik kerajaan PH dibentuk, dalam kenyataan medianya menyifatkan apa yang berlaku ke atas dirinya satu kejadian yang tidak pernah berlaku dalam tempoh 800 tahun di mana-mana negara seorang speaker berhenti (dipecat) kerana tanpa ada kesalahan, atau sehingga tamat tempoh perkhidmatannya.

Menurutnya apa yang berlaku itu di luar pada biasa dan beliau tidak tahu sama ada terdapat di negeri-negeri lain melainkan di Trinidad dan Tobago yang melakukan tindakan memecat speaker parlimen mereka. Menurutnya Trinidad katanya mengusir Speaker pada tahun 1990 kerana speaker itu melakukan kesalahan rasuah.

"Apa yang berlaku sekarang di luar pada biasa dan saya tak tahu sama ada terdapat negeri-negeri lain melainkan Trinidad dan Tobago yang melakukan perkara sebegini.

"Trinidad usir speaker pada 1990-an sebab speaker itu lakukan kesalahan rasuah.

"Tapi tidak ada apa-apa contoh lain selama 800 tahun tak pernah seorang speaker diusir sebelum tamat tempoh satu-satunya parlimen," katanya dalam sidang media di parlimen dipetik.

Bekas speaker itu lantas menyinis apakah Malaysia sudah mahu jadi dan meniru Trinidad dan Tobago

Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad (Langkawi) yang bangun mencelah juga tidak bersetuju dengan pemecatan Mohamad Ariff, bersependapat dengan Anwar bahawa pemecatan itu sebagai tidak munasabah dan bermotif politik.

Daripada apa yang dijelaskan oleh Ketua Pembangkang, wakil Langkawi, wakil-wakil lain turut mencelah serta ulasan Mohamad Ariff itu sendiri, jelas apa yang berlaku hari ini sesuatu yang luar biasa dan menggambarkan tindakan kerajaan memecat speaker kerana terdesak dan takut dengan kedudukan Muhyiddin yang tidak mendapat sokongan memuaskan semasa membentuk kerajaan tempoh hari.

Apa yang berlaku itu juga menggambarkan tidak menghormati peruntukan atau amalan biasa dan sekaligus mencacatkan proses persidangan parlimen. Tampaknya pihak yang berkuasa parlimen tidak lagi mementingkan soal peraturan, semangat bermusyawarah, menjaga wibawa dan juga maruah parlimen sebagai dewan legislatif yang mulia. 
Ekoran pertikaian di atas tindakan tidak munasabah dan bermotif politik itu menyebabkan dewan yang mulia itu sudah jadi macam bangsal durian yang boleh diperkotakatikan tanpa ada rasa malu dan tanggungjawab.

Penjelasan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan, (Kota Bharu) kononnya tindakan diambil itu tidak salah dan ia bukan proses pemecatan sebaliknya pengosongan jawatan speaker sangat lucu dan bersifat kebudak-budakan. Beliau secara simplastik cuba berlindung tindakan itu dengan kedudukannya sebagai seorang pengamal undang-undang sebagai ianya betul.

Semua orang tahu termasuk Mamat Gila di Kuala Semantan faham apabila usul mengosongkan jawatan speaker itu adalah sebagai memecat atau menyingkir Mohamad Ariff. Nampaknya Takiyuddin benar-benar mengamalkan ilmu khilas dan lipat siku dalam parlimen seperti mana yang ditarbiyahkan kepadanya selama ini. (Cis menatang).

Kenapa ia dipertikaikan kerana usul pemecatan Mohamad Ariff itu sebagai songsang dan dibuat kerana tidak mengikut peraturan yang seharusnya. Perdana Menteri telah mengemukakan usul melantik Azhar Harun sebagai speaker sebelum Mohamad Ariff mengosongkan jawatan itu sedang pencalonan untuk lantikan speaker difahami boleh dibuat apabila jawatan itu kosong atas sebab-sebab tertentu.

Hal ini diungkit oleh Gobind Singh Deo (Puchong) yang menyoal macam mana usul pelantikan dibuat sedang jawatan itu masih belum kosong sedangkan katanya menurut kebiasaan pengisian itu boleh dilakukan apabila ia kosong. Gobind ungkit kerana pemilihan Azhar itu juga tidak dibuat menerusi undian.

Perbezaan dalam memahami prosuder pelantikan speaker iniah menjadi berlaku perdebatan sehingga dewan jadi macam kandang kerbau. Apa dibangkit oleh Gobind Singh itu langsung tidak dijawab, sebaliknya diputar belitkan oleh oleh Takiyuddin dengan berselindung disebalik istilah undang-undang.

Keengganan dan kegagalan pihak kerajaan bersikap professional menyebabkan beberapa ahli parlimen pembangkang bangkit seorang demi seorang menyatakan kekesalan mereka dan ada yang memperolok-olokkan Azhar yang baru dilantik itu. Salah seorangnya Khalid Samad (Shah Alam) yang lantang mengkritik tindakan speaker yang tidak memberi laluan atau melayanya.

Kemuncak Khalid diminta keluar dewan dan tindakan ke atas Khalid itu menjadi sejarah tersendiri buat Azhar Harun yang menjadi speaker tidak sampai 20 minit telah menggunakan kuasa yang ada kepadanya untuk menghalau keluar seorang anggota dewan. Tindakan Azhar itu boleh ditafsirkan bahawa selepas ini beliau mungkin boleh bertindak lebih kejam daripada itu.

Tindakan Azhar itu akan dicatat dalam lembaran sejarah tindakan di minit pertama oleh seorang speaker yang tidak pernah terjadi sebelum ini oleh mana-mana speaker baik speaker Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri. [wm.kl.8:09 pm 13/07/2020]



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2020/07/speaker-parlimen-malaysia-di-era-normal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mendikbud Apresi Kerja Keras Sekolah Siapkan Pembelajaran Di Era Normal Baru

Mendikbud Apresi Kerja Keras Sekolah Siapkan Pembelajaran Di Era Normal Baru

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 220 hits
Mendikbud mengingatkan masa transisi itu menjadi periode penting untuk menetapkan kebiasaan baru Yakni perilaku hidup bersih dan sehat yang membutuhkan karakter disiplin mandiri dan tenggang rasa
Speaker Baru Bersama Siti Kassim

Speaker Baru Bersama Siti Kassim

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 975 hits
Speaker baru bakal dilantik katanya Dan gambar tertular di socmed twitter bakal speaker bersama siti kassim Kami tidak pasti samada gambar tersebut superimpose ataupun tidak Tapi dari kaca mata kami ia seolah real Cuma kenapa gambar tersebu...
Kontroversi Speaker Parlimen Baharu

Kontroversi Speaker Parlimen Baharu

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 409 hits
TANGGAL 13 Julai hadapan merupakan tarikh penentuan masa hadapan kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan juga kerajaan pimpinannya Perikatan Nasional Selepas lebih tiga bulan mentadbir kerajaan yang diambil alih Perikatan Nasion...
Huawei Nova 7 Se Memulakan Era Peranti 5g Mampu Milik Di Malaysia

Huawei Nova 7 Se Memulakan Era Peranti 5g Mampu Milik Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 334 hits
Tahun lalu era 5G akhirnya bermula di negara seperti China UK dan Amerika Syarikat Peranti 5G generasi pertama bukan sahaja mengejutkan dunia dengan kelajuan muat turun selular yang amat pantas tetapi juga dengan harga jualan peranti yang l...
Azhar Azizan Dilantik Speaker Baru Tanpa Undian

Azhar Azizan Dilantik Speaker Baru Tanpa Undian

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 291 hits
Bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun hari ini dilantik sebagai speaker Dewan Rakyat baru menggantikan Mohamad Ariff Md Yusof Saya mohon mencadangkan bahawa Yang Berbahagia Datuk Azhar Azizan Harun dipilih menjadi Tuan...
Ganti Speaker Atau Bubar Parlimen Yang Berlaku

Ganti Speaker Atau Bubar Parlimen Yang Berlaku

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 244 hits
Persidangan Dewan Rakyat yang membuka tirai hari ini bakal tertumpu kepada usul mengosongkan jawatan Yang Dipertua dewan dan timbalannya yang dijangka menghangatkan suasana hari pertama Mesyuarat Kedua Penggal Ketiga Parlimen ke 14 Usul itu...
Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 389 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin Barisan Nasional memohon penjelasan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa mencadangkan pelantikan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat b...
Speaker Parlimen Akan Diganti Art Harun Antara Calon Dipertimbangkan

Speaker Parlimen Akan Diganti Art Harun Antara Calon Dipertimbangkan

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 373 hits
Beberapa anggota bukan Ahli Parlimen sedang dipertimbangkan untuk menggantikan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof menjelang persidangan parlimen yang dinanti nantikan Di antara mereka yang bertanding adalah Ketua Suruhanjay...
Sarawak Catat 10 Kes Baru Penularan Tempatan Tertinggi Di Malaysia Hari Ini

Sarawak Catat 10 Kes Baru Penularan Tempatan Tertinggi Di Malaysia Hari Ini

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 232 hits
Harap orang Sarawak terus berjaga jaga Ibarat Gelombang Kedua 10 Kes Baru Dikesan Di Sarawak Hari Ini Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak hari ini mengumumkan terdapat 10 kes positif baharu yang dikesan di Sarawak hari ini Ini me...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say