Apmm Terengganu Sita Tujuh Bot Tahan 83 Nelayan Vietnam


KUALA TERENGGANU, 19 Julai ) — Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Terengganu merampas tujuh bot nelayan Vietnam berserta 83 orang termasuk tekong dan awak-awak berusia antara 16 hingga 68 tahun dalam Ops Kuda Laut.
Pengarahnya, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd Ramli berkata nelayan asing yang menceroboh perairan negara tanpa kebenaran itu ditahan di dalam operasi selama tiga hari bermula Khamis lepas di sekitar  lokasi antara 117 hingga 135 batu nautika dari Kuala Terengganu.
Beliau berkata nilai rampasan termasuk tujuh  bot, lima tan hasil tangkapan, 10,000 liter diesel dan peralatan menangkap ikan dianggarkan bernilai RM10.5 juta.
“Semua nelayan Vietnam telah dibawa menjalani  ujian saringan COVID-19 dan kita jangka akan dapat keputusan ujian sekitar jam 5 petang hari ini.
Selain itu dalam perjalanan mengiringi sebuah bot ke jeti maritim, berlaku satu insiden pergaduhan antara dua  awak-awak yang berakhir dengan seorang daripadanya cedera parah kerana ditikam. Bagaimanapun mangsa telah dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk rawatan dan dilaporkan dalam keadaan stabil,” katanya pada sidang media di Jeti Maritim Negeri Terengganu, di sini hari ini.
Muhammad Suffi berkata pemeriksaan awal juga mendapati dua daripada awak-awak terbabit pernah ditangkap dan dipenjarakan di negara ini atas kesalahan sama.
“Mereka (awak-awak) tidak serik untuk kembali semula menangkap ikan secara haram di sini kerana hukuman yang dikenakan hanya enam bulan. Selepas menjalani hukuman, mereka akan datang semula dan menjadi pesalah tegar,” katanya.
Terdahulu, APMM melupuskan dua bot nelayan Vietnam yang telah dilucutkan hak untuk dijadikan tukun di Pulau Redang.
Menurut Pengarah Bahagian Keselamatan dan Pengawasan Maritim, Laksamana Muda Maritim Kamaruszaman Abu Hassan, sebanyak 153 bot nelayan Vietnam telah dilupuskan APMM Terengganu dalam tempoh 10 tahun.
Menurut beliau proses pelupusan itu adalah isyarat  ketegasan kerajaan dalam memerangi ancaman nelayan asing sekali gus memastikan kedaulatan serta sumber perikanan negara terus terpelihara.
“Selain itu secara tidak langsung (pelupusan bot sebagai tukun) ia juga memberi pelbagai manfaat lain iaitu memperkayakan khazanah hidupan laut dan menggalakkan pelancongan maritim.
“Kita akan meneruskan usaha ini dengan kerjasama  daripada pihak lain seperti Jabatan Perikanan, Taman Laut dan Institut Sumber Marin Asia Tenggara yang sentiasa memberi sokongan padu kepada APMM,” katanya selepas menyaksikan proses pelupusan bot di perairan Pulau Redang, hari ini.
Turut hadir, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Dr Ronald Kiandee.
Sumber: BERNAMA
The post APMM Terengganu Sita Tujuh Bot, Tahan 83 Nelayan Vietnam appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2020/07/19/apmm-terengganu-sita-tujuh-bot-tahan-83-nelayan-vietnam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apmm Sabah Tahan Bot Nelayan Tempatan Gaji Pti Warga Indonesia

Apmm Sabah Tahan Bot Nelayan Tempatan Gaji Pti Warga Indonesia

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 232 hits
KOTA KINABALU 20 Julai Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia menahan sebuah bot nelayan tempatan yang dikesan menggaji pekerja tanpa izin warga Indonesia pada kedudukan kira kira 1 20 batu nautika timur Tanjung Tavajun dekat sini pada 11 p...
Gamat Malaysia Jadi Buruan Nelayan Vietnam

Gamat Malaysia Jadi Buruan Nelayan Vietnam

papar berkaitan - pada 21/7/2020 - jumlah : 475 hits
Gamat merujuk kepada sejenis haiwan yang hidup di dasar laut di dalam kelas Holothuroidea Ia tidak mempunyai anggota yang menjulur keluar dan lebih berbentuk timun Oleh itu ia juga dikenali sebagai timun laut dan teripang di sesetengah temp...
Rawang Polis Tahan Lelaki Pukul Isteri Hamil Tujuh Bulan

Rawang Polis Tahan Lelaki Pukul Isteri Hamil Tujuh Bulan

papar berkaitan - pada 18/7/2020 - jumlah : 285 hits
Seorang penjaga stor ditahan selepas disyaki memukul isterinya yang sarat hamil lebih tujuh bulan akibat perselisihan faham di sebuah apartmen di Bandar Country Homes Rawang dekat sini semalam Ketua Polis Daerah Gombak ACP Arifai Tarawe ber...
Cuba Lari Dari Apmm Tiga Pati Jatuh Ke Laut Setelah Bot Terbalik Di Perairan Tg Piai

Cuba Lari Dari Apmm Tiga Pati Jatuh Ke Laut Setelah Bot Terbalik Di Perairan Tg Piai

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 354 hits
JOHOR BAHRU 7 Julai Tiga pendatang asing tanpa izin warga Indonesia dipercayai jatuh ke laut apabila bot yang dinaiki mereka terbalik ketika cuba melarikan diri daripada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia di perairan Tanjung Piai dekat ...
Lidah Tersangkut Pada Corong Botol Minuman Tahan Sakit Hampir 30 Minit

Lidah Tersangkut Pada Corong Botol Minuman Tahan Sakit Hampir 30 Minit

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 319 hits
Seorang kanak kanak perempuan terpaksa menahan sakit hampir setengah jam apabila lidahnya tersangkut pada corong botol dalam kejadian di Baling Kedah Mangsa berusia 6 tahun itu dibawa ke Hospital Baling bagi mendapatkan rawatan sebelum angg...
Universiti Malaya Tahan Kerja Pelaku Kes Gangguan Seksual Pelajar

Universiti Malaya Tahan Kerja Pelaku Kes Gangguan Seksual Pelajar

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 236 hits
KUALA LUMPUR 16 Julai Universiti Malaya telah menahan kerja petugasnya yang dikaitkan dengan kes gangguan seksual terhadap pelajar universiti itu Naib Canselor UM Abdul Rahim Hashim berkata pelaku telah dihadapkan ke Jawatankuasa Tatatertib...
Perlekeh Hari Jawi Polis Tahan Dua Lelaki Di Pulau Pinang Perak

Perlekeh Hari Jawi Polis Tahan Dua Lelaki Di Pulau Pinang Perak

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 463 hits
Polis menahan dua lelaki yang disyaki membuat komen memperlekeh pengumuman kerajaan berkenaan hari Jumaat sebagai Hari Jawi menerusi media sosial dalam dua serbuan di Perak dan Pulau Pinang semalam dan hari ini Timbalan Pengarah Jabatan Sia...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Scene By The Tahan River

Banting Sawdust Burner Chimney

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us